Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2012-02-21
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2012-02-21
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1925/2004
z dnia 29 października 2004 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2006 r., Nr 362, poz. 1)
Alerty
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 218/92(1), w szczególności jego art. 18, art. 35 i art. 37,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przepisy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej ustalone w rozporządzeniu (EWG) nr 218/92 oraz w dyrektywie Rady 77/799/EWG z dnia 19 grudnia 1977 r. dotyczącej wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich, niektórych podatków akcyzowych oraz opodatkowania składek na ubezpieczenie(2) zostały połączone i wzmocnione w rozporządzeniu (WE) nr 1798/2003.
(2) Niezbędne jest dokładne określenie kategorii informacji, których wymiana może się odbywać bez uprzednio złożonego wniosku, jak również częstotliwości, z jaką powinna się ona odbywać, oraz odpowiednich uzgodnień praktycznych.
(3) Należy ustanowić zasady dotyczące udzielania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1798/2003.
(4) Konieczne jest również opracowanie listy danych statystycznych wymaganych dla celów oceny rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady wykonywania postanowień art. 18, art. 35 i art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia, stosuje się następujące definicje:
1) „niewywiązujący się podmiot gospodarczy” oznacza podmiot gospodarczy zarejestrowany jako podatnik dla celów VAT, który, z potencjalnym zamiarem oszustwa, nabywa towary lub usługi, bądź symuluje ich nabywanie, nie płacąc podatku VAT, i zbywa je z uwzględnieniem podatku VAT, nie przekazując należnego podatku VAT właściwym władzom państwowym;
2) „wykorzystanie cudzego numeru VAT” oznacza bezprawne użycie numeru innego zarejestrowanego podatnika VAT.
Artykuł 3
Kategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku
Zgodnie z art. 17 rozporządzenia nr 1798/2003 przedmiotem wymiany automatycznej lub ustrukturyzowanej wymiany automatycznej mogą być następujące kategorie informacji:
1) Informacje o podatnikach niemających siedziby.
2) Informacje o nowych środkach transportu.
3) Informacje dotyczące sprzedaży na odległość niepodlegającej podatkowi od wartości dodanej w Państwie Członkowskim pochodzenia.
4) Informacje dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych uznawanych za nieprawidłowe.
5) Informacje o (potencjalnych) „niewywiązujących się podmiotach gospodarczych”.
Artykuł 4
Podkategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku
1. W przypadku podatników niemających siedziby wymiana informacji odnosi się do:
a) przydzielania numerów identyfikacji VAT podatnikom mającym siedzibę w innym Państwie Członkowskim;
b) zasad zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium kraju, zgodnie z dyrektywą Rady nr 79/1072/EWG(3).
2. W przypadku nowych środków transportu wymiana informacji odnosi się do:
a) zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c ust. A lit. b) dyrektywy Rady 77/388/EWG(4), dostaw nowych środków transportu, o których mowa w art. 28a ust. 2, wykonywanych przez podmioty uważane za podatników zgodnie z art. 28a ust. 4, które są zarejestrowane dla celów podatku od wartości dodanej;
b) zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c część A lit. b) dyrektywy 77/388/EWG, dostaw nowych statków i samolotów, o których mowa w art. 28a. ust. 2, wykonywanych przez podatników zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej;
c) zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 28c część A lit. b) dyrektywy 77/388/EWG, dostaw nowych motorowych pojazdów lądowych, o których mowa w art. 28a. ust. 2, wykonywanych przez podatników zarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezarejestrowanych dla celów podatku od wartości dodanej.
3. W przypadku informacji dotyczących sprzedaży na odległość niepodlegającej podatkowi od wartości dodanej w Państwie Członkowskim pochodzenia wymiana informacji odnosi się do:
a) dostaw przekraczających próg przewidziany w art. 28b część B ust. 2 dyrektywy 77/388/EWG;
b) dostaw nie przekraczających progu przewidzianego w art. 28b część B ust. 2 dyrektywy 77/388/EWG, jeżeli podatnik wybiera opodatkowanie w Państwie Członkowskim przeznaczenia, zgodnie z art. 28b część B ust. 3 wymienionej dyrektywy.
4. W przypadku informacji dotyczących transakcji wewnątrz-wspólnotowych uznawanych za nieprawidłowe wymiana odnosi się do:
a) dostaw, w których przypadku istnieje pewność, że wartość dostaw wewnątrzwspólnotowych zgłoszonych do Elektronicznego Systemu Wymiany Informacji VAT (VIES) znacznie się różni od zgłoszonej wartości wewnątrzwspólnotowych zakupów;
b) wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów niezwolnionych z podatku od wartości dodanej zgodnie z art. 28c część A dyrektywy 77/388/EWG dla podatnika posiadającego siedzibę w innym Państwie Członkowskim.
5. W przypadku informacji o (potencjalnych) „niewywiązujących się podmiotach gospodarczych” wymiana informacji odnosi się do:
a) podatników, których numer identyfikacji VAT został anulowany lub jest już nieważny z powodu braku lub symulacji działalności gospodarczej, którzy dokonywali transakcji wewnątrz Wspólnoty;
b) podatników będących (potencjalnymi) „niewywiązującymi się podmiotami gospodarczymi”, których numer identyfikacji VAT nie został jednak anulowany;
c) podatników, którzy wykonują dostawy wewnątrz Wspólnoty, oraz ich odbiorców w innych Państwach Członkowskich, w przypadku gdy odbiorca jest (potencjalnym) „niewywiązującym się podmiotem gospodarczym” lub bezprawnie używa numeru rejestracji VAT innego podatnika.
Artykuł 5
Zgłoszenie uczestnictwa w wymianie informacji
Każde Państwo Członkowskie powiadamia Komisję na piśmie w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia o decyzji, podjętej zgodnie z drugim akapitem art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003, w sprawie uczestnictwa w wymianie określonej kategorii lub podkategorii informacji, o których mowa w art. 3 i 4, oraz, w stosownym przypadku, czy decyduje się na wymianę automatyczną bądź ustrukturyzowaną wymianę automatyczną. Komisja informuje odpowiednio pozostałe Państwa Członkowskie.
Państwo Członkowskie dokonujące w przyszłości modyfikacji kategorii lub podkategorii informacji, w których wymianie uczestniczy, lub modyfikacji sposobu swojego uczestnictwa w wymianie informacji odpowiednio informuje o tym Komisję na piśmie. Komisja informuje odpowiednio pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł 6
Częstotliwość wymiany informacji
W przypadku stosowania systemu wymiany automatycznej wymiana informacji odbywa się:
a) najpóźniej przed końcem trzeciego miesiąca po upływie roku kalendarzowego, w którym informacja została udostępniona, w odniesieniu do kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3;
b) najpóźniej przed końcem trzeciego miesiąca po upływie kwartału roku kalendarzowego, w którym informacja została udostępniona, w odniesieniu do kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 2.
Wymiana informacji dotyczących kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 4 i 5, odbywa się z chwilą udostępnienia danych.
Artykuł 7
Przekazywanie informacji podlegających wymianie
1. Wymiana wszelkich informacji przekazywanych na piśmie zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003 powinna się odbywać, o ile to możliwe, wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą wspólnej sieci łączności/wspólnego systemu połączeń (CCN/CSI), z wyjątkiem informacji określonych poniżej:
a) wniosek o zgłoszenie administracyjne, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia nr 1798/2003, oraz instrument lub decyzja, które mają podlegać notyfikacji;
b) oryginały dokumentów dostarczone zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003.
2. Właściwe władze w poszczególnych Państwach Członkowskich mogą zgodzić się na odstąpienie od wymogu komunikacji na papierze w odniesieniu do informacji określonych w ust. 1 lit. a) i b).
Artykuł 8
Ocena
Środki współpracy administracyjnej zostaną ocenione zgodnie z art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003 co trzy lata od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 9
Dane statystyczne
Lista danych statystycznych, o których mowa w art. 35 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003, została przedstawiona w Załączniku [1] .
Każde Państwo Członkowskie w terminie do 30 kwietnia każdego roku i w stopniu, w jakim jest to możliwe, drogą elektroniczną przekazuje Komisji wymienione dane statystyczne, z zastosowaniem formularza, którego wzór przedstawiony jest w Załączniku.
Artykuł 10
Wymiana informacji o środkach krajowych
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty wszelkich przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszym rozporządzeniem.
Komisja powiadamia o wspomnianych środkach pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł 11
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
(1) Dz.U. L 264 z 15.10.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 885/2004 (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 1).
(2) Dz.U. L 336 z 27.12.1977, str. 15. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/56/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 70).
(3) Dz.U. L 331 z 27.12.1979, str. 11.
(4) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.
ZAŁĄCZNIK
Wzór dokumentu wykorzystywanego przez Państwa Członkowskie do przekazywania Komisji danych zgodnie z przepisami art. 35 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1798/2003
Państwo Członkowskie:
Rok kalendarzowy:
Część A: Statystyki poszczególnych Państw Członkowskich
| Wnioski o udzielenie informacji (art. 5) | Późne odpowiedzi od innych Państw Członkowskich (art. 8 ust. 1) | Wczesne odpowiedzi od innych Państw Członkowskich (art. 8 ust. 2) | Ilość powiadomień z tytułu art. 10 | Wnioski o powiadomienie administracyjne (art. 14-16) | ||
| Liczba otrzymanych wniosków (pole nr 1) | Liczba wysłanych wniosków (pole nr 2) | Liczba przypadków, dla których minął termin 3 miesięcy (pole nr 3) | Liczba przypadków, dla których został zachowany termin 1 miesiąca (pole nr 4) | Liczba otrzymanych powiadomień (pole nr 5) | Liczba otrzymanych wniosków (pole nr 6) | Liczba wysłanych wniosków (pole nr 7) |
Belgia |
|
|
|
|
|
|
|
Bułgaria |
|
|
|
|
|
|
|
Republika Czeska |
|
|
|
|
|
|
|
Dania |
|
|
|
|
|
|
|
Niemcy |
|
|
|
|
|
|
|
Estonia |
|
|
|
|
|
|
|
Grecja |
|
|
|
|
|
|
|
Hiszpania |
|
|
|
|
|
|
|
Francja |
|
|
|
|
|
|
|
Irlandia |
|
|
|
|
|
|
|
Włochy |
|
|
|
|
|
|
|
Cypr |
|
|
|
|
|
|
|
Łotwa |
|
|
|
|
|
|
|
Litwa |
|
|
|
|
|
|
|
Luksemburg |
|
|
|
|
|
|
|
Węgry |
|
|
|
|
|
|
|
Malta |
|
|
|
|
|
|
|
Niderlandy |
|
|
|
|
|
|
|
Austria |
|
|
|
|
|
|
|
Polska |
|
|
|
|
|
|
|
Portugalia |
|
|
|
|
|
|
|
Rumunia |
|
|
|
|
|
|
|
Słowenia |
|
|
|
|
|
|
|
Republika Słowacka |
|
|
|
|
|
|
|
Finlandia |
|
|
|
|
|
|
|
Szwecja |
|
|
|
|
|
|
|
Zjednoczone Królestwo |
|
|
|
|
|
|
|
Część B: Inne statystyki ogólne
Dane statystyczne dotyczące podmiotów gospodarczych | |
Liczba podmiotów zarejestrowanych do celów VAT, które zgłosiły zakupy wewnątrzwspólnotowe (pole nr 8) |
|
Liczba podmiotów zarejestrowanych do celów VAT, które zgłosiły dostawy wewnątrzwspólnotowe w oświadczeniach kwartalnych (pole nr 9) |
|
Dane statystyczne dotyczące kontroli i dochodzeń | |
Liczba zorganizowanych kontroli równoległych (art. 12 i 13) (pole nr 10) |
|
Liczba kontroli równoległych, w których uczestniczyło Państwo Członkowskie (art. 12 i 13) (pole nr 11) |
|
Liczba wnioskowanych postępowań administracyjnych (art. 5 ust. 3) (pole nr 12) |
|
Liczba postępowań administracyjnych przeprowadzonych na wniosek innego Państwa Członkowskiego (art. 5 ust. 3) (pole nr 13) |
|
Dane statystyczne dotyczące informacji wymienianych bez uprzedniego wniosku | |
Ilość informacji przesłanych bez uprzedniego wniosku (art. 17-21) (pole nr 14) |
|
Dane statystyczne dotyczące VIES | |
Udział procentowy przypadków, w których numery rejestracji VAT klientów nie odpowiadają zasadom ich tworzenia (niewłaściwe linie/wszystkie linie) w dniu wprowadzenia danych (pole nr 15) |
|
Liczba numerów VAT w otrzymanych wiadomościach O MCTL (pole nr 16) |
|
UWAGI WYJAŚNIAJĄCE:
Część A: Statystki poszczególnych Państw Członkowskich
Pola nr 1 i 2 | W tym miejscu każde Państwo Członkowskie podaje liczbę wniosków wysłanych lub otrzymanych w ciągu roku kalendarzowego. Wniosek uznaje się za wysłany lub otrzymany, jeżeli wysłane lub otrzymane zostały również wszystkie towarzyszące dokumenty. Wszystkie wnioski powinny zostać zgłoszone, nawet jeżeli nie zostały przesłane z samego Centralnego Biura Łącznikowego. |
Pole nr 3 | W tym miejscu należy podać informację o tym, ile razy w ciągu roku sprawozdawczego został przekroczony termin 3 miesięcy, nawet jeżeli wniosek został przesłany w roku poprzednim lub jeżeli pod koniec roku sprawozdawczego odpowiedź nadal nie została wysłana. W przypadku gdy po upływie kolejnego roku odpowiedź nadal nie zostanie przesłana, nie należy dwukrotnie brać tego pod uwagę dla celów statystyk odnoszących się do kolejnego okresu sprawozdawczego. |
Pole nr 4 | W tym miejscu należy wpisać, ile razy otrzymano odpowiedź od określonego Państwa Członkowskiego, jeżeli wniosek został złożony w terminie 1 miesiąca od daty złożenia. Odpowiedzi na wnioski przesłane w ciągu poprzedniego roku powinny zostać wzięte pod uwagę, nie należy natomiast uwzględniać odpowiedzi otrzymanych w kolejnym roku na wnioski złożone w ciągu okresu sprawozdawczego. |
Pole nr 5 | W tym miejscu należy podać liczbę powiadomień, o których mowa w art. 10, otrzymanych w ciągu roku sprawozdawczego. |
Pola nr 6 i 7 | W tym miejscu należy podać liczbę wniosków każdego Państwa Członkowskiego wysłanych lub otrzymanych w ciągu roku kalendarzowego. Wniosek uznaje się za wysłany lub otrzymany, jeżeli wysłane lub otrzymane zostały również wszystkie dokumenty towarzyszące. |
Część B: Statystyki ogólne, bez podziału na poszczególne Państwa Członkowskie
Pola nr 8 i 9 | W tym miejscu należy podać liczbę ogólną krajowych podmiotów gospodarczych, które zgłosiły tego rodzaju transakcje przynajmniej raz w ciągu okresu sprawozdawczego. |
Pola nr 10 i 11 | Liczby podane w tym miejscu powinny uwzględniać kontrole finansowane z programu Fiscalis 2003–2007, jak również wszystkie pozostałe kontrole (w tym kontrole w pełni dwustronne). Kontrole równoległe należy zgłaszać w roku, w którym miało miejsce zawiadomienie, o którym mowa w art. 13. |
Pola nr 12 i 13 | Wymienione postępowania administracyjne należy zgłaszać w roku, w którym zostały złożone wnioski, o których mowa w art. 5 ust. 3. |
Pole nr 14 | W tym miejscu należy podać ilość informacji, jakie zostały przesłane w ciągu roku kalendarzowego bez uprzednio złożonego wniosku. Obejmuje to wymianę spontaniczną, wymianę automatyczną oraz ustrukturyzowaną wymianę automatyczną. |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. dostosowującego niektóre rozporządzenia i decyzje w takich dziedzinach, jak swobodny przepływ towarów, swobodny przepływ osób, polityka konkurencji, rolnictwo (prawodawstwo weterynaryjne oraz fitosanitarne), rybołówstwo, polityka transportowa, podatki, statystyka, polityka społeczna i zatrudnienie, środowisko naturalne, unia celna i stosunki zewnętrzne, w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii (Dz.Urz.UE L 362 z 20.12.2006, str. 1). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.