DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lipca 2004 r.
w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie (notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2591)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/545/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), zwłaszcza jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2003 r. w sprawie „Technologii Informatycznych i Komunikacyjnych stosowanych dla pojazdów bezpiecznych i inteligentnych” (2), Komisja wyraziła zamiar poprawy stanu bezpieczeństwa drogowego w Europie, co zostało określone mianem inicjatywy eSafety. Poprawa może w szczególności zostać osiągnięta poprzez wykorzystanie nowych informatycznych technologii komunikacyjnych oraz inteligentnych systemów bezpieczeństwa drogowego, takich jak radarowe urządzenia samochodowe bliskiego zasięgu (ang. automotive Short-Range Radar equipment, SRR) . We wnioskach Rady na temat bezpieczeństwa drogowego(3) z dnia 5 grudnia 2003 r. Rada wezwała także do poprawy bezpieczeństwa pojazdów poprzez promocję nowych technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa elektronicznego.
(2) Szybki i skoordynowany rozwój oraz wprowadzanie radarów o bliskim zasięgu są uzależnione od bezzwłocznego i trwałego udostępnienia zharmonizowanych pasm częstotliwości radiowych, tak aby stanowiło to zachętę dla producentów do dokonywania niezbędnych inwestycji.
(3) Mając na względzie taką harmonizację, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE, dnia 5 sierpnia 2003 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu(4) na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.
(4) W wyniku tego mandatu, CEPT za pośrednictwem Komitetu Komunikacji Elektronicznej (ECC) zidentyfikowała pasmo 79 GHz jako najbardziej odpowiednie dla długotrwałego i nieustannego rozwoju i wprowadzenia radarów bliskiego zasięgu. Konkluzje ECC stanowią, że praca w tym paśmie powinna przebiegać na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami, zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym przyjętym przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) i specyfikacjami technicznymi określonymi przez ECC w decyzji z 19 marca 2004 r.
(5) Wyniki pracy prowadzonej zgodnie z udzielonym CEPT mandatem odnośnie określenia długoterminowego i stałego pasma dla radaru bliskiego zasięgu są możliwe do zaakceptowania i powinny być zastosowane we Wspólnocie w celu zapewnienia dostępności i skutecznego wykorzystania widma radiowego, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Udostępnienie pasma 79 GHz dla radaru bliskiego zasięgu powinno nastąpić tak szybko, jak jest to możliwe i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r., tak aby zachęcić przemysł do opracowywania, produkowania i wprowadzania na rynek radarowych urządzeń bliskiego zasięgu funkcjonujących w tym paśmie.
(6) Radary bliskiego zasięgu powinny być używane z należytą troską o zdrowie i bezpieczeństwo zarówno użytkownika, jak i wszystkich innych osób, ze szczególnym uwzględnieniem zalecenia Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia stopnia narażenia ogółu społeczeństwa na oddziaływanie pól elektromagnetycznych (0 Hz do 300 GHz)(5) oraz art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(6).
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja warunków dostępności i skutecznego wykorzystania pasma 79 GHz dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.
Artykuł 2
Do celów niniejszej decyzji mają zastosowanie następujące definicje:
a) „pasmo 79 GHz” oznacza zakres częstotliwości między 77 a 81 GHz;
b) „samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu”, oznaczają urządzenia spełniające w pojazdach samochodowych funkcje radaru, których przeznaczeniem jest unikanie kolizji i podniesienie bezpieczeństwa ruchu;
c) „zasada niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami” oznacza, że nie mogą być powodowane żadne zakłócenia w stosunku do innych użytkowników pasma, oraz że nie pojawi się żadne żądanie, mające na celu ochronę przed zakłóceniami ze strony innych systemów lub operatorów działających w tym paśmie.
Artykuł 3
Pasmo 79 GHz powinno być wyznaczone i udostępnione dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu tak szybko, jak jest to możliwe i nie później niż 1 stycznia 2005 r., przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami.
Maksymalna średnia gęstość mocy wynosi – 3 dBm/MHz zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (e.i.r.p.) z wartością szczytową 55 dBm e.i.r.p.
Maksymalna średnia gęstość mocy na zewnątrz pojazdu, wytworzona na skutek funkcjonowania jednego radaru bliskiego zasięgu, nie może przekraczać – 9 dBm/MHz e.i.r.p.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(2) KOM(2003) 542.
(3) 15058/03 TRANS 307.
(4) Mandat dla CEPT na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia we Wspólnocie systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.
(5) Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.
(6) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00