Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2004 nr 157 str. 100
Wersja aktualna od 2004-05-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2004 nr 157 str. 100
Wersja aktualna od 2004-05-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA RADY 2004/75/WE

z dnia 29 kwietnia 2004 r.

zmieniająca dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez Cypr czasowych zwolnień lub obniżek poziomów opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(3) zastąpiła, z mocą od 1 stycznia 2004 r., dyrektywę Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych(4) oraz dyrektywę Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych(5). Określa ona strukturę fiskalną oraz poziomy opodatkowania, jakie należy nałożyć na produkty energetyczne i energię elektryczną.

(2) Stawki minimalne określone w dyrektywie 2003/96/WE mogą doprowadzić do poważnych trudności ekonomicznych i społecznych w niektórych Państwach Członkowskich, między innymi na Cyprze, ze względu na porównywalnie niski poziom podatków akcyzowych stosowanych uprzednio, trwającą transformację gospodarczą, ich względnie niski poziom dochodów oraz ograniczoną zdolność do wyrównania dodatkowego obciążenia podatkowego poprzez obniżkę innych podatków. W szczególności podwyżki cen spowodowane zastosowaniem stawek minimalnych określonych w dyrektywie 2003/96/WE mogłyby mieć negatywny wpływ na obywateli i gospodarki tych państw, powodując na przykład powstanie trudnego do zniesienia obciążenia dla małych i średnich przedsiębiorstw.

(3) Cypr powinien dlatego otrzymać pozwolenie na tymczasowe stosowanie dodatkowych zwolnień lub obniżonych poziomów opodatkowania, jeżeli nie będzie to miało negatywnego wpływu na właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, ani nie spowoduje zakłóceń konkurencji. Ponadto, zgodnie z zasadami, według których przyznano pierwsze okresy przejściowe na mocy dyrektywy 2003/96/WE, wszelkie tego typu regulacje przejściowe powinny prowadzić do postępującego dostosowania do obowiązujących we Wspólnocie minimalnych stawek.

(4) Niniejsza dyrektywa nie narusza wyniku wszelkich procedur związanych z zakłóceniami działania jednolitego rynku, jakie mogą zostać podjęte, w szczególności na mocy art. 87 i 88 Traktatu. Nie może ona nie uwzględniać wymogu w odniesieniu do Państw Członkowskich, zgodnie z którym są one zobowiązane do zgłaszania Komisji przypadków potencjalnej pomocy państwa na mocy art. 88 Traktatu.

(5) Treść art. 30 dyrektywy 2003/96/WE powinna zostać wyjaśniona.

(6) Przepisy w niniejszej dyrektywie muszą mieć zastosowanie od daty przystąpienia nowych Państw Członkowskich. Pilność tej kwestii usprawiedliwia wprowadzenie wyjątku do sześciotygodniowego okresu przewidzianego w punkcie I.3 Protokołu w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej.

(7) Dyrektywa 2003/96/WE powinna dlatego zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

W dyrektywie 2003/96/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. Wprowadza się następujący artykuł:

“Artykuł 18b

1. Nie naruszając okresów określonych w ust. 2, i pod warunkiem, że nie zakłóci to w znacznym stopniu konkurencji, Państwa Członkowskie mające trudności we wprowadzaniu w życie nowych minimalnych poziomów opodatkowania, mogą uzyskać pozwolenie na wprowadzenie okresu przejściowego do dnia 1 stycznia 2007 r., w szczególności w celu uniknięcia zagrożenia stabilności cen.

2. Republika Cypru może stosować okres przejściowy do dnia 1 stycznia 2008 r. w celu dostosowania swojego krajowego poziomu opodatkowania oleju gazowego i nafty, wykorzystywanych jako materiał napędowy, do nowego poziomu minimalnego w wysokości 302 EUR za 1000 l oraz do dnia 1 stycznia 2010 r. do osiągnięcia poziomu 330 EUR. Jednakże od dnia 1 maja 2004 r. poziom opodatkowania oleju gazowego i nafty, wykorzystywanych jako materiał napędowy, nie może być niższy niż 245 EUR za 1000 l.

Republika Cypru może stosować okres przejściowy do dnia 1 stycznia 2010 r. w celu dostosowania swojego krajowego poziomu opodatkowania benzyny bezołowiowej, wykorzystywanej jako materiał napędowy, do nowego poziomu minimalnego w wysokości 359 EUR za 1000 l. Jednakże od dnia 1 maja 2004 r. poziom opodatkowania benzyny bezołowiowej nie może być niższy niż 287 EUR za 1000 l.

3. W czasie ustalonych okresów przejściowych, Państwa Członkowskie zmniejszają stopniowo istniejące u nich różnice w odniesieniu do nowych minimalnych poziomów opodatkowania. Jednakże, w przypadku gdy różnica między poziomem krajowym a poziomem minimalnym nie przekracza 3% poziomu minimalnego, wówczas dane Państwo Członkowskie może czekać do końca tego okresu w celu dostosowania jego poziomu krajowego.”

2. W art. 30 dodaje się akapit w brzmieniu:

“Odesłania do dyrektyw, które utraciły moc, należy rozumieć jako odesłania do niniejszej dyrektywy.”

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy od daty jej wejścia w życie. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł 3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z zastrzeżeniem oraz z dniem dnia wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii oraz Słowacji. Państwa Członkowskie dokonują jej transpozycji do ich prawa krajowego z tą samą datą. Niezwłocznie poinformują o tym Komisję.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
M. McDOWELL
Przewodniczący


(1) Opinia wydana 20 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana 31 marca 2004 (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51.

(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.

(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/96/WE.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00