DECYZJA NR 791/2004/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca wspólnotowy program działań w celu promowania jednostek działających na poziomie europejskim oraz wspierania określonych działań w obszarze edukacji i szkolenia
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 149 ust. 4 oraz 150 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat przewiduje, że Wspólnota przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości poprzez wspieranie i uzupełnianie działalności Państw Członkowskich, urzeczywistnia politykę kształcenia zawodowego wspierającą i uzupełniającą działania Państw Członkowskich oraz sprzyja współpracy z państwami trzecimi.
(2) Deklaracja z Laeken załączona do konkluzji Rady Europejskiej z dnia 14 i 15 grudnia 2001 r. zapewnia, że jednym z podstawowych wyzwań, przed którymi staje Unia Europejska, jest przybliżenie obywateli do modelu europejskiego oraz instytucji europejskich.
(3) Szczegółowy program pracy dotyczący celów edukacji i systemów szkoleniowych w Europie(3), przyjęty przez Radę w dniu 14 czerwca 2002 r. ustanawia program działań wymagający wsparcia na poziomie wspólnotowym.
(4) Deklaracja Unii Europejskiej z okazji 50. rocznicy przyjęcia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Wiedeń, 10 grudnia 1998 r., stwierdza, że Unia powinna nadal rozwijać współpracę w zakresie praw człowieka, taką jak działania w zakresie edukacji i szkolenia, we współpracy z innymi właściwymi organizacjami, oraz zapewnić kontynuację Europejskiego Programu Studiów Magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji, zorganizowanego przez piętnaście europejskich uniwersytetów.
(5) Konkluzje Rady Europejskiej z Kolonii z dnia 4 czerwca 1999 r. stwierdzają, że w celu wzmocnienia zrównoważenia i ciągłości Europejskiego Programu Studiów Magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji, “należy nadal przykładać uwagę do zagadnienia bezpieczeństwa budżetowego”.
(6) Nagłówki A-3010, A-3011, A-3012, A-3013, A-3014, A-3017, A-3022, A-3027, A-3044, B3-1000 i B3-304 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok finansowy 2003 oraz poprzednie lata finansowe udowodniły swoją przydatność w zakresie edukacji i szkoleń;
(7) Kolegium Europejskie, prowadzące kursy podyplomowe w zakresie prawa, ekonomii, polityki, nauk społecznych i humanistycznych o wymiarze europejskim, Instytut Uniwersytetu Europejskiego, przyczyniający się do rozwoju kulturowego i naukowego dziedzictwa Europy poprzez szkolnictwo wyższe i badania naukowe, Europejski Instytut Administracji Publicznej, kształcący urzędników krajowych i europejskich w zakresie integracji europejskiej, Akademia Prawa Europejskiego w Trewirze, zapewniająca kształcenie na poziomie uniwersyteckim praktyków i użytkowników prawa europejskiego, Europejskie Centrum Międzyuczelniane – Prawa Człowieka i Demokratyzacja, zapewniające europejski stopień magistra oraz zaawansowane staże i inne formy edukacji, szkolenia i usługi badawcze w zakresie promocji praw człowieka i demokratyzacji, Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Specjalnej Troski, pracująca w celu poprawy jakości edukacji uczniów specjalnej troski oraz sprzyjania współpracy europejskiej w tym obszarze, a także Międzynarodowe Centrum Kształcenia Europejskiego, zapewniające nauczanie, szkolenia i badania naukowe w zakresie europeizacji, globalizacji, federalizmu, regionalizmu i przekształceń współczesnych struktur społecznych, stanowią jednostki realizujące cele o znaczeniu ogólnoeuropejskim.
(8) Istnieje zwiększona potrzeba kształcenia sędziów krajowych w zakresie stosowania prawa wspólnotowego oraz wspierania takiego szkolenia przez Wspólnotę, w szczególności po przyjęciu rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(4), które zwiększa uprawnienia sądów krajowych w zakresie stosowania postanowień Traktatu.
(9) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), zwane dalej “rozporządzeniem finansowym”, wymaga uchwalenia aktu podstawowego w celu objęcia tych już istniejących akcji wspierających.
(10) Parlament Europejski, Rada i Komisja zobowiązały się, w chwili przyjmowania rozporządzenia finansowego, do osiągnięcia celu, jakim jest zapewnienie wejścia w życie tego aktu podstawowego z rokiem finansowym 2004; Komisja zobowiązała się do uwzględnienia uwag wprowadzonych do budżetu w kontekście jego wykonania.
(11) Konieczne jest zapewnienie, aby instytucje, którym Wspólnota udzieliła wsparcia finansowego na poprzednie lata, cieszyły się takim samym stopniem stabilności i ciągłości wsparcia, z zastrzeżeniem rozporządzenia finansowego i zasad jego stosowania.
(12) Konieczne jest wprowadzenie postanowienia rozszerzającego geograficzny zasięg programu na przystępujące Państwa Członkowskie, oraz, jeżeli to możliwe, w przypadku niektórych działań, na państwa EFTA/EOG oraz państwa kandydujące.
(13) Każde finansowanie pozawspólnotowe ze środków państwowych powinno być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.
(14) Niniejsza decyzja ustanawia, na cały czas trwania programu, ramy finansowe stanowiące główne odniesienie, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej oraz ulepszenia procedury budżetowej(6), dla organu budżetowego podczas corocznej procedury budżetowej.
(15) Każde wsparcie przyznane na mocy niniejszej decyzji powinno być ściśle zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Cele i działania programu
1. Niniejsza decyzja ustanawia program działań Wspólnoty w zakresie edukacji i szkolenia (zwany dalej “programem”), w celu wspierania jednostek i ich działań zmierzających do rozszerzenia i pogłębienia wiedzy w zakresie budowania Europy lub w celu przyczyniania się do osiągnięcia celów wspólnej polityki w obszarze edukacji i szkolenia, zarówno wewnątrz Wspólnoty, jak i poza nią.
2. Ogólnym celem programu jest wspieranie działań jednostek w zakresie edukacji i szkolenia. Programem objęte są następujące działania:
a) bieżący program pracy jednostki działającej na poziomie europejskim lub światowym, zmierzający do realizacji celu o znaczeniu ogólnoeuropejskim w zakresie edukacji i szkolenia lub celu stanowiącego część polityki Unii Europejskiej w tym obszarze;
b) działania szczególne promujące działania Unii Europejskiej w tym obszarze, dostarczające informacji o integracji europejskiej oraz o celach realizowanych przez Unię w stosunkach międzynarodowych lub wspierające działania Wspólnoty i przekładające je na poziom krajowy.
Działania te muszą w szczególności przyczyniać się, lub być w stanie przyczyniać się, do rozwoju i wykonania wspólnotowej polityki współpracy i działań w obszarze edukacji i szkoleń.
3. Program rozpoczyna się 1 stycznia 2004 r. i kończy 31 grudnia 2006 r.
Artykuł 2
Dostęp do programu
Aby kwalifikować się do uzyskania dotacji, jednostka musi spełniać wymagania umieszczone w załączniku i posiadać następujące cechy:
a) musi być niezależną i nie nastawioną na osiąganie zysku osobą prawną, której głównym obszarem działania jest edukacja i szkolenie, a jej celem jest dobro publiczne;
b) musi istnieć prawnie od ponad dwóch lat, a jej roczne sprawozdanie finansowe za ostatnie dwa lata musi być zatwierdzone przez zarejestrowanego audytora;
c) jej działalność musi być zgodna z zasadami leżącymi u podstaw działań Wspólnoty w zakresie edukacji i szkolenia i uwzględniać priorytety ustanowione w załączniku.
W wyjątkowych okolicznościach Komisja może przyznać odstępstwo od wymogu lit. b), pod warunkiem, że nie naruszy to interesów finansowych Wspólnoty.
Artykuł 3
Udział państw trzecich
Udział w działaniach realizowanych w ramach programu może być otwarty dla jednostek utworzonych w:
a) państwach przystępujących, które podpisały Traktat o Przystąpieniu w dniu 16 kwietnia 2003 r.;
b) państwach EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG;
c) Rumunii i Bułgarii, przy czym warunki udziału zostaną ustanowione zgodnie z Umowami europejskimi, ich protokołami dodatkowymi oraz decyzjami odpowiednich Rad Stowarzyszenia;
d) Turcji, przy czym warunki udziału zostaną ustanowione zgodnie z Umową ramową między Wspólnotą Europejską i Republiką Turcji z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie zasad ogólnych udziału Republiki Turcji w programach Wspólnoty(7).
Artykuł 4
Wybór beneficjentów
Program obejmuje dwie grupy beneficjentów:
a) grupa 1: dotacje na działalność bieżącą przyznane bezpośrednio beneficjentom wymienionym z nazwy w pkt 2 załącznika;
b) grupa 2: wsparcie dla stowarzyszeń europejskich działających w obszarze edukacji i szkolenia, wsparcie dla działań w zakresie szkolnictwa wyższego dotyczącego integracji europejskiej, wraz z katedrami Jean Monnet, wsparcie dla działań przyczyniających się do osiągnięcia przyszłych celów systemów edukacji i szkolenia w Europie oraz wsparcie dla kształcenia sędziów krajowych w zakresie prawa europejskiego i dla organizacji działających na rzecz współpracy sądowej. Beneficjentów wybiera się w drodze zaproszenia do składania ofert zgodnie z ogólnymi kryteriami ustanowionymi w załączniku.
Artykuł 5
Przyznanie dotacji
Dotacje w ramach poszczególnych działań programu przyznaje się zgodnie z postanowieniami ustanowionymi w odpowiednich częściach załącznika.
Artykuł 6
Postanowienia finansowe
1. Ramy finansowe wykonywania programu na okres wyznaczony w art. 1 ust. 3 ustala się niniejszym na 77 mln EUR
2. Roczne przyznane środki zatwierdza organ budżetowy w ramach limitów perspektywy finansowej.
Artykuł 7
Wykonanie
Komisja jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego programu zgodnie z postanowieniami określonymi w załączniku.
Artykuł 8
Monitorowanie i ocena
1. Nie później niż dnia 31 grudnia 2007 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z osiągnięcia celów programu.
Sprawozdanie takie opiera się, między innymi, na zewnętrznym sprawozdaniu oceniającym, które musi być przygotowane nie później niż do końca 2006 r., a które ocenia przynajmniej ogólną przydatność i spójność programu, efektywność jego wykonania (przygotowanie, wybór, wykonanie działań) oraz ogólną i szczególną efektywność różnych działań pod względem osiągania celów określonych w art. 1 i w załączniku.
Komisja ponadto przedkłada corocznie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące wykonania programu.
2. Parlament Europejski i Rada, zgodnie z Traktatem, podejmują decyzję w sprawie kontynuacji programu od 1 stycznia 2007 r.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady |
P. COX D. ROCHE |
Przewodniczący Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 32 z 5.2.2004, str. 52
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 listopada 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (Dz.U. C 72 E z 23.3.2004, str. 19), opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 marca 2004 r.
(3) Dz.U. C 142 z 14.6.2002, str. 1
(4) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie ostatnio zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147, 14.6.2003, str. 25).
(7) Dz.U. L 61, z 2.3.2002, str. 29.
ZAŁĄCZNIK
1. WPROWADZENIE
Cele ustanowione w art. 1 osiąga się za pomocą działań określonych w niniejszym załączniku.
Niniejszy załącznik obejmuje dwa podstawowe rodzaje działań:
— rodzaj pierwszy, działania 1 i 2, mające na celu wspieranie poszczególnych jednostek lub wybranych stowarzyszeń działających na poziomie europejskim w obszarze edukacji i szkolenia,
— rodzaj drugi, działanie 3, mające na celu wspieranie poszczególnych działań lub projektów skupiających się na integracji europejskiej (działanie 3A) lub wspierających polityki Unii Europejskiej w obszarze edukacji i szkolenia poza programami wspólnotowymi w tych obszarach (działanie 3B), lub promujące szkolenia w zakresie prawa europejskiego, w szczególności dla sędziów krajowych (działanie 3C).
2. WYKONANIE WSPIERANYCH DZIAŁAŃ
Działania realizowane przez jednostki kwalifikujące się do otrzymania finansowania wspólnotowego w ramach programu objęte są jednym z następujących obszarów:
Działanie 1: Wsparcie dla określonych instytucji działających w obszarze edukacji i szkolenia
W ramach tego działania programu można przyznać dotacje w celu wspierania niektórych kosztów operacyjnych i administracyjnych następujących instytucji dążących do osiągnięcia celu będącego przedmiotem interesu ogólnoeuropejskiego, działających w następujących obszarach:
— Kolegium Europejskie (kampusy w Brugii i Natolinie) w zakresie studiów podyplomowych z europejskiego wymiaru prawa, gospodarki, nauk społecznych i politycznych oraz humanistycznych,
— Instytut Uniwersytetu Europejskiego, Florencja, w zakresie wkładu do rozwoju dziedzictwa kulturowego i naukowego Europy poprzez szkolnictwo wyższe i badania naukowe,
— Europejski Instytut Administracji Publicznej, Maastricht, w zakresie szkolenia urzędników krajowych i europejskich w celu umożliwienia im wykonywania swoich obowiązków w obszarze integracji europejskiej,
— Akademia Prawa Europejskiego w Trewirze, w zakresie kształcenia ciągłego na poziomie uniwersyteckim dla praktyków i użytkowników prawa europejskiego,
— Europejskie Centrum Międzyuczelniane - Prawa Człowieka i Demokratyzacja, na kontynuację europejskich studiów magisterskich w zakresie praw człowieka i demokratyzacji, zaawansowanego programu stażów i innego szkolnictwa, szkoleń i działań badawczych w zakresie promocji praw człowieka i demokratyzacji,
— Europejska Agencja Rozwoju Szkolnictwa Specjalnej Troski w zakresie poprawy jakości szkolnictwa specjalnej troski oraz ustanowienia długofalowej i szerokiej współpracy europejskiej w tym obszarze,
— Międzynarodowe Centrum Kształcenia Europejskiego w zakresie studiów, edukacji, szkolenia i badań naukowych dotyczących jednoczenia się Europy i świata, federalizmu, regionalizmu i zmieniających się struktur współczesnego społeczeństwa, z federalistycznego punktu widzenia.
Komisja może przyznać dotacje wyżej wymienionym instytucjom po otrzymaniu odpowiedniego planu pracy i budżetu. Dotacje można przyznawać corocznie lub w sposób odnawialny w ramach porozumienia partnerskiego z Komisją.
Dotacje przyznane w ramach niniejszego działania nie podlegają zasadzie stopniowego zmniejszenia ustanowionej w art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego.
Działalność instytucji wspieranych w ramach tego działania może mieć miejsce w obrębie Unii Europejskiej lub poza nią.
Środki przyznane w ramach działania 1 nie mogą być wyższe niż 65 % i mniejsze niż 58 % całego budżetu niniejszego programu.
Działanie 2: Wsparcie dla stowarzyszeń europejskich działających w obszarze edukacji i szkolenia
W ramach tego działania mogą zostać przyznane dotacje w celu wspierania niektórych kosztów operacyjnych i administracyjnych stowarzyszeń działających w obszarze edukacji i szkolenia, które spełniają następujące minimalne kryteria:
— istnieją jako jednostki dążące do osiągnięcia celu będącego przedmiotem interesu ogólnoeuropejskiego, jak przewidziano w art. 162 zasad wykonania rozporządzenia finansowego ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(1),
— działają w obszarze edukacji i szkolenia na poziomie europejskim oraz dążą do osiągnięcia jasno określonych celów ustanowionych w oficjalnych statutach,
— posiadają członków w co najmniej dwunastu Państwach Członkowskich Unii Europejskiej,
— składają się z krajowych, regionalnych lub lokalnych stowarzyszeń,
— znajdują się i posiadają osobowość prawną w jednym z Państw Członkowskich Unii Europejskiej,
— większość swojej działalności prowadzą w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej, w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i/lub w państwach kandydujących.
W ramach tego działania dotacje przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie może pokrywać ponad 75 % kosztów kwalifikujących się, określonych w zatwierdzonym planie pracy stowarzyszenia. Dotacje przyznaje się corocznie lub w sposób odnawialny w ramach ramowego porozumienia partnerskiego z Komisją.
Dotacje przyznane w ramach niniejszego działania nie podlegają zasadzie stopniowego zmniejszenia ustanowionej w art. 113 ust. 2 rozporządzenia finansowego.
Środki przyznane w ramach działania 2 nie mogą stanowić więcej niż 4 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.
Działanie 3a: Wsparcie działań w obszarze szkolnictwa wyższego dotyczącego integracji europejskiej, wraz z katedrami Jeana Monneta
Działanie to dotyczy działalności promującej działalność Unii Europejskiej w obszarze szkolnictwa wyższego, podnoszącej świadomość integracji europejskiej w kręgach szkolnictwa wyższego oraz celów, do których dąży Unia w stosunkach międzynarodowych lub wspierającej działalność Wspólnoty i przekładającej tę działalność na poziom krajowy.
Działalność wspierana w ramach tego działania może mieć miejsce w państwach należących lub nienależących do Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 2 niniejszej decyzji, działanie to dotyczy w szczególności:
— wprowadzania studiów z zakresu integracji europejskiej na uniwersytetach,
— tworzenia i wspierania krajowych stowarzyszeń nauczycieli wyspecjalizowanych w integracji europejskiej,
— promowania refleksji i dyskusji na temat procesu integracji europejskiej,
— promowania badań akademickich w zakresie priorytetowych zagadnień Unii Europejskiej takich jak przyszłość Europy lub dialog między ludźmi i kulturami, wraz z badaniami prowadzonymi przez młodych akademików.
W ramach tego działania dotacje przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie może pokrywać ponad 75 % kosztów wybranej działalności, kwalifikujących się do finansowania w ramach tego działania.
Środki przyznane w ramach działania 3A nie mogą stanowić więcej niż 24 % i mniej niż 20 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.
Działanie 3B: Wsparcie działań przyczyniających się do osiągnięcia przyszłych celów systemów edukacji i szkolenia w Europie
Działanie 3B dotyczy działalności z zakresu wsparcia, wykonania, podnoszenia świadomości i promowania dotyczącej osiągania trzech celów systemów edukacji i szkolenia w Europie uzgodnionych przez Radę na 2010 r.(2):
— poprawa jakości i wydajności systemów edukacji i szkolenia w Unii Europejskiej,
— ułatwianie dostępu do wszystkich systemów edukacji i szkolenia,
— otwieranie systemów edukacji i szkolenia na szerszy świat,
oraz trzynastu pod-celów z nimi powiązanych. Działalność ta może obejmować perspektywiczne podejścia obejmujące okres do 2010 r. oraz może dotyczyć zarówno aspektów wewnątrzeuropejskich, jak i aspektów odnoszących się do miejsca Europy w świecie.
Rodzaje działalności objętej tym działaniem to wdrażanie otwartych metod koordynacji w obszarze edukacji i szkolenia, w szczególności poprzez głęboką analizę, wymianę dobrych praktyk, wymianę informacji oraz ustalanie wskaźników i wzorców.
Taką działalnością jest w szczególności:
— wsparcie dla studiów, poszukiwań i badań powiązanych z osiąganiem konkretnych przyszłych celów,
— spotkania ekspertów, seminaria, konferencje i wizyty studyjne wspierające wykonanie szczegółowego programu pracy,
— przygotowanie i wykonanie działań informacyjnych oraz publikacji mających na celu podnoszenie świadomości w kręgach edukacji i szkolenia, wraz z działaniami mającymi na celu promowanie działań Unii Europejskiej w tych obszarach oraz poprawa jakości, powszechnej dostępności i otwarcia na szerszy świat europejskich systemów edukacyjnych i szkoleniowych,
— różne działania wspierające działalność Wspólnoty poprzez włączanie uczestników w funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego na poziomie krajowym lub europejskim w obszarze edukacji i szkolenia.
Działanie to zostanie wykonane poprzez dotacje przyznane po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert.
Dotacje mogą otrzymać instytucje zarejestrowane w jednym z Państw Członkowskich Unii Europejskiej, w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w państwach kandydujących. W przypadku działań odnoszących się do celu trzeciego (otwieranie systemów edukacji i szkolenia na szerszy świat), dotacje mogą wyjątkowo otrzymać instytucje zarejestrowane w innych państwach trzecich.
Dotacja wspólnotowa nie przekracza zasadniczo 75 % kosztów kwalifikujących się wybranych ofert.
Środki przyznane w ramach działania 3B stanowią nie więcej niż 14 % i nie mniej niż 9 % całkowitego budżetu przeznaczonego na program.
Działanie 3C: Wsparcie szkolenia sędziów krajowych w zakresie prawa europejskiego
W ramach tego działania dotacje przyznaje się na wspieranie działań podejmowanych przez organizacje na rzecz współpracy sądowej i innych działań opracowanych w celu promowania szkolenia w zakresie prawa europejskiego, w szczególności dla sędziów krajowych.
Działalność wspierana w ramach tego działania może mieć miejsce w Państwach Członkowskich, w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w państwach kandydujących.
Dotacje w ramach tego działania przyznaje się po wyborze ofert złożonych w odpowiedzi na jedno lub więcej zaproszeń do składania ofert. Dotacja wspólnotowa nie przekracza zasadniczo 75 % kosztów kwalifikujących się działalności określonej w zatwierdzonym planie pracy.
Środki przyznane w ramach działania 3C nie stanowią więcej niż 4 % całkowitego budżetu przeznaczonego na ten program.
3. PRZEJRZYSTOŚĆ
Beneficjent dotacji przyznanej w ramach dowolnej części programu wskazuje w widocznym miejscu, takim jak główna strona internetowa lub raport roczny, że otrzymał finansowanie z budżetu Unii Europejskiej.
4. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
Wnioski o przyznanie dotacji składane w odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert ocenia się według następujących kryteriów:
— znaczenie dla celów programu oraz określonego odpowiedniego działania,
— znaczenie dla priorytetów lub innych kryteriów ustalonych w zaproszeniu do składania ofert,
— jakość oferty,
— prawdopodobny wpływ oferty na edukację i/lub szkolenie na poziomie europejskim.
5. WYDATKI KWALIFIKUJĄCE SIĘ
Przy ustalaniu wysokości dotacji przyznawanej w ramach każdego z działań programu, Komisja może odwołać się do finansowania ryczałtowego opartego na opublikowanych siatkach kosztów jednostkowych.
W przypadku dotacji przyznanych w 2004 r., możliwe jest rozpoczęcie okresu kwalifikowalności wydatków z dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że wydatki nie zostały poniesione przed złożeniem wniosku o dotację lub przed datą, w której zaczyna się rok budżetowy beneficjenta.
W ciągu 2004 r., w przypadku beneficjentów, których rok budżetowy zaczyna się przed 1 marca, można wyjątkowo zezwolić na odstępstwo od obowiązku podpisania umowy o dotację w ciągu pierwszych czterech miesięcy od rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta, jak określono w art. 112 ust. 2 rozporządzenia finansowego. W tym przypadku umowa o dotację powinna zostać podpisana najpóźniej do 30 czerwca 2004 r.
6. ZARZĄDZANIE PROGRAMEM
W świetle analizy kosztów i korzyści Komisja może podjąć decyzję o powierzeniu całości lub części zadań związanych z zarządzaniem programem agencji wykonawczej, zgodnie z art. 55 rozporządzenia finansowego. Może także odwołać się do pomocy ekspertów i ponieść inne wydatki z zakresu pomocy technicznej i administracyjnej, nie obejmującej pełnienia obowiązków władzy publicznej, zlecone na zewnątrz na podstawie zamówienia na usługi ad hoc. Może także finansować badania i organizować spotkania ekspertów mogące przyczynić się do wykonania programu oraz podejmować działania informacyjne, publikacyjne i upowszechniające powiązane bezpośrednio z osiąganiem celów programu.
7. KONTROLE I AUDYTY
7.1. Beneficjent dotacji operacyjnej zachowuje do dyspozycji Komisji wszystkie dokumenty uzupełniające, wraz ze sprawozdaniem finansowym po audycie, dotyczące wydatków poniesionych w czasie roku dotacji, przez okres pięciu lat od ostatniej płatności. Beneficjent dotacji zapewnia, aby, tam, gdzie ma to zastosowanie, dokumenty uzupełniające będące w posiadaniu partnerów lub członków zostały udostępnione Komisji.
7.2. Komisja może przeprowadzić audyt wykorzystania dotacji, bezpośrednio przez swoich pracowników lub przez wykwalifikowaną jednostkę zewnętrzną własnego wyboru. Audyt taki można wykonać w czasie trwania umowy oraz w ciągu pięciu lat od płatności bilansu. Tam, gdzie ma to zastosowanie, ustalenia audytu mogą prowadzić do podjęcia przez Komisję decyzji o odzyskaniu odpowiednich kwot.
7.3. Pracownicy Komisji oraz personel zewnętrzny upoważniony przez Komisję posiada odpowiednie prawo dostępu, w szczególności do biur beneficjenta oraz do wszystkich informacji, wraz z informacjami w postaci elektronicznej, niezbędnego do prowadzenia takiego audytu.
7.4. Trybunał Obrachunkowy i Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) posiadają takie same prawa, w szczególności prawa dostępu, co Komisja.
7.5. W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami Komisja może prowadzić kontrole na miejscu dotyczące tego programu zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(3). Tam, gdzie jest to konieczne, kontrole prowadzi i Europejskie Biuro ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zgodnie z postanowieniami rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(4).
(1) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str.1
(2) Szczegółowy program pracy w sprawie osiągania celów systemów edukacji i szkolenia w Europie (Dz.U. C 142 z 14.6.2002, str.1)
(3) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00