Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-04-05 do 2007-01-16
Wersja archiwalna od 2004-04-05 do 2007-01-16
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 621/2004
z dnia 1 kwietnia 2004 r.
ustanawiające zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w odniesieniu do działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięć Funduszu Spójności
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 2001 r. ustanawiające Fundusz Spójności(1), w szczególności jego art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wykonanie decyzji Komisji 96/455/WE z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie i Komisję działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięć Funduszu Spójności na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94(2) wymaga uproszczenia, ponieważ niektóre środki okazały się zbyt skomplikowane, aby je wykonać.
(2) Jest sprawą podstawową, aby ułatwić wykonanie działań informacyjnych i promocyjnych oraz poprawę ich skuteczności w celu zwiększenia widoczności projektów i podniesienia publicznej świadomości roli, jaką odgrywa Unia Europejska poprzez politykę spójności.
(3) Środki informacji dotyczące Funduszu Spójności powinny być zharmonizowane z tymi dotyczącymi funduszy strukturalnych, jak ustanowiono rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych(3).
(4) Propagowane wiadomości powinny być wyjaśnione i instrumenty najlepiej dostosowane do celu zwiększenia zidentyfikowanej publicznej świadomości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
ZASADY I ZAWARTOŚĆ DZIAŁAŃ
Artykuł 1
Działania informacyjne i promocyjne dotyczące pracy Funduszu Spójności będą miały na celu zwiększenie publicznej świadomości projektów częściowo finansowanych przez Fundusz i pokazanie roli, jaką Wspólnota odgrywa za pośrednictwem tego Funduszu.
Działania będą skierowane na opinię publiczną w Państwach Członkowskich, które z nich skorzystają i będą dążyć do zaprojektowania jednolitego wizerunku roli Wspólnoty.
W miarę potrzeb, mogą one obejmować działalność dotyczącą programów i projektów częściowo finansowanych przez fundusze strukturalne na mocy rozporządzenia (WE) nr 1159/2000.
Artykuł 2
Państwa Członkowskie zapewniają, że ich władze odpowiedzialne za wykonanie projektów Funduszu Spójności (zwane dalej władzami odpowiedzialnymi) podejmą wszelkie kroki administracyjne, aby zapewnić informacje i promocję tych projektów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Opracują one spójny zestaw środków na cały czas trwania projektów, po podjęciu decyzji w sprawie współfinansowania ze strony Funduszu Spójności.
Artykuł 3
Władze odpowiedzialne będą notyfikować Komisji, łącznie z jej biurem i odpowiednim Państwem Członkowskim, o działaniach określonych w art. 2. akapit drugi. Gdzie właściwe, mogą one prosić o pomoc techniczną do ich wykonania.
Artykuł 4
W uzupełnieniu opisu projektu, zarówno działania jak i informacje oraz instrumenty promocyjne będą obejmować:
a) wyjaśnienie w następujących słowach lub w jakimś równoważnym wyrażeniu roli jaką odgrywa Unia poprzez Fundusz Spójności:
„Niniejszy projekt pomaga zmniejszyć gospodarcze i społeczne nierówności między obywatelami Unii Europejskiej”;
b) flaga europejska, zgodnie z zasadami graficznymi wymienionymi w Załączniku, z następującymi słowami lub jakimś równoważnym wyrażeniem:
„Niniejszy projekt jest częściowo finansowany przez Unię Europejską.”
Artykuł 5
Odpowiedzialne władze prześlą do Komisji wszelkie informacje potrzebne do przygotowania rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1164/94.
ROZDZIAŁ II
DZIAŁANIA INFORMACYJNE I PROMOCYJNE
SEKCJA 1
Środki przymusowe
Artykuł 6
Środki określone w art. 7 i 8 zostaną podjęte, gdy projekty będą wykonywane.
Artykuł 7
1. Gdy już Komisja podejmie decyzję o częściowym finansowaniu jakiegoś projektu, media (prasa, radio, telewizja) zostaną poinformowane o jego rozpoczęciu, głównych etapach jego wykonania i jego zakończeniu w najbardziej właściwej formie, głównie poprzez spotkania z prasą, lecz również przez komunikaty prasowe i inne środki.
Tam gdzie koszt całkowity projektu jest mniejszy niż 50 milionów EUR, konferencje prasowe określone w akapicie pierwszym nie będą obowiązkowe.
Odpowiedzialne władze zadecydują, stosownie, o prowadzeniu takich konferencji, w zależności od wagi i wpływu projektu.
2. Dokumentacja dotycząca projektu będzie dostarczona mediom i każdej innej zainteresowanej stronie.
Artykuł 8
1. Tablice reklamowe będą wznoszone w miejscach projektu w czasie prac.
Plakietki upamiętniające zastąpią tablice reklamowe w miejscach infrastruktury dostępnych ogółowi społeczeństwa przez czas nie dłuższy niż sześć miesięcy od zakończenia prac.
2. Jeżeli projekt otrzymuje finansowanie z Funduszu Spójności, zostanie wzniesiona tablica reklamowa lub przytwierdzona plakietka opisująca projekt i podająca informacje wymienione w art. 4.
Ta informacja powinna zajmować co najmniej 25% tablicy reklamowej.
SEKCJA 2
Inne działania
Artykuł 9
W uzupełnieniu środków wymienionych w art. 7 i 8, odpowiedzialne władze i promotorzy projektu mogą zastosować inne działania dla osiągnięcia celu publicznej świadomości określonego w art. 1, w szczególności:
a) prezentowanie plakatów w lokalizacjach o wysokiej oglądalności;
b) przygotowywanie publikacji (broszury, ulotki, listy reklamowe, itp.) oraz materiału wideo;
c) tworzenie stron internetowych.
ROZDZIAŁ III
ROLA KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH
Artykuł 10
Na spotkaniach komitetu monitorującego, którego to dotyczy, przewodniczący złoży sprawozdanie o postępach w sprawie działań promocyjnych i dostarczy członkom kopie wytworzonych materiałów lub dowody na podjęte środki reklamowe i wykorzystane instrumenty takie jak fotografie tablic reklamowych i wydarzeń.
Artykuł 11
Zgodnie z art. 7, przewodniczący komitetu monitorującego, z pomocą Komisji, będzie informował media o pracy komitetu i postępach projektów, za które jest on odpowiedzialny.
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 12
Decyzja 96/455/EWG traci moc.
Odwołania do uchylonej decyzji należy traktować jako odwołania do niniejszej decyzji.
Artykuł 13
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Michel BARNIER | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1265/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 62).
(2) Dz.U. L 188 z 27.7.1996, str. 47.
(3) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 30.
ZAŁĄCZNIK
Szczegółowe zasady graficzne dotyczące flagi europejskiej można znaleźć na:
http://europa.eu.int/abc/symbols/emblem/index_en.htm
Przykład podstawowych elementów, jakie mają być włączone do informacji i instrumentów i środków reklamy:
Niniejszy projekt, częściowo finansowany przez Unię Europejską, pomaga zmniejszyć gospodarcze i społeczne nierówności między obywatelami Unii |