Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2004 nr 30 str. 6
Wersja archiwalna od 2004-01-26 do 2006-12-31
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2004 nr 30 str. 6
Wersja archiwalna od 2004-01-26 do 2006-12-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY

z dnia 26 stycznia 2004 r.

ustanawiająca wspólnotowy program działań na rzecz promowania aktywnego obywatelstwa europejskiego (udział społeczeństwa obywatelskiego) (2004/100/WE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawia obywatelstwo Unii uzupełniające obywatelstwo krajowe, nie zastępując go jednak, które należy promować należycie uwzględniając jego pomocniczy charakter.

(2) Celem Wspólnoty i Państw Członkowskich jest promowanie zatrudnienia, poprawa warunków życia i pracy, odpowiednia ochrona socjalna i rozwój zasobów ludzkich, mając na względzie długoterminowy wysoki wskaźnik zatrudnienia, jak również walka z wyłączeniem społecznym.

(3) Skuteczne i jednolite stosowanie prawa wspólnotowego jest nowym priorytetem, niezbędnym do zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Rada Europejska podczas posiedzenia w Tampere 15 i 16 października 1999 r. podkreśliła, że przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości powinna się opierać na zasadach przejrzystości i demokratycznej kontroli, co obejmuje otwarty dialog ze społeczeństwem obywatelskim na temat celów i zasad tego obszaru. Stowarzyszenie Rad Stanu oraz Najwyższego Sądownictwa Administracyjnego Unii Europejskiej promuje wymianę poglądów i doświadczeń dotyczących tych spraw, jak również koordynuje i przekazuje do wiadomości społeczeństwa orzeczenia Rad Stanu dotyczące prawa wspólnotowego.

(4) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 15 kwietnia 1988 r. uznał, że należy podjąć znaczny wysiłek w celu rozszerzenia kontaktów pomiędzy obywatelami różnych Państw Członkowskich oraz oświadczył, iż uzasadnione i pożądane jest szczególne wsparcie ze strony instytucji wspólnotowych dla rozwoju projektów twinningowych pomiędzy społecznościami lub miastami w różnych Państwach Członkowskich.

(5) Rada Europejska z Nicei w grudniu 2000 r. w deklaracji 23 wyraziła potrzebę poprawy i monitorowania legitymacji demokratycznej oraz przejrzystości Unii i jej instytucji w celu zbliżenia ich do obywateli Państw Członkowskich. Program polityki społecznej przyjęty w Nicei oparty jest na nowej formie zarządzania akcentującej rolę dialogu społecznego jako niezbędnej części promowania współpracy ze społeczeństwem obywatelskim. Program przewiduje, że organizacje pozarządowe takie jak Platforma europejskich społecznych organizacji pozarządowych są silnie związane z rozwojem polityki włączenia i równych szans dla wszystkich.

(6) Deklaracja z Laeken załączona do wniosków Rady Europejskiej, przyjęta w dniach 14 i 15 grudnia 2001 r. potwierdziła, że jednym z najważniejszych wyzwań, jakie powinna podjąć Unia Europejska, jest rozwiązanie kwestii zbliżenia obywateli do modelu europejskiego oraz instytucji europejskich.

(7) Pozycje A-321, A-3020, A-3021, A-3024, A-3026, A-3036 oraz B3-305 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2003 oraz lata poprzednie wykazały swoją użyteczność w promowaniu długoterminowego dialogu w zakresie budowania Europy z organizacjami społeczeństwa cywilnego oraz władzami miejskimi.

(8) Rada potwierdza swoje przekonanie o potrzebie kontynuacji wspierania programów twinningowych między miastami, biorąc pod uwagę istotną rolę, jaką odgrywają one w promowaniu tożsamości obywatelskiej oraz wzajemnego zrozumienia między narodami Europy. Podkreśla ona, że w kontekście wieloletniego programu powinno się zagwarantować odpowiedni budżet oraz stałe promowanie programów twinningowych pomiędzy miastami, jak podkreślał to również Parlament Europejski każdego roku przy okazji procedury budżetowej. Rada zwraca również uwagę na to, że należy uczynić zrozumiałymi i przybliżyć obywatelom procedurę występowania o program twinningowy między miastami oraz zarządzanie tym programem.

(9) Stowarzyszenie „Nasza Europa” przybiera postać komitetu ekspertów zrzeszającego przedstawicieli społeczeństwa europejskiego oraz świata politycznego, społecznego, gospodarczego i naukowego. Pełnią oni funkcję banku pomysłów dla promowania bliższej Unii Europejskiej; jako takie, stowarzyszenie realizuje więc cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego.

(10) Izby im. Jeana Monneta i Roberta Schumana to miejsca spotkań ludzi Europy, których celem jest wyłanianie pionierów i pionierskich działań wspierających europejską integrację w tym samym kontekście, w którym dwaj ojcowie założyciele Europy żyli i pracowali, jak również dostarczanie informacji na temat Europy dziś i jutro; jako takie, organizacje te realizują więc cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego.

(11) Rada Europejska ds. Uchodźców i Wychodźstwa reprezentuje organizacje uchodźców i wysiedleńców przed Unią Europejską, promując zasady i politykę przyczyniające się do realizacji celów Traktatu w odniesieniu do azylu i zwalczania wyłączenia społecznego.

(12) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), zwane dalej „rozporządzeniem finansowym”, wymaga wydania aktu podstawowego, który objąłby istniejące działania wspierające.

(13) Parlament Europejski, Rada i Komisja postanowiły, przyjmując rozporządzenie finansowe, że stawiają sobie za cel, by ten akt podstawowy wszedł w życie w roku budżetowym 2004. Komisja podjęła się uwzględnienia uwag wniesionych do budżetu w kontekście wykonania.

(14) W deklaracji międzyinstytucjonalnej z dnia 24 listopada 2003 r. dotyczącej podstawowych aktów Parlamentu Europejskiego w dziedzinie dotacji Rada i Komisja ustanawiają, w drodze wyjątku, przejściowe klauzule dotyczące okresu kwalifikowalności wydatków, który ma zostać wprowadzony w niniejszym programie.

(15) Powyższa deklaracja międzyinstytucjonalna przewiduje również przejściowe środki na dotacje w ramach części 2 programu, które mają być wprowadzone w latach 2004 i 2005.

(16) Należy zapewnić, aby program geograficznie objął również państwa przystępujące do Unii oraz, w miarę możliwości, w przypadku niektórych działań, kraje EFTA/EEA oraz kraje kandydujące.

(17) Kwota odniesienia finansowego w rozumieniu punktu 34 porozumienia międzyinstytucjalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(3), przewidziana jest na mocy niniejszej decyzji na cały okres trwania programu, co nie wpływa na uprawnienia władzy budżetowej określone w Traktacie.

(18) Wszelkie finansowanie pozawspólnotowe ze środków Państwa musi być zgodne z art. 87 i 88 Traktatu.

(19) Podmioty, których działania nie są zgodne z celami Unii Europejskiej i jej Państw Członkowskich w dziedzinach porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego powinny zostać wykluczone z możliwości korzystania z niniejszego programu.

(20) Wszelkie wsparcie przyznane na podstawie niniejszej decyzji powinno ściśle odpowiadać zasadom pomocniczości i proporcjonalności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Cel programu

1. Niniejsza decyzja ustanawia program działań Wspólnoty na rzecz wspierania podmiotów działających na polu aktywnego obywatelstwa europejskiego oraz promowania działań w tym obszarze.

Program ma następujące cele:

(a) promowanie i propagowanie wartości i celów Unii Europejskiej;

(b) zbliżenie obywateli do Unii Europejskiej i jej instytucji oraz zachęcenie ich do częstszego angażowania się w działania tych instytucji;

(c) ścisłe zaangażowanie obywateli w rozważania i debaty na temat budowy Unii Europejskiej;

(d) poszerzenie kontaktów i wymiany między obywatelami z krajów uczestniczących w programie, w szczególności poprzez programy twinningowe między miastami;

(e) pobudzanie inicjatyw przez organizacje działające na rzecz promowania aktywnego i zaangażowanego obywatelstwa.

2. Działania w ramach programu mają na celu wspieranie funkcjonowania i promocję działań podmiotów realizujących cele programowe zgodnie z kryteriami przedstawionymi w Załączniku.

3. Program rozpoczyna się 1 stycznia 2004 r. a kończy się 31 grudnia 2006 r.

Artykuł 2

Przystąpienie do programu

Aby kwalifikować się do dotacji wspólnotowej w zakresie danego działania, organizacje powinny spełniać wymogi zamieszczone w Załączniku.

Działanie to musi być zgodne z zasadami leżącymi u podstaw działalności Wspólnoty w dziedzinie aktywnego obywatelstwa.

Aby kwalifikować się do dotacji operacyjnej w zakresie realizowanego programu działań podmiotu realizującego cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w dziedzinie aktywnego obywatelstwa lub cel stanowiący część działań Unii Europejskiej w tym obszarze, organizacje powinny spełniać wymogi zamieszczone w Załączniku oraz posiadać taką strukturę, by podjąć działania mogące potencjalnie wywrzeć wpływ na Unię Europejską.

Artykuł 3

Przystąpienie do programu państw przystępujących do Unii, krajów EFTA/EOG oraz krajów kandydujących do Unii Europejskiej

Udział w działaniach w ramach programu może być otwarty dla podmiotów utworzonych w:

(a) państwach przystępujących do Unii, które 16 kwietnia 2003 r. podpisały Traktat o Przystąpieniu;

(b) państwach EFTA/EOG, zgodnie z warunkami określonymi w Porozumieniu EOG;

(c) Rumunii i Bułgarii, dla których warunki udziału określane są zgodne z postanowieniami Układów Europejskich, ich protokołami dodatkowymi oraz decyzjami odpowiednich Rad Stowarzyszenia;

(d) Turcji, dla której warunki udziału określane są zgodne z postanowieniami Umowy Ramowej zawartej między Wspólnotą Europejską a Republiką Turcji lub ogólne zasady udziału Republiki Turcji w programach Wspólnoty(4).

Artykuł 4

Wybór beneficjentów

1. Dotacje operacyjne na realizowany program działań podmiotu realizującego cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w dziedzinie aktywnego obywatelstwa lub cel stanowiący część działań Unii Europejskiej w tym obszarze przyznawane są na podstawie ogólnych kryteriów przedstawionych w Załączniku.

2. Dotacje na działania określone w programie przyznawane są na podstawie ogólnych kryteriów przedstawionych w Załączniku. Działania wybierane są w drodze konkursu.

Artykuł 5

Przyznawanie dotacji

Dotacje w ramach różnych działań programu przyznawane są zgodnie z przepisami przedstawionymi w odpowiedniej części Załącznika.

Artykuł 6

Przepisy finansowe

Kwota odniesienia finansowego przeznaczona na realizację tego programu w okresie od 2004 r. do 2006 r. wynosi 72 miliony EUR.

Korekty roczne zatwierdzane są przez władzę budżetową w ramach limitów perspektywy finansowej.

Artykuł 7

Kontrola i ocena

Nie później niż 31 grudnia 2007 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie z realizacji celów programu. Sprawozdanie zostanie przygotowane, między innymi, na podstawie sprawozdania oceny zewnętrznej, które musi być gotowe nie później niż na koniec 2006 r. i które oceni przynajmniej ogólną trafność i spójność programu, skuteczność jego realizacji (przygotowanie, wybór, wykonanie działań) oraz ogólną i indywidualną skuteczność różnych działań pod kątem realizacji celów przedstawionych w art. 1 oraz w Załączniku.

Artykuł 8

Przepisy końcowe

W przypadku dotacji przyznanych w 2004 r. zgodnie z sekcjami 1 i 2 Załącznika, okres kwalifikowalności wydatków może się rozpoczynać 1 stycznia 2004 r., jeżeli wydatki nie zostały dokonane przed datą złożenia wniosku o dotację lub przed datą rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta.

W przypadku takich dotacji, w drodze wyjątku, umowy określone w art. 112 ust. 2 rozporządzenia finansowego mogą być podpisane nie później niż 30 czerwca 2004 r.

Artykuł 9

Skuteczność

Niniejsza decyzja staje się skuteczna pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2004 r.

W imieniu Rady

B. COWEN

Przewodniczący



(1) Opinia wydana dnia 20 listopada 2003 r. (dotyczchas nieopublikowana w Dzienniku).

(2) Dz.U. L 248 z 16. 9.2002, str. 1.

(3) Dz.U. C 172 z 18. 6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14. 6.2003, str. 25).

(4) Dz.U. L 61 z 2. 3.2002, str. 29.

ZAŁĄCZNIK

1. Wspierane działania

Ogólnym celem ustanowionym w art. 1 jest wspieranie prac w dziedzinie aktywnego obywatelstwa europejskiego poprzez promowanie działań i czynności podmiotów działających w tej dziedzinie.

Wsparcie to przybiera formę jednego z dwóch rodzajów dotacji:

-dotacji operacyjnej na dofinansowanie wydatków związanych ze stałym programem działania podmiotu realizującego cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w dziedzinie aktywnego obywatelstwa lub cel stanowiący część działań Unii Europejskiej w tym obszarze (części 1 i 2),

- albo dotacji na dofinansowanie określonego działania w tej dziedzinie (część 3).

Działania podmiotów społeczeństwa obywatelskiego i innych struktur takich jak władze miejskie oraz organizacje podmiotów działających na poziomie europejskim w dziedzinie aktywnego obywatelstwa, które mogą przyczynić się do wspierania działań Wspólnoty i zwiększania ich skuteczności mogą obejmować w szczególności:

- działania w zakresie wielostronnej współpracy na poziomie europejskim,

- spotkania i debaty obywateli na tematy będące przedmiotem zainteresowania Europy takie jak wartości, cele, kompetencje, polityki i instytucje Unii Europejskiej,

- nieformalne projekty mające na celu rozważania, edukację i kształcenie,

- działania promujące zaangażowanie i inicjatywę obywateli,

- wymiany między obywatelami i ich organizacjami,

- rozpowszechnianie informacji na temat działań wspólnotowych,

- przygotowywanie, wsparcie i ocena działań finansowanych.

Do głównych działań Platformy europejskich społecznych organizacji pozarządowych należą:

- pomoc w tworzeniu polityk UE w kwestiach będących przedmiotem zainteresowania jej członków, szczególnie w związku z prawami społecznymi, polityką i programami społecznymi oraz dialogiem społecznym,

- informowanie członków o rozwoju polityk wspólnotowych istotnych z ich punktu widzenia, ułatwianie procesu dialogu i konsultacji ich członków z instytucjami UE oraz, poprzez jej członków, prowadzenie tych działań na poziomie krajowym,

- promowanie dialogu z innymi ugrupowaniami zajmującymi się kwestiami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania (partnerzy społeczni, inne ugrupowania europejskie organizacji pozarządowych, organizacje pozarządowe w krajach kandydujących, itp.),

- wzmacnianie społecznych organizacji pozarządowych w Unii Europejskiej oraz w państwach kandydujących, np. poprzez wymianę doświadczeń, praktyk i informacji pomiędzy członkami Platformy.

Do głównych działań Europejskiej Rady ds. Uchodźców i Wychodźstwa należy:

- reprezentowanie organizacji uchodźców, osób ubiegających się o azyl i wysiedleńców przed Unią Europejską,

- koordynowanie stanowisk jej członków przed Unią Europejską,

- przekazywanie do instytucji europejskich informacji na temat uchodźców, osób ubiegających się o azyl oraz wysiedleńców,

- przekazywanie informacji z Unii Europejskiej krajowym radom uchodźców i organizacjom pozarządowym,

- przyczynianie się do wymiany informacji i dobrych praktyk,

- angażowanie się w debaty i rozważania na temat uchodźców, osób ubiegających się o azyl i wysiedleńców w Europie oraz na temat działań Unii Europejskiej wspierających takie osoby,

- podnoszenie poziomu świadomości europejskiej poprzez sieć organizacji członkowskich,

- promowanie udziału i inicjatywy uchodźców, osób ubiegających się o azyl i wysiedleńców.

Celem Stowarzyszenia Rad Stanu i Najwyższego Sądownictwa Administracyjnego Unii Europejskiej jest ułatwianie koordynacji i przekazywania do wiadomości społeczeństwa orzeczeń sądowych Rad Stanu i Najwyższego Sądownictwa Administracyjnego w odniesieniu do praw wspólnotowego oraz ułatwianie łączenia metod transpozycji i wykonywania prawa europejskiego na poziomie krajowym.

Niniejszy program obejmuje również działania Komisji odnoszące się do tworzenia, promowania i zarządzania komitetem ekspertów działających na polu aktywnego obywatelstwa oraz integracji europejskiej i organizacji związanych z nimi wydarzeń.

2. Wykonywanie wspieranych działań

2.1. Działania podejmowane przez podmioty kwalifikujące się do finansowania ze Wspólnoty w ramach niniejszego programu należą do jednego z poniższych obszarów:

2.1.1. Część 1: stałe programy działań następujących podmiotów realizujących cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w dziedzinie aktywnego obywatelstwa europejskiego:

- Stowarzyszenie „Nasza Europa”,

- Izba im. Jeana Monneta,

- Izba im. Roberta Schumana,

- Platforma europejskich społecznych organizacji pozarządowych,

- Europejska Rada ds. Uchodźców i Wychodźców (ECRE),

- Stowarzyszenie Rad Stanu oraz Najwyższego Sądownictwa Administracyjnego Unii Europejskiej.

2.1.2. Część 2: stały program działań podmiotu realizującego cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego w dziedzinie aktywnego obywatelstwa europejskiego lub cel stanowiący część działań Unii Europejskiej w tym obszarze.

Program może być realizowany przez:

- podmiot o celu niezarobkowym, którego działanie polega na udzielaniu pomocy obywatelom aktywnie działającym w takich organizacjach,

- europejską sieć podmiotów o celu niezarobkowym aktywnie działających w krajach uczestniczących w programie i promujących zasady i polityki przyczyniające się do realizacji celów w tym obszarze,

- podmiot realizujący cele stanowiące część polityki Unii Europejskiej w dziedzinie aktywnego obywatelstwa.

Roczna dotacja operacyjna może zostać przyznana w celu wsparcia realizacji stałego programu działań takich podmiotów.

2.1.3. Część 3:

(a) działania w dziedzinie aktywnego obywatelstwa europejskiego podejmowane w szczególności przez organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i federacje działające w interesie europejskim lub też wielobranżowe związki zawodowe; w drodze odstępstwa od art. 114 rozporządzenia finansowego wielobranżowe związki zawodowe uczestniczące w europejskim dialogu społecznym kwalifikują się do dotacji na podstawie niniejszej części, nawet jeśli nie mają osobowości prawnej;

(b) działania mające na celu promowanie programów twinningowych między miastami zainicjalizowanych przez władze miejskie, lokalne i regionalne wspólnoty i organizacje, władze lokalne i regionalne oraz ich organizacje.

2.2. Uwzględniając jakość i ilość wniosków o dotacje, przy alokacji zasobów w ramach niniejszego programu uwzględnia się następujące wytyczne:

- środki przyznane na podstawie części 3a nie stanowią mniej niż 20 procent rocznego budżetu na ten program,

- środki przyznane na podstawie części 3b nie stanowią mniej niż 40 procent rocznego budżetu na ten program.

3. Wybór beneficjentów

3.1. Dotacja operacyjna może być przyznana bezpośrednio podmiotom działającym w dziedzinie aktywnego obywatelstwa europejskiego na podstawie części 1 programu po zatwierdzeniu odpowiedniego planu działania i budżetu.

3.2. Aby przyznać dotacje na podstawie części 2 programu, Komisja ogłasza konkurs.

Jednakże, w 2004 r. i 2005 r., w drodze odstępstwa od pierwszego podpunktu, dotacje mogą być przyznawane organizacjom wyszczególnionym w dodatku.

We wszystkich przypadkach zastosowanie mają wszelkie wymogi określone w rozporządzeniu finansowym, przepisach wykonawczych oraz w akcie podstawowym.

W przypadku ogłoszenia konkursu można wskazać dowolne priorytety w zakresie tematów i rodzajów działań przyczyniających się do realizacji ogólnego celu programu, a jeżeli działania trwają przez kilka lat, to można to również zaznaczyć.

3.3. Podmioty uprawnione do otrzymania dotacji za konkretne działania na podstawie części 3 programu zostaną wybrane w drodze konkursu. Komisja zapewnia, aby konkurs był przyjazny dla uczestników i nie powodował znacznego obciążenia biurokratycznego. O ile to stosowne, konkurs organizowany jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie wymagane jest tylko złożenie ograniczonej liczby dokumentów absolutnie niezbędnych do dokonania oceny wniosku. W odniesieniu do wielobranżowych związków zawodowych uczestniczących w europejskim dialogu społecznym konkurs może przybrać formę ograniczonego zaproszenia.

4. Kryteria oceny wniosków o dotacje

Wnioski o dotacje oceniane są pod kątem:

- zgodności z celami programu,

- jakości zaplanowanych działań,

- prawdopodobieństwa wystąpienia efektu mnożnikowego dla społeczeństwa w wyniku tych działań,

- geograficznego wpływu prowadzonych działań,

- zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w funkcjonowanie tych podmiotów,

- wskaźnika koszty/korzyści dla proponowanych działań(1).

5. Fundusze i kwalifikujące się wydatki

5.1. Na podstawie części 1 kwalifikujące się wydatki danych podmiotów składają się z kosztów operacyjnych i kosztów podjęcia działań.

5.2. Dotacje dla tych podmiotów nie pokrywają wszystkich ich kwalifikujących się wydatków w roku kalendarzowym, na który zostały przyznane: przynajmniej 10 procent budżetów tych podmiotów musi być współfinansowanych ze środków niepochodzących ze Wspólnoty. Takie współfinansowanie może częściowo przybrać formę wkładu rzeczowego pod warunkiem, że wkład jest szacowany na nie więcej niż koszt rzeczywiście poniesiony i udokumentowany w księgach rachunkowych lub ogólny koszt możliwy do uzyskania na danym rynku.

5.3. Na podstawie art. 113ust. 2 rozporządzenia finansowego zasada stopniowego zmniejszenia nie ma zastosowania do dotacji operacyjnych dla tych podmiotów, ponieważ są to organizacje realizujące cel stanowiący przedmiot interesu ogólnoeuropejskiego

5.4. Na podstawie części 2, jedyne koszty brane pod uwagę przy ustalaniu dotacji operacyjnej to koszty, które muszą zostać poniesione aby umożliwić odpowiednie prowadzenie normalnych działań wybranego podmiotu, szczególnie koszty personalne, koszty ogólne (koszt wynajmu i opłaty związane z nieruchomością, sprzęt, materiały biurowe, koszty telekomunikacyjne, opłaty pocztowe, itd.), koszty spotkań wewnętrznych, koszty publikacji, informacji i rozpowszechniania oraz koszty bezpośrednio związane z działaniami podmiotu.

5.5. Dotacja operacyjna na podstawie części 2 nie pokrywa wszystkich kwalifikujących się wydatków podmiotu w roku kalendarzowym, na który została przyznana. Przynajmniej 20 procent budżetów organizacji objętych niniejszą częścią musi być współfinansowanych ze środków niepochodzących ze Wspólnoty. Takie współfinansowanie może częściowo przybrać formę wkładu rzeczowego pod warunkiem, że wkład jest szacowany na nie więcej niż koszt rzeczywiście poniesiony i udokumentowany w księgach rachunkowych lub ogólny koszt możliwy do uzyskania na danym rynku.

5.6. Na podstawie art.113 ust. 2 rozporządzenia finansowego tak przyznane dotacje operacyjne w przypadku ponowienia podlegają stopniowemu zmniejszeniu. Obniżkę stosuje się począwszy od trzeciego roku, w stosunku 2,5 procent na rok. Aby przestrzegać tej zasady, którą stosuje się bez uszczerbku dla zasady współfinansowania wspomnianej powyżej, procent współfinansowania wspólnotowego odpowiadający dotacji przyznanej na dany rok budżetowy wynosi przynajmniej 2,5 punktu poniżej procentu współfinansowania wspólnotowego odpowiadającego dotacji przyznanej w poprzednim roku budżetowym.

5.7. Przy przyznawaniu dotacji na podstawie części 3 można zastosować stałe stawki w przypadku kosztów organizacyjnych i kosztów podróży.

6. Zarządzanie programem

Na podstawie analizy koszty/korzyści Komisja może zadecydować o powierzeniu całości lub części działań związanych z zarządzaniem programem agencji wykonawczej, zgodnie z art. 55 rozporządzenia finansowego; może także odwołać się do ekspertów oraz ponieść wszelkie inne wydatki na pomoc techniczną i administracyjną, co nie obejmuje działań władzy publicznej, uzyskane w ramach świadczenia usług doraźnych. Może również finansować badania i organizować spotkania ekspertów, celem ułatwienia realizacji programu, jak również podjąć działania informacyjne, publikacyjne i służące rozpowszechnianiu, bezpośrednio związane z realizacją celów programu.

Komisja regularnie podejmuje wymianę poglądów z przedstawicielami obecnych i potencjalnych beneficjentów programu działań.

7. Potwierdzanie funduszy

Każda instytucja, stowarzyszenie lub podmiot podejmujący działanie otrzymujące dotację w ramach tego programu ma obowiązek potwierdzić wsparcie przyznane z Unii Europejskiej. Komisja ustanawia w tym celu szczegółowe wytyczne dotyczące zauważalności.

8. Rozpowszechnianie wyników

W celu ułatwienia rozpowszechniania wyników, jak najwięcej osiągnięć dokonanych dzięki działaniom finansowanym w ramach tego programu udostępnia się nieodpłatnie drogą elektroniczną.

9. Kontrole i audyty

9.1. Beneficjent dotacji operacyjnej udostępnia Komisji wszelką dokumentację towarzyszącą, łącznie ze skontrolowanym sprawozdaniem finansowym, dotyczącą wydatków poniesionych w czasie roku, na który została przyznana dotacja, przez okres pięciu lat od ostatniej płatności. Beneficjent dotacji zapewnia, by tam gdzie to stosowne, dokumentacja towarzysząca będąca w posiadaniu partnerów lub członków została udostępniona Komisji.

9.2. Komisja może przeprowadzić audyt wykorzystania dotacji bezpośrednio przy pomocy swojego własnego personelu albo przy pomocy właściwej, wybranej prze siebie, organizacji zewnętrznej. Takie audyty mogą być przeprowadzane w czasie obowiązywania umowy oraz przez okres pięciu lat od dnia pokrycia salda na rachunku. W odpowiednim przypadku wyniki audytu mogą prowadzić do zmiany decyzji przez Komisję.

9.3. Personel Komisji i personel zewnętrzny zatwierdzony przez Komisję ma odpowiednie prawo dostępu, szczególnie do pomieszczeń beneficjenta oraz do wszelkich informacji, w tym informacji w postaci elektronicznej, wymaganych do celów przeprowadzenia takiego audytu.

9.4. Trybunał Obrachunkowy oraz Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) korzystają z takich samych praw jak Komisja, szczególnie w zakresie dostępu.

9.5. W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi oraz innymi nieprawidłowościami Komisja może przeprowadzać kontrole oraz inspekcje na miejscu, w ramach tego programu, zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96(2). Gdy zajdzie taka konieczność, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wszczyna dochodzenie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(3).

Dodatek

- Międzynarodowy Sekretariat Unii Federalistów Europejskich (International Secretariat of the Union of European Federalists)

- Rada Europejskich Władz Miejskich i Regionów (Council of European Municipalities and Regions)

- Europejska Służba Akcji Obywatelskiej (European Citizens Action Service)

- Europejski Instytut Zaawansowanych Studiów w zakresie Zarządzania (European Institute for Advanced Studies in Management)

- Centrum Studiów Europejskich w Strasburgu (Centre for European Studies in Strasbourg)

- Kolegium Europejskie w Hamburgu (College of Europe in Hamburg)

- Dusza Europy ('Soul for Europe')

- Uczciwe Procesy Sądowe za Granicą (Fair Trials Abroad)

- Międzykulturowa Szkoła Liderów (Intercultural Leadership School)

- Europejski Ośrodek Informacji Żydowskiej (CEJI - Centre européen juif d'information))

- Europejska Akademia Nauk i Sztuk (European Academy of Sciences and Arts)

- Europejskie Kolegium Tłumaczy w Straelen (Europäisches Übersetzer-Kollegium Straelen)

- Festiwal Europy, 9 maja (Festival of Europe, 9 May)

- Europejskie Zrzeszenie Przedstawicieli Władz Terytorialnych (Association européenne des représentants territoriaux)

- Stowarzyszenie Meeting for Friendship among Peoples

- Instytut Spraw Europejskich w Dublinie (Institute of European Affairs (Dublin))

- Centrum Europejskich Organizacji o o Celu Niezarobkowym (Centre for European Not-for-profit Organisations)

- Instytut Polityki Europejskiej w Berlinie (Institut für Europäische Politik (Berlin))

- Europejski Instytut Stosunków Międzynarodowych (European Institute of International Relations (IERI))

- Europejska Akademia Środowiska Miejskiego w Berlinie (European Academy of the Urban Environment in Berlin)

- Stowarzyszenie Studiów Polityki Transeuropejskiej (Trans-European Policy Studies Association - ADEPT)

- Centrum Studiów Polityki Europejskiej (Centre for European Policy Studies - CEPS)

- Centrum Polityki Europejskiej (European Policy Centre - EPC)

- Przyjaciele Europy (Friends of Europe)

- Międzynarodowy Ruch Europejski (International European Movement)



(1) Beneficjenci mają obowiązek zastosowania odpowiednich rozwiązań mających na celu kontrolę i ocenę.

(2) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(3) Dz.U. L 136 z 31.05.1999, str. 1.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00