Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2004-02-12
Wersja aktualna od 2004-02-12
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI NR 104/2004/WE
z dnia 22 stycznia 2004 r.
ustanawiające zasady w sprawie organizacji i składu komisji odwoławczej Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH:
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003(2), a w szczególności jego art. 31 ust. 3 i art. 32 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie nr 1592/2002 upoważnia Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Agencja) do podejmowania indywidualnych decyzji w zakresie certyfikatów zdatności do lotu i wymogów ochrony środowiska, kontroli przedsiębiorstw oraz uiszczania odpowiednich prowizji i opłat; ustanawia ponadto komisję odwoławczą, do której można się odwołać od takich indywidualnych decyzji Agencji.
(2) Art. 31 i 32 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 pozwalają Komisji przyjmować szczegółowe zasady dotyczące liczby komisji odwoławczych, przydział obowiązków, kwalifikacji wymaganych od członków każdej komisji oraz uprawnień poszczególnych członków w fazie przygotowawczej do podjęcia decyzji, jak i zasad głosowania.
(3) Zakłada się, że liczba odwołań będzie ograniczona przynajmniej tak długo, jak długo nie będzie zmienione rozporządzenie (WE) 1592/2002 w celu poszerzenia jego zakresu i objęcia nim eksploatacji i licencjonowania załóg.
(4) Komisja będzie badała zagadnienia wymagające przede wszystkim wysokiego poziomu ogólnego doświadczenia technicznego w zakresie certyfikacji; konieczne jest, aby komisji odwoławczej przewodniczył członek o wykształceniu prawniczym z uznanym doświadczeniem w zakresie prawa wspólnotowego i międzynarodowego. Członek ten powinien być przewodniczącym.
(5) By ułatwić obsługę i dysponowania odwołaniami, do każdej sprawy należy przydzielić sprawozdawcę odpowiedzialnego inter alia za przygotowanie obiegu pism między stronami i projektów decyzji.
(6) By zapewnić płynną i wydajną działalność komisji odwoławczej, powinien ją obsługiwać sekretariat, którego personel będzie odpowiedzialny za wszelkiego rodzaju pomoc niezwiązaną z decyzjami prawnymi oraz technicznymi.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne ze stanowiskiem Komitetu powołanego na mocy art. 54 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Liczba izb
Ustanawia się komisję odwoławczą w celu podejmowania decyzji w sprawie odwołań od decyzji określonych w art. 35 rozporządzenia nr 1592/2002.
Artykuł 2
Kwalifikacje członków
1. Komisja odwoławcza składa się z dwóch członków o wykształceniu technicznym i jednego członka o wykształceniu prawniczym, który jest przewodniczącym komisji odwoławczej.
2. Członkowie o wykształceniu technicznym i ich zastępcy legitymują się wykształceniem wyższym lub równoważnymi kwalifikacjami oraz posiadają zasadnicze doświadczenie zawodowe w zakresie certyfikacji, w jednej lub wielu dyscyplinach wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
3. Członek o wykształceniu prawniczym i jego zastępca są absolwentami wydziału prawa
i mogą wykazać się uznanym doświadczeniem w zakresie prawa wspólnotowego
i międzynarodowego.
Artykuł 3
Uprawnienia przewodniczącego
1. Przewodniczący zwołuje komisję odwoławczą. Przewodniczący zapewnia jakość i spójność decyzji komisji.
2. Przewodniczący przydziela rozpatrzenie odwołania jednemu z członków komisji jako sprawozdawcy.
Artykuł 4
Zadania sprawozdawcy
1. Sprawozdawca dokonuje wstępnego przeglądu odwołania.
2. Sprawozdawca zapewnia ścisłe konsultacje i wymianę informacji ze stronami postępowania. W tym celu, sprawozdawca:
a) pod kierunkiem przewodniczącego komisji przygotowuje komunikaty dla stron,
b) informuje stronę postępowania o wadach, które należy usunąć,
c) ustala odpowiednie terminy proceduralne zgodnie z art. 39 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr1592/2002, i
d) podpisuje wszystkie komunikaty w imieniu komisji.
3. Sprawozdawca przygotowuje wewnętrzne posiedzenia komisji i postępowanie ustne.
4. Sprawozdawca przygotowuje projekt decyzji.
Artykuł 5
Sekretariat komisji odwoławczej
1. Dyrektor wykonawczy ustanawia sekretariat komisji odwoławczej. Pracownicy sekretariatu nie biorą udziału w postępowaniach Agencji dotyczących decyzji, od których przysługuje odwołanie.
2. Pracownicy sekretariatu odpowiadają w szczególności za:
a) prowadzenie założonego przez przewodniczącego rejestru, do którego w porządku chronologicznym wprowadzane są wszystkie odwołania i dotyczące ich dokumenty,
b) odbiór, przekazywanie i nadzór nad dokumentami,
c) wykonywanie innych czynności pomocniczych na rzecz komisji odwoławczej niezwiązanych z decyzjami prawnymi oraz technicznymi, w szczególności w związku z reprezentowaniem, dostarczaniem tłumaczeń i komunikatami,
d) przedkładanie przewodniczącemu komisji sprawozdania w sprawie formalnej dopuszczalności nowo złożonego odwołania,
e) sporządzanie, w razie konieczności, protokołu z postępowań ustnych.
Artykuł 6
Obrady
1. W obradach uczestniczą jedynie członkowie komisji; jednak przewodniczący komisji może upoważnić innych urzędników, takich jak pracownicy sekretariatu lub tłumacze, do wzięcia w nich udziału. Obrady są tajne.
2. Podczas obrad członków komisji w pierwszej kolejności wypowiada się sprawozdawca, przewodniczący wypowiada się ostatni.
Artykuł 7
Zasady i porządek głosowania
1. Decyzje komisji odwoławczej podejmowane są głosami większości członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
2. W przypadku konieczności głosowania, głosy oddawane są w kolejności zgodnie z art. 6 ust. 2. Wstrzymanie się od głosowania jest niedopuszczalne.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2004 r.
| W imieniu Komisji |
Loyola De Palacio | |
Wiceprzewodniczący |
(1) Dz.U. nr L 240 z 7.9.2002, str. 1.
(2) Dz.U. nr L 243 z 27.9.2003, str. 5.
ZAŁĄCZNIK
LISTA DYSCYPLIN
1. Następujące dyscypliny techniczne:
i) lot/wydajność
ii) struktura
iii) systemy hydromechaniczne
iv) wirniki/systemy transmisji
v) system elektryczny/HIRF/uderzenie pioruna
vi) awionika/oprogramowanie
vii) zespół silnikowy/systemy paliwowe
viii) bezpieczeństwo kabiny/systemy dotyczące środowiska
ix) hałas/emisje
x) trwała zdatność do lotu/dyrektywy dotyczące zdatności do lotu stosowane odnośnie do następujących produktów, ich części i wyposażenia:
a) duże samoloty
b) wiropłaty
c) małe samoloty
d) balony/sterowce/szybowce/UAV
e) silniki/agregaty prądotwórcze/śmigła.
2. Zatwierdzenia i systemy jakości związane z:
i) organizacjami projektującymi
ii) organizacjami produkującymi
iii) organizacjami serwisującymi.