Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2003-05-19
Wersja aktualna od 2003-05-19
obowiązujący
Alerty
DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 19 maja 2003 r.
w sprawie zmiany perspektywy finansowej
(2003/430/WE)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Porozumienie Międzyinstytucjonalne (PMI) z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (1), w szczególności jego pkt 19–21,
uwzględniając wniosek Komisji (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski i Rada przyjęły wspólnie dostosowanie perspektywy finansowej do rozszerzenia (4), jak przewidziano w pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.
(2) Następnie uzgodniły one deklarację w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu. Deklaracja przewiduje podwyższenie pułapu dla pozycji 3 (polityki wewnętrzne),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Roczne pułapy dla środków na zobowiązania w pozycji 3 (polityki wewnętrzne) perspektywy finansowej, dostosowane w ramach pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zostają podwyższone o następujące kwoty, wyrażone w milionach EUR według cen z 1999 r.
2004 | 2005 | 2006 |
50 | 190 | 240 |
Artykuł 2
1. Ostateczna perspektywa finansowa dla poszerzonej Unii Europejskiej z 25 członkami (z wyłączeniem implikacji budżetowych wynikających z politycznych uzgodnień na Cyprze), według cen z 1999 r., przedstawiona jest w tabeli 1a załączonej do niniejszej decyzji.
W przypadku osiągnięcia uzgodnień politycznych na Cyprze, stosuje się perspektywę finansową dla Unii Europejskiej z 25 członkami według cen 1999 r., jak przedstawiono w tabeli 1b.
2. Odpowiednia perspektywa finansowa wynikająca z dostosowania technicznego na 2004 r., zgodnie ze zmianami w dochodzie narodowym brutto (DNB) i cenami jest przedstawiona w tabelach 2a i 2b załączonych do niniejszej decyzji.
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | G. PAPANDREOU |
Przewodniczący | Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(2) Dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym.
(3) Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 2003 r. oraz decyzja Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r.
ZAŁĄCZNIK I
Tabela 1a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.
(w mln EUR) | |||||||
Środki na zobowiązania | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
1. ROLNICTWO | 40 920 | 42 800 | 43 900 | 43 770 | 44 657 | 45 677 | 45 807 |
1a) Wspólna polityka rolna | 36 620 | 38 480 | 39 570 | 39 430 | 38 737 | 39 602 | 39 612 |
1b) Rozwój obszarów wiejskich | 4 300 | 4 320 | 4 330 | 4 340 | 5 920 | 6 075 | 6 195 |
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE | 32 045 | 31 455 | 30 865 | 30 285 | 35 665 | 36 502 | 37 940 |
Fundusze strukturalne | 29 430 | 28 840 | 28 250 | 27 670 | 30 533 | 31 835 | 32 608 |
Fundusz spójności | 2 615 | 2 615 | 2 615 | 2 615 | 5 132 | 4 667 | 5 332 |
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE | 5 930 | 6 040 | 6 150 | 6 260 | 7 877 | 8 098 | 8 212 |
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE | 4 550 | 4 560 | 4 570 | 4 580 | 4 590 | 4 600 | 4 610 |
5. ADMINISTRACJA (1) | 4 560 | 4 600 | 4 700 | 4 800 | 5 403 | 5 558 | 5 712 |
6. REZERWY | 900 | 900 | 650 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Rezerwa pieniężna | 500 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rezerwa na nadzwyczajną pomoc | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Rezerwa gwarancji kredytowych | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 |
Rolnictwo | 520 | 520 | 520 | 520 | |||
Przedakcesyjny instrument strukturalny | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | |||
Phare (państwa ubiegające się o członkostwo) | 1 560 | 1 560 | 1 560 | 1 560 | |||
8. REKOMPENSATA | 1 273 | 1 173 | 940 | ||||
OGÓŁEM ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 92 025 | 93 475 | 93 955 | 93 215 | 102 985 | 105 128 | 106 741 |
OGÓŁEM ŚRODKI NA PŁATNOŚCI | 89 600 | 91 110 | 94 220 | 94 880 | 100 800 | 101 600 | 103 840 |
Pułap, środki na płatności jako % DNB (ESA 95) | 1,07 % | 1,08 % | 1,11 % | 1,10 % | 1,08 % | 1,06 % | 1,06 % |
Margines na nieprzewidziane wydatki | 0,17 % | 0,16 % | 0,13 % | 0,14 % | 0,16 % | 0,18 % | 0,18 % |
Pułap zasobów własnych | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % |
(1) Wydatki na świadczenia emerytalne objęte pułapem dla tej pozycji obliczone są bez składek pracowniczych na system emerytalny do maksymalnej kwoty 1 100 miliona EUR według cen z 1999 r. na okres 2000–2006 r. |
Tabela 1b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 1999 r.
(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)
(w mln EUR) | |||||||
Środki na zobowiązania | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
1. ROLNICTWO | 40 920 | 42 800 | 43 900 | 43 770 | 44 650 | 45 675 | 45 805 |
1a) Wspólna polityka rolna | 36 620 | 38 480 | 39 570 | 39 430 | 38 740 | 39 611 | 39 622 |
1b) Rozwój obszarów wiejskich | 4 300 | 4 320 | 4 330 | 4 340 | 5 910 | 6 064 | 6 183 |
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE | 32 045 | 31 455 | 30 865 | 30 285 | 35 718 | 36 579 | 38 052 |
Fundusze strukturalne | 29 430 | 28 840 | 28 250 | 27 670 | 30 571 | 31 899 | 32 703 |
Fundusz spójności | 2 615 | 2 615 | 2 615 | 2 615 | 5 147 | 4 680 | 5 349 |
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE | 5 930 | 6 040 | 6 150 | 6 260 | 7 891 | 8 112 | 8 226 |
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE | 4 550 | 4 560 | 4 570 | 4 580 | 4 590 | 4 600 | 4 610 |
5. ADMINISTRACJA (1) | 4 560 | 4 600 | 4 700 | 4 800 | 5 403 | 5 558 | 5 712 |
6. REZERWY | 900 | 900 | 650 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Rezerwa pieniężna | 500 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rezerwa na nadzwyczajną pomoc | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Rezerwa gwarancji kredytowych | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 |
Rolnictwo | 520 | 520 | 520 | 520 | |||
Przedakcesyjny instrument strukturalny | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | |||
Phare (państwa ubiegające się o członkostwo) | 1 560 | 1 560 | 1 560 | 1 560 | |||
8. REKOMPENSATA | 1 273 | 1 173 | 940 | ||||
OGÓŁEM ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 92 025 | 93 475 | 93 955 | 93 215 | 103 045 | 105 218 | 106 865 |
OGÓŁEM ŚRODKI NA PŁATNOŚCI | 89 600 | 91 110 | 94 220 | 94 880 | 100 800 | 101 600 | 103 840 |
Pułap, środki na płatności jako % DNB (ESA 95) | 1,07 % | 1,08 % | 1,11 % | 1,10 % | 1,08 % | 1,06 % | 1,06 % |
Margines na nieprzewidziane wydatki | 0,17 % | 0,16 % | 0,13 % | 0,14 % | 0,16 % | 0,18 % | 0,18 % |
Pułap zasobów własnych | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % |
(1) Wydatki na świadczenia emerytalne objęte pułapem dla tej pozycji obliczone są bez składek pracowniczych na system emerytalny do maksymalnej kwoty 1 100 miliona EUR według cen z 1999 r. na okres 2000–2006 r. |
Tabela 2a: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.
(w mln EUR) | |||||||
Środki na zobowiązania | Bieżące | Według cen z 2004 r. | |||||
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1. ROLNICTWO | 41 738 | 44 530 | 46 587 | 47 378 | 49 305 | 50 431 | 50 575 |
1a) Wspólna polityka rolna | 37 352 | 40 035 | 41 992 | 42 680 | 42 769 | 43 724 | 43 735 |
1b) Rozwój obszarów wiejskich | 4 386 | 4 495 | 4 595 | 4 698 | 6 536 | 6 707 | 6 840 |
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE | 32 678 | 32 720 | 33 638 | 33 968 | 41 035 | 41 685 | 42 932 |
Fundusze strukturalne | 30 019 | 30 005 | 30 849 | 31 129 | 35 353 | 36 517 | 37 028 |
Fundusz spójności | 2 659 | 2 715 | 2 789 | 2 839 | 5 682 | 5 168 | 5 904 |
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE | 6 031 | 6 272 | 6 558 | 6 796 | 8 722 | 8 967 | 9 093 |
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE | 4 627 | 4 735 | 4 873 | 4 972 | 5 082 | 5 093 | 5 104 |
5. ADMINISTRACJA (1) | 4 638 | 4 776 | 5 012 | 5 211 | 5 983 | 6 154 | 6 325 |
6. REZERWY | 906 | 916 | 676 | 434 | 442 | 442 | 442 |
Rezerwa pieniężna | 500 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rezerwa na nadzwyczajną pomoc | 203 | 208 | 213 | 217 | 221 | 221 | 221 |
Rezerwa gwarancji kredytowych | 203 | 208 | 213 | 217 | 221 | 221 | 221 |
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA | 3 174 | 3 240 | 3 328 | 3 386 | 3 455 | 3 455 | 3 455 |
Rolnictwo | 529 | 540 | 555 | 564 | |||
Przedakcesyjny instrument strukturalny | 1 058 | 1 080 | 1 109 | 1 129 | |||
Phare (państwa ubiegające się o członkostwo) | 1 587 | 1 620 | 1 664 | 1 693 | |||
8. REKOMPENSATA | 1 410 | 1 299 | 1 041 | ||||
OGÓŁEM ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 93 792 | 97 189 | 100 672 | 102 145 | 115 434 | 117 526 | 118 967 |
OGÓŁEM ŚRODKI NA PŁATNOŚCI | 91 322 | 94 730 | 100 078 | 102 767 | 111 380 | 112 260 | 114 740 |
Pułap, środki na płatności jako % DNB (ESA 95) | 1,07 % | 1,08 % | 1,11 % | 1,09 % | 1,08 % | 1,06 % | 1,06 % |
Margines na nieprzewidziane wydatki | 0,17 % | 0,16 % | 0,13 % | 0,15 % | 0,16 % | 0,18 % | 0,18 % |
Pułap zasobów własnych | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % |
(1) Wydatki na świadczenia emerytalne objęte pułapem dla tej pozycji obliczone są bez składek pracowniczych na system emerytalny do maksymalnej kwoty 1 100 miliona EUR według cen z 1999 r. na okres 2000–2006 r. |
Tabela 2b: Perspektywa finansowa (UE-25) dostosowana do rozszerzenia według cen z 2004 r.
(włączając implikacje budżetowe uzgodnień politycznych na Cyprze)
(w mln EUR) | |||||||
Środki na zobowiązania | Bieżące | Według cen z 2004 r. | |||||
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
1. ROLNICTWO | 41 738 | 44 530 | 46 587 | 47 378 | 49 297 | 50 429 | 50 573 |
1a) Wspólna polityka rolna | 37 352 | 40 035 | 41 992 | 42 680 | 42 772 | 43 734 | 43 746 |
1b) Rozwój obszarów wiejskich | 4 386 | 4 495 | 4 595 | 4 698 | 6 525 | 6 695 | 6 827 |
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE | 32 678 | 32 720 | 33 638 | 33 968 | 41 094 | 41 770 | 43 056 |
Fundusze strukturalne | 30 019 | 30 005 | 30 849 | 31 129 | 35 395 | 36 588 | 37 133 |
Fundusz spójności | 2 659 | 2 715 | 2 789 | 2 839 | 5 699 | 5 182 | 5 923 |
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE | 6 031 | 6 272 | 6 558 | 6 796 | 8 737 | 8 982 | 9 108 |
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE | 4 627 | 4 735 | 4 873 | 4 972 | 5 082 | 5 093 | 5 104 |
5. ADMINISTRACJA (1) | 4 638 | 4 776 | 5 012 | 5 211 | 5 983 | 6 154 | 6 325 |
6. REZERWY | 906 | 916 | 676 | 434 | 442 | 442 | 442 |
Rezerwa pieniężna | 500 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rezerwa na nadzwyczajną pomoc | 203 | 208 | 213 | 217 | 221 | 221 | 221 |
Rezerwa gwarancji kredytowych | 203 | 208 | 213 | 217 | 221 | 221 | 221 |
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA | 3 174 | 3 240 | 3 328 | 3 386 | 3 455 | 3 455 | 3 455 |
Rolnictwo | 529 | 540 | 555 | 564 | |||
Przedakcesyjny instrument strukturalny | 1 058 | 1 080 | 1 109 | 1 129 | |||
Phare (państwa ubiegające się o członkostwo) | 1 587 | 1 620 | 1 664 | 1 693 | |||
8. REKOMPENSATA | 1 410 | 1 299 | 1 041 | ||||
OGÓŁEM ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 93 792 | 97 189 | 100 672 | 102 145 | 115 500 | 117 624 | 119 104 |
OGÓŁEM ŚRODKI NA PŁATNOŚCI | 91 322 | 94 730 | 100 078 | 102 767 | 111 380 | 112 260 | 114 740 |
Pułap, środki na płatności jako % DNB (ESA 95) | 1,07 % | 1,08 % | 1,11 % | 1,09 % | 1,08 % | 1,06 % | 1,06 % |
Margines na nieprzewidziane wydatki | 0,17 % | 0,16 % | 0,13 % | 0,15 % | 0,16 % | 0,18 % | 0,18 % |
Pułap zasobów własnych | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,24 % |
(1) Wydatki na świadczenia emerytalne objęte pułapem dla tej pozycji obliczone są bez składek pracowniczych na system emerytalny do maksymalnej kwoty 1 100 miliona EUR według cen z 1999 r. na okres 2000–2006 r. |
ZAŁĄCZNIK II
Deklaracja w sprawie art. 32 i załącznika XV do Traktatu o Przystąpieniu
1. Przedstawiciele Rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie oświadczają, że dodatkowe kwoty są wymienione w załączniku XV do Traktatu o Przystąpieniu, bez uszczerbku dla praw Parlamentu Europejskiego oraz uprawnień i prerogatyw władzy budżetowej przyznanych na mocy art. 272 Traktatu WE i odpowiednie przepisy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (PMI), w szczególności w jego pkt 15, 19–21 i 24 i w negocjacjach w sprawie przyszłej perspektywy finansowej.
2. Parlament Europejski i Rada uzgadniają dostosowanie perspektywy finansowej na lata 2004, 2005 i 2006 do rozszerzenia, zgodnie z pkt 25 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., zaproponowane przez Komisję (1).
3. Ponadto, Parlament Europejski i Rada uzgadniają zmianę perspektywy finansowej podnosząc pułap pozycji 3 po dostosowaniu w ramach pkt 25 PMI, o kwotę 480 milionów EUR w latach 2004–2006, tj. 50 milionów EUR w 2004 r., 190 milionów EUR w 2005 r., 240 milionów EUR w 2006 r., zgodnie z pkt 19–21 PMI. Komisja przedstawi stosowne propozycje w celu ich przyjęcia do dnia 9 kwietnia 2003 r.
4. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także, jak zostało to zaproponowane przez Komisję przeniesienie finansowania pomocy dla Turcji z pozycji 4 do pozycji 7 i zmianę tytułu na następujący: „Strategia przedakcesyjna”. Pozycja 7 obejmować będzie wydatki na Bułgarię, Rumunię i Turcję jako kraje kandydujące (2).
5. Raz przyjęte, dostosowane pułapy perspektywy finansowej stosują się do wszystkich Państw Członkowskich bez jakiejkolwiek dyskryminacji za pomocą podpułapów dotyczących nowych Państw Członkowskich.
6. Parlament Europejski i Rada uzgadniają także zmianę (przed zakończeniem procedury budżetowej dla 2004 r.), zgodnie z procedurą współdecydowania kwot referencyjnych w ramach programów podlegających procedurze współdecydowania w ramach limitów pułapów wynikających z wyżej wymienionego dostosowania i zmiany perspektywy finansowej.
7. Wstępny projekt budżetu na 2004 r., który ma być przedstawiony przez Komisję obejmie wszystkie obecne i przystępujące Państwa tak, aby procedura budżetowa mogła doprowadzić do osiągnięcia porozumienia w sprawie wszystkich odpowiednich środków dla poszerzonej Unii.
8. Zgodnie z art. 28 projektu Traktatu o Przystąpieniu, budżet na 2004 r. „przyjmuje się w celu uwzględnienia przystąpienia nowych Państw Członkowskich poprzez budżet zmieniający, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.”
9. Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają znaczenie Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. dla funkcjonowania procedury budżetowej i że może ona funkcjonować tylko wtedy, gdy wszystkie instytucje w pełni ją przestrzegają.
(1) COM(2003) 70.
(2) Parlament Europejski i Rada mogą podjąć decyzję na wniosek Komisji o uwzględnieniu innych krajów kandydujących pod pozycją 7.