Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2002 nr 349 str. 1
Wersja aktualna od 2002-12-24
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2002 nr 349 str. 1
Wersja aktualna od 2002-12-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY

z dnia 28 listopada 2002 r.

ustanawiająca mechanizm oceny systemów prawnych i ich stosowania na poziomie krajowym w walce z terroryzmem (2002/996/WSiSW)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29 i 34 ust. 1,

uwzględniając inicjatywę Królestwa Hiszpanii(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na posiedzeniu Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych w dniu 20 września 2001 r. podjęto decyzję, jak zapisano w pkt. 15 konkluzji z posiedzenia, o zaleceniu Komitetowi ds. art. 36 opracowania łatwiejszej i bardziej płynnej formy mechanizmu oceny, określonego we wspólnym działaniu 97/827/WSiSW z dnia 5 grudnia 1997 r. ustanawiającym mechanizm oceny zastosowania i wdrażania na poziomie krajowym międzynarodowych przedsięwzięć w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością(3), w celu określenia procedury głębokiej oceny krajowych ustaleń dotyczących antyterroryzmu.

(2) Niezbędne jest poprawienie krajowych systemów prawnych do walki z terroryzmem i ich stosowanie.

(3) Główna odpowiedzialność za stworzenie każdego systemu prawnego i stosowanie go na poziomie krajowym leży po stronie Państwa Członkowskiego, mimo że, w kontekście Unii Europejskiej, Państwa Członkowskie informują się wzajemnie o treści zawartości przepisów w tym zakresie w celu osiągnięcia większej skuteczności w walce z terroryzmem.

(4) Jest również pożądane, zgodnie z treścią wyżej wymienionego mandatu Rady z dnia 20 września 2001 r., aby ustanowiony został mechanizm, który, w kontekście współpracy przewidzianej przez Traktat, umożliwiałby Państwom Członkowskim dokonywanie oceny krajowych systemów prawnych w zakresie walki z terroryzmem oraz ich stosowania na podstawie równości i wzajemnego zaufania,



PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Ustanowienie mechanizmu oceny

1. Zostaje ustanowiony mechanizm głębokiej oceny krajowych ustaleń w zakresie walki z terroryzmem w ramach współpracy międzynarodowej między Państwami Członkowskimi, zgodnie ze szczegółowymi zasadami określonymi poniżej.

2. Każde Państwo Członkowskie podejmuje działania, ukierunkowane na zapewnienie, że jego władze krajowe ściśle współpracują z zespołami oceniającymi, ustanowionymi na podstawie niniejszej decyzji w związku z jej wprowadzeniem w życie, przy należytym poszanowaniu norm prawnych i zasad etyki, stosowanych na poziomie krajowym.

Artykuł 2

Przedmioty oceny

1. Do celów dokonania każdej oceny, konkretny przedmiot oceny, jak również kolejność, w jakiej Państwa Członkowskie mają być oceniane, określane są przez Komitet ds. art. 36, na wniosek Prezydencji.

W zależności od konkretnego przedmiotu wybranego do oceny, Komitet ds. art. 36 decyduje również, czy wyznaczyć podległą mu grupę roboczą Rady w celu prowadzenia oceny, czy też prowadzić ocenę bezpośrednio.

Dodatkowo, Komitet ds. art. 36 podejmuje decyzję co do częstotliwości każdej dokonywanej oceny.

2. Prezydencja Rady przygotowuje ocenę z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady, który korzysta w szczególności z krajowych ekspertów, oddelegowanych w tym celu. Komisja jest w pełni zaangażowana w prace przygotowawcze.

3. Dokonanie pierwszej oceny jest zakończone nie później niż w połowie roku 2003.

Artykuł 3

Wyznaczanie ekspertów

1. Każde Państwo Członkowskie przesyła Sekretariatowi Generalnemu Rady, z inicjatywy Prezydencji i nie później niż na cztery tygodnie przed dniem, w którym Komitet ds. art. 36 podejmuje decyzję o wszczęciu oceny konkretnego przedmiotu oceny, nazwiska jednego do trzech ekspertów, mających znaczne doświadczenie w dziedzinie, do której odnosi się ocena w zakresie zwalczania terroryzmu oraz przygotowanych do uczestnictwa w dokonywaniu co najmniej jednej oceny.

2. Prezydencja opracowuje listę ekspertów wyznaczonych przez Państwa Członkowskie i przesyła ją Komitetowi ds. art. 36 lub do grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów.

Artykuł 4

Zespół oceniający

Na podstawie listy, określonej w art. 3 ust. 2, Prezydencja wybiera zespół dwóch ekspertów do dokonania oceny każdego Państwa Członkowskiego, upewniając się, że nie są oni obywatelami zainteresowanego Państwa Członkowskiego.

Nazwiska ekspertów wybranych do stworzenia każdego zespołu oceniającego są przekazywane do Komitetu ds. art. 36 lub do grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów.

Zespół oceniający korzysta z pomocy Sekretariatu Generalnego Rady i Komisji we wszystkich swoich zadaniach.

Artykuł 5

Przygotowanie kwestionariusza

Prezydencja, z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady i Komisji, opracowuje ankietę do celów oceny wszystkich Państw Członkowskich w ramach konkretnego przedmiotu oceny, określonego w art. 2 ust. 1, oraz przedstawia go do zatwierdzenia Komitetowi ds. art. 36 lub grupie roboczej, wyznaczonej do tych celów. W tym kontekście, gdzie jest to stosowne, wymagana jest opinia dowolnej grupy roboczej Rady, posiadającej kompetencje w dziedzinie objętej oceną. Ankieta opracowywana jest w taki sposób, aby pozwalała na ustalenie wszelkich informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny. Oceniane Państwo Członkowskie zapewnia, że odpowiedź na ankietę następuje w ciągu jednego miesiąca i w sposób możliwie jak najbardziej kompletny oraz załącza, w miarę potrzeby, wszystkie przepisy prawa oraz wymagane dane techniczne i praktyczne.

Artykuł 6

Wizyta w sprawie oceny

Nie później niż sześć tygodni po otrzymaniu odpowiedzi na ankietę, w przypadku gdy jest to uznane za właściwe, zespół oceniający odbywa podróż do ocenianego Państwa Członkowskiego w celu dodatkowego wyjaśnienia odpowiedzi na ankietę, zgodnie z programem wizyty, opracowanym przez odwiedzane Państwo Członkowskie, na podstawie propozycji zespołu oceniającego, w celu przeprowadzenia wywiadów z organami politycznymi, administracyjnymi, policyjnymi, celnymi i sądowymi oraz z każdym innym odpowiednim organem.

Artykuł 7

Przygotowanie projektu sprawozdania

Nie później niż piętnaście dni po otrzymaniu odpowiedzi na ankietę lub po wizycie, określonej w art. 6, o ile wizyta taka miała miejsce, zespół oceniający opracowuje zwięzły projekt sprawozdania i przedkłada go ocenianemu Państwu Członkowskiemu, które przedstawia swoją opinię w ciągu sześciu tygodni. Jeżeli zespół oceniający uzna to za właściwe, zmienia swoje sprawozdanie, w świetle uwag przedstawionych przez oceniane Państwo Członkowskie.

Artykuł 8

Omówienie i przyjęcie sprawozdania

1. Prezydencja przesyła projekt sprawozdania, który jest dokumentem poufnym, członkom Komitetu ds. art. 36 lub grupie roboczej wyznaczonej do tych celów, wraz ze wszelkimi uwagami ocenianego Państwa Członkowskiego, które nie zostały przyjęte przez zespół oceniający.

2. Posiedzenie Komitetu ds. art. 36 lub grupy roboczej, wyznaczonej do tych celów rozpoczyna się przedstawieniem projektu sprawozdania przez członków zespołu oceniającego. Przedstawiciel ocenianego Państwa Członkowskiego prezentuje następnie wszelkie uwagi, informacje lub wyjaśnienia, jakie uzna za niezbędne. W dalszej kolejności Komitet ds. art. 36 lub grupa robocza wyznaczona do tych celów omawia projekt sprawozdania i przyjmuje wnioski na zasadzie konsensusu.

3. Prezydencja, pod koniec całego procesu dokonywania oceny, informuje Radę, przy użyciu właściwych środków, o wynikach dokonanych ocen. Rada może, jeżeli uzna to za stosowne, skierować wszelkie zalecenia do zainteresowanego Państwa Członkowskiego oraz może wezwać je do złożenia ponownego sprawozdania do Rady w sprawie postępu, jakiego dokonało do nieprzekraczalnego terminu ustalanego przez Radę.

4. Zgodnie z art. 9 ust. 2, Prezydencja informuje Parlament Europejski, pod koniec całego procesu dokonywania oceny, co do stopnia stosowania mechanizmu oceny.

Artykuł 9

Poufność

1. Eksperci w zespołach oceniających zobowiązani są do respektowania poufności wszystkich informacji, jakie otrzymują w związku z wykonywaniem ich zadań. Państwa Członkowskie w związku z tym gwarantują, że eksperci, wyznaczeni na podstawie art. 3, mają właściwy poziom wiarygodności

2. Sprawozdanie, opracowane w ramach niniejszej decyzji, jest dokumentem poddanym ograniczeniu. Jednakże, oceniane Państwo Członkowskie może opublikować sprawozdanie na własną odpowiedzialność. Jeżeli Państwo Członkowskie chce opublikować jedynie części sprawozdania, musi uzyskać zgodę Rady.

Artykuł 10

Zmiana mechanizmu

Nie później niż pod koniec pierwszej oceny wszystkich Państw Członkowskich, Rada bada szczegółowe zasady i zakres mechanizmu oraz, jeżeli jest to właściwe, dokonuje zmian niniejszej decyzji.

Artykuł 11

Data wejścia w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł 12

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.


Sporządzono w Brukseli, dnia 28 listopada 2002 r.

W imieniu Rady
B. HAARDER
Przewodniczący



(1) Dz.U. C 151 z 25.6.2002, str. 14.

(2) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 344 z 15.12.1997, str. 7.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00