DYREKTYWA KOMISJI 2002/78/WE
z dnia 1 października 2002 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/116/WE(2), w szczególności jej art.13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 98/12/WE(4), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) Dyrektywa 71/320/EWG jest jedną z odrębnych dyrektyw WE w sprawie procedury homologacji, która została ustanowiona dyrektywą 70/156/EWG. Wskutek tego przepisy, ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG, odnoszące się do systemów samochodowych, części i odrębnych urządzeń technicznych stosuje się do dyrektywy 71/320/EWG.
2) Uznano za zbędne stosowanie wymagań, dotyczących zatwierdzenia poza rynkowych wymiennych zestawów okładzin hamulcowych, do zestawów użytych do zatwierdzenia systemu hamulcowego, o ile takie zestawy mogą zostać zidentyfikowane, zgodnie z wymaganiami niniejszej dyrektywy.
3) Niezbędne jest wyjaśnienie zastosowania dyrektywy 71/320/EWG do poza rynkowych wymiennych zestawów okładzin hamulcowych ze względu na ich na oznakowanie i opakowanie. Należy dokonać rozróżnienia między tymi wymiennymi zestawami okładzin hamulcowych, które są identyczne z wyposażeniem oryginalnym, dostarczonym do określonych pojazdów i tymi, które nie są.
4) Należy zmienić odpowiednio dyrektywę 71/320/EWG;
5) Środki, przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Załączniki I, IX i XV do dyrektywy 71/320/EWG zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Z mocą od dnia 1 stycznia 2003 r. Państwa Członkowskie, z przyczyn odnoszących się do systemów hamulcowych pojazdów, nie zakazują sprzedaży lub wprowadzenia do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, jeżeli wymienne okładziny hamulcowe są zgodne z wymaganiami dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
1. Z mocą od dnia 1 czerwca 2003 r. Państwa Członkowskie mogą, z przyczyn odnoszących się do systemów hamulcowych pojazdów, zakazać sprzedaży lub wprowadzania do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, jeżeli wymienne okładziny hamulcowe nie spełniają wymagań dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
2. Pomimo przepisu ust. 1, w celu wymiany części, Państwa Członkowskie zezwalają na sprzedaż lub wprowadzenie do serwisu wymiennych okładzin hamulcowych, przeznaczonych do zamontowania w typach pojazdów, dla których udzielono homologacji przed wejściem w życie dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywą 98/12/WE, oraz pod warunkiem, że takie wymienne okładziny hamulcowe nie stoją w sprzeczności z przepisami poprzedniej wersji dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywą 98/12/WE, która miała zastosowanie w czasie wprowadzenia tych pojazdów do serwisu. W żadnym przypadku okładziny nie mogą zawierać azbestu.
Artykuł 4
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
Gdy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, przyjęcie przepisów zawiera odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy jego urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określą sposoby dokonywania takiego odniesienia.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 października 2002 r.
W imieniu Komisji |
Erkki LIIKANEN |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 42 z 23.02.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 18 z 21.01.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 202 z 6.09.1971, str. 37.
(4) Dz.U. L 81 z 18.03.1998, str. 1.
ZAŁĄCZNIK
Załącznik do dyrektywy 71/320/EWG zmienia się jak następuje:
1. W załączniku I, pkt. 2, dodaje się pkt. 2.3 do 2.3.4:
„2.3. Okładziny hamulcowe i zestawy okładzin hamulcowych
2.3.1. Zestawy okładzin hamulcowych, użyte do wymiany części na końcu ich okresu użytkowania spełniają wymagania załącznika XV w odniesieniu do kategorii pojazdów, określone w pkt. 1.1 załącznika XV.
2.3.2. W przypadku, gdy zestawy okładzin hamulcowych są tego rodzaju jak wymienione w pkt. 1.2 uzupełnienia do załącznika IX i są przeznaczone do zamontowania w pojeździe / osi / hamulcu, których dotyczy odpowiedni typ dokumentu zatwierdzającego, to okładziny te nie wymagają zgodności z załącznikiem XV, pod warunkiem, że spełniają wymagania pkt. 2.3.2.1 do 2.3.2.2.
2.3.2.1. Znakowanie
Zestawy okładzin hamulcowych zostają zaopatrzone, co najmniej w następujące identyfikatory:
2.3.2.1.1. Nazwę lub znak firmowy producenta pojazdu i /lub części;
2.3.2.1.2. Numer wyrobu i numer identyfikujący część zestawu okładzin hamulcowych, jak zawarto w informacji, wymienionej w pkt. 2.3.4.
2.3.2.2. Opakowanie
Zestawy okładzin hamulcowych pakowane są jako zestawy kołowe, zgodnie z następującymi wymaganiami:
2.3.2.2.1. Każde opakowanie winno być zapieczętowane i tak skonstruowane, aby pokazywało poprzednie otwarcie;
2.3.2.2.2. Każde opakowanie powinno co najmniej wykazywać:
2.3.2.2.2.1. Ilość znajdujących się w nim zestawów okładzin hamulcowych;
2.3.2.2.2.2. Nazwę handlową lub znak towarowy producenta pojazdu i /lub części;
2.3.2.2.2.3. Numer wyrobu i numer identyfikujący część zestawu (zestawów) okładzin hamulcowych, jak zawarto w informacji, wymienionej w pkt. 2.3.4.
2.3.2.2.2.4. numer (numery) części zestawu kołowego, jak zawarto w informacji, wymienionej w pkt. 2.3.4.
2.3.2.2.2.5. Informacje, wystarczające klientowi do zidentyfikowania pojazdów / osi / hamulców, dla których zatwierdzono zawartość.
2.3.2.2.3. Każde opakowanie winno zawierać instrukcję montażu, ze szczególnym uwzględnieniem części pomocniczych oraz ze stwierdzeniem, że zestawy okładzin hamulcowych muszą być wymieniane w zestawach kołowych.
2.3.2.2.3.1. Instrukcję montażu można dostarczyć w oddzielnym, przezroczystym opakowaniu razem z opakowaniem zestawu okładzin hamulcowych.
2.3.3. Zestawy okładzin hamulcowych, dostarczane producentom pojazdów wyłącznie do użytku podczas montażu pojazdów, nie wymagają spełnienia wymagań pkt. 2.3.2.1 i 2.3.2.2 powyżej.
2.3.4. Producent pojazdów dostarczy do serwisu technicznego i /lub do organu zatwierdzającego niezbędne informacje, w formie elektronicznej, stanowiące łącznik między odpowiednim numerem części i typem dokumentacji zatwierdzającej.
Informacja ta winna zawierać:
— markę (marki) i typ (typy) pojazdu
— markę (marki) i typ (typy) okładziny hamulcowej
— numer (numery) części i ilość zestawów okładzin hamulcowych
— numer (numery) części zestawu kołowego
— numer zatwierdzenia typu systemu hamulcowego odpowiedniego typu (typów) pojazdu.”
2. W dodatku 1 do załącznika IX wprowadza się następujące zmiany:
a) Pierwsza linia świadectwa homologacji WE otrzymuje brzmienie:
„zawiadomienie* dotyczące
______________
* na wniosek wnioskodawcy (ów), dotyczący zatwierdzenia zgodnie z załącznikiem XV dyrektywy 71/320/EWG, informacje, określone w załączniku IX, dodatek 3 dyrektywy 71/320/EWG dostarcza organ zatwierdzjący typ. Jednakże informacje te nie zostaną dostarczone dla celów innych niż zatwierdzenia zgodnie z załącznikiem XV dyrektywy 71/320/EWG.
b) Pkt. 1.2, 1.2.1 i 1.2.2 uzupełnienia do świadectwa homologacji WE otrzymują brzmienie:
1.2. Okładziny hamulcowe
1.2.1. Okładziny hamulcowe testowane zgodnie z wszystkimi odpowiednimi przepisami załącznika II
1.2.1.1. Marka (marki) i typ (typy) okładzin hamulcowych:
1.2.2. Alternatywne okładziny hamulcowe, testowane zgodnie z załącznikiem XII
1.2.2.1. Marka (marki) i typ (typy) okładzin hamulcowych.”
3. Załącznik XV zmienia się jak następuje:
a) Pkt. 6.1 otrzymuje brzmienie:
Wymienne zestawy okładzin hamulcowych, odpowiadające typowi zgodnie z niniejszą dyrektywą należy pakować w zestawach kołowych.
b) Pkt. 6.3.4 otrzymuje brzmienie:
wystarczająca dla klienta do zidentyfikowania pojazdów / osi / hamulców, dla których zawartość została zatwierdzona.”
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00