DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 lipca 2002 r.
ustanawiająca Europejski Organ Nadzoru sieci i usług łączności elektronicznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2002/627/WE)
(DUUEL. z 2004 r., Nr 293, poz. 30;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2007 r., Nr 323, poz. 43)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nowe ramy regulacyjne dla sieci i usług łączności elektronicznej zostały ustanowione w dyrektywie 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r w sprawie wspólnych ram regulacyjnych dla sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(1), w dyrektywie 2002/19/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(2), w dyrektywie 2002/20/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usługi łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(3) oraz w dyrektywie 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)(4).
(2) We wszystkich Państwach Członkowskich utworzono krajowe organy regulujące w celu realizowania działań określonych w niniejszych dyrektywach; o ustanowieniu tych organów zawiadomiono Komisję, zgodnie z art. 3 ust. 6 dyrektywy ramowej. Zgodnie z dyrektywą ramową, Państwa Członkowskie gwarantują niezależność krajowych organów regulujących, zapewniając ich prawną odrębność i funkcjonalną niezależność od wszystkich organizacji dostarczających sieć, urządzenia lub usługi łączności elektronicznej. Państwa Członkowskie, które utrzymują własność lub kontrolę nad przedsiębiorstwami dostarczającymi sieci lub usługi łączności elektronicznej obowiązane są zapewnić skuteczne oddzielenie funkcji regulacyjnych od działalności związanej z własnością lub kontrolą.
(3) Szczegółowe obowiązki i zadania krajowych organów regulujących różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich, ale wszystkie Państwa mają, co najmniej jeden krajowy organ regulujący odpowiedzialny za stosowanie przepisów po ich przetransponowaniu do prawa krajowego, w szczególności zasad dotyczących bieżącej kontroli rynku.
(4) Potrzeba jednolitego stosowania odpowiednich przepisów we wszystkich Państwach Członkowskich jest istotna dla skutecznego rozwoju rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej. Nowe ramy regulacyjne wyznaczają cele do osiągnięcia i tworzą ramy dla działania krajowych organów regulujących, umożliwiając im jednocześnie elastyczność w stosowaniu tych przepisów w niektórych obszarach, w zależności od warunków krajowych.
(5) Powinien zostać ustanowiony Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (dalej zwany Organem Nadzoru) w celu pośredniczenia w zakresie doradztwa i pomocy Komisji w dziedzinie łączności elektronicznej.
(6) Organ Nadzoru powinien pośredniczyć między krajowymi organami regulującymi i Komisją w sposób przyczyniający się do rozwoju rynku wewnętrznego. Powinien umożliwiać również przejrzystą współpracę między krajowymi organami regulującymi a Komisją, służącą zapewnieniu jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich warunków ramowych w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej.
(7) Organ Nadzoru służy Komisji jako forum refleksji i dyskusji oraz jako organ doradczy w dziedzinie łączności elektronicznej, w tym na temat zagadnień odnoszących się do realizacji i weryfikacji zaleceń w sprawie właściwych rynków produktów i usług oraz w przygotowywaniu decyzji w sprawie rynków transnarodowych.
(8) Należy utrzymywać ścisłą współpracę pomiędzy Organem Nadzoru a Komitetem ds. łączności ustanowionym na mocy dyrektywy ramowej. Działania Organu Nadzoru nie mogą kolidować z pracami Komitetu.
(9) Należy zapewnić koordynację między Komitetem ds. spektrum radiowego, ustanowionym na mocy decyzji 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(5), zespołem ds. polityki w zakresie spektrum radiowego, ustanowionym zgodnie z decyzją Komisji 2002/622/WE z dnia 26 lipca 2002 r ustanawiającą zespół ds. polityki w zakresie spektrum radiowego(6) i Komitetem Kontaktowym ds. telewizji bez granic, utworzonym na podstawie dyrektywy 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. zmieniająca dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7) w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejszym ustanawia się grupę doradczą niezależnych krajowych organów ds. sieci i usług łączności elektronicznej, zwaną Europejskim Organem Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (zwany dalej Organem Nadzoru).
Artykuł 2
(skreślony).
Artykuł 3
Cele
Rolą Organu Nadzoru jest służenie Komisji radą i pomocą w konsolidowaniu rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej.
Organ Nadzoru pośredniczy między krajowymi organami wykonawczymi i Komisją w sposób przyczyniający się do rozwoju rynku wewnętrznego i do jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich ram regulacyjnych w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej.
Grupa doradza i pomaga Komisji we wszystkich sprawach związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej zgodnie ze swoimi kompetencjami, z inicjatywy własnej lub na wniosek Komisji.
Artykuł 4
Skład grupy
1. Grupa złożona jest z szefów niezależnego krajowego organu regulacyjnego powołanego w każdym Państwie Członkowskim i odpowiedzialnego przede wszystkim za nadzorowanie bieżącego działania rynku sieci i usług łączności elektronicznej, lub z ich przedstawicieli.
Każde Państwo Członkowskie jest reprezentowane przez jednego członka. Komisja jest reprezentowana na odpowiednim poziomie i zapewnia grupie sekretariat.
2. Właściwe krajowe organy regulacyjne, określone w ust. 1, są wymienione w Załączniku [1] . Komisja poddaje wymieniony wykaz przeglądowi w świetle wszelakich zmian wprowadzanych przez Państwa Członkowskie w zakresie nazw lub obowiązków wymienionych organów.
Artykuł 5
Ustalenia organizacyjne
Organ Nadzoru wybiera przewodniczącego spośród swoich członków. Organ Nadzoru może, zależnie od potrzeb, pracować w podgrupach i grupach roboczych złożonych z ekspertów.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Organu Nadzoru w porozumieniu z Komisją.
Organ Nadzoru uchwala swój regulamin jednomyślnie lub, w razie braku jednomyślności, większością dwóch trzecich głosów, przy jednym głosie przysługującym Państwu Członkowskiemu, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję.
Komisja jest reprezentowana na wszystkich posiedzeniach Organu Nadzoru i ma możliwość uczestniczenia we wszystkich posiedzenia jej podgrup i grup roboczych złożonych z ekspertów.
Eksperci z Państw EOG, niebędących członkami Unii Europejskiej, oraz z krajów kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w pracach grupy jako obserwatorzy. Organ Nadzoru może wzywać na swoje posiedzenia innych ekspertów i obserwatorów.
Artykuł 6
Konsultacje
Organ Nadzoru szczegółowo zasięga opinii uczestników rynku, konsumentów i końcowych użytkowników, we wczesnym stadium oraz w otwarty i przejrzysty sposób.
Artykuł 7
Poufność
Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu, członkowie Organu Nadzoru, obserwatorzy i wszystkie inne osoby są zobowiązane do nierozpowszechniania informacji, które uzyskali podczas prac Organu Nadzoru, jego podgrup lub ekspertów, jeżeli Komisja zawiadomi je, że poruszane zagadnienie lub kwestia ma charakter poufny. W takich przypadkach, Komisja może podjąć decyzję, że na posiedzeniach mogą być obecni jedynie członkowie Organu Nadzoru.
Artykuł 8
Roczne sprawozdanie
Organ Nadzoru składa Komisji roczne sprawozdanie ze swojej działalności. Komisja przekazuje to sprawozdanie z komentarzami Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, jeśli sytuacja tego wymaga.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Organ Nadzoru obejmuje swoje obowiązki w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.
(2) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 7.
(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21.
(4) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51.
(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, str. 49.
(7) Dz.U. L 202 z 30.7.1997, str. 60.
ZAŁĄCZNIK
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji Komisji z dnia 6 grudnia 2007 r. zmieniającej decyzję Komisji 2002/627/WE ustanawiającą Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (Dz.Urz.UE L 323 z 08.12.2007, str. 43). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2007 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00