DECYZJA KOMISJI
z dnia 26 lipca 2002 r.
ustanawiająca Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2002/622/WE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2009 r., Nr 336, poz. 50)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej(1) (zwana dalej decyzją o spektrum radiowym) ustanawia politykę oraz ramy prawne we Wspólnocie dotyczące polityki spektrum radiowego w celu zapewnienia koordynacji polityki postępowania i tam, gdzie sytuacja tego wymaga, zharmonizowane warunki w odniesieniu do dostępności i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego, niezbędne dla ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w obszarach polityki wspólnotowej takich jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.
(2) Decyzja o spektrum radiowym przywołuje możliwość organizowania przez Komisję konsultacji w celu uwzględnienia stanowiska Państw Członkowskich, instytucji wspólnotowych, przemysłu oraz wszystkich zainteresowanych użytkowników spektrum radiowego, zarówno komercyjnych jak niekomercyjnych, a także inne strony zainteresowane w tworzeniu rozwiązań technicznych, rynkowych i regulacyjnych mających związek z wykorzystaniem spektrum radiowego.
(3) Należy powołać zespół doradczy zwany Zespołem ds. Polityki Spektrum Radiowego (zwany dalej Zespołem). Zespół będzie pomagać i doradzać Komisji w sprawach dotyczących polityki spektrum radiowego, takich jak dostępność spektrum radiowego, harmonizacja i przydział spektrum radiowego, dostarczanie informacji dotyczących przydziału, dostępności i korzystania ze spektrum radiowego, metod przyznawania praw do korzystania ze spektrum, ponownego przydzielania, ponownego wyznaczania, oceny i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego, jak również ochrona zdrowia ludzkiego.
(4) Zespół powinien wnosić wkład w rozwój polityki spektrum radiowego we Wspólnocie z uwzględnieniem nie tylko parametrów technicznych, lecz również aspektów gospodarczych, politycznych, kulturalnych, strategicznych, zdrowotnych i społecznych, a także różnych potencjalnie konfliktowych potrzeb użytkowników spektrum radiowego w celu osiągnięcia sprawiedliwego, niedyskryminującego i proporcjonalnego stanu równowagi.
(5) Zespół powinien obejmować wysokiej rangi ekspertów rządowych z Państw Członkowskich oraz wysokiego rangą przedstawiciela Komisji. Zespół może również obejmować obserwatorów i inne osoby zaproszone w razie potrzeby do uczestnictwa w spotkaniach, włącznie z organami regulacyjnymi, urzędami ds. konkurencji, uczestnikami rynku, grupami użytkowników lub konsumentów. Zespół powinien wspomagać współpracę między Państwami Członkowskimi i Komisją w taki sposób, aby wspierać rozwój rynku wewnętrznego.
(6) Sprawą naczelną w odniesieniu do aspektów polityki spektrum radiowego w kontekście wszystkich odpowiednich polityk wspólnotowych jest utrzymanie ścisłych więzi współpracy między Zespołem i szczególnymi zespołami lub komitetami ustanowionymi do wykonywania sektorowych polityk wspólnotowych, obejmujących politykę transportu, politykę rynku wewnętrznego sprzętu radiowego, politykę audiowizualną, przestrzenną i łączności.
(7) Decyzja o spektrum radiowym utworzyła Komitet ds. spektrum radiowego do pomocy Komisji w opracowaniu wiążących środków wykonawczych w odniesieniu do zharmonizowanych warunków dostępności i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego. Prace Zespołu nie powinny kolidować z pracami Komitetu.
(8) W celu zapewnienia efektywnej dyskusji, każde przedstawicielstwo państwowe uczestniczące w Zespole powinno mieć jednolity i skoordynowany pogląd swego państwa na całość polityki mającej wpływ na wykorzystanie spektrum radiowego w danym Państwie Członkowskim, w odniesieniu nie tylko do rynku wewnętrznego, lecz również do porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, polityki ochrony ludności i obronnej w zakresie, w jakim korzystanie ze spektrum radiowego może oddziaływać na organizację spektrum radiowego w ogóle. Obecnie różne instytucje rządowe mają kompetencje w różnych dziedzinach spektrum radiowego.
(9) Zespół powinien przeprowadzać konsultacje w szerokim zakresie i w sposób perspektywiczny w zakresie nowych rozwiązań technicznych, rynkowych i regulacyjnych związanych z wykorzystaniem spektrum radiowego i z udziałem wszystkich użytkowników spektrum radiowego, zarówno komercyjnych jak i niekomercyjnych, oraz ze wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami.
(10) Korzystanie ze spektrum radiowego przekracza granice i uwzględniając niedalekie przystąpienie dodatkowych Państw Członkowskich, Zespół może być otwarty dla tych państw oraz państw będących członkami Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
(11) CEPT (Europejska Organizacja Poczty i Telekomunikacji obejmująca 44 kraje europejskie) powinna być zaproszona w charakterze obserwatora prac Zespołu z uwagi na oddziaływanie prac Zespołu na spektrum radiowe na szczeblu ogólnoeuropejskim, oraz przy uwzględnieniu doświadczenia technicznego CEPT i powiązanych z nią organów w dziedzinie zarządzania spektrum radiowym. Właściwe jest również czerpanie z tych doświadczeń na podstawie mandatów na zarządzanie udzielanych w zastosowaniu decyzji o spektrum radiowym w celu rozwoju technicznych środków wykonawczych w obszarach przydziału spektrum radiowego oraz dostępności informacji. Biorąc pod uwagę znaczenie normalizacji europejskiej dla rozwoju urządzeń wykorzystujących spektrum radiowe równie istotne jest stowarzyszenie jako obserwatora Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Przedmiot
Ustanawia się zespół doradczy w zakresie polityki ds. spektrum radiowego, zwany Zespołem ds. Polityki Spektrum Radiowego (zwany dalej Zespołem).
Artykuł 2
Zadania
[1] Zespół wspomaga Komisję i doradza jej w zakresie kwestii dotyczących polityki spektrum radiowego, koordynacji podejść politycznych, przygotowania wieloletnich programów polityki spektrum radiowego oraz, w stosownych przypadkach, zharmonizowanych warunków dotyczących dostępności i efektywnego korzystania ze spektrum radiowego, niezbędnych do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego.
Ponadto Zespół wspomaga Komisję w proponowaniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wspólnych celów polityki, niezbędnych dla zapewnienia skutecznej koordynacji interesów Unii Europejskiej w ramach organizacji międzynarodowych właściwych w sprawach spektrum radiowego.
Artykuł 3
Członkostwo
Zespół składa się z jednego wysokiej rangi eksperta rządowego z każdego Państwa Członkowskiego, jak również wysokiej rangi przedstawiciela Komisji.
Komisja prowadzi sekretariat Zespołu.
Artykuł 4
Ustalenia dotyczące działania
Na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy Zespół wydaje opinie skierowane do Komisji, w oparciu o konsensus lub, jeżeli to niemożliwe, zwykłą większością głosów, przy czym każdy członek ma jeden głos, oprócz Komisji, która nie bierze udziału w głosowaniu. Opinie odrębne załącza się do wydanych opinii. Obserwatorzy mogą uczestniczyć w debacie, lecz nie biorą udziału w głosowaniu.
W przypadku otrzymania przez Komisję wniosku Parlamentu Europejskiego lub Rady, dotyczącego opinii lub sprawozdania Zespołu na temat spraw polityki spektrum radiowego związanych z łącznością elektroniczną, Zespół przyjmuje tego rodzaju opinię lub sprawozdanie zgodnie z zasadami określonymi w poprzednim akapicie. Komisja przekazuje tego rodzaju opinie i sprawozdania instytucji, która o to wystąpi. W stosownych przypadkach może się to odbywać w formie ustnej prezentacji dla Parlamentu Europejskiego i Rady ze strony przewodniczącego Zespołu lub członka wyznaczonego przez Zespół. [2]
Zespół wybiera spośród swych członków osobę przewodniczącą. Komisja może zorganizować pracę Zespołu w podgrupach lub eksperckich grupach roboczych, gdy sytuacja tego wymaga.
Komisja może zwoływać posiedzenia Zespołu poprzez sekretariat w uzgodnieniu z przewodniczącym. Zespół przyjmuje swój regulamin na wniosek Komisji, poprzez konsensus lub w przypadku braku konsensusu, większością dwóch trzecich głosów; każde Państwo Członkowskie ma jeden głos, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję.
Zespół może zaprosić obserwatorów, włącznie z obserwatorami z państw EOG oraz państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej, jak również z Parlamentu Europejskiego, CEPT i ETSI, do brania udziału w posiedzeniach, oraz może przesłuchiwać ekspertów i strony zainteresowane.
Artykuł 5
Konsultacje
Zespół może przeprowadzać konsultacje w szerokim zakresie na wczesnym stadium u uczestników rynku, konsumentów i użytkowników końcowych, w sposób otwarty i przejrzysty.
Artykuł 6
Poufność
Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu, w przypadku gdy Komisja powiadamia ich, że wymagana opinia lub postawione pytanie dotyczy spraw o charakterze poufnym, członkowie Zespołu, jak również obserwatorzy i wszelkie pozostałe uczestniczące osoby zobowiązane są do nieujawniania informacji, o których dowiedzieli się w wyniku prac Zespołu, podgrup lub eksperckich zespołów roboczych. Komisja może postanowić w takich przypadkach, że jedynie członkowie Zespołu mogą brać udział w posiedzeniach.
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Zespół obejmuje swoje funkcje w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 2002 r.
[1] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2002/622/WE ustanawiającą Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego (Dz.Urz.UE L 336 z 18.12.2009, str. 50). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2010 r.
[2] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2002/622/WE ustanawiającą Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego (Dz.Urz.UE L 336 z 18.12.2009, str. 50). Zmiana weszła w życie 7 stycznia 2010 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00