ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1639/2001
z dnia 25 lipca 2001 r.
ustanawiające minimalne i rozszerzone programy wspólnotowe w zakresie zbierania danych w sektorze rybołówstwa oraz ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1543/2000
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2004 r., Nr 289, poz. 6)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1543/2000 z dnia 29 czerwca 2000 r. ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do prowadzenia wspólnej polityki rybołówstwa (1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) Rozporządzenie (WE) nr 1543/2000 ustanawia ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do dokonania oceny zasobów połowowych oraz sektora rybołówstwa. W tym celu przewiduje ono, że Państwa Członkowskie ustalą programy krajowe dotyczące zbierania i zarządzania danymi z dziedziny rybołówstwa zgodne z programami wspólnotowymi.
2) Konieczne jest zatem ustanowienie minimalnego programu wspólnotowego obejmującego informacje bezwzględnie konieczne do dokonania ocen naukowych, oraz ustanowienie rozszerzonego programu wspólnotowego również obejmującego informacje, które mogą w decydujący sposób poprawić oceny naukowe.
3) Informacje wymagane w zakresie każdego programu powinny być zbierane w postaci modułów ocen dotyczących zdolności połowowej i nakładu połowowego, odłowów oraz sytuacji gospodarczej sektora.
4) Programy Państw Członkowskich dotyczące zbierania danych do ocen naukowych powinny być zgodne ze zbiorem danych w celu zarządzania pozostałymi aspektami wspólnej polityki rybołówstwa, oraz ze zbiorem danych wynikających z zobowiązań Państw Członkowskich w odniesieniu do programu statystycznego Wspólnoty.
5) Należy określić zasady dotyczące przekazywania oraz dostępu do danych, również w zakresie poufności, jak i reguły dotyczące zmian technicznych i wyjątków od programów Wspólnoty. Należy także ustanowić procedury związane z monitorowaniem programów krajowych.
6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. rybołówstwa i akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Ustanawia się minimalne i rozszerzone programy wspólnotowe określone w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1543/2000, zgodnie z Załącznikiem [1] .
Rozporządzenie ustanawia również niektóre szczegółowe zasady dotyczące danych zbieranych w ramach programów krajowych Państw Członkowskich.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
,,segment” oznacza grupę statków jak najbardziej jednorodną pod względem cech fizycznych oraz używanych narzędzi połowowych, wynikającą z podziału segmentów objętych czwartym wieloletnim programem orientacji (MAGP IV);
,,handlowa flota rybacka” oznacza statki zarejestrowane i posiadające licencję zgodnie z rozporządzeniem Rady nr 3690/93 (2) lub w inny sposób uprawnione do połowów w celach handlowego wykorzystania rybołówstwa; informacje w tym zakresie Państwa Członkowskie powinny przekazać do rejestru statków rybackich Wspólnoty zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 2090/98 (3);
,,połowy rekreacyjne i sportowe” oznaczają wszelką działalność połowową wykonywaną w innych celach niż cele gospodarcze;
,,dane pierwotne” oznaczają dane związane z indywidualnymi statkami, osobami fizycznymi lub prawnymi, bądź pojedynczymi próbkami;
,,efektywna moc połowów” oznacza ocenę mocy połowów statków poprzez porównanie odłowów wykonanych przez te statki;
,,nominalna moc połowów” oznacza moc połowów wyrażoną jako cechę fizyczną (moc silnika lub tonaż), lub jako kombinację tych cech;
,,nakład połowowy” oznacza dla danego statku, iloczyn mocy połowów i czasu trwania działalności połowowej, a dla grupy statków sumę nakładów połowowych wszystkich danych statków;
,,rodzaj techniki” oznacza zastosowanie określonych narzędzi połowowych, bądź zastosowanie jednego lub większej liczby rodzajów narzędzi połowowych wewnątrz grupy narzędzi;
,,podział czasowy i przestrzenny” oznacza kombinację okresu czasu oraz stratyfikacji geograficznej na podobszary;
,,wyczerpująca próbka” oznacza badania populacji w rozumieniu statystycznym odnośnie do danego parametru, jeżeli wszystkie osobniki tworzące wspomnianą populację zostały zmierzone;
,,przemysł przetwórczy” oznacza przemysł zajmujący się przetwarzaniem i konserwowaniem ryb, skorupiaków lub mięczaków, jak również przygotowywaniem produktów zawierających ryby, skorupiaki lub mięczaki;
,,sektor przemysłu przetwórczego” oznacza część przemysłu przetwórczego opartą na typie przetwarzania (zamrażanie, solenie / suszenie, wędzenie, puszkowanie, dania gotowe, inne) oraz na kanałach zgodnych z grupami danych gatunków (gatunki denne i głębinowe, Thunnidae, gatunki pelagiczne inne niż Thunnidae, głowonogi, małże, inne mięczaki, pozostałe);
,,dane sumaryczne” oznaczają dane sumaryczne zgodnie z art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1543/2000;
,,jednostka funkcjonalna” oznacza operacyjne zgrupowanie prostokątów statystycznych odpowiadających obszarowi występowania izolowanych geograficznie zasobów biologicznych, lub łączenia się podzasobów biologicznych, tak jak to określono w dodatku II;
,,odłów” oznacza łączny ciężar żywych ryb złowionych pierwotnie, czyli odłów brutto;
,,wyładunek” oznacza odpowiednik ciężaru wyładowanych żywych ryb, czyli odłów nominalny;
,,odrzut” oznacza łączny ciężar żywych ryb o niedostatecznych rozmiarach, nienadających się do sprzedaży lub w inny sposób niepożądanych, odrzuconych w chwili złowienia lub zaraz później.
Artykuł 3
Wymogi dotyczące programów krajowych
Programy krajowe ustanowione przez Państwa Członkowskie, z uwzględnieniem programów wspólnotowych określonych w Załączniku, zawierają w szczególności:
a) połączenia z programami wspólnotowymi, określające zaplanowane działania według sekcji i odniesienia do danego programu;
b) elementy zestawień analitycznych, podzielone według sekcji i programu, jak również obszaru geograficznego, tak jak to określono w dodatku I poziom 2;
c) [2] w przypadku pobierania próbek szczegółowy opis stosowanych strategii oraz badań statystycznych pozwalający na określenie poziomu precyzji oraz zależności między kosztami i dokładnością; opis ten powinien również zawierać określenie szacunkowych poziomów precyzji badanego parametru; szacunki te powinny być uwzględnione w końcowym raporcie w formie ustalonej przez Komisję po zasięgnięciu opinii STECF;
d) elementy umożliwiające wykazanie współpracy i podziału zadań między Państwami Członkowskimi;
e) [3] w przypadku pobierania próbek procedury określone w ramach programów krajowych powinny zapewniać zbieranie niezbędnych danych przez właściwie wyznaczonych obserwatorów, a także przyjęcie na pokład tych obserwatorów i współpracę z nimi ze strony kapitanów statków rybackich, zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 (4).
Artykuł 4
Przedkładanie programów krajowych
Najpóźniej do dnia 31 maja każdego roku każde Państwo Członkowskie przedstawia Komisji, w sposób elektroniczny, swój program krajowy określony w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1543/2000.
Artykuł 5
Przekazywanie danych do organizacji międzynarodowych
1. Dane określone w niniejszym rozporządzeniu mogą być przekazywane przez Państwa Członkowskie właściwym organizacjom międzynarodowym, zgodnie z przepisami szczególnymi i regulacyjnymi tych organizacji.
2. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o przekazaniu informacji określonych w ust. 1, oraz na wniosek Komisji dostarczają ich skomputeryzowaną kopię.
Artykuł 6
Koordynacja działań między Komisją i Państwami Członkowskimi
1. Komisja bada programy krajowe oraz sprawdza, czy warunki określone w niniejszym rozporządzeniu zostały spełnione.
Jeżeli podczas badania programu krajowego przez Komisję okaże się, że nie spełnia on tych warunków, Komisja niezwłocznie powiadamia Państwo Członkowskie i proponuje zmiany tego programu. Państwo Członkowskie może następnie przedłożyć zmieniony program krajowy.
2. Państwa Członkowskie przedkładają najpóźniej do dnia 31 maja 2003 r. oraz do dnia 31 maja każdego następnego roku stosowania programu, sprawozdanie techniczne z działalności opisujące stan osiągnięcia celów, jakie zostały przewidziane w czasie określania programu minimalnego i programu rozszerzonego.
3. Każde Państwo Członkowskie wskazuje właściwy organ odpowiedzialny za wykonanie niniejszego rozporządzenia, zwany dalej ,,korespondentem krajowym”.
4. Każde Państwo Członkowskie przekazuje Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim najpóźniej do dnia 31 maja 2001 r. dane szczegółowe dotyczące swojego korespondenta krajowego.
5. Korespondent krajowy informuje regularnie Komisję o postępie w zakresie programów krajowych.
Artykuł 7
Niezgodność z programami wspólnotowymi
Jeżeli Komisja uzna, że Państwo Członkowskie nie wykonuje zobowiązań określonych w modułach programów wspólnotowych oraz że dane Państwo Członkowskie otrzymało pomoc finansową Wspólnoty w zakresie tych modułów, informuje dane Państwo Członkowskie, które przeprowadzi postępowanie administracyjne.
Państwo Członkowskie powiadamia Komisję o postępie i wynikach postępowania oraz niezwłocznie przesyła jej kopię sprawozdania sporządzonego po zakończeniu postępowania, z podaniem głównych elementów, na których się ono opiera.
Komisja może zdecydować o zażądaniu zwrotu nienależnie wypłaconych kwot wraz z odsetkami za dany okres.
Artykuł 8
Zmiany techniczne i zwolnienia
1. Komisja może zezwolić na zmianę badań określonych w Załączniku sekcja G pkt. 1 (iii), na podstawie opinii Komitetu Naukowego, Technicznego i Gospodarczego Rybołówstwa (zwanego dalej STECF).
2. Komisja może na podstawie opinii STECF oraz zgodnie z procedurą określoną w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1543/2000, zdecydować o zwolnieniach ze zobowiązań określonych w Załączniku sekcja H i I.
Artykuł 9
Zarządzanie danymi pierwotnymi i sumarycznymi
1. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia poufności danych pierwotnych zgromadzonych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2. Dane pierwotne przechowuje się przez okres czasu niezbędny do wykonania odpowiednich zadań, ale co najmniej przez pięć lat.
3. Każde Państwo Członkowskie zapewnia, aby dane sumaryczne typowe dla programów wspólnotowych były wprowadzane do komputerowych baz danych dostępnych za pomocą środków elektronicznych dla Komisji oraz dla korespondentów krajowych, zgodnie z art. 10 i 11.
4. Dane połączone określone w ust. 3 nie mogą zawierać żadnych informacji pozwalających na identyfikację poszczególnych statków oraz osób fizycznych i prawnych.
5. Państwa Członkowskie gwarantują bezpieczeństwo przetwarzania danych przez ich systemy komputerowe, w szczególności jeżeli przetwarzanie wymaga przesyłania ich przez sieć.
6. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki techniczne w celu ochrony danych przed przypadkowym lub umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, uszkodzeniem, rozpowszechnieniem lub nieupoważnionymi konsultacjami, oraz przed wszelkimi niewłaściwymi formami przetwarzania.
Artykuł 10
Dostęp Komisji do danych
1. Jeżeli Komisja zechce wykorzystać dane połączone zgromadzone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wyszczególnia Państwom Członkowskim, jakich danych potrzebuje.
2. Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia konsultacji tych danych na odległość lub ich powielenia, w okresie nieprzekraczającym 20 dni roboczych.
3. Jeżeli Państwo Członkowskie nie jest w stanie spełnić żądania dostępu przedstawionego przez Komisję, musi niezwłocznie powiadomić o tym Komisję i podać przyczyny.
4. Jeżeli Komisja utworzy plik komputerowy z danymi uzyskanymi od Państwa Członkowskiego, nie może on być przechowywany przez okres dłuższy niż 20 dni roboczych, licząc od daty wystąpienia z wnioskiem o informacje i powinien on zostać zniszczony, chyba że uzyskano pisemną zgodę danego Państwa Członkowskiego.
Artykuł 11
Dostęp Państw Członkowskich do danych
1. Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki dla ułatwienia dostępu korespondentów krajowych pozostałych Państw Członkowskich do komputerowej bazy danych zawierających dane sumaryczne.
2. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie o przyczynach uzasadniających zawieszenie dostępu do danych objętych niniejszym rozporządzeniem.
3. Jeżeli korespondent krajowy pragnie uzyskać dostęp do danych będących w posiadaniu innego Państwa Członkowskiego, przesyła swój wniosek do korespondenta krajowego odpowiedzialnego za dostęp do tych danych. Korespondent krajowy odpowie na prośbę w terminie 10 dni roboczych od momentu otrzymania wniosku i musi podać przyczyny ewentualnej odmowy.
4. Państwa Członkowskie mogą zawierać umowy lub uzgadniać protokoły IT dotyczące dostępu komputerowego w celu ułatwienia dostępu do baz danych. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Koszty dostępu do baz danych pokrywa korespondent krajowy, który żądał dostępu do danych.
Artykuł 12
Poufność
Członkowie STECF oraz uczestnicy spotkań przez niego organizowanych nie są uprawnieni do kopiowania części lub całości danych w celu ich wykorzystania poza spotkaniem.
Artykuł 13
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 2001 r.
(1) Dz.U. L 176 z 15.07.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 341 z 31.12.1993, str. 93.
(3) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 27.
(4) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59.
ZAŁĄCZNIK
ROZDZIAŁ I
TREŚĆ I METODOLOGIA
A. Treść programów wspólnotowych
1. Minimalny program wspólnotowy określony w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1543/2000 zawiera następujące moduły:
a) moduł oceny danych wejściowych: zdolności połowowej i nakładu połowowego;
b) moduł oceny oraz pobierania próbek z odłowów i wyładunków;
c) moduł oceny sytuacji gospodarczej sektora.
2. Rozszerzony program wspólnotowy określony w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1543/2000 zawiera moduły określone w pkt. 1, jak również informacje dodatkowe ustalone dla każdego modułu.
3. Dla każdego modułu ustalone są parametry podlegające monitorowaniu, poziomy podziału oraz poziomy dokładności do osiągnięcia dla programu minimalnego. W przypadku programów rozszerzonych, dla których nie zostały ustalone poziomy dokładności, każde Państwo Członkowskie powinno podać w swoim programie krajowym poziomy dokładności, do których dąży oraz stosunek kosztów do dokładności związanych z procedurami szacunkowymi, jakie będą stosowane.
B. Poziomy dokładności i częstotliwość pobierania próbek
1. W przypadku, gdy nie jest możliwe określenie celów ilościowych programów dotyczących pobierania próbek, ani w zakresie poziomów dokładności, ani wielkości próbek, ustanowione będą pilotażowe badania w rozumieniu statystycznym. Takie badania pilotażowe powinny ocenić wagę problemu oraz odnieść się do korzyści płynących z bardziej szczegółowych badań w przyszłości, jak również do efektywności pod względem kosztów takich szczegółowych badań.
2. W przypadku, gdy możliwe jest określenie celów ilościowych, mogą one zostać ustalone bezpośrednio jako wielkości próbek lub częstotliwość pobierania próbek, bądź jako definicja poziomów dokładności oraz pewności, jakie należy osiągnąć.
3. W przypadku odniesienia do wielkości próbek lub częstotliwości pobierania próbek z populacji określonej w rozumieniu statystycznym, strategie pobierania próbek powinny być co najmniej tak efektywne, jak pobieranie próbek losowych. Strategie te należy opisać w odpowiednich programach krajowych.
4. W przypadku odniesienia do poziomu dokładności / pewności, należy wprowadzić następujące rozróżnienie:
a) poziom 1: poziom umożliwiający oszacowanie parametru z dokładnością plus / minus 25% w odniesieniu do poziomu pewności 95%;
b) poziom 2: poziom umożliwiający oszacowanie parametru z dokładnością plus / minus 10% w odniesieniu do poziomu pewności 95%;
c) poziom 3: poziom umożliwiający oszacowanie parametru z dokładnością plus / minus 5% w odniesieniu do poziomu pewności 95%
5. W odniesieniu do zbierania danych na temat zasobów objętych planem odtworzenia na podstawie rozporządzenia Rady wymogi w zakresie pobierania próbek w ramach programu rozszerzonego stają się obowiązkowe w odniesieniu do programu minimalnego w roku następującym po roku przyjęcia rozporządzenia oraz w stosownym okresie realizacji planu odtworzenia. To samo stosuje się do badań ukierunkowanych na zasób objęty planem odtworzenia.
ROZDZIAŁ II
MODUŁ OCENY DANYCH WEJŚCIOWYCH: ZDOLNOŚCI POŁOWOWE I NAKŁAD POŁOWOWY
C. Gromadzenie danych dotyczących zdolności połowowych
1. W przypadku programu minimalnego należy zbierać dane dla każdego segmentu określonego w dalszej części, w celu oceny liczby statków dołączonych do każdego segmentu, oraz średniej wartości parametrów określonych w lit. a) w odniesieniu do statku.
a) Parametry:
zebrane dane muszą zawierać wszystkie statki rybackie objęte wieloletnim programem orientacji (MAGP) IV:
- tonaż (tonaż brutto),
- maksymalna ciągła moc silnika osiągana przez główny silnik, jeżeli to właściwe, po zmniejszeniu dopuszczalnego obciążenia, wyrażona w kW, jak określono w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2930/86 (1),
- wiek statku obliczony na podstawie wieku kadłuba.
b) Poziomy podziału:
- dane należy zbierać w sposób umożliwiający indywidualizację segmentów podanych w dodatku III,
- dane muszą być uaktualniane corocznie.
c) Poziomy dokładności:
dane wynikające z rozporządzenia (WE) nr 2090/98 należy zbierać w sposób wyczerpujący. Dla pozostałych rodzajów danych określonych w ust. 1 lit. a) należy ustalić programy zbierania próbek pozwalające na uzyskanie szacunków osiągających poziom 3 dokładności, jak określono w sekcji B.
2. Program rozszerzony
a) Parametry uzupełniające obejmują:
- maksymalną ciągłą moc głównego silnika przed zmniejszeniem dopuszczalnego obciążenia,
- maksymalną całkowitą moc silnika lub silników pomocniczych używanych do wciągarek i wind, na statkach o całkowitej długości powyżej 12 metrów,
- cechy standardowych narzędzi połowowych związanych z każdą techniką połowową, włącznie z wymiarami i ubezpieczoną wartością tych narzędzi standardowych,
- średnią liczbę narzędzi połowowych związanych z różnymi rodzajami technik połowowych przypadającą na jeden statek.
b) Poziomy podziału:
- segmenty które należy wziąć pod uwagę, są określone w dodatku IV,
- rodzaje technik połowowych które należy wziąć pod uwagę, również określono w dodatku IV.
D. Zbieranie danych dotyczących nakładu połowowego
1. Na poziomie programu minimalnego dane należy zbierać w następujący sposób:
a) Parametry:
(i) zużycie paliwa (2);
(ii) nakład połowowy według rodzaju techniki: mierzony poprzez sumę ważoną dni połowowych na danym obszarze i w danym okresie czasu:
- każdy dzień podlega określeniu za pomocą jednostki pomiaru związanej z nominalną mocą połowów każdego statku; jednostki te zostały określone w dodatku V,
- dzień na morzu jest uważany za kalendarzowy dzień połowów, jeżeli tego dnia przez statek rybacki została wykonana co najmniej jedna czynność rybacka, lub jeżeli w ciągu tego dnia bierne narzędzia połowowe zostały wystawione na morzu,
- każdy dzień jest przypisany do obszaru, na którym w tym dniu została dokonana pierwsza czynność rybacka. Jednakże, w przypadku narzędzi połowowych biernych, jeżeli statek nie wykonał żadnej czynności w ciągu dnia pomimo pozostawienia na morzu co najmniej jednego (biernego) narzędzia połowowego, dzień ten będzie związany z obszarem, na którym podczas tego rejsu połowowego zostało wykonane ostatnie stawianie narzędzi połowowych;
(iii) szczególne nakłady połowowe: są one związane z zasobami o szczególnym znaczeniu. Są one definiowane jako nakład według techniki, jednak uwzględniać można jedynie dni, w których odłowy zasobów określonych w dodatku VI wziętych na pokład przekraczają próg w nim określony.
- w odniesieniu do szczególnych zasobów można użyć dodatkowych jednostek miary poza określonymi w dodatku V pod warunkiem, że są one zgodne ze specyfikacją określoną przez regionalne organizacje rybackie zaangażowane w ocenę tych zasobów.
b) Poziomy podziału:
(i) dane w zakresie zużycia paliwa wyrażone jako objętość i koszt, gromadzi się w sposób umożliwiający oszacowanie średniego zużycia paliwa dla każdego statku w każdym segmencie, zgodnie z definicją podaną w dodatku III w skali rocznej (2);
(ii) dane dotyczące nakładów połowowych według techniki, zbiera się według rodzaju techniki określonej w dodatku VIII w skali kWartału, zgodnie z 3 poziomem podziału geograficznego określonego w dodatku I;
Ponadto, w odniesieniu do całkowitego nakładu, należy wyróżnić indywidualny udział każdego segmentu podanego w dodatku III (nakład według techniki i według segmentu) (2);
(iii) na poziomie szczególnych nakładów połowowych, dane będą zbierane dla nakładów według techniki: poprzez oddzielenie rodzajów technik połowowych określonych w dodatku VIII w skali kWartału, oraz zgodnie z 3 poziomem podziału geograficznego określonym w dodatku I.
c) Poziomy dokładności:
dane odpowiadające przepisom rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2807/83 (3) (definiującym specjalne procedury zapisywania informacji o wyładunkach ryb przez Państwa Członkowskie) gromadzi się w sposób wyczerpujący. Jeżeli konieczne będą inne dane, należy gromadzić je zgodnie z procedurami pobierania próbek umożliwiającymi osiągnięcie dla oszacowanych średnich według segmentu, 2 poziom dokładności w odniesieniu do danych dotyczących zużycia paliwa, 2 poziom dokładności dla nakładu połowowego według techniki, 1 poziom dokładności dla szczególnego nakładu połowowego. Badania pilotażowe można przeprowadzić w zakresie nakładów połowowych za pomocą narzędzi połowowych biernych.
2. Program rozszerzony
a) Parametry uzupełniające:
dla nakładów według techniki i szczególnych nakładów określonych w pkt. 1 lit. a) (ii) oraz (iii):
- inne jednostki miary niż określone w dodatku V można stosować pod warunkiem, że są one wyszczególnione i uzasadnione w programach krajowych,
- zasoby lub progi, inne niż określone w dodatku VI, można rozpatrywać przy definiowaniu nakładu szczególnego,
- ponadto, dla narzędzi połowowych innych niż pułapki, więcierze i sieci w stawach, można mierzyć nakład połowowy w trakcie danej czynności. W tym przypadku jednostki podstawowe będą odnosić się do operacji połowowych, a nie do dni połowowych. Każda taka operacja będzie odpowiadała udziałowi w tak określonym nakładzie połowowym, zgodnie z przepisami określonymi w dodatku IX. Inne przepisy niż podane w tym dodatku można również stosować, o ile są w pełni opisane i uzasadnione,
- dane dotyczące nakładów połowowych pułapek, więcierzy i sieci w stawach można gromadzić jako liczbę narzędzi na morzu pomnożoną przez czas (liczbę dni w roku, w których każde narzędzie znajduje się na morzu).
b) Poziomy podziału:
(i) dane dotyczące zużycia paliwa można gromadzić w skali kWartału, w sposób umożliwiający oszacowanie średniego zużycia paliwa na jeden statek w ramach każdego segmentu podanego w dodatku IV;
(ii) w odniesieniu do nakładu połowowego według techniki oraz szczególnego nakładu połowowego:
- dane dotyczące nakładu można indywidualizować według rodzajów technik połowowych określonych w dodatku X; bardziej szczegółowa typologia może być stosowana, o ile jej użyteczność jest opisana i uzasadniona w programie krajowym,
- dane dotyczące nakładu według segmentu można gromadzić odwołując się do segmentów określonych w dodatku IV,
- dane dotyczące nakładu można gromadzić w okresach miesięcznych w odniesieniu do 4 poziomu podziału geograficznego określonego w dodatku I; dla zasobów określonych w dodatku VIII szczególne dane dotyczące nakładów można zbierać oddzielając zakresy głębokości wyszczególnione w tym dodatku.
ROZDZIAŁ III
MODUŁ OCENY ODŁOWÓW I WYŁADUNKÓW
E. Zbieranie danych dotyczących odłowów i wyładunków
1. Na poziomie programu minimalnego dane należy zbierać w następujący sposób:
a) Parametry:
- zbiór danych powinien umożliwić ocenę:
- handlowych wyładunków w zakresie wszystkich zasobów oraz
- całkowite odłowy, wyładunki i odrzuty w zakresie zasobów wymienionych w dodatku XII oraz
- odłowy rekreacyjne i sportowe na wodach morskich w odniesieniu do zasobów wymienionych w dodatku XI,
- każde Państwo Członkowskie powinno opisać stosowane przez nie współczynniki przeliczeniowe.
b) Poziomy podziału:
- w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego należy podać szacunkowe całkowite roczne wyładunki handlowe według gatunku, rozróżniając pochodzenie geograficzne odłowów zgodnie z 2 poziomem podziału geograficznego podanego w dodatku I. Jeżeli jednak grupowanie kilku gatunków wydaje się bardziej stosowne, Komisją może zezwolić Państwom Członkowskim na skorzystanie z odstępstwa, o ile jest ono w pełni uzasadnione,
- dla zasobów określonych w dodatku XII wyładunki handlowe będą dzielone tak, jak wskazano w tym dodatku,
- wyładunki według ciężaru i wartości każdego segmentu określonego w dodatku III należy podawać indywidualnie według gatunku, kWartału oraz w odniesieniu do geograficznego pochodzenia odłowów, na 2 poziomie podziału geograficznego zgodnie z dodatkiem I (2),
- odrzuty będą monitorowane w zakresie zasobów podanych w dodatku XII w celu oszacowania średniej wielkości rocznych odłowów według wagi w okresie trzyletnim, według rodzaju techniki określonego w dodatku III, z wyjątkiem zasobów w odniesieniu do których dodatek XII podaje inną zasadę podziału,
- badania pilotażowe, określone w sekcji B, należy włączyć do rybołówstwa rekreacyjnego i sportowego wymienionego w dodatku XI, biorąc pod uwagę poziom podziału wyszczególniony w tym samym dodatku.
c) Poziom dokładności:
- oceny wyładunków handlowych należy dokonać na podstawie wyczerpujących danych zgromadzonych zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2847/93 (4) oraz na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 (5), a dla danych nieobjętych tymi rozporządzeniami, poprzez procedury pobierania próbek i procedury statystyczne w taki sposób, aby szacunki osiągnęły 3 poziom dokładności dla zasobów podlegających regulacjom dotyczącym ogólnych dopuszczalnych połowów (TAC) oraz kWotom, poziom 2 dla zasobów nie podlegających TAC oraz kWotom podanym w dodatku XII, oraz poziom 1 w pozostałych przypadkach,
- dane związane z rocznymi szacunkami odrzutów w zakresie zasobów podanych w dodatku XII muszą prowadzić do osiągnięcia 1 poziomu dokładności. Jeżeli jednak Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć tego poziomu dokładności lub związane jest to z nadmiernymi kosztami, Komisja może zezwolić Państwom Członkowskim na odstępstwo w celu obniżenia poziomu dokładności, częstotliwości pobierania próbek lub wprowadzenia badań pilotażowych, o ile ich wniosek jest w pełni udokumentowany,
- odrzuty związane z innymi zasobami niż te, w odniesieniu do których dodatek XII przewiduje coroczne szacunki, muszą być objęte badaniami pilotażowymi. Wnioski z tych badań należy przedłożyć Komisji najpóźniej do dnia 31 października 2003 r.,
- odłowy rekreacyjne oraz sportowe wymienione w dodatku XI muszą podlegać badaniom pilotażowym. Wnioski z tych badań należy przedłożyć Komisji najpóźniej do dnia 31 października 2003 r.
d) zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia rejestracji wszelkich odpowiednich danych, zgodnie z art. 9 niniejszego rozporządzenia.
Ponadto, Państwa Członkowskie będą, w miarę potrzeby, współpracować z innymi Państwami Członkowskimi celem uzyskania wyczerpujących danych obejmujących wyładunki statków pływających pod ich banderą.
2. Program rozszerzony
a) Parametry uzupełniające:
- wyładunki zasobów wymienionych w dodatku XIII,
- odłowy sportowe i rekreacyjne zasobów innych, niż wymienione w dodatku XI,
- w odniesieniu do łososia, odłowy dokonane w ujściach rzek, jeziorach i rzekach na obszarze geograficznym Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego.
b) Poziom podziału:
- dane dotyczące wyładunków handlowych zasobów podanych w dodatku XII, można podzielić zgodnie z przepisami określonymi w tym dodatku w zakresie programu rozszerzonego. Można wprowadzić uzupełniającą stratyfikację geograficzną według głębokości lub innego kryterium, o ile ta stratyfikacja jest zgodna z sekcją D pkt. 2 lit. b) (ii) tiret trzecie, oraz jeżeli odpowiedni program krajowy uzasadnia jej użyteczność,
- dane dotyczące zasobów wymienionych w dodatku XII można gromadzić co kWartał, poprzez podział odłowów zgodnie z rodzajami technik określonymi w dodatku III, oraz według obszarów geograficznych 3 poziomu zgodnie z dodatkiem I. Dla zasobów podanych w dodatku VII, dane można następnie rozdzielić zgodnie z zakresami głębokości określonymi w tym dodatku,
- dane dotyczące odłowów można gromadzić według segmentu, zgodnie z dodatkiem IV lub dodatkiem X,
- dane dotyczące odrzutów mogą być gromadzone w ramach programu rozszerzonego:
- kWartalnie według rodzaju techniki, zgodnie z dodatkiem III i zgodnie z 3 poziomem geograficznym określonym w dodatku I dla zasobów, w odniesieniu do których dodatek XII przewiduje roczną ocenę odrzutów w ramach programu minimalnego,
- rocznie, z możliwym podziałem rodzajów techniki połowowej zgodnie z dodatkiem III, bez podziału geograficznego, dla zasobów w odniesieniu do których dodatek XII nie wymaga rocznej oceny odrzutów w ramach programu minimalnego,
- rocznie, bez innego podziału, dla zasobów wymienionych w dodatku XIII.
F. Gromadzenie danych dotyczących połowów na jednostkę nakładu i/lub efektywnego nakładu poszczególnych handlowych flot rybackich
Wymagane są następujące serie:
1) Na poziomie programu minimalnego dane powinny zawierać wyłącznie serie danych dotyczących połowów i nakładu dla:
- flot wykorzystywanych kiedykolwiek w okresie od 1995 r. do celów oceny zasobów, modeli analitycznych i/lub produkcyjnych,
- zasobów, w przypadku których nie jest prowadzona ocena zasobów, a serie danych o CPUE były jedynym sposobem na oszacowanie tendencji w zakresie liczebności zasobów w okresie od 1995 r.,
- łowisk, w stosunku do których istnieją zobowiązania w ramach regionalnych organizacji rybackich (dalej zwanych RFO).
Definicje zasobów powinny odpowiadać tym określonym przez RFO, a strategie pobierania próbek powinny obejmować przynajmniej odpowiednie warstwy.
Państwa Członkowskie powinny przedstawić dokładny opis sposobu wyliczenia wskaźnika liczebności każdego z zasobów.
2) Na poziomie programu rozszerzonego serie danych dotyczących połowów i nakładu dla:
- flot, które nie zostały dotychczas wykorzystane w ocenie zasobów, lecz oczekuje się, że zostaną wykorzystane do tych celów w przyszłości, np. na obszarze śródziemnomorskim i w zakresie zasobów głębinowych,
- flot, w przypadku których gromadzenie danych zostało podjęte w ostatnich latach, do czasu wykorzystania tych serii danych do celów oceny zasobów (serie te mogą być przesunięte do minimalnych programów, jedynie jeśli są wykorzystywane w ramach procedur oceny zasobów),
- flot, w przypadku których gromadzone są serie danych o CPUE, lecz dane są na dzień dzisiejszy wykorzystywane wyłącznie do celów biologicznych (skład według długości i wieku, dane na temat dojrzałości).
Definicje zasobów powinny odpowiadać definicjom określonym przez RFO, a strategie pobierania próbek powinny obejmować przynajmniej odpowiednie warstwy.
Państwa Członkowskie powinny przedstawić dokładny opis sposobu wyliczenia wskaźnika liczebności każdego z zasobów.
G. kWalifikacja badania ocen naukowych zasobów
1. Poziom programu minimalnego:
(i) Muszą zostać ujęte wszystkie badania wymienione w dodatku XIV z priorytetem 1;
(ii) Państwa Członkowskie muszą w ramach swoich programów krajowych zagwarantować ciągłość z poprzednimi wzorami badań;
(iii) Bez względu na (i) oraz (ii), Państwa Członkowskie mogą zaproponować zmianę badania nakładu lub procedury pobierania próbek, o ile nie będzie to negatywnie wpływało na jakość wyników.
2. Do poziomu programu rozszerzonego kWalifikują się wszystkie badania opatrzone w dodatku XIV priorytetem 2.
H. Biologiczne pobieranie próbek odłowów: skład według wieku i długości
1. Na poziomie programu minimalnego dane należy zbierać w następujący sposób:
a) Parametry:
należy dokonać pobrania próbek biologicznych w celu przeprowadzenia oceny składu wyładunków według długości oraz, w miarę potrzeby, według wieku, w odniesieniu do wszystkich zasobów wymienionych jako obowiązkowe w dodatku XV.
b) Poziomy podziału i dokładności:
i) w przypadku zasobów objętych planami odtworzenia Państwa Członkowskie stosują strategię pobierania próbek pozwalającą na osiągnięcie drugiego poziomu dokładności w odniesieniu do składu wyładunków według długości oraz, w miarę potrzeby, według wieku;
ii) w przypadku innych zasobów Państwa Członkowskie stosują strategię pobierania próbek pozwalającą na osiągnięcie pierwszego poziomu dokładności w odniesieniu do składu wyładunków według długości oraz, w miarę potrzeby, według wieku.
Jednakże jeśli to podejście jest niemożliwe do realizacji, Państwa Członkowskie mogą zastosować alternatywną metodologię, dla której wymagane poziomy podziału są określone w dodatku XV.
c) Wykonywanie programu pobierania próbek:
Państwo Członkowskie, na którego terenie odbywają się wyładunki, jest odpowiedzialne za wprowadzenie programów pobierania próbek zgodnie z normami określonymi w niniejszym artykule. W miarę potrzeby Państwa Członkowskie będą współpracować z władzami państw trzecich, w celu ustanowienia zasad pobierania próbek biologicznych z wyładunków wykonanych przez statki pływające pod banderą tych państw trzecich.
Zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2847/93, każde Państwo Członkowskie podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia gromadzenia wszelkich danych dotyczących działalności statków, które pływają pod ich banderą, niezależnie od miejsca wyładunku.
d) Wyjątki dotyczące zasad pobierania próbek:
- długości:
1) program krajowy Państwa Członkowskiego może wyłączyć szacunek rozkładu długości wyładunków dla zasobów, dla których TAC i kWoty zostały określone zgodnie z poniższymi warunkami:
(i) odpowiednie kWoty muszą wynosić mniej niż 5% udziału Komisji w TAC, lub mniej niż średnio 100 ton w ciągu ostatnich trzech lat;
(ii) suma wszystkich kWot Państw Członkowskich, których przydział wynosi mniej niż 5%, musi stanowić mniej niż 15% udziału Wspólnoty w TAC.
Jeżeli spełniony zostanie warunek określony w (i), przy jednoczesnym niewypełnieniu warunku określonego w (ii), odpowiednie Państwo Członkowskie może stworzyć skoordynowany program w zakresie całkowitych wyładunków w celu wprowadzenia schematu pobierania próbek określonego w dodatku XV, lub innego schematu pobierania próbek prowadzącego do tej samej dokładności.
W miarę potrzeby, program krajowy do dnia 31 stycznia każdego roku, może zostać dostosowany tak, aby uwzględniał wymianę kWot między Państwami Członkowskimi;
2) w odniesieniu do zasobów, dla których nie określono TAC i kWot oraz leżących poza obszarem śródziemnomorskim, stosuje się te same reguły na podstawie średnich wyładunków z ostatnich trzech lat, w nawiązaniu do całkowitych wyładunków Wspólnoty w zakresie danego zasobu;
3) w odniesieniu do zasobów obszaru Morza Śródziemnego wyładunki według wagi dokonane przez śródziemnomorskie Państwo Członkowskie w ramach danego gatunku, odpowiadające mniej niż 10 % całkowitych wyładunków tego gatunku dokonywanych przez Wspólnotę z obszaru śródziemnomorskiego, lub mniej niż 200 tonom, podlegają wyłączeniu. Wyłączenie nie dotyczy tuńczyka błękitnopłetwego.
- wiek:
1) program krajowy Państwa Członkowskiego może wyłączyć szacunek rozkładu wiekowego wyładunków dla zasobów, dla których TAC i kWoty zostały określone zgodnie z następującymi warunkami:
(i) odpowiednie kWoty odpowiadają mniej niż 10% udziału Wspólnoty w TAC, oraz mniej niż średnio 200 tonom w ciągu ubiegłych trzech lat;
(ii) suma wszystkich kWot Państw Członkowskich, których przydział jest mniejszy niż 10%, stanowi mniej niż 25% udziału Wspólnoty w TAC.
Jeżeli warunek określony w (i) jest spełniony, przy jednoczesnym niewypełnieniu warunku określonego w (ii), właściwe Państwa Członkowskie mogą stworzyć skoordynowany program dla całkowitych wyładunków w celu wprowadzenia schematu pobierania próbek określonego w dodatku XV, lub innego schematu pobierania próbek prowadzącego do tego samego stopnia dokładności.
W miarę potrzeby, program krajowy może do dnia 31 stycznia każdego roku zostać dostosowany tak, aby uwzględniał wymianę kWot między Państwami Członkowskimi;
2) dla zasobów, dla których nie określono TAC i kWot oraz leżących poza obszarem śródziemnomorskim, stosuje się te same reguły na podstawie średnich wyładunków z ostatnich trzech lat i w nawiązaniu do całkowitych wyładunków Wspólnoty w zakresie danego zasobu;
3) w odniesieniu do zasobów obszaru Morza Śródziemnego wyładunki według wagi dokonane przez śródziemnomorskie Państwo Członkowskie w ramach danego gatunku, odpowiadające mniej niż 10 % całkowitych wyładunków tego gatunku dokonywanych przez Wspólnotę z obszaru śródziemnomorskiego, lub mniej niż 200 tonom, podlegają wyłączeniu. Wyłączenie nie dotyczy tuńczyka błękitnopłetwego.
4) w miarę możliwości odczytywanie wieku należy przeprowadzać w ramach odłowów handlowych. W innym przypadku Państwa Członkowskie powinny określić je w ramach swoich programów krajowych.
- Inne:
jeżeli współpraca między Państwami Członkowskimi gwarantuje, że całkowity szacunek parametrów podanych w lit. a) osiąga niezbędny poziom dokładności, poszczególne Państwa Członkowskie nie muszą indywidualnie gwarantować, że ich dane są wystarczające do uzyskania tego poziomu dokładności.
e) Odrzuty
Odrzuty podlegają rocznemu oszacowaniu rozkładu długości według rodzaju techniki połowowej, jeżeli:
- dane o odrzutach są wykorzystywane w ramach grup roboczych ds. oceny zasobów,
- stanowią ponad 10 % całkowitych odłowów według wagi albo ponad 20 % odłowów w liczbach dla zasobów, dla których dane o rocznych odrzutach należy gromadzić zgodnie z dodatkiem XII.
Częstotliwość pobierania próbek jest taka, jak określono w dodatku XV dla wyładunków handlowych.
Jeżeli odrzuty występują w odniesieniu do zakresów długości, których nie ma w wyładunkach, należy przeprowadzić odczyty wieku zgodnie z zasadami określonymi w dodatku XV.
Jednakże jeżeli Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć tego poziomu dokładności lub wymagałoby to nadmiernych kosztów, mogą one uzyskać derogację od Komisji, o ile wniosek ten jest w pełni udokumentowany.
f) Połowy rekreacyjne i sportowe
Dla zasobów określonych w dodatku XI Państwa Członkowskie przeprowadzają badania pilotażowe zgodne z poziomem podziału określonym w tym dodatku. Badania te powinny umożliwić określenie poziomów dokładności wymaganych w przyszłości. Wnioski z tych badań należy przedstawić Komisji do dnia 31 października 2003 r.
2. Program rozszerzony:
a) Parametry uzupełniające:
Należy dokonać pobrania próbek biologicznych w celu przeprowadzenia oceny składu wyładunków według długości oraz, w miarę potrzeby, według wieku, w odniesieniu do wszystkich zasobów wymienionych jako opcjonalne w dodatku XV.
b) Poziomy podziału i dokładności:
Państwa Członkowskie stosują strategię pobierania próbek umożliwiającą osiągnięcie pierwszego poziomu dokładności w odniesieniu do składu wyładunków według długości oraz, w miarę potrzeby, według wieku.
Jednakże jeśli to podejście jest niemożliwe do realizacji, Państwa Członkowskie mogą zastosować alternatywną metodologię, dla której wymagane poziomy podziału są określone w dodatku XV.
c) Odrzuty:
Program pobierania próbek w celu oszacowania rocznego składu odrzutów według długości w stosunku do opcjonalnych zasobów określonych w dodatku XV.
I. Inne pobieranie próbek biologicznych
1. Na poziomie programu minimalnego dane należy zbierać w następujący sposób:
a) parametry
(i) Należy podać krzywe wzrostu według długości i wagi, stosunek wieku / długości i dojrzałości, oraz stosunek wieku / długości i płodności w odniesieniu do wszystkich zasobów wymienionych w dodatku XVI włącznie z tymi, które nie podlegają rocznym szacunkom składu wiekowego odłowów.
(ii) Należy wprowadzić programy pobierania próbek biologicznych z wyładunków w celu oszacowania udziału poszczególnych zasobów w tych wyładunkach dla: śledzia osobno dla Skagerrak, Kattegat oraz wschodniego Morza Północnego, dzikiego i hodowlanego łososia w Morzu Bałtyckim, różnych gatunków płaszczek i raj na obszarach IV i VIId.
(iii) Państwa Członkowskie powinny pobierać próbki według schematu w celu określenia stosunku płci w swoich odłowach handlowych. Jeżeli jednak zadanie to jest niemożliwe, można wykorzystać próbki pobrane podczas badań naukowych.
b) poziom podziału
Dla parametrów określonych w lit. a) (ii):
- definicje podaje się według zasobu zgodnie z okresowością określoną w dodatku XVI. Ważność istniejących danych wykorzystanych do szacowania parametrów biologicznych, należy sprawdzać co trzy do sześciu lat zgodnie z dodatkiem XVI. W miarę potrzeby Państwa Członkowskie powinny uaktualniać te parametry,
- dla homarca (Nephrops), halibuta niebieskiego, krewetek (Pandalus borealis), gładzicy, soli i morszczuka, krzywe wzrostu i krzywe kumulacyjne dojrzałości należy sporządzić osobno dla samców i samic.
Dla parametrów określonych w lit. a) (ii):
dane należy przedkładać kWartalnie, zgodnie z typologią technik połowowych określonych w dodatku IV.
c) Poziomy dokładności
(i) W przypadku krzywych wzrostu:
- w przypadku zasobów, dla których można odczytać wiek poszczególnych ryb, należy oszacować średnie wagi i długości dla każdej grupy wiekowej na 3 poziomie dokładności włącznie do takiej grupy wiekowej, że skumulowane wyładunki dla odpowiadających sobie grup wiekowych stanowią łącznie przynajmniej 95% krajowych wyładunków danego zasobu,
- w przypadku zasobów, dla których nie jest możliwe odczytanie wieku, ale dla których można wykreślić szacunkową krzywą wzrostu, średnie wagi i długości dla każdej grupy wiekowej należy oszacować na 2 poziomie dokładności włącznie do takiej grupy wiekowej, że skumulowane wyładunki dla połączonych grup wiekowych stanowią łącznie przynajmniej 90% krajowych wyładunków danego zasobu.
(ii) W przypadku dojrzałości, płodności i stosunku płci, można wybrać odniesienie do wieku lub do długości pod warunkiem, że Państwa Członkowskie które mają przeprowadzić odpowiednie pobieranie próbek biologicznych uzgodniły, co następuje:
- w przypadku dojrzałości i płodności, dla danego zakresu wieku i/lub długości, których granice odpowiadają 20% i 90% dojrzałych ryb, należy uzyskać 3 poziom dokładności,
- w przypadku stosunku płci należy uzyskać 3 poziom dokładności, łącznie do wieku lub długości takich, że skumulowane wyładunki danej grupy wiekowej lub długości stanowią łącznie przynajmniej 95% krajowych wyładunków danego zasobu.
(iii) Skład zasobów i odłowów gatunkowych określonych w lit. a) (ii) należy oszacować z 1 poziomem dokładności.
d) Wyjątki
1) Program krajowy Państwa Członkowskiego może wyłączyć szacowanie parametrów biologicznych dla zasobów, dla których TAC i kWoty zostały określone zgodnie z poniższymi warunkami:
(i) odpowiednie kWoty odpowiadają mniej niż 10% udziału Wspólnoty w TAC, lub mniej niż średnio 200 tonom w ciągu ostatnich trzech lat;
(ii) suma wszystkich kWot Państw Członkowskich, których przydział wynosi mniej niż 5%, stanowi mniej niż 20% udziału Wspólnoty w TAC.
W miarę potrzeby, program krajowy może zostać dostosowany do dnia 1 lutego każdego roku w celu uwzględnienia wymiany kWot między Państwami Członkowskimi.
2. W przypadku zasobów, dla których TAC i kWoty nie zostały określone, stosuje się te same zasady na podstawie średnich wyładunków z ostatnich trzech lat w odniesieniu do całkowitych wyładunków Wspólnoty.
Jeżeli współpraca między Państwami Członkowskimi gwarantuje, że całkowite szacunki wszystkich parametrów określonych w lit. a) (i) osiągają niezbędne poziomy dokładności, dane Państwa Członkowskie nie muszą indywidualnie gwarantować, że ich dane są wystarczające do uzyskania tego poziomu dokładności.
2. Na poziomie programu rozszerzonego
Parametry uzupełniające:
- dla zasobów podanych w dodatku XVI wymagana jest coroczna aktualizacja i podział według płci,
- dla zasobów niewymienionych w dodatku XVI, ale podanych w dodatku XV i dla których zostały zebrane dane dotyczące długości, co trzy lata wymagane będą dane dotyczące wzrostu, dojrzałości i stosunku płci,
- krzywe wzrostu i dojrzałości są wymagane dla gatunków podanych w dodatku XIII, jednak aktualizacja tych danych nie będzie dokonywana częściej niż raz na trzy lata,
- dla grup gatunków podanych w dodatku XII oraz XIII, programy pobierania próbek z odłowów w celu ustalenia składu gatunkowego będą wymagane raz na trzy lata.
ROZDZIAŁ IV
MODUŁ OCENY SYTUACJI GOSPODARCZEJ SEKTORA
J. Zbieranie danych gospodarczych według grup statków
1. Na poziomie programu minimalnego dane należy zbierać w następujący sposób:
a) Parametry:
- należy zbierać dane obejmujące wszystkie parametry określone w dodatku XVII zgodnie z segmentacją podaną w dodatku III,
- inwestycje należy mierzyć w celu oszacowania całkowitej wartości aktywów, włącznie z całkowitą wartością kapitałową wyposażenia wziętego w leasing. Preferowane są wartości ubezpieczone. Jeżeli zbieranie danych dotyczących wartości ubezpieczonych jest zbyt trudne, można podać wartość zastępczą statku. W tym przypadku w programie krajowym należy wykazać potrzebę takiej zamiany.
- w ramach kosztów produkcji, koszty pracy powinny obejmować wszystkie wydatki poniesione przez pracodawcę, włącznie z zabezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniem zdrowotnym, przejściem na emeryturę i innymi związanymi opłatami.
b) Poziomy podziału:
- każdy parametr szacowany jest dla każdej grupy statków zgodnie z dodatkiem III,
- zgodnie ze specyfikacją podaną w załączniku IV do rozporządzania (WE) nr 1543/2000, dane dotyczące cen zbierane są w skali roku, przy wyszczególnieniu flot dokonujących odłowów na Morzu Śródziemnym, pochodzących z różnych obszarów geograficznych wymienionych w dodatku I poziom 3.
c) Poziomy dokładności:
dla każdego parametru i dla każdego segmentu należy uzyskać 1 poziom dokładności.
2. Poziom programu rozszerzonego
a) Parametry uzupełniające:
program rozszerzony obejmuje wszystkie dane określone w dodatku XVIII.
b) Poziomy podziału:
wydzieloną część grup statków określonych w pkt. 1) lit. a) tiret pierwszy, można doprowadzić do poziomu określonego w dodatku IV, przy uwzględnieniu rozróżnienia regionalnego na poziomie 2 podanym w dodatku 1.
K. Zbieranie danych dotyczących przemysłu przetwórczego
1. Na poziomie programu minimalnego
Państwa Członkowskie powinny przeprowadzić badania pilotażowe w celu oszacowania rocznej wartości według sektora parametrów wymienionych w dodatku XIX; powyższe badania pilotażowe muszą zawierać porównanie efektywności pod względem kosztów w zakresie poszczególnych strategii zbierania danych, włącznie ze schematami pobierania próbek. Wnioski tych badań zostają przedstawione Komisji najpóźniej do dnia 31 października 2003 r.
2. Poziom programu rozszerzonego
a) Parametry uzupełniające
Zbieranie i zarządzanie danymi powinny umożliwić:
(i) ocenę ogólnej czułości sektora lub przedsiębiorstw leżących w regionach przybrzeżnych (nomenklatura jednostek terytorialnych do celów statystycznych, NUTS 3), w odniesieniu do odłowów z zasobów podlegających TAC i kWotom i/lub podlegających innym środkom związanym z ochroną zasobów połowowych, lub odnośnie do odłowów dokonanych poza wodami terytorialnymi Wspólnoty;
(ii) ocenę wpływu, w tym wpływu społecznego i gospodarczego, na przemysł przetwórczy, środków podjętych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa, takich jak środki przewidziane w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3759/92 (6), rozporządzeniu Rady (WE) nr 2792/1999 (7) oraz szczególnych środków przyjętych w zakresie sektora rybołówstwa i akwakultury w najbardziej peryferyjnych regionach (program opcji szczególnych w odniesieniu do odległości i charakteru wyspiarskiego, POSEI).
b) Poziomy podziału
Analiza przedsiębiorstw tego sektora może uwzględniać ich zakładanie w różnych regionach, przybrzeżnych lub nie, na poziomie NUTS 3.
Wykaz dodatków
Dodatek I: Stratyfikacja geograficzna według regionalnych organizacji rybackich
Dodatek II: Jednostki funkcjonalne (FU) i prostokąty statystyczne dla Nephrops norvegicus
Dodatek III (sekcja C): Podstawowa segmentacja statków według zdolności połowowej (MP)
Dodatek IV (sekcja C): Szczegółowy podział statków według zdolności połowowej (EP)
Dodatek V (sekcja D): Jednostki mocy połowów według rodzaju techniki połowowej
Dodatek VI (sekcja D): Zasoby, dla których należy określić szczególne nakłady (MP)
Dodatek VII (sekcja D): Gatunki objęte połowami ukierunkowanymi oraz głębokości (EP)
Dodatek VIII (sekcja D): Pośrednia typologia informacji o nakładzie (MP)
Dodatek IX (sekcja D): Definicja nakładu połowowego w związku z działaniami połowowymi (EP)
Dodatek X (sekcja D): Szczegółowa typologia technik połowowych (EP)
Dodatek XI (sekcja E): Wykaz zasobów w zakresie rybołówstwa rekreacyjnego (MP)
Dodatek XII (sekcja E): Wykaz zasobów podlegających monitorowaniu wyładunków i odrzutów (MP)
Dodatek XIII: Wykaz gatunków opcjonalnych dla EP
Dodatek XIV (sekcja G): Wykaz badań (MP, EP)
Dodatek XV (sekcja H): Schemat pobierania próbek do oceny wieku i długości (MP, EP)
Dodatek XVI (sekcja I): Inne pobieranie próbek biologicznych
Dodatek XVII (sekcja J): Informacja gospodarcza według segmentu floty, zgodnie z definicją podaną w dodatku III (MP)
Dodatek XVIII (sekcja J): Dane niezbędne do podstawowej oceny gospodarczej według segmentu floty (EP)
Dodatek XIX (sekcja K): Informacja gospodarcza według (sektorów) przemysłu pierwotnego i wtórnego (MP)
Dodatek I
Stratyfikacja geograficzna według regionalnych organizacji rybackich
Dodatek II
Jednostki funkcjonalne (FU) i prostokąty statystyczne dla Nephrops norvegicus
Dodatek III (sekcja C)
Podstawowa segmentacja statków według zdolności połowowej (MP)
Dodatek IV (sekcja C)
Szczegółowy podział statków według zdolności połowowej (EP)
Dodatek V (sekcja D)
Jednostki mocy połowowej według rodzaju techniki połowowej
Dodatek VI (sekcja D)
Zasoby związane z danym nakładem
Dodatek VII (sekcja D)
Gatunki objęte połowami ukierunkowanymi oraz głębokości (EP)
Zasób | Obszar | Próg |
Dorsz | NAFO | 30% |
Grenadier | wszystkie obszary | 30% |
Halibut niebieski | wszystkie obszary | 30% |
Karmazyn atlantycki | wszystkie obszary | 30% |
Pandalus spp. | wszystkie obszary | 30% |
Pagelus bogaraveo | ICES | 30% |
Aphanopus carbo | ICES | 30% |
Argentina silus | ICES | 30% |
Beryx spp. | ICES | 30% |
Coryphaenoides rupestris | ICES | 30% |
Hoplostethus atlanticus | ICES | 30% |
Molva dypterygia | ICES | 30% |
Molwa | ICES | 30% |
Zakresy głębokości: 0 - 200 m, 201 - 500 m, 501 - 1 000 m, > 1 000 m |
Dodatek VIII (sekcja D)
Pośrednia typologia informacji o nakładzie (MP)
Rodzaje technik połowowych | ||
Narzędzia połowowe czynne | Włok rozprzowy | Morze Północne < 221 kW |
|
| Morze Północne ≥ = 221 kW |
|
| Poza Morzem Północnym |
| Włok przydenny i niewód przydenny | Włok denny |
|
| Duńskie i szkockie niewody |
|
| Suma |
| Włok pelagiczny i niewód pelagiczny | Włok pelagiczny |
|
| Niewód pelagiczny i okrężnica |
|
| Suma |
| Dragi | |
| Wszystkie narzędzia połowowe czynne | |
Narzędzia połowowe bierne | Narzędzia haczykowe | Sznury haczykowe |
|
| Inne narzędzia wykorzystujące haczyki |
| Sieci dryfujące i stawne | |
| Więcierze i pułapki | |
| Suma | |
Łącznie |
Dodatek IX (sekcja D)
Definicja nakładu połowowego w związku z działaniami połowowymi (EP)
Rodzaj narzędzia połowowego | Zmienna |
Włoki | Okres holowania × kW |
Okrężnice | Liczba zestawów |
Sieci | Liczba sieci <× długość <× czas wystawienia w morzu |
Sznury haczykowe | Liczba haczyków × czas wystawienia w morzu |
Więcierze, pułapki oraz niewody pułapkowe | Liczba × roczny czas wystawienia w morzu |
Dodatek X (sekcja D)
Szczegółowa typologia technik połowowych (EP)
I. Narzędzia połowowe czynne
a) Włok rozprzowy
1. Moc silnika < 221 kW dla statków poławiających na Morzu Północnym
(i) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 80 - 109 mm, ≥110 mm
2. Moc silnika ≥ 221 kW dla statków poławiających na Morzu Północnym
(i) rozmiar oczek sieci: 80 - 109 mm, ≥110 mm
3. Trawlery poławiające poza obszarem Morza Północnego przy pomocy włoków rozprzowych
(i) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 80 - 109 mm, ≥110 mm
b) Włok przydenny i niewód przydenny
1. Włok denny
(i) pojedynczy włok, tuka denna, pareja, inny włok wielozadaniowy, włok czterościenny, włok o dużym rozwarciu pionowym
(ii) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 32 - 54 mm, 55 - 69 mm, 70 - 79 mm, 80 - 109 mm, ≥110 mm
(iii) (i) oraz (ii) mogą być połączone
2. Niewód duński
(i) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 32-54 mm, 55-69 mm, 70-79 mm, 80-109 mm, ≥ 110 mm
3. Niewód szkocki
(i) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 32-54 mm, 55-69 mm, 70-79 mm, 80-109 mm, ≥110 mm
c) Pelagiczny włok i pelagiczny niewód
1. Włok pelagiczny
(i) pojedynczy trawler, para trawlerów
(ii) rozmiar oczek sieci: < 32 mm, 32 - 54 mm, 55 - 69 mm, 70 - 79 mm, 80-109 mm, ≥110 mm (Ocean Atlantycki i Morze Północne); < 32 mm, 32-90 mm, 91-105 mm, 106-119 mm, ≥120 mm (Morze Bałtyckie); 14-49 mm, 50-99 mm, 100-119 mm, ≥120 mm (Morze Śródziemne)
2. Pelagiczny niewód i okrężnica
(i) z urządzeniami powodującymi koncentrację ryb (dinukleotyd flawino-adeninowy)
(ii) bez dinukleotydu flawino-adeninowego
d) Dragi
(i) dragi hydrauliczne
(ii) inne dragi
II. Narzędzia połowowe bierne
a) narzędzia połowowe stałe i sznury
1. Sieci stałe
(i) sieć trójścienna
(ii) sieć oplątująca
(iii) sieci skrzelowe
(iv) także dopuszczony podpodział ze względu na rozmiary oczek sieci: 10-99 mm, 100-119 mm, ≥120 mm (Ocean Atlantycki i Morze Północne); < 105 mm, 105-119 mm, ≥120 mm (Morze Bałtyckie)
2. Takle kotwiczne
(i) takle kotwiczne powierzchniowe
(ii) takle kotwiczne denne
(iii) takle kotwiczne o regulowanym zanurzeniu
3. Inne narzędzia wykorzystujące haczyki
(i) węda ciągniona
(ii) węda z przynętą
(iii) węda bez przynęty
b) sieci dryfujące
(i) rozmiar oczek sieci przewidzianych dla Morza Bałtyckiego: ≤30 mm, ≥150 mm
(ii) rozmiar oczek sieci przewidzianych dla Morza Śródziemnego: ≤150 mm, 151-299 mm, ≥300 mm
c) Więcierze i pułapki
(i) pułapki na ryby, w tym niewody pułapkowe i niewody stawne
(ii) więcierze do połowu skorupiaków, z możliwym podpodziałem na gatunki docelowe.
Dodatek XI (sekcja E)
Wykaz zasobów rybołówstwa rekreacyjnego (MP)
1) Łosoś (wody morskie Morza Bałtyckiego i Morza Północnego):
Dane na temat wielkości odłowów zebrane według wagi i liczby:
– według obszaru geograficznego określonego w dodatku 1, poziom 2.
2) Tuńczyk błękitnopłetwy (wszystkie obszary):
Dane na temat wielkości odłowów zebrane według wagi i liczby:
– w roku,
– według obszaru geograficznego określonego w dodatku 1, poziom 2,
– według zróżnicowania złowionych ryb na ryby poniżej i powyżej 10 kg.
3) Dorsz w obrębie obszarów III, IV, V, VI i VII:
Dane na temat wielkości odłowów zebrane według wagi:
– według obszaru geograficznego określonego w dodatku 1, poziom 2.
Wnioski z tych badań powinny być przekazane Komisji w terminie do 31 marca 2007 r.
Dodatek XII (sekcja E)
Wykaz zasobów podlegających monitorowaniu wyładunków i odrzutów (MP)
LEGENDA:
Monitorowanie odłowów i wyładunków: w ramach programu pobierania próbek rynkowych lub morskich stratyfikacji próbek nadaje się charakter priorytetowy na poziomie całkowitym lub na poziomie floty, przy czym próbki pobierane są w przedziałach miesięcznych, kWartalnych lub rocznych, a dane są przekazywane według prostokąta, rejonu lub obszaru.
Stratyfikacja technik połowowych:
Stratyfikacja geograficzna:
Ważne uwagi:
1) Definicje zasobów powinny odpowiadać definicjom określonym przez regionalne organizacje rybackie, a strategie pobierania próbek powinny obejmować co najmniej odpowiednie warstwy.
2) Dane dotyczące obszarów oddzielonych przecinkiem mogą być agregowane, podczas gdy nie wolno agregować danych dotyczących obszarów oddzielonych ukośnikiem.
Dodatek XIII
Wykaz opcjonalnych gatunków dla EP
Dodatek XIV (sekcja G)
Wykaz badań (MP, EP)
Dodatek XV (sekcja H)
Schemat pobierania próbek do oceny wieku i długości (MP, EP)
Legenda:
a) M: Gatunki obowiązkowe, w stosunku do których próbki powinny być pobrane w ramach programu minimalnego
O: Gatunki opcjonalne, w stosunku do których próbki mogą być pobrane w ramach programu rozszerzonego
N/A: nie dotyczy
b) Nakład związany z pobieraniem próbek rynkowych określany jest jako liczba próbek pobranych średnio z tony wyładunku w skali roku za ostatnie trzy lata.
A | 1/20 |
B | 1/50 |
C | 1/100 |
D | 1/200 |
E | 1/500 |
F | 1/1 000 |
G | 1/2 000 |
c) Poziom pobierania próbek do oceny długości określany jest jako liczba ryb zmierzonych w próbce.
0 | 400 |
1 | 200 |
2 | 100 |
3 | 50 |
4 | 25 lub mniej w zależności od dostępności |
d) W odniesieniu do wieku, jeżeli schemat pobierania próbek przedstawiony w niniejszym dodatku jest nadmierny, stosuje się następującą zasadę:
W przypadku zasobów, w stosunku do których istnieje możliwość odczytania wieku, należy określić wiek 40 osobników rocznie w każdym przedziale długości. Jednakże liczba ta może zostać obniżona, jeśli Państwa Członkowskie stwierdzą, że nie wpłynie to na jakość oceny składu wiekowego.
Dodatek XVI (sekcja I)
Inne rodzaje pobierania próbek biologicznych
Y = co roku; T = co 3 lata; S = co 6 lat
Dodatek XVII (sekcja J)
Informacja gospodarcza według segmentu floty, zgodnie z definicją podaną w dodatku III (MP)
Opis ogólny | Rozszerzony program Priorytet pierwszy (roczny) |
Dochód (obrót) | Łącznie i na gatunek |
Koszty produkcji | Łącznie i na kategorię kosztów produkcji |
- załogi (wraz z kosztami społecznymi) |
|
- paliwo |
|
- naprawy i utrzymanie |
|
- inne koszty operacyjne |
|
Koszty stałe | Przeciętne koszty obliczone z inwestycji |
Pozycja finansowa | Udział kapitału własnego / zagranicznego |
Inwestycje (aktywa) |
|
Ceny / gatunki* | Wartość, tona |
Zatrudnienie | Pełny wymiar godzin / Niepełny wymiar godzin / FTE (Wskaźnik zatrudnienia według pełnych etatów) |
Flota | - nr |
| - tonaż |
| - kW |
| - wiek |
| - narzędzie użyte |
Nakład | Odpowiednia jednostka uwzględniająca technologię i czas |
* Kwartalnie. Połączone na 3 poziomie regionalnym na obszarze śródziemnomorskim w dodatku 1. |
Dodatek XVIII (sekcja J)
Dane niezbędne do podstawowej oceny gospodarczej według segmentu floty (EP)
Opis ogólny | Rozszerzony program Priorytet drugi |
Wyładunki według gatunków | Sezonowo (miesięcznie) |
| Zasoby (według obszarów ICES) |
| Kategoria rynku |
| Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Dochód (obrót) | Subsydia (corocznie) |
| Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Koszty produkcji | Dalszy podpodział kosztów operacyjnych |
- załoga | Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
- paliwo | Zróżnicowanie wynagrodzenie załogi stosownie do zajmowanego stanowiska |
- naprawa i utrzymanie |
|
- inne koszty operacyjne |
|
Koszty stałe | Zróżnicowanie regionalne (poziom3, dodatek I) |
Pozycja finansowa | Opłaty dzierżawne dla zewnętrznych instytucji |
| Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Inwestycje (aktywa) | Według typu inwestycji: |
| Kadłub statku, silniki i chłodnie / zamrażalnie oraz wyposażenie do podnoszenia i składowania |
Ceny / gatunki | Miesięcznie |
| Według kategorii rynku |
| Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Zatrudnienie | Umiejętności / wykształcenie |
| Rozróżnienie według wielkości statku, zróżnicowanie regionalne |
Flota | Wielkość kategorii segmentów floty |
| Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Nakład | Zróżnicowanie regionalne (poziom 3, dodatek I) |
Dodatek XIX (sekcja K)
Informacja gospodarcza według (sektorów) przemysłu pierwotnego i wtórnego (MP)
Opis ogólny | Minimalny program Priorytet pierwszy (roczny) |
Surowiec | Łącznie i według gatunku (w tonach) |
Dochód (obrót) | Łącznie i według produktu |
Koszty produkcji: | Łącznie i według kategorii kosztów |
- koszty pracy |
|
- energia |
|
- surowiec (wartość) |
|
- pakowanie |
|
- inne wydatki bieżące |
|
Koszty stałe | Przeciętne koszty |
Pozycja finansowa | Udział kapitału własnego / pożyczonego |
Inwestycje (aktywa) | - historyczny |
| - zastąpienie |
| - ubezpieczenia |
Ceny / produkt | Wartość, tony |
Zatrudnienie | Liczba / FTE (Wskaźnik zatrudnienia według pełnych etatów) |
Zdolność wykorzystania | Średnia roczna |
(1) Dz.U. L 274 z 25.09.1986, str. 1.
(2) Dane są uważane za część oceny gospodarczej zebranej w rozdziale IV.
(3) Dz.U. L 276 z 10.10.1983, str. 1.
(4) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1.
(5) Dz.U. L 17 z 21.01.2000, str. 22.
(6) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 337 z 30.12.1999, str. 10.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1581/2004 z dnia 27 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1639/2001 ustanawiające minimalne i rozszerzone programy wspólnotowe w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa oraz ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1543/2000 (Dz.Urz.UE L 289 z 10.09.2004, str. 6). Zmiana weszła w życie 17 września 2004 r.
[2] Art. 3 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1581/2004 z dnia 27 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1639/2001 ustanawiające minimalne i rozszerzone programy wspólnotowe w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa oraz ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1543/2000 (Dz.Urz.UE L 289 z 10.09.2004, str. 6). Zmiana weszła w życie 17 września 2004 r.
[3] Art. 3 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1581/2004 z dnia 27 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1639/2001 ustanawiające minimalne i rozszerzone programy wspólnotowe w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa oraz ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1543/2000 (Dz.Urz.UE L 289 z 10.09.2004, str. 6). Zmiana weszła w życie 17 września 2004 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00