Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1998-12-16 do 2016-02-22
Wersja archiwalna od 1998-12-16 do 2016-02-22
archiwalny
Alerty
DECYZJA KOMITETU WYKONAWCZEGO
z dnia 16 grudnia 1998 r.
w sprawie skoordynowanego rozmieszczania doradców ds. dokumentów
(SCH/Com-ex (98) 59 rev.)
KOMITET WYKONAWCZY,
uwzględniając art. 132 Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen,
uwzględniając art. 12 i 26 wymienionej Konwencji,
uwzględniając swą deklarację z dnia 16 września 1998 r. (dokument SCH/Com-ex (98) decl 3),
Przyjmuje niniejszą decyzję:
1. Plan w sprawie skoordynowanego rozmieszczenia doradców ds. dokumentów dla ruchu lotniczego i morskiego oraz w placówkach konsularnych (dokument SCH/I-Front (98) 171 rev 4) zostaje niniejszym zatwierdzony.
2. Wykaz lokalizacji obecnie uznawanych za zasadniczo odpowiednie do realizacji misji doradców ds. dokumentów oraz oznaczenie aktualnych kluczowych lokalizacji i regionów (dokument SCH/I-Front (98) 184 rev 3) zostają niniejszym odnotowane.
Berlin, dnia 16 grudnia 1998 r.
| C.H. Schapper |
Przewodniczący |
SCH/I-Front (98) 171 rev. 4
ZASADY WYKONANIA
Na swoim posiedzeniu w dniu 16 września 1998 r. Komitet wykonawczy podkreślił szczególne znaczenie doradztwa ds. dokumentów dla zwalczania nielegalnej imigracji do obszaru Schengen (SCH/Com-ex (98) decl 3).
Ponadto Komitet wykonawczy wydał także mandat w celu dokonania praktycznych ustaleń, które zostały podane poniżej.
Skoordynowane rozmieszczanie doradców ds. dokumentów w ruchu lotniczym, morskim i placówkach konsularnych będzie się odbywało zgodnie z następującymi wytycznymi:
1. Uzgodnienia dotyczące tworzenia wspólnych zespołów doradców ds. dokumentów
a) Państwa Schengen przeprowadzą tam, gdzie to konieczne, seminaria informacyjne w różnym składzie i o różnym czasie trwania, stosownie do potrzeb danego przypadku, na następujące tematy:
- wykrywanie podrobionych i sfałszowanych dokumentów,
- modus operandi,
- zamawianie urządzeń do wykrywania podrobionych i sfałszowanych dokumentów,
- przepisy i zasady prawne dotyczące kontroli.
Niniejsze działania doradcze zostają zapewnione:
- liniom lotniczym lub przedsiębiorstwom żeglugi morskiej,
- w celu wsparcia placówek konsularnych jednego lub więcej Państw Schengen w państwach trzecich,
- w celu wsparcia służb granicznych lub władz imigracyjnych w wyjazdowych portach lotniczych i morskich w państwach trzecich.
Doradcy ds. dokumentów wspierają także przedsiębiorstwa przewozowe i personel odpowiedzialny za kontrole przeprowadzane przed wejściem na pokład na lotniskach i w portach wyjścia.
Państwa Schengen dążą do oddelegowania doradców na okres dwóch do trzech tygodni. Poszczególne państwa zastrzegają sobie prawo do podjęcia jednostronnych środków następczych.
b) Państwa Schengen wyznaczają centralne placówki kontaktowe, poprzez które przekazywane są informacje o zapotrzebowaniu na doradztwo i o możliwościach zapewnienia wsparcia i realizowane wszelkie kwestie organizacyjne i przekazywane informacje związane z doradztwem ds. dokumentów. Za koordynację działań (przygotowanie, realizacja i kontrola w odniesieniu do szczególnych czynności związanych z oddelegowaniem) odpowiedzialna jest centralna placówka kontaktowa tego Państwa Schengen, które wystąpiło z propozycją przydzielenia misji. Zarówno Prezydencja, jak i wiodąca placówka kontaktowa wezmą pod uwagę działania równoległe prowadzone w ramach UE.
c) Centralne placówki kontaktowe prowadzą bezpośrednią współpracę w duchu wzajemnego zaufania.
d) Centralne placówki kontaktowe regularnie ustalają zapotrzebowanie na materiały szkoleniowe, które uzupełnią, w miarę potrzeb, w oparciu o praktyczne doświadczenia, a także powiadamiają się niezwłocznie o nowych modus operandi.
e) Urzędująca Prezydencja w odpowiednim czasie zasięga opinii delegacji w sprawie zgłoszenia zapotrzebowania na środki z funduszy UE (Odysseus) oraz przedkłada Komisji Europejskiej za pośrednictwem Prezydencji UE wniosek o przyznanie pomocy finansowej z programu Odysseus, w odniesieniu do praktycznych ustaleń dotyczących szkoleń, oraz wsparcia i opracowania materiałów szkoleniowych. Pierwszy z tych wniosków, wraz z definicją projektu, który ma zostać zrealizowany (państwa uczestniczące, koordynacja grup, miejsce, wielkość dofinansowania) zostanie złożony nie później niż do dnia 31 marca 1999 r. (termin złożenia).
2. Wybór lokalizacji odpowiednich dla misji doradców ds. dokumentów
Wyboru lokalizacji z placówkami konsularnymi i (lub) zagranicznymi biurami przedsiębiorstw transportowych, które są odpowiednie dla misji doradców ds. dokumentów z uwzględnieniem obecnej sytuacji, jaka istnieje w każdym wypadku, dokonuje odrębną notą podgrupa ds. granic.
Nawet, jeżeli nie zostało to wyraźnie uwzględnione w powyższym wykazie, pracownikom krajowych linii lotniczych i przedsiębiorstw przewozowych, przewożących osoby do obszaru Schengen powinno się zaoferować szkolenie w zależności od dostępnych możliwości.
Ponadto, jeżeli istnieją wystarczające możliwości, można oferować doradztwo ds. dokumentów tym przedsiębiorstwom transportowym, które nie obsługują bezpośrednio miejsc przeznaczenia w obszarze Schengen, jednakże świadczą usługi dowozu pasażerów do punktów wyjazdowych łączących za pomocą połączeń lotniczych i morskich z obszarem Schengen.
W każdym przypadku, w momencie, gdy poszczególne projekty doradcze zostaną określone, należy niezwłocznie nawiązać kontakt z placówkami konsularnymi i przedsiębiorstwami transportowymi. W zasadzie, wszystkie placówki konsularne Państw Schengen będą informowane o planowanym oddelegowaniu doradców ds. dokumentów do przedstawicielstw na poziomie lokalnym.
3. Określanie kluczowych miejsc i regionów
Rozmieszczenie doradców ds. dokumentów będzie dokonywane na podstawie aktualnej oceny sytuacji. Podgrupa ds. granic odrębną notą określa kluczowe miejsca i regiony.
4. Profil doradcy ds. dokumentów
Pracownicy zatrudnieni jako doradcy ds. dokumentów muszą posiadać odpowiednie predyspozycje osobowe i kwalifikacje zawodowe. Powinni oni posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym.
Doradcy ds. dokumentów powinni posiadać wystarczającą znajomość podstawowego języka używanego w odniesieniu do ruchu lotniczego i morskiego w miejscu ich rozmieszczenia oraz powinni dobrze posługiwać się angielską terminologią lotniczą i dotyczącą dokumentacji (materiał szkoleniowy IATA). Ponadto urzędnicy zatrudnieni jako doradcy ds. dokumentów muszą posiadać niezbędne dla tej działalności umiejętności pedagogiczne i dydaktyczne.
5. Uzgodnienia dotyczące dokonywania sprawozdań i plany dalszego rozwoju
Doradcy ds. dokumentów składają po zakończeniu swojej misji pisemne sprawozdanie, dotyczące przebiegu misji i rozpoznanych słabych punktów, modus operandi oraz podjętych środków zaradczych. Sprawozdanie przekazywane jest państwu wiodącemu oraz dalej do Sekretariatu Schengen w celu przesłania do wszystkich delegacji Podgrupy ds. granic.
Urzędująca Prezydencja opracowuje sprawozdanie podsumowujące, przedkładane Grupie Roboczej I ds. policji i bezpieczeństwa co pół roku kalendarzowego dotyczące działań przeprowadzonych w tym sześciomiesięcznym okresie, wraz z analizą
Prezydencja opracowuje także propozycje dalszego postępowania, włącznie z planowaniem dalszych środków doradczych oraz udoskonaleń technicznych i taktycznych i przedkłada je Podgrupie ds. granic.
SCH/I-front (98) 184 rev 3
SKOORDYNOWANE ROZMIESZCZANIE DORADCÓW DS. DOKUMENTÓW W RUCHU LOTNICZYM, MORSKIM I W PLACÓWKACH KONSULARNYCH
Wybór lokalizacji uznawanych obecnie za zasadniczo odpowiednie do celów misji doradców ds. dokumentów oraz określenie obecnych lokalizacji i regionów docelowych.
1. Wybór lokalizacji odpowiednich obecnie dla misji doradców ds. dokumentów
W oparciu o ocenę obecnej sytuacji, przedstawicielstwa konsularne i/lub zagraniczne biura linii lotniczych i przedsiębiorstw transportowych znajdujące się w następujących lokalizacjach uznawane są za zasadniczo za odpowiednie dla misji doradców ds. dokumentów (wykaz aktualizowany w miarę potrzeb):
Abidżan (Wybrzeże Kości Słoniowej)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Portugalia
Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Ważny tranzytowy port lotniczy dla lotów do Europy, zatem z doradztwa i szkolenia powinny korzystać przede wszystkim linie lotnicze
Akra (Ghana)
Linie lotnicze
Ankara (Turcja)
Linie lotnicze
Bamako (Mali)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Bangkok (Tajlandia)
Linie lotnicze
Bissau (Gwinea-Bissau)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Brazzaville (Kongo)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Casablanca (Maroko)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Colombo (Sri Lanka)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Dakka (Bangladesz)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Dakar (Senegal)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Portugalia, Hiszpania
Duala (Kamerun)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Ważny tranzytowy port lotniczy dla lotów do Europy, zatem z doradztwa i szkolenia powinny korzystać przede wszystkim linie lotnicze
Haiti
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Miasto Ho Chi Minh (Wietam)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Hongkong
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Islamabad (Pakistan)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Stambuł (Turcja)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Karaczi (Pakistan)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy (pożądane intensywne doradztwo i szkolenia)
Kijów (Ukraina)
Przedstawicielstwa: Portugalia
Kuwejt
Linie lotnicze
Lagos (Nigeria)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy, Francja, Hiszpania.
Lima (Peru)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Luanda (Angola)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Makau
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Malabo (Gwinea Równikowa)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Maputo (Mozambik)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Moskwa (Rosja)
Linie lotnicze
Nador (Maroko)
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Nairobi (Kenia)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Niemcy, Francja.
Pekin (Chiny)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja, Hiszpania
Praja (Republika Zielonego Przylądka)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Rabat (Maroko)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Rio de Janeiro (Brazylia)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
São Tomé (Wyspy Św. Tomasza i Książęca)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Sal (Republika Zielonego Przylądka)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Portugalia
Sanaa (Jemen)
Linie lotnicze
Santo Domingo (Republika Dominikańska)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Szanghaj (Chiny)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
Skopje (Macedonia - Była Jugosławiańska Republika Macedonii)
Linie lotnicze
Tanger (Maroko)
Linie lotnicze
Przedsiębiorstwa żeglugowe
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Tetuan (Maroko)
Przedstawicielstwa: Hiszpania
Tirana (Albania)
Linie lotnicze
Tunis (Tunezja)
Linie lotnicze
Jaunde (Kamerun)
Linie lotnicze
Przedstawicielstwa: Francja
II. Określenie obecnie kluczowych miejsc i regionów
Spośród przedstawionych w powyższej sekcji I miejscowości i regionów rozmieszczenie doradców ds. dokumentów, które dokonywane będzie na podstawie bieżącej oceny sytuacji, uznawane jest za szczególnie pilne w wymienionych poniżej miejscowościach. Wykaz ten nie jest ostateczny. Wykaz będzie aktualizowany w miarę potrzeb.
Abidżan
Abu Zabi
Akra
Bamako
Brazzaville
Casablanca
Dakar
Dubaj
Stambuł
Lagos
Moskwa
Tirana
Tunis
Skoordynowane rozmieszczenie doradców ds. dokumentów do powyższych lokalizacji powinno być najbliższym celem.
Dodatkowo doradców ds. dokumentów należy oddelegować możliwie najszybciej do następujących lokalizacji (zgodnie z kolejnością ustaloną poniżej):
Bangkok
Ankara
Karaczi
Nairobi
Sanaa
Skopje