Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-04-13 do 2024-09-01
Wersja archiwalna od 2023-04-13 do 2024-09-01
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 264/2000
z dnia 3 lutego 2000 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych
Dziennik Urzędowy nr L 029 04/02/2000 s.4
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 2223/96/WE z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie(1), zmienione rozporządzeniem nr 448/98/ WE(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie art. 10 ust. 2 Traktatu, Komisja monitoruje rozwój sytuacji budżetowej.
(2) rozporządzenie Rady nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r., w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(3) uznało za właściwe uzupełnienie procedury wielostronnego nadzoru określonej w art. 99 ust. 3 oraz 4 Traktatu o system wczesnego ostrzegania, w ramach, którego Rada powiadomi Państwo Członkowskie we wczesnym stadium o potrzebie podjęcia korygujących działań budżetowych w celu uniknięcia nadmiernego deficytu publicznego.
(3) Sprawozdanie Rady ds. Gospodarki i Finansów (Ecofin) dotyczące wymogów statystycznych w Unii Gospodarczej i Walutowej, zatwierdzone 18 stycznia 1999 r., zarysowało w szczególności potrzebę sporządzenia wspólnej i zharmonizowanej krótkoterminowej statystki finansów publicznych w Państwach Członkowskich, w szczególności tych, które należą do Unii Gospodarczej i Walutowej.
(4) Zasady dotyczące rachunków narodowych, w szczególności pojęcia zawarte w Europejskim Systemie Rachunków z 1995 r. ESA 95 uznaje się za instrumenty zapewniające porównywalność i przejrzystość między Państwami Członkowskimi.
(5) Stopniowe podejście do stworzenia pełnego zestawienia rachunków kwartalnych dla sektora administracji publicznej w ramach ESA 95, powinno nastąpić, począwszy od roku 2000, wraz z pierwszym zestawieniem elementów rachunków sektora państwowego dostępne będzie zgodnie z założeniami ESA 95.
(6) Priorytetową wagę mają elementy, które pozwalają przewidzieć w sposób wiarygodny kierunek rozwoju finansów publicznych oraz są regularnie dostępne w wyznaczonym terminie.
(7) Podatki, rzeczywiste składki na ubezpieczenia społeczne i świadczenia społeczne, stanowiące pierwszy zestaw elementów, zapewniają wczesne ostrzeżenie o możliwych ryzykach dla budżetów oraz użyteczne informacje o cyklicznym rozwoju gospodarki.
(8) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej oraz Bilansu Płatniczego (CMFB) powołanego przez Radę na mocy decyzji 91/115/EWG(4), zmienionej decyzją 96/174/WE(5).
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego (SOC) powołanego decyzją 89/382/EWG, Euratom(6),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Cel
Celem niniejszego rozporządzenia jest ustalenie wykazu i głównych cech kategorii transakcji ESA 95, które powinny być przekazywane kwartalnie od 2000 r. przez wszystkie Państwa Członkowskie, aby sporządzić i udostępnić zestawienia wspólnych i zharmonizowanych krótkoterminowych statystyk finansów publicznych.
Artykuł 2
Kategorie objęte obowiązkiem przekazywania danych kwartalnych
Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dane kwartalne dotyczące następujących kategorii dochodów i wydatków administracji państwowej, skodyfikowanych w ESA 95:
po stronie dochodów:
- podatki od produkcji i przywozu (D.2)
- w ich ramach podatki od wartości dodanej (D211)
- bieżące podatki dochodowe, majątkowe itd. (D5)
- podatki od kapitału (D.91)
- rzeczywiste składki na ubezpieczenia społeczne (D.611),
po stronie wydatków:
- świadczenia społeczne inne niż rzeczowe transfery społeczne D.62).
Artykuł 3
Źródła oraz sposoby sporządzania danych kwartalnych
Przy sporządzaniu danych kwartalnych dotyczących kategorii, określonych w art. 2, należy przestrzegać następujących zasad:
1. dane kwartalne muszą być oparte na bezpośrednich informacjach uzyskanych ze źródeł podstawowych takich jak, na przykład, publiczne rachunki lub źródła administracyjne, reprezentujące, w przypadku każdej kategorii, przynajmniej 90% całej kategorii;
2. w razie potrzeby bezpośrednie informacje, uzupełnia się, korektami w zakresie pokrywania oraz korektami pojęć, tak by dane kwartalne odpowiadały pojęciom ESA 95;
3. dane kwartalne i odpowiadające im dane roczne są zgodne.
Artykuł 4
Harmonogram przekazywania danych kwartalnych
1. Dane kwartalne są przekazywane Komisji (Eurostat) w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od końca kwartału, którego dotyczą.
2. Jakiekolwiek rewizje danych odnoszących się do poprzedniego kwartału są przekazywane w tym samym czasie.
3. Pierwsze przekazane dane odnosi się do pierwszego kwartału 2000 r. Dane te są dostarczane nie później niż dnia 30 czerwca 2000 r.
Artykuł 5
Przekazywanie szeregów chronologicznych
1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dane kwartalne dla kategorii, określonych w art. 2, począwszy od pierwszego kwartału 1991 r.
2. Dane retrospektywne sporządza się na podstawie źródeł oraz metod określonych w art. 3 ust. 2 i 3.
3. Dane retrospektywne za pierwszy kwartał roku 1998 do czwartego kwartału roku 1999 przekazuje się Komisji (Eurostat) nie później niż dnia 31 grudnia 2000 r.
4. Dane retrospektywne za pierwszy kwartał roku 1991 do czwartego kwartału roku 1997 przekazuje się Komisji (Eurostat) nie później niż dnia 30 grudnia 2002 r.
Artykuł 6
Przepisy przejściowe
1. Przepisy przejściowe dotyczą Państw Członkowskich, które nie są w stanie przekazać od roku 2000 danych kwartalnych zgodnie z harmonogramem opisanym w art. 4 ust. 1 oraz według metod i źródeł określonych w art. 3
2. Wymienione Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) ich „najlepsze kwartalne dane szacunkowe” zgodnie z harmonogramem opisanym w art. 4
3. Jednocześnie wskażą, jakie środki należy zastosować dla zapewnienia zgodności ze źródłami oraz metodami określonymi w art. 3.
4. Okres obowiązywania przepisów przejściowych nie może przekroczyć terminów wyszczególnionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 7
Wykonanie rozporządzenia
1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) opis wykorzystanych przy sporządzaniu danych kwartalnych źródeł i metod (opis wstępny) nie później niż przed początkiem marca 2000 r.
2. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję (Eurostat) o każdej rewizji wstępnego opisu źródeł i metod wykorzystanych do sporządzenia danych kwartalnych, przekazując dane zrewidowane.
3. Opis wstępny oraz jego ewentualne korekty podlegają Porozumieniu między każdym zainteresowanym Państwem Członkowskim a Komisją (Eurostatem).
4. Na podstawie opisu/ów przedstawionego/ych przez Państwa Członkowskie Komisja (Eurostat) bada w szczególności stosowanie kryterium 90% wymaganego w art. 3 ust. 1 dla pierwszych kwartalnych danych szacunkowych dotyczących każdej z kategorii, określonych w art. 2.
Jeśli okaże się, że Państwo Członkowskie nie jest w stanie spełnić kryterium 90% w warunkach krajowych, Komisja (Eurostat) może zezwolić na szczególne odstępstwo dla zainteresowanego Państwa Członkowskiego.
5. Komisja (Eurostat) poinformuje SPC oraz CMFB o, wykorzystanych przez każde Państwo Członkowskie, źródłach i metodach.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lutego 2000 r.
W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji