Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1999 nr 190 str. 14
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1999 nr 190 str. 14
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1609/1999

z dnia 22 lipca 1999 r.

ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 856/1999 ustanawiającego specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP

Dziennik Urzędowy nr L 190 23/07/1999 s.14

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 856/1999 z dnia 22 kwietnia 1999 r.(1), ustanawiające specjalne ramy pomocy dla tradycyjnych dostawców bananów AKP, w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzenie (WE) nr 856/1999 ustanawia, na okres nieprzekraczający dziesięciu lat, specjalne ramy pomocy technicznej i finansowej, aby pomóc tradycyjnym dostawcom bananów AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych wynikających ze zmian dokonanych we wspólnej organizacji rynku bananów;

(2) rozporządzenie (WE) nr 856/1999 przewiduje, że udzielana będzie pomoc techniczna i finansowa, aby przyczynić się do wykonywania programów mających na celu poprawę konkurencyjności w sektorze bananów, jeśli poprawa konkurencyjności w sektorze bananów nie jest trwała, w celu wspierania dywersyfikacji;

(3) programy przedkładane do finansowania powinny być zgodne z ogólnymi celami rozwoju danego tradycyjnego dostawcy bananów AKP;

(4) w celu zapewnienia takiej spójności, a także znaczenia tych programów w odniesieniu do specjalnych celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 856/1999, konieczne jest, aby programy opracowane były w oparciu o spójną strategię długoterminową;

(5) strategia ta powinna być określona przez danego tradycyjnego dostawcę AKP, w konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodniona z Komisją;

(6) aby zapewnić zintegrowane podejście, programy przedkładane do finansowania powinny przyjąć postać rocznych planów działań w oparciu o uzgodnioną strategię;

(7) art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 856/1999 przewiduje, że w ramach globalnej kwoty dostępnej na dany rok, maksymalna kwota do dyspozycji każdego tradycyjnego dostawcy AKP na finansowanie programów mających na celu zwiększenie konkurencyjności w sektorze bananów ustalana będzie na podstawie zaobserwowanych różnic w konkurencyjności z uwzględnieniem znaczenia produkcji bananów w danym kraju; przewiduje dalej, że tam, gdzie realizowane są tylko programy mające na celu dywersyfikację, przydzielona zostanie kwota porównywalna do udzielonej innym tradycyjnym dostawcom;

(8) należy ustanowić szczegółowe zasady w odniesieniu do metody obliczania przydziałów na poszczególne kraje;

(9) różnica w konkurencyjności powinna zostać ustalona dla każdego poszczególnego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie różnic w cenach zaobserwowanych przy wprowadzaniu na rynek Wspólnoty, uwzględniając ilości przywożone do Wspólnoty; aby uniknąć wpływu krótkoterminowych wahań cen, rozpatrywana różnica w cenach powinna być obliczona w oparciu o wystarczająco długi okres referencyjny bezpośrednio poprzedzający rok stosowania; w celu porównywalnego traktowania wszystkich tradycyjnych dostawców AKP, niezależnie od specjalnych celów przez nie realizowanych, średnia zaobserwowana różnica w cenach AKP powinna być stosowana w przypadkach, gdy wywóz ustał w konsekwencji dywersyfikacji; ze względu na gospodarczy cel rozporządzenia (WE) nr 856/1999 umożliwienie tradycyjnym dostawcom AKP utrzymania pozycji na rynku Wspólnoty posiadanej przez nie przed wejściem w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1637/98(2), ilości rozważane w celu ustalenia różnic w konkurencyjności powinny być takie, jak realizowane w trakcie trzech lat poprzedzających wejście w życie tego rozporządzania;

(10) znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP najlepiej odzwierciedla udział sektora bananów w PKB tego kraju; najdokładniejsze dane statystyczne w tym względzie dostarcza Międzynarodowy Fundusz Walutowy, a w przypadku ich braku UNTCAD, dlatego wykorzystane powinny być te dane statystyczne; w odniesieniu do ilości wywozu, zgodnie z celem gospodarczym rozporządzenia (WE) nr 856/1999 wymagane jest, by dane statystyczne, które mają być wykorzystane odnosiły się do trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzenia (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne;

(11) ze względu na fakt, że podstawowe czynniki ekonomiczne handlu bananami różnią się znacznie w obrębie grupy tradycyjnych dostawców AKP, najbardziej sprawiedliwy wynik osiągnięty zostanie, jeśli oba kryteria mające znaczenie dla obliczania przydziałów poszczególnych krajów mają jednakową wagę;

(12) w celu zapewnienia wykonalności programów, które mają być finansowane, należy ustalić minimalny przydział;

(13) należy szczególnie uwzględnić specyficzne rozwiązania dla Somalii;

(14) art. 7 ust. 2 rozporządzania (WE) nr 856/1999 przewiduje, że poczynając od 2004 r. i na każdy następny rok, od poziomu pomocy udostępnianej poszczególnym tradycyjnym dostawcom AKP, stosowany będzie maksymalny współczynnik obniżki wynoszący 15%; przewiduje dalej, że przy wykonywaniu programów mających na celu wzrost konkurencyjności, ten współczynnik obniżki zostaje obniżony o tyle, o ile zaobserwowany wzrost konkurencyjności w porównaniu do roku ubiegłego;

(15) w celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania oferowanych przez rozporządzenie (WE) nr 856/1999 możliwości pomocy tradycyjnym dostawcom AKP w przystosowaniu się do nowych warunków rynkowych, niewykorzystane środki na dany rok budżetowy powinny zostać ponownie rozdzielone;

(16) środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu przewidzianego na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1637/98,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

1. Wnioski o pomoc techniczną i finansową zgodne z rozporządzaniem Rady (WE) nr 856/1999 będą przedstawiane Komisji przez danego tradycyjnego dostawcę AKP, na początku każdego roku kalendarzowego, nie później niż 60 dni od powiadomienia o dokonaniu przydziałów finansowych, określonych w art. 2. Uwzględniona zostanie szczególna sytuacja Somalii.

2. Wnioski te powinny być opracowane w oparciu o spójną długoterminową strategię dla sektora bananów określoną przez dany kraj AKP w konsultacji z partnerami z tego sektora i uzgodnioną z Komisją. Strategia ta powinna określać specjalny cel realizowany zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 856/1999, oceniać efektywność i ustalić odpowiednie podejście umożliwiające realizację tego celu. Powinna także zawierać konieczne informacje pozwalające na ocenę jej zgodności z ogólnymi celami rozwoju zainteresowanego tradycyjnego dostawcy AKP. Szczególną uwagę zwraca się na możliwość przeprowadzenia projektów na poziomie regionalnym.

3. Programy przedkładane do finansowania powinny być opracowane na podstawie uzgodnionej strategii i mieć formę rocznych planów działań.

Artykuł 2

Maksymalna kwota do dyspozycji na finansowanie programów, określonych w art. 1 ust. 3 ustalana jest corocznie. Bez uszczerbku dla przepisów poniższego art. 6, jest ona obliczana indywidualnie dla każdego tradycyjnego dostawcy AKP na podstawie zaobserwowanej różnicy w konkurencyjności i znaczenia produkcji bananów dla gospodarki danego kraju, przy czym oba kryteria mają równą wagę.

Artykuł 3

1. Różnica w konkurencyjności jest obliczana na podstawie ilości referencyjnych i różnicy między ceną referencyjną państwa trzeciego a ceną referencyjną dla danego kraju AKP.

2. Ilością referencyjną jest średnia ilość bananów wywożonych przez każdego z poszczególnych dostawców AKP do Wspólnoty w ciągu trzech ostatnich lat poprzedzających wejście w życie rozporządzania Rady (WE) nr 1637/98. W drodze odstępstwa i uwzględniając szczególną sytuację Somalii, ilość referencyjna dla Somalii ustalona jest na 60 000 ton. Ilości referencyjne, które mają być stosowane, są podane w załączniku I.

3. Ceną referencyjną dla państwa trzeciego jest najniższa średnia cena za tonę bananów wyprodukowanych przez danego ustalonego dostawcę państwo trzecie inne niż kraj AKP, wywożonych do Wspólnoty w trakcie ostatnich trzech lat poprzedzających rok złożenia wniosku, w odniesieniu, do którego wnioskowano o pomoc, dla którego dostępne są dane statystyczne.

4. Ceną referencyjną dla kraju AKP jest średnia cena za tonę bananów wyprodukowanych u danego tradycyjnego dostawcy AKP i wywożonych do Wspólnoty w tym samym okresie. W przypadkach, gdy wywóz bananów ustał w konsekwencji dywersyfikacji, zastosowanie ma średnia cena referencyjna w krajach AKP.

5. Cenami referencyjnymi, określonymi w ust. 3 i 4 powyżej są ceny CIF. Dane statystyczne potrzebne do obliczenia różnicy w konkurencyjności są to dane dotyczące przywozu do Wspólnoty, opracowane i opublikowane przez Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich.

Artykuł 4

Znaczenie produkcji bananów dla gospodarki danego tradycyjnego dostawcy AKP ustalone jest na podstawie udziału wartości dodanej przez sektor bananów w całościowym PKB zainteresowanego tradycyjnego dostawcy AKP w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających wejście w życie rozporządzanie Rady (WE) nr 1637/98, dla których dostępne są dane statystyczne. Dane statystyczne potrzebne do ustalenia znaczenia produkcji bananów są opracowane przez Międzynarodowym Fundusz Walutowy lub, w przypadku ich braku, przez UNCTAD. W drodze odstępstwa i uwzględniając szczególną sytuację Somalii, współczynnik obliczeniowy dla Somalii ustala się NA 1,0. Współczynnik obliczeniowy wynikający z tych danych statystycznych jest podany w załączniku II.

Artykuł 5

Bez uszczerbku dla powyższych przepisów art. 2-4, automatyczny współczynnik obniżki stosowany będzie do rozdzielanych przydziałów poczynając od 2004 r. i dla każdego następnego roku. Współczynnik obniżki ustalany jest indywidualnie na odpowiednim poziomie, aby zapewnić zmniejszenie zakresu pomocy udostępnianej każdemu z poszczególnych tradycyjnych dostawców AKP w ciągu roku stosowania o nie więcej niż 15% w porównaniu z poziomem środków udostępnianych w roku poprzednim.

Artykuł 6

Jeżeli obliczenia dokonane zgodnie z powyższymi art. 2-5 prowadzą do kwoty poniżej 0,5 miliona EUR na rok, przyznawana jest minimalna kwota 0,5 miliona EUR.

Artykuł 7

Jeżeli jakikolwiek tradycyjny dostawca AKP nie przedstawił wniosku o pomoc techniczną i finansową w terminie określonym w art. 1 ust. 1 lub, jeżeli przedstawione programy są niezgodne z długoterminową strategią określoną w art. 1 ust. 2, Komisja dokonuje ponownego przydziału pierwotnie udostępnionych kwot na rzecz pozostałych dostawców AKP na podstawie przedstawionych programów i zgodnie z przepisami rozporządzania (WE) nr 856/99. Uwzględniona zostanie szczególna sytuacja Somalii.

Artykuł 8

Niniejsze rozporządzanie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i stosuje się od dnia 1 stycznia 1999 r.

Niniejsze rozporządzanie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji

Franz FISCHLER

Członek Komisji


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00