Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna
Wersja aktualna
obowiązujący
Alerty
WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 29 czerwca 1998 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (98/429/WSiSW)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z Kopenhagi z 1993 r. i Luksemburga z 1997 r.,
uwzględniając konkluzje z obrad Rady w Brukseli z dnia 19 marca 1998 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
wskazane jest ustanowienie mechanizmu, który w ramach Rady pozwoli ekspertom z Państw Członkowskich i Komisji do wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się państwa dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;
oceny te powinny być brane pod uwagę przez Komisję w dostosowaniu priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa oraz wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
Artykuł 1
Cel
1. Z zastrzeżeniem kompetencji Wspólnoty lub ustalonych struktur do określania stanowiska Państwa Członkowskiego w negocjacjach w sprawie przystąpienia, uchwala się, zgodnie z przepisami określonymi poniżej, mechanizm wspólnej oceny przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa, które kandydują do przystąpienia do Unii Europejskiej (kraje kandydujące) dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2. Każde Państwo Członkowskie zapewnia pełną współpracę władz krajowych we wprowadzaniu w życie mechanizmu wspólnej oceny, uchwalonego na mocy niniejszego wspólnego działania (mechanizm oceny).
Artykuł 2
Grupa ekspertów
1. Grupa ekspertów, która będzie powołana zgodnie z regulaminem Rady pod nadzorem Komitetu Stałych Przedstawicieli Państw Członkowskich (Coreper), ma za zadanie przygotowanie i utrzymywanie na bieżąco wspólnych ocen sytuacji w krajach kandydujących odnośnie przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2. Jedno lub więcej Państw Członkowskich, w ścisłym stowarzyszeniu z Komisją, może udzielić szczególnej pomocy w przygotowaniu i utrzymaniu dla poszczególnego kraju kandydującego wyczerpujących sprawozdań, które będą tworzyły podstawę ocen określonych w ust. 1, uwzględniając informacje udostępnione na mocy art. 3.
3. Grupa ekspertów unika dublowania już podjętej pracy i nakładania się jej na inne działania podjęte przez Unię w tym zakresie.
Artykuł 3
Sporządzanie informacji
1. Wszystkie odpowiednie materiały dotyczące przyjmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa kandydujące dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych zostają udostępnione grupie ekspertów przez Państwa Członkowskie i Komisję w celu umożliwienia grupie przygotowania i aktualizacji wspólnych ocen dotyczących sytuacji w każdym państwie kandydującym oraz oceny możliwych obszarów problemowych.
2. Oceny określone w ust. 1 określają w szczególności:
— informacje dostarczone indywidualnie i wspólnie przez Państwa Członkowskie oparte na ich bezpośrednich doświadczeniach z pracy z państwami kandydującymi, włączając informacje dostępne w ramach Schengen,
— sprawozdania, tam gdziewłaściwe, od ambasad Państw Członkowskich i delegacji Komisji w krajach kandydujących, na podstawie, w miarę potrzeby, kwestionariusza, który przygotuje grupa ekspertów,
— informacje dostępne Komisji z racji jej roli, jaką odgrywa w ogólnym procesie przystąpienia, włączając sprawozdania placówek dyplomatycznych prowadzone w ramach programu PHARE,
— sprawozdania Rady Europy w sprawie wprowadzania w życie konwencji i zaleceń Rady Europy, lub pochodzące z wszelkich innych źródeł uznanych za właściwe w odniesieniu do treści dorobku.
3. Jeśli dodatkowe informacje uważa się za konieczne, ad hoc zostają utworzone zespoły przedstawicieli oraz ekspertów Państw Członkowskich i Komisji do przeprowadzania dalszych misji o szczególnym charakterze, nie obciążając nadmiernie państw kandydujących. Decyzja o tym, czy ustanowić takie misje i o ich składzie, terminie oraz zakresie uprawnień zostaje podjęta przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną, ma podstawie opinii grupy ekspertów, w ścisłej współpracy z Komisją.
Artykuł 4
Postęp i rezultaty mechanizmu oceny
1. Grupa ekspertów, poprzez Coreper i w ścisłej współpracy z Komitetem ustanowionym na mocy art. K.4 Traktatu i z innymi organami Rady włączonymi w proces rozszerzenia, składa Radzie sprawozdanie z postępu i wyników ocen. Grupa informuje o swojej pracy również inne odpowiednie instytucje Rady.
2. Komisję zaprasza się do uwzględnienia wspólnych ocen w swoich propozycjach dotyczących znaczącego dostosowania priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa, które zostają przedłożone Radzie do decyzji zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa(1). Oceny te są uwzględniane także wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu.
Artykuł 5
Przegląd mechanizmu oceny
Nie później niż rok po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania, Rada zbada działania i zakres mechanizmu oceny i, jeśli właściwe, wprowadzi do niego zmiany.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym.
Artykuł 7
Publikacja
Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1998 r.