Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1997 nr 310 str. 28
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1997 nr 310 str. 28
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA KOMISJI

z dnia 5 listopada 1997 r.

w sprawie zatwierdzenia mechanizmu wsparcia dla MSP w tworzeniu wspólnych ponadnarodowych przedsiębiorstw we Wspólnocie

Dziennik Urzędowy nr L 310 13/11/1997 s.28

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/761/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 97/15/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie trzeciego wieloletniego programu dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Unii Europejskiej (w latach 1997-2000)[1], w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja w komunikacie z dnia 10 lipca 1996 r. w sprawie zintegrowanego programu na rzecz MSP[2] podkreśliła brak instrumentów finansowych mających na celu pomoc dla MSP, które pragną dokonywać ponadnarodowych inwestycji;

(2) w swojej opinii z dnia 31 października 1996 r.[3] Komitet Ekonomiczno-Społeczny stwierdził, że zbyt mało MSP inwestuje na szczeblu ponadnarodowym i ma dostęp do nowych rynków w innych Państwach Członkowskich i że wynika to z braku odpowiednich instrumentów finansowych;

(3) dnia 9 grudnia 1996 r. w swojej rezolucji w sprawie zintegrowanego programu[4] Rada zwróciła się z prośbą do Komisji o wsparcie dla MSP w zakresie podejmowania lub rozwijania działalności w innym Państwie Członkowskim poprzez usunięcie przeszkód dla inwestycji transgranicznych i tworzenia wspólnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej;

(4) Rada, przyjmując decyzję 97/15/WE stwierdziła, że MSP, których działalność przekracza granice państwowe, należy wesprzeć w przezwyciężaniu wszelkich słabości strukturalnych;

(5) we wnioskach Rady Europejska pod przewodnictwem Niderlandów w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r. podkreśliła zasadniczą rolę, jaką MSP odgrywają na rynku wewnętrznym w dziedzinie rozwoju gospodarczego i zatrudnienia na obszarze Wspólnoty i zaprosiła Komisję do przedstawienia inicjatyw w zakresie możliwości tworzenia nowych miejsc pracy;

(6) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 24 maja 1996 r. w sprawie Europejskiego Obserwatorium MSP[5] wezwał Komisję do wdrożenia najbardziej odpowiednich środków dla wzmocnienia ponadnarodowej współpracy między MSP;

(7) kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego wyraziły swoje zainteresowanie tą inicjatywą;

(8) MSP nie korzystały w wystarczającym stopniu z możliwości, jakie oferuje rynek wewnętrzny, a w obliczu globalizacji handlu tradycyjne rynki MSP kurczą się;

(9) rozwój wspólnych przedsiębiorstw wśród MSP Wspólnoty umożliwia lepsze wykorzystywanie możliwości rynku wewnętrznego pod kątem wzrostu inwestycji i handlu oraz pozytywnego wpływu na zatrudnienie oraz wzrost gospodarczy;

(10) MSP często napotykają na trudności w uzyskaniu finansowania przez banki na rozwój ponadnarodowych wspólnych przedsiębiorstw z powodu podwyższonego ryzyka dla instytucji finansowych;

(11) międzynarodowe wspólne przedsiębiorstwa wspierają transfer technologii i wpływają na poprawę konkurencyjności wspólników;

(12) środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią dostarczoną przez Komitet, przewidzianego w art. 4 decyzji 97/15/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Opis inicjatywy

Inicjatywa objęta niniejszą decyzją, odnosząca się do „Wspólnego Europejskiego Przedsiębiorstwa” polega na wspieraniu MSP tworzących wspólne przedsiębiorstwa we Wspólnocie.

Artykuł 2

Maksymalna kwota przypadająca na jeden projekt i dopuszczalne wydatki

Wkład Wspólnoty ma na celu pokrycie niektórych wydatków poniesionych przy ustanawianiu wspólnego przedsiębiorstwa.

Maksymalna kwota wkładu przypadająca na jeden projekt wynosi 100 000 ECU i obejmuje:

a) do 50% dopuszczalnych wydatków, nie więcej niż 50 000 ECU;

b) do 10% łącznej wartości poniesionej inwestycji.

Do celów lit. a) dopuszczalne wydatki to wydatki związane z pomysłem i ustanowieniem międzynarodowego wspólnego przedsiębiorstwa tworzonego przez europejskie MSP, jak określono odpowiednio w załączniku II i I. Obejmują one wydatki określone w załączniku III oraz wszelkie inne wydatki istotne dla ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa.

Artykuł 3

Procedury

1. MSP, które pragnie złożyć wniosek w ramach niniejszego projektu, składa go u jednego z pośredników finansowych sieci Wspólnych Europejskich Przedsiębiorstw, określonych w art. 4. Pośrednik jest zobowiązany do oceny wniosku, a w przypadku korzystnej opinii, do przekazania go Komisji.

2. Wkład wspólnotowy jest wypłacany MSP poprzez pośrednika finansowego zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 i 4.

3. W przypadku 50% dopuszczalnych wydatków (nie więcej niż 50 000 ECU) po przyjęciu wniosku przez Komisję wypłacana jest zwrotna zaliczka w wysokości 50% (maksymalnie 25 000 ECU).

Druga wypłata w wysokości 50% (maksymalnie 25 000 ECU) następuje po przedstawieniu dokumentów pomocniczych dotyczących wszystkich poniesionych wydatków i na podstawie szczegółowego sprawozdania końcowego pozwalającego na ocenę wykonalności wspólnego przedsiębiorstwa, jak również przewidzianych inwestycji. Po przyjęciu dokumentów przez Komisję zwrotna zaliczka staje się dotacją.

4. W odniesieniu do zrealizowanych inwestycji, po ich zakończeniu oraz przedstawieniu dowodów, że rozpoczęto nową działalność, następuje wypłata ograniczona do 10% zainwestowanej kwoty.

5. Każde MSP korzystające z trzeciej wypłaty (10% inwestycji) musi się zobowiązać do przedstawiania Komisji przez okres pięciu lat informacji dotyczących działalności ustanowionego wspólnego przedsiębiorstwa, w szczególności liczby nowych miejsc pracy.

Komisja przygotowuje roczne sprawozdania na podstawie ankiet oraz gdzie stosowne, wizyt w terenie.

Artykuł 4

Procedura selekcyjna

Wnioski są przesyłane do Komisji poprzez sieć pośredników finansowych obejmujących instytucje specjalizujące się w finansowaniu inwestycji, ustanowione po wezwaniu do wyrażenia zainteresowania opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Komisja sprawdza warunki, jakie mają spełniać wnioski w świetle celów programu, w szczególności ich wpływu na zatrudnienie.

W celu uruchomienia inicjatywy określonej w art. 1 w możliwie najszybszym terminie, początkowo należy zwrócić się o pomoc do sieci instytutów finansowych programu JOP[6] i Wydziału Wsparcia Technicznego JOP, który specjalizuje się w monitorowaniu projektów. Na pokrycie zewnętrznych kosztów zarządzania inicjatywą rezerwuje się najwyżej 5% budżetu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 1997 r.

W imieniu Komisji

Christos PAPOUTSIS

Członek Komisji


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00