DYREKTYWA KOMISJI 97/39/WE
z dnia 24 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 75/443/EWG z dnia 26 czerwca 1975 r. odnoszącą się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych
Dziennik Urzędowy nr L 177 05/07/1997 s.15
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG(1) z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 96/79/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 75/443/EWG z dnia 26 czerwca 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych(3), w szczególności jej art. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 75/443/EWG jest jedną z szczegółowych dyrektyw przewidzianych w procedurze homologacji typu WE ustanowionych dyrektywą 70/156/EWG; dlatego przepisy dotyczące układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych pojazdów zawarte w dyrektywie 70/156/EWG, stosują się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG określają konieczność, aby do każdej odrębnej dyrektywy dołączyć dokument informacyjny zawierający odpowiednie pozycje załącznika I do tej dyrektywy, a także świadectwo homologacji typu opartego o załącznik VI do tej dyrektywy, w celu skomputeryzowania procedury homologacji typu;
ponadto jest pożądane dostosowanie przepisów technicznych niniejszej dyrektywy do przepisów technicznych odpowiadających jej regulaminowi EKG - ONZ nr 39;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W dyrektywie 75/443/EWG wprowadza się następujący zmiany:
1. Art. 1 otrzymuje brzmienie: „... z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.”.
2. W załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Z mocą od dnia 1 października 1997 r. Państwa Członkowskie nie mogą:
- odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu lub,
- zakazać rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania pojazdów,
z przyczyn odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierzy o ile pojazdy te spełniają wymogi dyrektywy 75/443/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
2. Z mocą od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:
- nie będą już udzielać homologacji typu WE oraz,
- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,
dla typu pojazdu, z przyczyn odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza, jeżeli te pojazdy nie spełniają wymogów dyrektywy 75/443/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 października 1997 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2. Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia ustanowione są przez Państwa Członkowskie.
3. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 czerwca 1997 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00