Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1997 nr 171 str. 63
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1997 nr 171 str. 63
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI 97/32/WE

z dnia 11 czerwca 1997 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/539/EWG odnoszącą się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dziennik Urzędowy nr L 171 30/06/1997 s.63

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13. ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 77/539/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw w procedurze homologacji typu EWG ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części i oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny, a także świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; należy odpowiednio zmienić świadectwo(-a) homologacji typu przewidziane w dyrektywie 77/539/EWG;

procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim w tym celu zmienić dyrektywę 77/539/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami Regulaminu nr 23 na zasadzie odniesień;

należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/WE(5) oraz do dyrektywy Rady 76/761/EWG(6); ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji EWG części dla każdego typu świateł cofania, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach.”

2. W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

„Państwa Członkowskie, dla każdego typu kierunkowskazów, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji EWG części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I, dodatek 3.”

3. Art. 4 otrzymuje brzmienie:

Artykuł 4

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji, której udzieliły, którą wycofały lub której udzielenia odmówiły na mocy niniejszej dyrektywy.”

4. Art. 9 otrzymuje brzmienie:

Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.”

5. Załączniki zastępuje się Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do świateł cofania:

- odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ wyżej wspomnianego światła, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

- zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów, lub sprzedaży, lub dopuszczenia do eksploatacji świateł cofania,

pod warunkiem, że światła są zgodne z wymogami dyrektywy 77/539/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że, w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

2. Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

- nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla każdego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do świateł cofania, oraz dla każdego typu światła cofania, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 77/539/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3. Od dnia 1 października 1999 r. wymogi dyrektywy 77/539/EWG odnoszące się do świateł cofania jako części składowych, zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.

4. Bez względu na powyższe ust. 2 i 3, dla części zamiennych, Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla świateł cofania oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 77/539/EWG, pod warunkiem, że takie światła

- są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych, oraz

- są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł 3

Punkty oraz załączniki do Regulaminu nr 23 EKG-ONZ określone w ppkt. 2.1 załącznika II zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł 4

1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r.; jednakże, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publikacji tych tekstów i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich rzeczywistej publikacji.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia określana jest przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł 5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji

Martin BANGEMANN

Członek Komisji


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00