DYREKTYWA KOMISJI 97/28/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG odnoszącą się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Dziennik Urzędowy nr L 171 30/06/1997 s.1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 91/663/EWG(4), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 76/756/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo zatwierdzenia typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo zatwierdzenia przewidziane w dyrektywie 76/756/EWG musi być odpowiednio zmienione;
procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami regulaminu nr 48 na zasadzie odniesień;
w celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zdecydowano między innymi, aby była wymagana obowiązkowa instalacja trzeciego światła stop w pojazdach kategorii M1, oraz aby zezwolono na nieobowiązkową instalację świateł dziennych w pojazdach silnikowych;
istnieje potrzeba sprawdzenia kolejnych przepisów fakultatywnych odnoszących się do wymogów eksploatacyjnych poszczególnych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, a także ich instalacji na pojazdach silnikowych i ich przyczepach; istotne jest zakończenie prac technicznych w celu szybkiego wprowadzenia dalszych zmian do dyrektywy 76/756/EWG;
należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/757/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/29/EWG(6);
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowywania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156 EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W dyrektywie 76/756/EWG wprowadza się następujące zmiany:
1. W art. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu WE, podejmuje niezbędne środki, aby zapewnić, że będzie powiadamiane o wszelkich zmianach poszczególnych części lub właściwości określonych w definicji typu pojazdu w odniesieniu do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej”.
2. Załączniki zastępuje się Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej,
- odmówić, ze względu na typ pojazdu, homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub
- zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów,
jeżeli spełniają one wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
2. Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:
- nie udzielają już homologacji typu WE oraz
- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu
dla typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są one zgodne z wymogami dyrektywy 76/756/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
3. Od dnia 1 października 2000 r. Państwa Członkowskie:
- uznają, że świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG utraciły ważność w rozumieniu art. 7 ust. 1 tej dyrektywy, oraz
- mogą odmówić rejestracji, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów, którym nie towarzyszy świadectwo zgodności zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG,
z przyczyn odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 76/756/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Punkty oraz załączniki regulaminu nr 48 EKG ONZ określone w załączniku II, pkt 1 zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jednakże, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji tych tekstów i niezzwłocznie powiadomią o tym Komisję.
Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r., lub jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich faktycznej dacie publikacji.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00