DECYZJA RADY
z dnia 4 marca 1996 r.
w sprawie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i nie cierpiących zwłoki, w odniesieniu do podziału obowiązków w związku z przyjmowaniem i zezwalaniem na pobyt czasowy wysiedleńców (96/198/WSiSW)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K3 ust. 2 lit. a),
uwzględniając rezolucję Rady z dnia 25 września 1995 r. w sprawie podziału obowiązków w odniesieniu do przyjmowania i zezwalania na pobyt czasowy wysiedleńców(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
wyżej wymieniona rezolucja musi zostać uzupełniona, jeśli zasady w niej określone mają być stosowane skutecznie w sytuacjach kryzysowych wymagających szybkiego działania;
w tym celu konieczne jest wprowadzenie procedury postępowania w sytuacjach nagłych i nie cierpiących zwłoki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1. Rozpoczęcie procedury
Z inicjatywy Urzędu Przewodniczącego, Państwa Członkowskiego lub Komisji, zwołane może zostać pilne posiedzenie Komitetu Koordynującego określonego w art. K4, członkowie tego Komitetu wspierani są przez osoby odpowiedzialne w Państwach Członkowskich za sprawy azylu i imigracji w dokonywaniu oceny, czy zaistniała sytuacja wymagająca wspólnego działania Unii Europejskiej w celu przyjęcia i zezwolenia na pobyt czasowy wysiedleńców.
W przypadku gdy rozważane jest działanie tego typu, muszą zostać spełnione warunki ustanowione w ust. 1 i 2 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r.
Okresowo oraz w każdym przypadku przed posiedzeniem, Urząd Przewodniczącego, w porozumieniu z Komisją, w świetle opinii Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz we współpracy z Sekretariatem Generalnym Rady, przygotowuje sprawozdanie na temat sytuacji. Sprawozdanie to jest przekazywane Państwom Członkowskim.
2. Harmonogram posiedzenia
Harmonogram posiedzenia może w szczególności obejmować następujące elementy:
— analiza sytuacji oraz ocena zasięgu ruchów ludności,
— ocena celowości pilnej interwencji na poziomie Unii Europejskiej,
— analiza innych możliwości, w tym wszelkich działań lokalnych,
— sporządzenie harmonogramu działań i progresywnego planu przewidywanych wymogów związanych z przyjmowaniem wysiedleńców,
— określenie przez każde Państwo Członkowskie liczby osób, które zostaną przyjęte i kiedy takie przyjęcie nastąpi, na mocy ust. 4 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r.,
— koordynacja z działaniami Komisji w sferze pomocy humanitarnej,
— wymiana informacji z Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców oraz koordynacja planu przyjmowania wysiedleńców,
— koordynacja z państwami trzecimi.
3. Decyzja w sprawie podziału obowiązków
W świetle wyników postępowania posiedzenia wyżej wspomnianego Komitetu Koordynacyjnego, przygotowana zostanie propozycja do zatwierdzenia przez Radę.
Jeśli okaże się to konieczne to zgodnie z ust. 3 rezolucji Rady z dnia 25 września 1995 r., a także jeśli upłynie miesiąc w czasie którego w ramach Komitetu Koordynującego nie zostanie osiągnięte porozumienie, zastosowane mogą zostać przepisy przewidziane w regulaminie Rady, w odniesieniu do nagłych przypadków.
4. Monitorowanie sytuacji
Szczegółowe regulacje w sprawie przyjmowania wysiedleńców określane są przez każde Państwo Członkowskie.
W czasie trwania kryzysu wyżej wspomniany Komitet Koordynujący może odbywać częste spotkania z przerwami określonymi przez siebie na podstawie ust. 2 niniejszej decyzji.
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1996 r.
W imieniu Rady | |
P. BARATTA | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr C 262 z 7.10.1995, str. 1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00