DYREKTYWA KOMISJI 95/56/WE
z dnia 8 listopada 1995 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/61/EWG odnoszącą się do urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem
Dziennik Urzędowy nr L 286 29/11/1995 s.1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 93/81/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem(3), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 74/61/EWG jest jedną z odrębnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu, która została ustanowiona na mocy dyrektywy Rady 70/156/EWG; w konsekwencji, przepisy ustanowione w dyrektywie 70/156/EWG dotyczącej układów pojazdów, części i odrębnych zespołów technicznych stosują się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności, art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG czynią niezbędnym załączenie do każdej szczegółowej dyrektywy dokumentu informacyjnego wprowadzającego stosowne pozycje załącznika I do tej dyrektywy oraz świadectwa homologacji typu opartego na załączniku VI do tej dyrektywy, aby można było skomputeryzować homologację typu;
z uwagi na zdobyte doświadczenie i aktualny stan rozwoju, w szczególności z uwagi na odpowiedni regulamin Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, uznaje się za stosowne przyjęcie wymogów dotyczących powyższych urządzeń poprzez dodanie wymogów dotyczących systemów alarmowych i imobilizerów;
dźwiękowy sygnał urządzenia alarmowego może być wysyłany przez dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze określone w dyrektywie Rady 70/388/EWG(4);
inne środki takie, jak środki związane z zamykaniem drzwi i bagażnika na zamek, zostaną podjęte w późniejszym terminie, w celu wzmocnienia środków zniechęcających do bezprawnego użycia pojazdów; ponadto, po niedługim czasie należy dokonać ponownego przeglądu przepisów niniejszej dyrektywy w celu dalszego ich wzmocnienia, m.in. aby objąć nimi inne pojazdy; Komisja sporządzi sprawozdanie dotyczący tych zagadnień, któremu towarzyszyć będą, gdzie stosowne, nowe wnioski, najpóźniej do grudnia 1996 r.;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego na mocy dyrektywy 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
1. W dyrektywie 74/61/EWG wprowadza się następujące zmiany:
- W art. 1 wyrazy „..., z lub bez nadwozia,...” zastępuje się wyrazami „...kompletne lub niekompletne,...” oraz wyrazy „... pojazdów, które poruszają się po szynach, ciągników leśnych lub rolniczych oraz maszyn i sprzętu do robót publicznych” zastępuje się wyrazami „...pojazdów, które poruszają się po szynach, ciągników leśnych lub rolniczych oraz wszelkich maszyn ruchomych”,
- w art. 2 i 3 wyrazy „załącznik I” zastępuje się wyrazami „odpowiednie załączniki”,
- w art. 4 wyrazy „załącznik I pozycja 2.2” zastępuje się wyrazami „odpowiednie załączniki”,
- w art. 5 wyrazy „załączniki I i II” zastępuje się wyrazem „załączniki”.
2. Przed załącznikami dodaje się wykaz załączników, a załączniki do dyrektywy 74/61/EWG zastępuje się załącznikami do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Z mocą od dnia 1 maja 1996 r. Państwa Członkowskie nie mogą:
- odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, typu imobilizera lub typu systemu alarmowego, udzielenia homologacji typu EWG, udzielenia krajowej homologacji typu,
- zabronić rejestracji, sprzedaży ani wprowadzania do ruchu pojazdów, a także zabronić sprzedaży ani dopuszczenia do eksploatowania imobilizerów lub systemów alarmowych,
z przyczyn związanych z urządzeniami zabezpieczającymi pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem, jeżeli urządzenia te spełniają wymogi dyrektywy 74/61/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
2. Z mocą od dnia 1 stycznia 1997 r. Państwa Członkowskie:
- nie będą przyznawać homologacji typu EWG, i
- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,
w odniesieniu do typu pojazdu, z przyczyn związanych z urządzeniami zabezpieczającymi przed bezprawnym użyciem lub w odniesieniu do typu imobilizera lub w odniesieniu do typu systemu alarmowego, jeżeli nie zostały spełnione wymogi dyrektywy 74/61/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
3. Z mocą od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:
- uznają świadectwa zgodności, towarzyszące nowym pojazdom, zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy 70/156/EWG, za już nieważne, do celów art. 7 ust. 1 tej dyrektywy,
- mogą odmówić rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów, które nie posiadają świadectw zgodności, zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG,
- mogą odmówić sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych imobilizerów lub nowych systemów alarmowych,
z przyczyn związanych z urządzeniami zabezpieczającymi przed bezprawnym użyciem, jeżeli nie zostały spełnione wymogi dyrektywy 74/61/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
4. Z mocą od dnia 1 października 1998 r. wymogi niniejszej dyrektywy dotyczące imobilizerów i systemów alarmowych, będących częścią lub oddzielnym zespołem technicznym, mają zastosowanie do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
Artykuł 3
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 maja 1996 r. Niezwłocznie poinformują o tym Komisję.
2. Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierać będą odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które zostaną przyjęte w odniesieniu do zagadnień, których dotyczy niniejsza dyrektywa.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 listopada 1995 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
|
|
| |
| Strona | ||
ZAŁĄCZNIK I: | Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu ........................................... | 4 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Wzór świadectwa zgodności ......................................................... | 6 | |
|
|
| |
ZAŁĄCZNIK II: | Dokumenty informacyjne ..................................................................................... | 7 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Dokument informacyjny dotyczący typu pojazdu .............................
| 7 | |
| Dodatek 2: Informacja dotycząca typu imobilizera ............................................
| 9 | |
| Dodatek 3: Dokument informacyjny dotyczący typu samochodowego systemu alarmowego ................................................................................. |
10 | |
|
|
| |
ZAŁĄCZNIK III: | Świadectwa homologacji typu EWG ..................................................................... | 11 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Świadectwo homologacji typu pojazdu EWG...................................
| 11 | |
| Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu imobilizera EWG ..............................
| 13 | |
| Dodatek 3: Świadectwo homologacji typu systemu alarmów samochodowych EWG........................................................................................... |
15 | |
|
|
| |
ZAŁĄCZNIK IV: | Zakres, definicje i wymogi dotyczące urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem.......................................................................................... |
17 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Procedura badająca zużywalność urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem oddziaływujących na układ kierowniczy .........
|
21 | |
| Dodatek 2: Procedura badająca zużywalność urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem oddziaływujących na układ kierowniczy za pomocą ogranicznika momentu ..................................................... |
22 | |
|
|
| |
ZAŁĄCZNIK V: | Zakres, definicje i wymogi dotyczące imobilizerów ................................................. | 23 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Wzór świadectwa instalacji ........................................................... | 27 | |
|
|
| |
ZAŁĄCZNIK VI: | Zakres, definicje i wymogi dotyczące systemów alarmów samochodowych .............. | 28 | |
|
|
| |
| Dodatek 1: Wzór świadectwa instalacji ...........................................................
| 41 | |
| Dodatek 2: Badanie systemów bezpieczeństwa w przestrzeni pasażerskiej .......
| 42 | |
| Dodatek 3: Wymagania techniczne dotyczące przełączników mechanicznych ...
|
42 | |
| Dodatek 4: Zalecenia techniczne dotyczące dźwiękowych urządzeń alarmowych &nb sp; |
43 | |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00