DYREKTYWA RADY 93/93/EWG
z dnia 29 października 1993 r.
w sprawie mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych
Dziennik Urzędowy nr L 311 14/12/1993 s.76
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2004 r., Nr 236, poz. 12)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1),
uwzględniając wniosek Komisji(2),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(3),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału; należy przyjąć środki niezbędne do jego funkcjonowania;
w każdym Państwie Członkowskim pojazdy dwu- lub trzykołowe w odniesieniu do swoich mas i wymiarów muszą wykazywać określone cechy techniczne przewidziane w bezwzględnie wiążących przepisach, które różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; z powodu różnic między nimi, przepisy takie stwarzają bariery w handlu we Wspólnocie;
te utrudnienia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego mogą zostać usunięte, jeżeli wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą te same wymogi w miejsce ich przepisów krajowych;
niezbędnym jest sformułowanie zharmonizowanych wymogów dotyczących mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych w celu umożliwienia zastosowania do każdego typu takich pojazdów i ich części składowych procedur homologacji typu ustanowionych dyrektywą 92/61/EWG;
w obliczu skali i wpływu proponowanego działania w danym sektorze, środki wspólnotowe, objęte niniejszą dyrektywą są konieczne, wręcz niezbędne, dla osiągnięcia zamierzonego celu, którym jest ustanowienie wspólnotowej homologacji typu pojazdów; cel ten nie może być osiągnięty w dostatecznym stopniu przez Państwa Członkowskie działające indywidualnie;
przepisy niniejszej dyrektywy nie powinny zobowiązywać tych Państw Członkowskich, które na swoim terytorium nie zezwalają dwukołowym pojazdom silnikowym na ciągnięcie przyczepy, do zmiany ich regulacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Niniejsza dyrektywa wraz z Załącznikiem stosuje się do mas i wymiarów wszystkich typów pojazdów, zgodnie z art. 1 dyrektywy 92/61/EWG.
Artykuł 2
Procedura przyznawania homologacji typu części dotyczących mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych oraz zasady regulujące swobodny przepływ takich pojazdów są ustanowione w rozdziałach II i III dyrektywy 92/61/EWG.
Artykuł 3
Wszelkie zmiany niezbędne do dostosowania wymagań załączników do postępu technicznego przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG(5).
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed 1 maja 1995 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.
Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia ustanawiane są przez Państwa Członkowskie.
2. Od daty określonej w ust. 1 Państwa Członkowskie nie mogą, z powodów związanych z masami i wymiarami, zakazywać początkowego dopuszczania do ruchu pojazdów, które są zgodne z niniejszą dyrektywą.
Przepisy określone w ust. 1 stosuje się od 1 listopada 1995 r.
3. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 października 1993 r.
(1) Dz.U. nr L 225 z 10.8 1992, str. 72.
(2) Dz.U. nr C 293 z 9.11 1992, str. 1.
(3) Dz.U nr C 337 z 21.12 1992, str. 104 oraz decyzja z dnia 27 października 1993 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U nr C 73 z 15.3 1993, str. 22.
(5) Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. nr L 42 z 23.2 1970, str. 1), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. nr L 225 z 10.8.1992, str. 1).
ZAŁĄCZNIK
DEFINICJE, WYMAGANIA OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE [1]
1. DEFINICJE
Do celów niniejszej dyrektywy:
1.1. długość
oznacza odległość między dwoma pionowymi płaszczyznami prostopadłymi do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu oraz stycznymi odpowiednio do przodu i tyłu pojazdu. Wszystkie części pojazdu oraz, w szczególności, wszystkie części zamontowane na stałe, wydłużające pojazd (zderzaki, błotniki itd.), muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn;
1.2. szerokość
oznacza odległość między dwoma płaszczyznami równoległymi do płaszczyzny wzdłużnej pojazdu i stycznymi do pojazdu po obu stronach tej płaszczyzny. Wszystkie części pojazdu oraz, w szczególności, wszystkie części zamontowane na stałe, poszerzające pojazd, muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn, za wyjątkiem lusterka wstecznego (lusterek wstecznych);
1.3. wysokość
oznacza odległość między płaszczyzną podparcia pojazdu oraz płaszczyzną równoległą styczną do górnej części pojazdu. Wszystkie części pojazdu muszą być zawarte w obrębie tych dwóch płaszczyzn, za wyjątkiem lusterka(ek) wstecznego(ych);
1.4 płaszczyzna wzdłużna
oznacza płaszczyznę pionową biegnącą równolegle do prostoliniowego kierunku jazdy pojazdu;
1.5. masa nieobciążonego pojazdu
oznacza masę pojazdu gotowego do normalnego użytkowania oraz wyposażonego w następujący sposób:
– w dodatkowy sprzęt wymagany jedynie do zamierzonego normalnego użytkowania,
– w kompletny osprzęt elektryczny, włączając w to oświetlenie i światła sygnałowe dostarczone przez producenta,
– w przyrządy i urządzenia wymagane przez przepisy, według których została zamierzona masa nieobciążonego pojazdu,
– w odpowiednie ilości płynów w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania wszystkich części pojazdu.
1.5.1. W przypadku pojazdów kategorii L6e i L7e przeznaczonych do transportu towarów i zaprojektowanych do wyposażenia w nadbudowy wymienne, ogólna masa tych nadbudów nie będzie uwzględniana w obliczaniu masy nieobciążonego pojazdu i będzie uważana za część ładunku użytecznego.
W tym przypadku spełnione muszą zostać następujące dodatkowe warunki:
a) podstawowy typ pojazdu (kabina podwozia), na której przewidziane jest zamontowanie wspomnianej wyżej nadbudowy, musi spełniać wszystkie zalecenia określone dla kategorii L6e i L7 „pojazdów czterokołowych do transportu towarów” (włączając z limitem masy 350 kg nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L6e i z limitem masy 550 kg masy nieobciążonego pojazdu dla kategorii pojazdów L7e);
b) nadbudowa uważana jest za wymienną, jeśli możliwe jest jej łatwe zdjęcie z kabiny podwozia bez wykorzystania narzędzi;
c) jeśli chodzi o nadbudowę, producent pojazdu zobowiązany jest ująć w dokumencie informacyjnym, którego wzór zawiera załącznik II do dyrektywy 2002/24/WE, maksymalne dozwolone wymiary, masę, limity dla pozycji środka ciężkości oraz rysunek z pozycją urządzeń mocujących.
Uwaga: Paliwo oraz mieszanka paliwowa nie są włączone do pomiarów, jednakże takie składniki jak kwas akumulatorowy, ciecz hydrauliczna, ciecz chłodząca oraz olej silnikowy muszą być włączone.
1.6 masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy
oznacza masę nieobciążonego pojazdu, do której dodana jest masa następujących składników:
- paliwa: bak napełniony, co najmniej w 90% pojemności podanej przez producenta,
- dodatkowego wyposażenia zwykle dostarczanego przez producenta razem z wyposażeniem potrzebnym do normalnego funkcjonowania (zestaw narzędzi, bagażnik, przednia szyba, sprzęt ochronny, itd.).
Notabene: w przypadku pojazdu napędzanego mieszanką paliwowo-olejową:
a) jeżeli paliwo i olej są wstępnie mieszane, wyraz "paliwo” musi być rozumiany jako wstępna mieszanina paliwa i oleju tego typu;
b) jeżeli paliwo i olej są wprowadzane oddzielnie, wyraz "paliwo” musi być rozumiane tylko jako benzyna. W tym przypadku olej jest już włączony w pomiar masy nieobciążonego pojazdu;
1.7. masa kierowcy
zwyczajowo przyjmuje się okrągłą liczbę 75 kg;
1.8 technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita
oznacza masę obliczoną przez producenta dla szczególnych warunków funkcjonowania, przy uwzględnieniu takich czynników jak wytrzymałość materiałów, dopuszczalne obciążenie opon, itd.;
1.9 maksymalna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta
oznacza ładowność otrzymaną przez odjęcie masy zdefiniowanej w ust. 1.6. wraz z masą kierowcy (zdefiniowaną w ust. 1.7.) od masy zdefiniowanej w ust. 1.8.
2. WYMOGI OGÓLNE
Podczas kontroli muszą być spełnione następujące wymagania:
2.1. muszą zostać zmierzone wymiary pojazdu przy masie nieobciążonej i oponach napompowanych do ciśnienia zalecanego przez producenta dla masy nieobciążonej;
2.2. pojazd musi być w pozycji pionowej, a koła w pozycji zgodnej z ruchem w linii prostej;
2.3. wszystkie koła pojazdu muszą stać na płaszczyźnie podparcia pojazdu, za wyjątkiem kół zapasowych.
3. WYMOGI SZCZEGÓLNE
3.1. Wymiary maksymalne
3.1.1. Maksymalne dopuszczalne wymiary dla dwu-, trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:
3.1.1.1. - długość: 4,00 m,
3.1.1.2. - szerokość: 1,00 m dla dwukołowych motorowerów, 2,00 m dla innych pojazdów,
3.1.1.3. - wysokość: 2,50 m.
3.2. Maksymalne masy
3.2.1. Maksymalną masą dla dwukołowych pojazdów silnikowych jest technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita określana przez producenta.
3.2.2. Maksymalne masy nieobciążonych trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:
3.2.2.1. trzykołowe pojazdy silnikowe:
270 kg dla motorowerów
1 000 kg dla pojazdów trzykołowych (nie wlicza się masy akumulatorów trakcyjnych w pojazdach o napędzie elektrycznym);
3.2.2.2. czterokołowe pojazdy silnikowe:
350 kg - lekkie pojazdy czterokołowe;
400 kg - pojazdy czterokołowe do przewozu osób, inne niż lekkie;
550 kg - pojazdy czterokołowe do transportu towarów, inne niż lekkie (nie wlicza się masy akumulatorów trakcyjnych w pojazdach o napędzie elektrycznym).
3.2.3. Maksymalne ładowności użytkowe zgłoszone przez producenta dla trzy- lub czterokołowych pojazdów silnikowych są następujące:
3.2.3.1. motorowery trzykołowe:
300 kg;
3.2.3.2. lekkie pojazdy czterokołowe
200 kg;
3.2.3.3. pojazdy trzykołowe:
3.2.3.3.1. do przewozu towarów:
1 500 kg;
3.2.3.3.2. do przewozu osób:
300 kg;
3.2.3.4. pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie:
3.2.3.4.1. do przewozu towarów:
1 000 kg;
3.2.3.4.2. do przewozu osób:
200 kg;
3.2.4. dwu-, trzy- lub czterokołowe pojazdy silnikowe mogą mieć zezwolenie na holowanie masy określonej przez producenta nieprzekraczającej 50% masy nieobciążonego pojazdu.
Dodatek 1
Dokument informacyjny odnośnie mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych
(dołączany do wniosku o homologację typu części, jeśli nie został złożony z wnioskiem o homologację typu pojazdu)
Nr porządkowy (nadawany przez wnioskodawcę): .................
Wniosek o homologację typu części w odniesieniu do mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych musi zawierać informacje wymienione w załączniku II do dyrektywy 92/61/EWG:
- w części A sekcja:
- 0.1,
- 0.2,
- 0.4-0.6,
- 1.2,
- 2.1-2.5,
- w części C sekcja 1.2.1.
Dodatek 2
Nazwa urzędu |
Świadectwo homologacji typu części w odniesieniu do mas i wymiarów dwu- lub trzykołowych typów pojazdów silnikowych
WZÓR
Sprawozdanie nr ................. służby technicznej ........ z dnia .............
Homologacja typu części nr ..... . Przedłużenie nr ................
1. Znak towarowy lub nazwa pojazdu .....................
2. Typ pojazdu ..............................
3. Nazwa i adres producenta ...........................
4. Nazwa i adres przedstawiciela producenta (o ile istnieje) ..............
......................................
5. Data poddania pojazdu testowi .........................
6. Przyznanie/odmowa homologacji typu części składowych1
7. Miejscowość ................................
8. Data .............................................................
9. Podpis ....................................
1 Niepotrzebne skreślić.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 dyrektywy Komisji 2004/86/WE z dnia 5 lipca 2004 r. zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 93/93/EWG, w sprawie mas i wymiarów dwu– lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.Urz.UE L 236 z 07.07.2004, str. 12). Zmiana weszła w życie 27 lipca 2004 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00