DYREKTYWA KOMISJI 93/81/EWG
z dnia 29 września 1993 r.
dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/53/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. odnosząca się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w pojazdach(3), zmieniona dyrektywą Rady 91/542/EWG(4), zmniejsza wartości graniczne odnoszące się do zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w nowych pojazdach sprzedawanych, zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu drogowego od 1 października 1993 r.;
art. 8 ust. 2 lit. b) dyrektywy 70/156/EWG przewiduje możliwość objęcia przez Państwa Członkowskie odstępstwem pojazdów z „końcówek serii” przez ograniczony okres i dla małych ilości pojazdów;
odstępstwo to jest ograniczone do pojazdów kategorii M1, na podstawie części B załącznika XII dyrektywy 70/156/EWG;
przewiduje się, że w 1993 r. całkowity rynek ciężarowych pojazdów użytkowych we Wspólnocie odnotuje spadek o 13% w stosunku do liczby pojazdów sprzedanych w 1992 r.; stanowi to spadek o 25% liczby sprzedanych pojazdów w ciągu czterech lat;
w związku z silną tendencją zniżkową na wspólnotowym rynku pojazdów z silnikiem Diesla, objętych dyrektywą 88/77/EWG, jest prawdopodobne, iż pewna liczba pojazdów posiadających homologację typu zgodną z poprzednią wersją dyrektywy może nie zostać sprzedana przed 1 października 1993 r.;
w przypadku braku dyrektywy zmieniającej cześć B załącznika XII, producenci takich pojazdów pozostaliby z niemożliwymi do sprzedania zapasami takich pojazdów lub musieliby przyjąć środki nieekonomiczne dla spełnienia wymogów tej dyrektywy;
taka sytuacja stanowiłaby dodatkowe obciążenie finansowe dla producentów i zagrażałaby ich zdolności do inwestowania w przyszłe, zaawansowane technologicznie produkty, w sytuacji gdy wspólnotowy rynek tego typu pojazdów już w tej chwili odnotowuje silną tendencję zniżkową;
podobny problem może w przyszłości pojawić się w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla, z uwagi na niekorzystne tendencje rozwoju tego rynku;
w celu uniknięcia niekorzystnych konsekwencji handlowych, określonych powyżej, niezbędna jest zmiana dyrektywy 70/156/EWG przez rozszerzenie zakresu odstępstwa obejmującego pojazdy z „końcówek serii” na wszystkie kategorie pojazdów i nie ograniczając go do pojazdów kategorii M1;
maksymalna liczba pojazdów z „końcówek serii”, które mogą skorzystać z tego odstępstwa nie może przekraczać 10% pojazdów tego typu dopuszczonych do ruchu w danym Państwie Członkowskim w poprzednim roku; a całkowity wpływ tej zmiany na środowisko będzie nieznaczny i tymczasowy;
konieczne jest wyjaśnienie wpływu przepisów dyrektywy 70/156/EWG na ograniczenia „końcówek serii”, w celu znalezienia ostatecznego rozwiązania dostosowanego do potrzeb wszystkich kategorii pojazdów, wraz z pojazdami konstruowanymi wieloetapowo; Komisja zbada ten problem do 31 maja 1994 r. i przedstawi do tego dnia odpowiednie propozycje Państwom Członkowskim;
Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Cześć B załącznika XII do dyrektywy 70/156/EWG zostaje zmieniona przez wykreślenie wyrażenia: „dla kategorii M1”.
Artykuł 2
1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do 1 listopada 1993 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.
2. Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3. Państwa Członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 1993 r.
W imieniu Rady | |
Martin BANGEMANN | |
Wiceprzewodniczący |
(1) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1
(2) Dz.U. nr L 225 z 10.8.1992 s.1.
(3) Dz.U. nr L 36 z 9.2.1988, str. 33.
(4) Dz.U. nr L 295 z 25.10.1991, str. 1
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00