ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2921/90
z dnia 10 października 1990 r.
w sprawie pomocy do produkcji kazeiny i kazeinianów z mleka odtłuszczonego
Dziennik Urzędowy nr L 279 11/10/1990 s.22
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3879/89(2), w szczególności jego art. 11 ust. 3 oraz art. 28,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (EWG) nr 987/68(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1435/90(4), ustanawia ogólne zasady przyznawania pomocy na przetwarzanie mleka odtłuszczonego na kazeinę i kazeiniany; szczegółowe przepisy w celu zastosowania tych zasad zostały przyjęte w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 756/70(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 2832/90(6);
rozporządzenie (EWG) nr 756/70 zawiera liczne przepisy dotyczące weryfikacji ostatecznego wykorzystania kazeiny i kazeinianów w powiązaniu ze stosowaniem art. 2 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 987/68; ten ostatni przepis nie będzie stosowany począwszy od 15 października 1990 r. na postawie art. 6 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2204/90(7); dlatego odpowiednie przepisy rozporządzenia (EWG) nr 756/70 powinny zostać uchylone z mocą od tej daty;
doświadczenie wykazuje, że należy określić przepisy w sprawie nadzoru, w szczególności w odniesieniu do częstotliwości i rodzaju kontroli przeprowadzanej na miejscu oraz w sprawie sankcji za nieprzestrzeganie warunków ustanowionych w zakresie przyznawania pomocy; uwzględniając wyżej wymienione zmiany odnoszące się do systemu przyznawania pomocy szczegółowe zasady stosowania należy zawrzeć w nowym rozporządzeniu a uchylić rozporządzenie (EWG) nr 756/70;
Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Pomoc przyznaje się producentom kazeiny i kazeinianów tylko wtedy, jeżeli produkty te:
- zostały wytworzone z odtłuszczonego mleka pochodzenia wspólnotowego lub kazeiny surowej pozyskanej z mleka pochodzenia wspólnotowego,
- odpowiadają wymogom dotyczącym składu, zgodnie z załącznikiem I, II lub III,
- są opakowane zgodnie z treścią art. 3.
2. Pomoc wypłaca się na podstawie pisemnego wniosku przedłożonego właściwym władzom i zawierającego:
(i) nazwę (nazwisko) i adres producenta;
(ii) ilość wyprodukowanej kazeiny lub kazeinianów, objętą wnioskiem, i ich jakość;
(iii) numery partii produkcyjnych, których dotyczy wniosek.
3. Dla celów niniejszego rozporządzenia partia towaru musi składać się z produktów identycznej jakości, wyprodukowanych w tym samym dniu. Jeżeli jednak całkowita produkcja kazeiny i jej pochodnych w danym zakładzie nie przekroczyła 1 000 ton w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego, partia towaru może składać się z produktów wyprodukowanych w ciągu tego samego tygodnia kalendarzowego.
Artykuł 2
1. Pomoc w odniesieniu do 100 kilogramów mleka odtłuszczonego przetworzonego na kazeinę lub kazeiniany, wskazane w ust. 2, ustala się na 7,94 ECU.
2. Przy obliczaniu wysokości pomocy przyjmuje się, że:
a) jeden kilogram kazeiny kwasowej jak zdefiniowano w załączniku I został wytworzony z 32,17 kilogramów mleka odtłuszczonego;
b) jeden kilogram:
- kazeiny jak zdefiniowano w załączniku I
lub
- kazeiny podpuszczkowej jak zdefiniowano w załączniku I
lub
- kazeiny kwasowej jak zdefiniowano w załączniku II
został wyprodukowany z 33,97 kilogramów mleka odtłuszczonego;
c) jeden kilogram:
- kazeiny podpuszczkowej jak zdefiniowano w załączniku II
lub
- kazeiny jak zdefiniowano w załączniku II
został wyprodukowany z 35,77 kilogramów mleka odtłuszczonego;
d) jeden kilogram kazeiny jak zdefiniowano w załączniku III został wyprodukowany z 24,97 kilogramów mleka odtłuszczonego;
e) jeden kilogram kazeinianu jak zdefiniowano w załączniku III został wyprodukowany z 28,57 kilogramów mleka odtłuszczonego.
3. Pomoc przyznaje się według stawek stosowanych w dniu produkcji kazeiny i kazeinianów.
4. Kwotę pomocy przelicza się na walutę krajową po reprezentatywnym kursie przeliczeniowym stosowanym w dniu produkcji kazeiny lub kazeinianów.
Artykuł 3
Na pojemnikach i opakowaniach kazeiny i kazeinianów musi widnieć:
a) opis produktu oraz procentowo określona albo zawartość minimalna albo maksymalna zawartość albo rzeczywista zawartość składników wymienionych w załącznikach I, II i III. Opis, jakie ma widnieć na produktach określonych w załączniku III, w zależności od przypadku, jest następujące:
„Kazeina / kazeiniany zawierające ponad 5%, ale nie więcej niż 17% białek mleka poza kazeiną, wytrąconego równocześnie i obliczone w stosunku do ogólnej zawartości białka mleka.”
b) wyrazy „rozporządzenie (EWG) nr 2921/90”;
c) numer partii towaru.
Artykuł 4
1. Producenci kazeiny lub kazeinianów nie mogą korzystać z pomocy, chyba że:
a) prowadzą miesięczne zestawienia ilości dostarczonych, wyprodukowanych, użytych i sprzedanych mleka i przetworów mlecznych, w tym kazeiny i kazeinianów;
b) poddają się kontroli przeprowadzanej przez właściwy organ.
2. Zestawienia określone w ust. 1 lit. a) obejmują co najmniej następujące informacje:
a) dane dotyczące mleka i śmietany;
b) zakupy kazeiny surowej;
c) zakupy kazeiny i kazeinianów;
d) wyprodukowana ilość kazeiny i kazeinianów, zidentyfikowanych za pomocą numeru partii, z datą produkcji;
e) wielkość produkcji pozostałych przetworów mlecznych;
f) ilość sprzedanej kazeiny i kazeinianów, z datą sprzedaży, a także nazwa (nazwisko) i adres odbiorcy;
g) straty, próbki, ilości zwrócone i wymienione mleka, przetworów mlecznych, kazeiny i kazeinianów.
Zestawienia są poparte się w szczególności za pomocą dokumentacji dostaw, faktur i dokumentacja księgowa przedsiębiorstwa.
Artykuł 5
1. W celu zapewnienia właściwego przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia, Państwa Członkowskie przeprowadzają niezapowiedziane kontrole na miejscu, przy czym decyzje w tym zakresie podejmowane są na podstawie harmonogramu produkcji zakładu. Przeprowadza się co najmniej jedną kontrolę w okresie siedmiu dni produkcji.
Kontrole obejmują pobieranie próbek z każdej partii produkcji i odnoszą się zwykle do warunków produkcji, ilości i składu produkowanej kazeiny i kazeinianów.
2. W odstępach czasu zależnych od produkowanych ilości kazeiny i kazeinianów, kontrole określone w ust. 1 są uzupełniane o szczegółową kontrole i pobieranie próbek, w celu porównania danych zawartych we wniosku i w zestawieniach określonych w art. 4, z wartościami zawartymi w odpowiednich dokumentach handlowych i z faktycznym stanem magazynowym produktów.
Te dodatkowe kontrole muszą obejmować co najmniej 25% łącznej ilości ujętej we wniosku, a każdy zakład musi być kontrolowany, co najmniej raz na sześć miesięcy.
3. W razie stwierdzenia:
a) znacznych nieprawidłowości dotyczących 5% lub więcej kontrolowanych działań związanych z pomocą,
b) znacznych rozbieżności w porównaniu z poprzednimi działaniami beneficjanta,
Państwa Członkowskie nasilają liczbę kontroli przewidzianych w ust. 2 oraz niezwłocznie powiadamiają Komisję.
4. Państwa Członkowskie odzyskują kwoty niesłusznie wypłacone, powiększone o odsetki. Stosuje się stopy procentowe, jakie zostały ustalone na podstawie art. 3 lub 4 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 411/88(8) i nalicza się je począwszy od dnia wypłaty pomocy.
5. Z wyjątkiem przypadków siły wyższej, jeśli kontrola wykaże, że pomoc wnioskowana lub wypłacona jest wyższa od rzeczywiście należnej na mocy przepisów niniejszego rozporządzenia:
- pomoc zostaje zmniejszona o 15%, jeśli różnica jest mniejsza niż 8%, a o 50%, jeśli różnica mieści się między 8% a 20%. Jeśli pomoc została już wypłacona, zwrócić należy kwoty odpowiadające 15% lub 50% sumy, w zależności od przypadku,
- pomocy nie przyznaje się lub cała pomoc musi zostać zwrócona, jeśli różnica jest wyższa niż 20%.
6. Jeśli kontrola wykazuje, że różnica określona w ust. 5 wynika z błędu w przedłożonym wniosku, popełnionym umyślnielub w wyniku rażącego zaniedbania, składającego wniosek wyklucza się z możliwości uzyskania pomocy w ciągu sześciu miesięcy od daty notyfikacji o takim wykluczeniu.
Artykuł 6
Rozporządzenie (EWG) nr 756/70 niniejszym traci moc.
Zabezpieczenia wniesione na mocy art. 4 ust. 1 lit. b) akapit pierwszy tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 756/70 zostają zwolnione z chwilą wprowadzenia przez Państwo Członkowskie mechanizmów kontrolnych przewidzianych w art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 i wydania upoważnień przewidzianych w art. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2742/90(9) oraz w odniesieniu do ilości, które do 14 października 1990 r. nie dotarły jeszcze do miejsc przeznaczenia, wymienionych w art. 1 ust. 1 akapit pierwszy tiret drugie i trzecie rozporządzenia (EWG) nr 756/70. W przypadku, gdy do 14 października 1990 r. ilości dotarły do wymienionych wyżej miejsc przeznaczenia, zainteresowane strony mogą żądać zwolnienia zabezpieczenia przedkładając wniosek, z załącznikami spełniającymi warunki określone w art. 12 lub art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 569/88(10).
Artykuł 7
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kazeiny i kazeinianów wyprodukowanych począwszy od 15 października 1990 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 października 1990 r.
W imieniu Komisji
Ray Mac SHARRY
Członek Komisji
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00