DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do głębokości bieżnika opon niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep
(89/459/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie, przyjęli w dniu 19 grudnia 1984 r. rezolucję o bezpieczeństwie drogowym(4), zwracając się do Komisji o przedłożenie Radzie propozycji w tej sprawie;
przepisy dotyczące minimalnej głębokości bieżnika opon, mimo, iż stanowią indywidualny i specyficzny problem, znajdują się wśród celów i prac objętych harmonogramem na 1986 r., który był Rokiem Bezpieczeństwa Drogowego we Wspólnocie;
Parlament Europejski przyjął w dniu 18 lutego 1986 r. rezolucję w sprawie programu Komisji odnośnie Roku Bezpieczeństwa Drogowego 1986(5), która wymieniała kwestię głębokości bieżnika opon jako jeden z przepisów Komisji, które mają zostać przyjęte jak najszybciej;
przepisy tego rodzaju muszą zapewniać wyższy stopień bezpieczeństwa;
wymogi krajowe regulujące minimalną głębokość bieżnika w Państwach Członkowskich różnią się między sobą i różnice te powodują problemy odnośnie przestrzegania prawa drogowego przez kierowców używających swych pojazdów na terytoriach różnych Państw Członkowskich;
harmonizacja tych wymogów ułatwi swobodny przepływ pojazdów i podróże indywidualne między Państwami Członkowskimi oraz pomoże usunąć bariery w handlu i zakłócenia konkurencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia, że głębokość głównych rowków bieżnika opon dla pojazdów kategorii M1, N1, 01 i 02, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG(7), przez cały okres eksploatacji wynosi, co najmniej 1,6 mm.
„Główne rowki” oznaczają szerokie rowki w środkowej części powierzchni bieżnika, która obejmuje około trzech czwartych powierzchni szerokości bieżnika.
Artykuł 2
Po konsultacji z Komisją, Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu niniejszej dyrektywy lub ustanowić szczególne przepisy dotyczące pojazdów o znaczeniu historycznym oraz pojazdów oryginalnie wyposażonych opony, zarówno pneumatyczne, jak i inne, które jako nowe miały bieżnik o głębokości poniżej 1,6 mm, pod warunkiem, że będąc wyposażone w takie opony, są używane w wyjątkowych warunkach oraz nigdy lub prawie nigdy nie poruszają się po drogach publicznych.
Artykuł 3
Po konsultacji z Komisją, Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 1 czerwca 1991 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1992 r. Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o tekstach przepisów przyjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.
W imieniu Rady | |
R. DUMAS | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr C 279 z 17.10.1987, str. 5.
(2) Dz.U. nr C 47 z 27.2.1989, str. 185.
(3) Dz.U. nr C 80 z 28.3.1988, str. 22.
(4) Dz.U. nr C 341 z 21.12.1984, str. 1.
(5) Dz.U. nr C 68 z 24.3.1986, str. 35.
(6)Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(7)Dz.U. nr L 220 z 8.8.1987, str. 44.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00