DYREKTYWA RADY
z dnia 13 kwietnia 1989 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zabezpieczeń bocznych (osłon bocznych) niektórych pojazdów silnikowych i ich przyczep (89/297/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego w okresie upływającym dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób usług i kapitału;
wymagania techniczne, które muszą spełniać pojazdy na mocy ustawodawstw krajowych, odnoszą się, między innymi, do osłon bocznych w pojazdach silnikowych i ich przyczepach;
wymagania te różnią się między Państwami Członkowskimi; dlatego też konieczne jest by wszystkie Państwa Członkowskie przyjęły jednakowe wymagania zarówno w uzupełnieniu jak i w miejsce istniejących przepisów tak, aby umożliwić, w szczególności, procedurę homologacji typu EWG, która stanowiła przedmiot dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (4), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG (5), która zostanie wprowadzona w odniesieniu do każdego typu pojazdu;
w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego należy zamocować osłony boczne we wszystkich pojazdach należących do górnej kategorii masy, aby zapewnić niechronionym użytkownikom dróg (przechodniom, rowerzystom, motocyklistom) skuteczne zabezpieczenie przed ryzykiem wpadnięcia pod bok pojazdu;
z przyczyn praktycznych wydaje się koniecznym zapewnienie różnych terminów składania wniosków dotyczących nowych homologacji typu i wszystkich nowych pojazdów;
zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów silnikowych obejmuje wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzonych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Do celów niniejszej dyrektywy, „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy kategorii N2 i N3 oraz przyczepę kategorii 03 i 04, określonych w załączniku 1 do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do użytkowania na drodze, z nadwoziem lub bez oraz o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h.
Artykuł 2
1. Żadne Państwo Członkowskie nie może, z przyczyn dotyczących zabezpieczeń bocznych, odmówić udzielenia homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdu, jeżeli pojazd ten spełnia wymagania ustalone w Załączniku.
2. Żadne Państwo Członkowskie nie może, z przyczyn dotyczących zabezpieczeń bocznych, odmówić lub zabronić sprzedaży, zarejestrowania, dopuszczenia do ruchu lub użytkowania pojazdu, jeżeli pojazd ten spełnia wymagania wymienione w niniejszym Załączniku.
Artykuł 3
Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu EWG, podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia, że będzie informowane o każdej modyfikacji części lub właściwości, określonych w Załączniku. Właściwe organy tego Państwa Członkowskiego określają, czy zachodzi konieczność powtórnego przeprowadzenia badań na zmodyfikowanym prototypie i sporządzenia nowego sprawozdania. Jeżeli badania wykażą, że wymagania niniejszej dyrektywy nie są spełnione, modyfikacja nie zostanie zatwierdzona.
Artykuł 4
1. Od dnia 1 czerwca 1990 r. Państwa Członkowskie:
— mogą nie wydawać już dokumentów przewidzianych w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, którego zabezpieczenia boczne nie spełniają wymagań niniejszej dyrektywy,
— mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu, którego zabezpieczenia boczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.
2. Od dnia 1 maja 1991 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać dopuszczenia po raz pierwszy do ruchu pojazdów, których zabezpieczenia boczne nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.
Artykuł 5
Zmiany konieczne dla przyjęcia wymagań Załącznika w celu uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.
Artykuł 6
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 30 października 1989 r. i niezwłocznie poinformują o tym Komisję.
2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 7
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 13 kwietnia 1989 r.
W imieniu Rady | |
P. SOLBES | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr C 265 z 5.10.1987, str. 21.
(2) Dz.U. nr C 94 z 11.4.1988, str. 23.
(3) Dz.U. nr C 80 z 28.3.1988, str. 17.
(4) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(5) Dz.U. nr L 220 z 8.8.1987, str. 44.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00