Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna
Wersja aktualna
obowiązujący
Alerty
DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 22 czerwca 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 79/622/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (próba statyczna)
(88/413/EWG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/297/EWG(2), w szczególności jej art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
w świetle zdobytych doświadczeń jest obecnie możliwe uściślenie i uzupełnienie niektórych przepisów dyrektywy Rady 79/622/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/354/EWG(4);
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Ciągników Rolniczych lub Leśnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W załącznikach III i IV do dyrektywy 79/622/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:
— odmówić w odniesieniu do typu ciągnika udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub
— zakazać dopuszczenia do ruchu ciągników;
jeżeli konstrukcje zabezpieczające przy przewróceniu tego typu ciągnika są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.
2. Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:
— nie mogą już wydawać dokumentów określonych w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, którego konstrukcje zabezpieczające przy przewróceniu nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;
— mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, którego konstrukcje zabezpieczające przy przewróceniu nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.
Artykuł 3
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 września 1988 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 czerwca 1988 r.
W imieniu Komisji | |
COCKFIELD | |
Wiceprzewodniczący |
(1) Dz.U. nr L 84 z 28.3.1974, str. 10.
(2) Dz.U. nr L 126 z 20.5.1988, str. 52.
(3) Dz.U. nr L 179 z 17.7.1979, str. 1.
(4) Dz.U. nr L 192 z 11.7.1987, str. 43.
ZAŁĄCZNIK
Pkt 1.4. i 1.4.1. w załączniku III do dyrektywy 79/622/EWG otrzymują brzmienie:
„1.4. Badanie na przeciążenie (patrz rysunki 4a, 4b, i 4c w załączniku IV)
1.4.1. Badanie na przeciążenie musi zostać przeprowadzone, jeżeli siła zmniejsza się o ponad 3% podczas ostatnich 5% osiągniętego odkształcenia w przypadku, gdy potrzebna energia jest pochłaniana przez konstrukcję (patrz rysunek 4b)”.
Przypis 1.2 do rysunku 4c w załączniku IV do dyrektywy 79/622/EWG otrzymuje brzmienie:
„jeżeli bF wynosi mniej niż 0,97 F’, badanie na przeciążenie musi zostać przeprowadzone”.