DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 21 czerwca 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 75/321/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (88/411/EWG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/297/EWG(2), w szczególności jej art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
w świetle zdobytych doświadczeń oraz biorąc pod uwagę najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie, jest obecnie możliwe uściślenie i uzupełnienie niektórych przepisów dyrektywy Rady 75/321/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 82/890/EWG(4);
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw zmierzających do usunięcia barier technicznych w handlu w sektorze ciągników rolniczych lub leśnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W Załączniku do dyrektywy 75/321/EWG wprowadza się następujące zmiany:
— W ppkt. 2.2.1.2 po „W przypadku wspomaganego układu kierowniczego” dodaje się „który nie jest połączony z innymi urządzeniami”.
— W ppkt. 2.2.4.1.1 akapit pierwszy zdanie przedostatnie tzn. „Układ kierowniczy i hamulcowy nie mogą mieć wspólnego źródła energii” otrzymuje brzmienie „Bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy 76/432/EWG dotyczącej hamulców, jeżeli istnieje połączenie hydrauliczne między hydraulicznym układem kierowniczym i hydraulicznym układem hamulcowym oraz jeżeli oba zasilane są z tego samego źródła, siła konieczna do uruchomienia układu kierowniczego nie przekracza 40 daN w przypadku awarii któregokolwiek z układów”.
Artykuł 2
1. Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:
— odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnim dyrektywy 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub
— zakazać dopuszczenia do ruchu ciągników;
jeżeli układ kierowniczy tego typu ciągnika jest zgodny z przepisami niniejszej dyrektywy.
2. Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:
— nie mogą już wydawać dokumentów określonych w art. 10 ust. 1 tiret ostatnim dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, którego układ kierowniczy nie jest zgodny z przepisami niniejszej dyrektywy;
— mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, którego układ kierowniczy nie jest zgodny z przepisami niniejszej dyrektywy.
Artykuł 3
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 września 1988 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 czerwca 1988 r.
W imieniu Komisji | |
COCKFIELD | |
Wiceprzewodniczący |
(1) Dz.U. nr L 84 z 28.3.1974, str. 10.
(2) Dz.U. nr L 126 z 20.5.1988, str. 52.
(3) Dz.U. nr L 147 z 9.6.1975, str. 24.
(4) Dz.U. nr L 378 z 31.12.1982, str. 45.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00