Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1988 nr 92 str. 47
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1988 nr 92 str. 47
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI

z dnia 24 marca 1988 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep (88/194/EWG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 85/647/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle postępu w technologii hamulcowej w ogóle, i w produkcji urządzeń przeciwblokujących w szczególności, możliwe jest obecnie wprowadzenie obowiązkowego wyposażenia niektórych ciężkich pojazdów i przyczep w takie urządzenia, spełniające odpowiednie specyfikacje niniejszej dyrektywy celem zwiększenia bezpieczeństwa drogowego;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Pojazdów Silnikowych,



PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

W załącznikach I i X do dyrektywy 71/320/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do układów hamulcowych:

— odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, ani wydania egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ani udzielenia krajowej homologacji typu, lub

— zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów

jeżeli układy hamulcowe takiego typu pojazdu lub takich pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

2. Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:

— nie wydają już egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą,

— mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3. Od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł 3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne w celu wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1988 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKCFIELD
Wiceprzewodniczący




(1) Dz.U. nr L 202 z 6.9.1971, str. 37.

(2) Dz.U. nr L 380 z 31.12.1985, str. 1.

(3) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załączników do dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywami 74/132/EWG, 75/524/EWG, 79/489/EWG i 85/647/EWG

ZAŁĄCZNIK I: DEFINICJE, WYMOGI, KONSTRUKCJA I MONTAŻ

Po ppkt. 1.17 dodaje się ppkt 1.18, 1.19 i 1.20 w brzmieniu:

„1.18. Autokar międzymiastowy

„Autokar międzymiastowy” oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do transportu między miastami, bez miejsc przeznaczonych specjalnie dla pasażerów stojących, ale mogący na krótkie odległości przewozić pasażerów stojących w przejściu.

1.19. Autokar dalekobieżny

„Autokar dalekobieżny” oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do ruchu dalekobieżnego, urządzony w sposób zapewniający wygodę pasażerom siedzącym i nie przewożący pasażerów stojących.

1.20. Układy przeciwblokujące

Patrz ppkt 2.1 załącznika X.”

Po ppkt. 2.2.1.21 dodaje się ppkt 2.2.1.22 i 2.2.1.23 w brzmieniu:

„2.2.1.22. Niektóre pojazdy silnikowe wyposażone są w układy przeciwblokujące, zgodnie z załącznikiem X, zgodnie z poniższą tabelą:

Pojazd

Masa maksymalna

Kategoria układu przeciwblokującego

Kategoria

Wyszczególnienie

M3

Autokary międzymiastowe i autokary dalekobieżne

> 12 ton

1

N3

Pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczep kategorii O4

> 16 ton

1

2.2.1.23. Jeżeli pojazdy silnikowe niewymienione w ppkt. 2.2.1.22 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X.”

Po ppkt. 2.2.2.12 dodaje się ppkt 2.2.2.13 i 2.2.2.14 w brzmieniu:

„2.2.2.13. Przyczepy kategorii O4 wyposażone są w układ przeciwblokujący zgodnie z załącznikiem X.

2.2.2.14. Jeżeli przyczepy niewymienione w ppkt 2.2.2.13 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X.”

ZAŁĄCZNIK X: WYMAGANIA STOSUJĄCE SIĘ DO BADAŃ POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W UKŁADY PRZECIWBLOKUJĄCE

Ppkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

„1.1. Celem niniejszego Załącznika jest zdefiniowanie wymaganej skuteczności układów hamulcowych z układami przeciwblokującymi, w które wyposażone są pojazdy drogowe. Ponadto pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczepy i przyczepy wyposażone w układy hamulcowe na sprężone powietrze muszą, kiedy są obciążone, spełniać wymogi zgodności wymienione w dodatku do ppkt 1.1.4.2 załącznika II.”

Ppkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

„3.2. Pojazd ciągniony uważa się za wyposażony w układ przeciwblokujący w rozumieniu pkt 1 dodatku do ppkt. 1.1.4.2 do załącznika II, jeżeli co najmniej dwa koła po przeciwnych stronach pojazdu są bezpośrednio kontrolowane przez układ przeciwblokujący, i spełnione są wszystkie odpowiednie wymagania niniejszego Załącznika. Ponadto, w przypadku przyczep z ładunkiem, co najmniej jedno koło na jednej osi przedniej i jedno (przeciwległe) koło na osi tylnej są bezpośrednio kontrolowane przez niezależne modulatory.”




* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00