Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna
Wersja aktualna
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY
z dnia 24 marca 1986 r.
przyjmująca, w imieniu Wspólnoty, załącznik F 2 do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji procedury celnej (86/103/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze co następuje:
decyzją 75/199/EWG(1), Wspólnota zawarła Międzynarodową Konwencję dotyczącą uproszczenia i harmonizacji procedury celnej;
załącznik F 2 dotyczący przetwarzania towarów, do użytku domowego, może zostać przyjęty przez Wspólnotę;
należy jednakże zgłosić przy tym przyjęciu pewne zastrzeżenia w celu uwzględnienia szczególnych wymogów unii celnej i obecnego stanu harmonizacji ustawodawstwa celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Załącznik F 2, dotyczący przetwarzania towarów do użytku domowego, do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji procedury celnej zostaje przyjęty w imieniu Wspólnoty, z ogólnym zastrzeżeniem i zastrzeżeniem w odniesieniu do zalecenia praktycznego 7.
Tekst Załącznika wraz z zastrzeżeniami, załączony jest do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Przewodniczący Rady upoważniony jest do wyznaczenia osoby umocowanej do notyfikowania Sekretarzowi Generalnemu Rady Współpracy Celnej przyjęcia przez Wspólnotę, z zastrzeżeniami określonymi w art. 1, Załącznika określonego w tym artykule(2).
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1986 r.
W imieniu Rady | |
G. BRAKS | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr L 100 z 21.4.1975, str. 1.
(2) Data wejścia w życie załącznika F 2 zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przez Sekretariat Generalny Rady.
ZAŁĄCZNIK F 2
DOTYCZĄCY PRZETWARZANIA TOWARÓW, DO UŻYTKU DOMOWEGO
WPROWADZENIE
Ogólnie cła i podatki obciążające towary przywożone do użytku domowego są w prawidłowy sposób dostosowane do polityki taryfowej danego kraju. Jednakże, w niektórych wypadkach, poziom ceł i podatków przywozowych obciążających towary przywożone jest taki, że jakakolwiek zamierzona produkcja, przetwarzanie, dalsza obróbka, po ich dopuszczeniu do użytku domowego uczyniłyby wszystkie czynności handlowe nieopłacalnymi i dany kraj poniósłby straty, gdy odpowiednie działania gospodarcze przeniesione zostałyby za granicę.
Z drugiej strony, można sprzyjać tego rodzaju działalności pozwalając, aby niektóre towary zostały przed dopuszczeniem do użytku domowego, przetworzone pod kontrolą celną,
Procedura celna przetwarzania towarów, które mają zostać dopuszczone do użytku domowego ma pozwolić, w przypadku, gdy przeprowadzenie tej operacji sprzyja gospodarce krajowej, aby niektóre przywożone towary zostały poddane pod kontrolą celną obróbce, w wyniku której kwota cła i podatków przywozowych za produkty uzyskane jest niższa od kwoty, która zostałaby pobrana za towary przywożone.
DEFINICJE
Do celów niniejszego załącznika:
a) „przetwarzanie towarów, do użytku domowego” oznacza procedurę celną z zastosowaniem której przywożone towary mogą zostać poddane, pod kontrolą celną, przed dopuszczeniem do użytku domowego, przetworzeniu lub obróbce w wyniku której kwota cła i podatków przywozowych za produkty uzyskane jest niższa od kwoty, która zostałaby pobrana za produkty przywożone;
b) „dopuszczenie do użytku domowego” oznacza procedurę celną, która pozwala towarom przywożonym pozostać na stałe na obszarze celnym. Procedura ta wiąże się z uiszczeniem ewentualnie należnego cła i podatków przywozowych oraz spełnieniem wszystkich potrzebnych formalności celnych;
c) „należności i podatki przywozowe” oznacza cła i wszystkie inne opłaty, podatki i należności lub różne obciążenia, które pobiera się w przywozie lub w związku z przywozem towarów, z wyjątkiem należności i obciążeń, których kwota ograniczona jest do przybliżonych kosztów świadczonych usług;
d) „zgłoszenie towaru” oznacza czynność dokonaną w formie pisemnej przez organ celny, poprzez którą osoba zainteresowana wskazuje procedurę celną, która ma zostać przyznana towarom i podaje informacje, których żądają organy celne w celu zastosowania tej procedury;
e) „kontrola celna” oznacza wszystkie środki podjęte w celu zapewnienia przestrzegania przepisów ustawowych i wykonawczych, które zobowiązane są stosować organy celne;
f) „zabezpieczenie” oznacza to co zapewnia, zgodnie z wymogami organów celnych, wykonanie obowiązków względem tych organów. Zabezpieczenie zwane jest „generalnym” w przypadku, gdy zapewnia ono wykonanie obowiązków wynikających z większej liczby operacji;
g) „osoba” oznacza zarówno osobę fizyczną jak i osobę prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.
ZASADY
1. Norma
Przetwarzanie towarów, do użytku domowego regulują przepisy niniejszego załącznika.
2. Norma
Ustawodawstwo krajowe określa warunki, jak również formalności celne, które należy spełnić w celu przetworzenia towarów, do użytku domowego.
Uwagi
1. Udzielenie zatwierdzenia przetworzenia towarów, do użytku domowego, uzależnione jest od spełnienia warunku, aby zamierzone operacje przetworzenia zostały uznane przez właściwe organy za korzystne dla gospodarki krajowej.
2. Prawo do dokonywania przetworzeń towarów do użytku domowego może zostać ograniczone do osób mających swoją siedzibę na obszarze celnym i których działalność jest zgodna z wymogami organów celnych.
3. Organy celne zwykle zezwalają, aby czynności przetwarzania dokonywane były w określonym miejscu (np. w pomieszczeniach importera) i przez określone osoby.
4. Organy celne mogą wyznaczać ryczałtowe współczynniki produktywności dla procesów przetwarzania towarów, do użytku domowego.
3. Norma
Udzielenie procedury przetwarzania towarów, do użytku domowego następuje pod warunkiem, że organy celne mogą stwierdzić, że produkty powstałe w wyniku przetworzenia uzyskane zostały z przywożonych towarów.
4. Norma
Udzielenie procedury przetwarzania towarów, do użytku domowego następuje pod warunkiem, że po dokonaniu przetworzenia nie można ich gospodarczo doprowadzić do stanu pierwotnego.
ZAKRES
5. Norma
Przetwarzanie towarów, do użytku domowego jest dozwolone w odniesieniu do określonych kategorii towarów podlegających odpowiednio zaaprobowanym procesom przetworzenia.
Uwaga
Zatwierdzenie to może zostać ograniczone wyłącznie do procesów przetwarzania, w wyniku których powstają produkty klasyfikowane pod określonymi pozycjami taryfowymi.
6. Norma
Przetwarzanie towarów, do użytku domowego, nie dotyczy jedynie towarów przywożonych bezpośrednio z zagranicy, ale jest również dozwolone w odniesieniu do towarów objętych tranzytem celnym lub które opuszczają skład celny bądź wolny obszar celny.
7. Zalecenie praktyczne
Przetworzenia towarów, do użytku domowego nie można odmówić wyłącznie w przyczyn dotyczących kraju ich pochodzeniem lub wysyłki.
8. Norma
Prawo do dokonywania przetworzenia towarów, do użytku domowego nie jest ograniczone do właściciela przywożonych towarów.
9. Zalecenie praktyczne
Osoby nieprzerwanie dokonujące znaczących przetworzeń tych samych kategorii towarów, do użytku domowego powinny korzystać z ogólnego pozwolenia na przeprowadzanie takich czynności.
ZGŁOSZENIE DO PRZETWORZENIA TOWARÓW, DO UŻYTKU DOMOWEGO
10. Norma
Ustawodawstwo krajowe określa warunki złożenia zgłoszenia towarów do przetworzenia, do użytku domowego i przedstawienia towarów we właściwym urzędzie celnym.
Uwaga
Złożenie zgłoszenia towarów dokonywane jest w zasadzie przed przetworzeniem, do użytku domowego w przypadku, gdy dane czynności są stosunkowo proste, można udzielić pozwolenia na dokonanie przetworzenia przed złożeniem zgłoszenia towarów.
ZABEZPIECZENIE
11. Norma
Formy ewentualnego zabezpieczenia przetworzenia towarów, do użytku domowego określane są w ustawodawstwie krajowymi lub, z jego zastosowaniem, przez organy celne.
12. Zalecenie praktyczne
Osoba zainteresowana powinna mieć możliwość dokonania wyboru formy zabezpieczenia spośród dopuszczalnych form zabezpieczeń.
13. Norma
Organy celne wyznaczają, zgodnie z ustawodawstwem krajowymi, kwotę zabezpieczenia dla przetworzenia towarów, do użytku domowego.
14. Zalecenie praktyczne
Zabezpieczenie powinno zostać wyznaczone w możliwie najniższej kwocie, uwzględniając potencjalne należności i podatki przywozowe.
Uwaga
To zalecenie praktyczne nie stanowi przeszkody dla wysokości kwoty zabezpieczenia, która naliczana jest na podstawie jednolitej stawki, w przypadku, gdy towary klasyfikowane są pod wieloma pozycjami taryfowymi.
15. Norma
Jeżeli w celu wykonania obowiązków wynikających z większej liczby czynności dokonywanych na podstawie procedury przetwarzania towarów, do użytku domowego, ma być złożone zabezpieczenie, organy celne przyjmują zabezpieczenie generalne.
16. Zalecenie praktyczne
Organy celne powinny odstąpić od żądania zabezpieczenia w przypadkach, gdy pozwolą one na pokrycie ewentualnie należnych sum w inny sposób.
ZAKOŃCZENIE OPERACJI PRZETWARZANIA TOWARÓW, DO UŻYTKU DOMOWEGO
17. Norma
Przetworzenia towarów, do użytku domowego zostaje zakończone z chwilą dopuszczeniu do użytku domowego produktów powstałych w wyniku przetworzenia.
18. Norma
Ustawodawstwo krajowe określa moment, który uwzględnia się przy określaniu wartości i ilości towarów zgłoszonych do użytku domowego, jak również stosowanych wobec nich należności i podatków przywozowych.
19. Zalecenie praktyczne
Organy celne powinny, o ile uzasadniają to okoliczności, zezwolić, na wniosek osoby zainteresowanej, na zakończenie procedury w przypadku wywozu towarów powstałych w wyniku przetworzenia lub obróbki, umieszczenia w składzie celnym lub wprowadzenia do wolnego obszaru celnego.
20. Norma
Wobec odpadów i resztek powstałych w wyniku przetworzenia towarów, do użytku domowego stosuje się, w przypadku odprawy celnej w celu dopuszczenia do użytku domowego, należności i podatki przywozowe, które miałyby zastosowanie wobec odpadów i resztek, jeżeli zostałyby one przywiezione w takim samym stanie.
Uwaga
Można udzielić zatwierdzenia na poddanie, pod kontrolą celną, odpadów i resztek takim procesom, które pozbawią je jakiejkolwiek wartości handlowej lub na dokonanie ich powrotnego wywozu.
21. Norma
Towary, przeznaczone do przetworzenia do użytku domowego lub produkty powstałe w wyniku takiego przetworzenia, które zostają zniszczone lub w wyniku wypadku lub siły wyższej nieodwracalnie utracone przed dokonaniem ich odprawy celnej w celu dopuszczenia do użytku domowego nie podlegają należnościom i podatkom przywozowym, pod warunkiem, że to zniszczenie lub strata zostaną należycie potwierdzone zgodnie z wymogami organów celnych. Odpady i resztki powstałe w wyniku zniszczenia podlegają, w przypadku odprawy celnej w celu dopuszczenia do użytku domowego, należnościom i podatkom przywozowym, które miałyby zastosowanie wobec odpadów i resztek, jeżeli zostałyby one przywiezione w takim samym stanie.
ZWOLNIENIE ZABEZPIECZENIA
22. Norma
Ewentualnie złożone zabezpieczenia zwalniane jest tak szybko jak to możliwe po całkowitym zakończeniu czynności przetworzenia towarów, do użytku domowego.
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA TOWARÓW, DO UŻYTKU DOMOWEGO
23. Norma
Organy celne postępują w taki sposób, aby każda osoba zainteresowana mogła bez trudności uzyskać wszystkie potrzebne informacje dotyczące przetwarzania towarów, do użytku domowego.