Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1979 nr 331 str. 20
Wersja archiwalna od 1979-11-27 do 2008-02-18
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1979 nr 331 str. 20
Wersja archiwalna od 1979-11-27 do 2008-02-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI

z dnia 22 listopada 1979 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 74/347/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pola widzenia i wycieraczek szyb przednich w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych (79/1073/EWG)

Dziennik Urzędowy nr L 331 27/12/1979 s. 0020 - 0023

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 79/694/EWG(2), w szczególności jej art. 11, 12 i 13,

uwzględniając dyrektywę Rady 74/347/EWG z dnia 25 czerwca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pola widzenia i wycieraczek szyb przednich w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych(3),

uwzględniając dyrektywę Rady 77/536/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle zdobytego doświadczenia i przyjętych przepisów, dotyczących konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu, wpływających jednocześnie na konfigurację tych części nadbudowy ciągnika, które w znacznym stopniu oddziałują na pole widzenia, możliwe jest obecnie dostosowanie do postępu technicznego przepisów odnoszących się do pola widzenia;

wymogi dotyczące bezpieczeństwa ruchu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych zostały zaostrzone;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw dotyczących usunięcia barier technicznych w handlu ciągnikami rolniczymi i leśnymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

W dyrektywie 74/347/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 2 i 3 skreśla się wyrazy „pola widzenia lub”.

2. po art. 3 dodaje się nowy art. 3a w brzmieniu:

Artykuł 3a

1. Z mocą od dnia 1 maja 1980 r. żadne Państwo Członkowskie, z powodów dotyczących pola widzenia w ciągnikach, nie może:

- odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika, udzielenia homologacji EWG, wydania dokumentu określonego w dyrektywie 74/150/EWG art. 10 ust. 1 tiret ostatnie lub udzielenia krajowej homologacji typu,

- lub zabronić wprowadzenia do użytkowania ciągników,

jeżeli pole widzenia tego typu ciągnika lub w tych ciągników, zgodne jest z przepisami niniejszej dyrektywy.

2. Z mocą od dnia 1 października 1980 r., Państwa Członkowskie:

- nie mogą wydawać dokumentu określonego w dyrektywie 74/150/EWG art. 10 ust. 1 tiret ostatnie, w odniesieniu do typu ciągnika w którym pole widzenia nie jest zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

- mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, w którym pole widzenia nie jest zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

3. Z mocą od dnia 1 stycznia 1983 r., Państwa Członkowskie mogą zabronić wprowadzenia do użytkowania ciągników, w których pole widzenia nie jest zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.”

3. W Załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 30 kwietnia 1980 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł 3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 listopada 1979 r.


W imieniu Komisji

Étienne DAVIGNON

Członek Komisji


ZAŁĄCZNIK

1.4. otrzymuje brzmienie:

Efekt maskujący

„Efekt maskujący” oznacza cięciwy obszarów półokręgu pola widzenia, których nie można zobaczyć z powodu elementów konstrukcyjnych takich jak słupki dachowe, nawiewy powietrza lub kominy wydechowe i obramowanie szyby przedniej.

2.2.1.1. otrzymuje brzmienie:

Ciągnik należy umieścić na płaszczyźnie poziomej w sposób przedstawiony na rysunku 2. Na równoległej płaszczyźnie pomocniczej należy zamontować w odległości 65 mm od siebie dwa źródła światła, np. 2 × 150 W, 12 V, symetrycznie wobec punktu odniesienia. Płaszczyzna pomocnicza musi w swoim środkowym punkcie być obrotowa wobec osi pionowej przechodzącej przez punkt odniesienia. Do celów dokonania pomiaru efektów maskujących płaszczyzna pomocnicza musi być ustawiona w sposób zapewniający, iż linia łącząca dwa źródła światła jest prostopadła do linii łączącej element maskujący z punktem odniesienia.

Nakładające się obrazy elementu maskującego wyświetlane w półokręgu pola widzenia, gdy źródła światła włączone są równocześnie lub przemiennie muszą być mierzone zgodnie z pkt 1.4 (rysunek 3).

2.2.1.2. otrzymuje brzmienie:

Efekty maskujące nie mogą przekroczyć 700 mm.

2.2.1.3. otrzymuje brzmienie:

Efekty maskujące, powodowane przez sąsiednie części składowe mające powyżej 80 mm szerokości, muszą być tak skonfigurowane, aby zachowany był odstęp nie mniejszy niż 2 200 mm - mierzony jako cięciwa półokręgu pola widzenia - między środkami dwóch efektów maskujących.

2.2.1.5. otrzymuje brzmienie:

Poza obszarem pola widzenia dopuszcza się efekty maskujące przekraczające 700 mm, ale nieprzekraczające 1 500 mm, jeżeli nie ma możliwości przeprojektowania lub przemieszczenia powodujących ich części składowych; z każdej strony mogą występować maksymalnie albo dwa takie efekty maskujące, z których jeden nie przekracza 700 mm, a drugi 1 500 mm, albo też takie dwa efekty maskujące, z których żaden nie przekracza 1 200 mm.

2.2.2.1. otrzymuje brzmienie:

Alternatywnie do procedury przedstawionej w pkt 2.2.1., fakt zatwierdzenia poszczególnych efektów maskujących można określić w sposób matematyczny. Wymagania pkt 2.2.1.2., 2.2.1.3., 2.2.1.4., 2.2.1.5. i 2.2.1.6. stosuje się w odniesieniu do wielkości, rozkładu oraz liczby efektów maskujących.

2.5. otrzymuje brzmienie:

Do celów określenia efektów maskujących w obszarze pola widzenia, efekty maskujące spowodowane obramowaniem szyby przedniej i każdą inną przeszkodą mogą, zgodnie z przepisami pkt 2.2.1.4., być uznane za pojedynczy efekt, pod warunkiem, że odległość między najdalszymi punktami tego efektu maskującego nie przekracza 700 mm.


Rysunek 2 zastępuje się następującym rysunkiem:

Rysunek 2

Punkt

odniesienia

infoRgrafika



(1) Dz.U. nr L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(2) Dz.U. nr L 205 z 13.8.1979, str. 17.

(3) Dz.U. nr L 191 z 15.7.1974, str. 5.

(4) Dz.U. nr L 220 z 29.8.1977, str. 1.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00