DYREKTYWA RADY
z dnia 17 maja 1979 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (79/532/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymogi techniczne, które ciągniki muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych dotyczą między innymi urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej;
wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu ciągnika procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r.(4) w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych;
w dyrektywie 78/933/EWG(5) Rada ustanowiła wspólne wymogi instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych;
takie urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej mają takie same właściwości, jak te, które są montowane na pojazdach silnikowych; dlatego urządzenia po otrzymaniu znaku homologacji typu EWG części zgodnie z dyrektywą już przyjętą w tej dziedzinie w związku z homologacją typu pojazdów silnikowych i ich przyczep mogą być również stosowane w ciągnikach rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
1. „Ciągnik rolniczy lub leśny” oznacza każdy pojazd silnikowy, wyposażony w koła lub gąsienice, mający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia rzeczy i osób.
2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie wyłącznie do ciągników określonych w ustępie 1, wyposażonych w ogumienie pneumatyczne i mających dwie osie oraz rozwijających maksymalną prędkość konstrukcyjną od 6 do 25 km/godz.
Artykuł 2
Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej ciągnika, z przyczyn odnoszących się do:
— świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,
— tylnych świateł obrysowych,
— przednich świateł pozycyjnych (bocznych),
— tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),
— świateł stopu,
— świateł kierunkowskazów,
— świateł odblaskowych,
— oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,
— przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,
— tylnych świateł przeciwmgielnych,
— świateł cofania,
— świateł postojowych,
jeśli opatrzone są one znakiem homologacji typu EWG części, określonym w Załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.
Artykuł 3
Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ciągnika ani zakazać jego sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania, z przyczyn odnoszących się do:
— świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,
— tylnych świateł obrysowych,
— przednich świateł pozycyjnych (bocznych),
— tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),
— świateł stopu,
— świateł kierunkowskazów,
— świateł odblaskowych,
— oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,
— przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,
— tylnych świateł przeciwmgielnych,
— świateł cofania,
— świateł postojowych,
jeśli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części, określonym w Załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.
Artykuł 4
Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów określonych w załącznikach przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG.
Artykuł 5
1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1979 r.
W imieniu Rady | |
A. GIRAUD | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr C 200 z 22.8.1978, str. 8.
(2) Dz.U. nr C 39 z 12.2.1979, str. 74.
(3) Dz.U. nr C 128 z 21.5.1979, str. 16.
(4) Dz.U. nr L 84 z 28.3.1974, str. 10.
(5) Dz.U. nr L 325 z 20.11.1978, str. 16.
ZAŁĄCZNIK
1. Światła funkcjonujące jako światła długie lub światła mijania oraz żarówki do tych świateł:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/761/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do reflektorów pojazdów silnikowych spełniających funkcję reflektorów świateł drogowych i/lub świateł mijania oraz żarówek do tych reflektorów(1).
Przepisy dyrektywy 76/761/EWG stosuje się również do homologacji typu części szczególnych świateł głównych ciągników rolniczych lub leśnych zaprojektowanych tak aby równocześnie służyły jako światła długie i światła mijania, o długości poniżej 160 mm i średnicy D, z następującymi zmianami:
a) minimalne natężenie oświetlenia, ustalone w sekcji 6.3 załącznika I, zmniejszone jest zgodnie ze stosunkiem:
z zastrzeżeniem następujących bezwzględnych granic dolnych:
— 3 luks w pkt 75 R lub 75 L,
— 5 luks w pkt 50 R lub 50 L,
— 1,5 luks w strefie IV.
Uwaga: Jeśli widoczna powierzchnia reflektora nie jest okrągła, średnica jest średnicą koła o takiej samej powierzchni co widoczna, użytkowa powierzchnia reflektora.
b) zamiast symbolu CR, przewidzianego w sekcji 4.3.5. załącznika VI, na reflektorze umieszczany jest symbol M w odwróconym trójkącie;
c) pozycja 1 świadectwa homologacji typu części (załącznik II) brzmi: „reflektor kołowych ciągników rolniczych lub leśnych”.
2. Tylne światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) oraz światła stopu:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep(2).
3. Światła kierunkowskazów:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/759/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3).
4. Światła odblaskowe:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(4).
5. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/760/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
6. Przednie światła przeciwmgielne:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/762/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przednich reflektorów przeciwmgielnych w pojazdach silnikowych oraz żarówek do tych reflektorów(6).
7. Tylne światła przeciwmgielne:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/538/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tylnych reflektorów przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep(7).
8. Światła cofania:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(8).
9. Światła postojowe:
Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/540/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych(9).
(1) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 96.
(2) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 54.
(3) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 71.
(4) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 32.
(5) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 85.
(6) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 122.
(7) Dz.U. nr L 220 z 29.8.1977, str. 60.
(8) Dz.U. nr L 220 z 29.8 1977, str. 72.
(9) Dz.U. nr L 220 z 29.8.1977, str. 83.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00