Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1979 nr 145 str. 16
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1979 nr 145 str. 16
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA RADY

z dnia 17 maja 1979 r.

w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych (79/532/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które ciągniki muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych dotyczą między innymi urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu ciągnika procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r.(4) w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych;

w dyrektywie 78/933/EWG(5) Rada ustanowiła wspólne wymogi instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych;

takie urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej mają takie same właściwości, jak te, które są montowane na pojazdach silnikowych; dlatego urządzenia po otrzymaniu znaku homologacji typu EWG części zgodnie z dyrektywą już przyjętą w tej dziedzinie w związku z homologacją typu pojazdów silnikowych i ich przyczep mogą być również stosowane w ciągnikach rolniczych,



PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

1. „Ciągnik rolniczy lub leśny” oznacza każdy pojazd silnikowy, wyposażony w koła lub gąsienice, mający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia rzeczy i osób.

2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie wyłącznie do ciągników określonych w ustępie 1, wyposażonych w ogumienie pneumatyczne i mających dwie osie oraz rozwijających maksymalną prędkość konstrukcyjną od 6 do 25 km/godz.

Artykuł 2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej ciągnika, z przyczyn odnoszących się do:

— świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,

— tylnych świateł obrysowych,

— przednich świateł pozycyjnych (bocznych),

— tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),

— świateł stopu,

— świateł kierunkowskazów,

— świateł odblaskowych,

— oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

— przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,

— tylnych świateł przeciwmgielnych,

— świateł cofania,

— świateł postojowych,

jeśli opatrzone są one znakiem homologacji typu EWG części, określonym w Załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.

Artykuł 3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ciągnika ani zakazać jego sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania, z przyczyn odnoszących się do:

— świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,

— tylnych świateł obrysowych,

— przednich świateł pozycyjnych (bocznych),

— tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),

— świateł stopu,

— świateł kierunkowskazów,

— świateł odblaskowych,

— oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

— przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,

— tylnych świateł przeciwmgielnych,

— świateł cofania,

— świateł postojowych,

jeśli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części, określonym w Załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.

Artykuł 4

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów określonych w załącznikach przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1979 r.

W imieniu Rady
A. GIRAUD
Przewodniczący



(1) Dz.U. nr C 200 z 22.8.1978, str. 8.

(2) Dz.U. nr C 39 z 12.2.1979, str. 74.

(3) Dz.U. nr C 128 z 21.5.1979, str. 16.

(4) Dz.U. nr L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(5) Dz.U. nr L 325 z 20.11.1978, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

1. Światła funkcjonujące jako światła długie lub światła mijania oraz żarówki do tych świateł:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/761/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do reflektorów pojazdów silnikowych spełniających funkcję reflektorów świateł drogowych i/lub świateł mijania oraz żarówek do tych reflektorów(1).

Przepisy dyrektywy 76/761/EWG stosuje się również do homologacji typu części szczególnych świateł głównych ciągników rolniczych lub leśnych zaprojektowanych tak aby równocześnie służyły jako światła długie i światła mijania, o długości poniżej 160 mm i średnicy D, z następującymi zmianami:

a) minimalne natężenie oświetlenia, ustalone w sekcji 6.3 załącznika I, zmniejszone jest zgodnie ze stosunkiem:

infoRgrafika

z zastrzeżeniem następujących bezwzględnych granic dolnych:

— 3 luks w pkt 75 R lub 75 L,

— 5 luks w pkt 50 R lub 50 L,

— 1,5 luks w strefie IV.

Uwaga: Jeśli widoczna powierzchnia reflektora nie jest okrągła, średnica jest średnicą koła o takiej samej powierzchni co widoczna, użytkowa powierzchnia reflektora.

b) zamiast symbolu CR, przewidzianego w sekcji 4.3.5. załącznika VI, na reflektorze umieszczany jest symbol M w odwróconym trójkącie;

c) pozycja 1 świadectwa homologacji typu części (załącznik II) brzmi: „reflektor kołowych ciągników rolniczych lub leśnych”.

2. Tylne światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) oraz światła stopu:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep(2).

3. Światła kierunkowskazów:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/759/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3).

4. Światła odblaskowe:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(4).

5. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/760/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).

6. Przednie światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/762/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przednich reflektorów przeciwmgielnych w pojazdach silnikowych oraz żarówek do tych reflektorów(6).

7. Tylne światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/538/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tylnych reflektorów przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep(7).

8. Światła cofania:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(8).

9. Światła postojowe:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/540/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych(9).




(1) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 96.

(2) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 54.

(3) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 71.

(4) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 32.

(5) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 85.

(6) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 122.

(7) Dz.U. nr L 220 z 29.8.1977, str. 60.

(8) Dz.U. nr L 220 z 29.8 1977, str. 72.

(9) Dz.U. nr L 220 z 29.8.1977, str. 83.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00