DYREKTYWA RADY
z dnia 17 maja 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych (77/389/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy obowiązujących przepisów krajowych dotyczą, między innymi, urządzeń holowniczych;
wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (3);
zbliżenie krajowych przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
1. Do celów niniejszej dyrektywy, „pojazd” oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów szynowych, maszyn i ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów i maszyn używanych do robót publicznych.
Artykuł 2
Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w Załączniku.
Artykuł 3
Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji pojazdu, ani zakazać jego sprzedaży, dopuszczenia do ruchu lub użytkowania z przyczyn odnoszących się do jego urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 4
Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów zawartych w Załączniku do niniejszej dyrektywy w celu uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG.
Artykuł 5
1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od dnia jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1977 r.
W imieniu Rady | |
J. SILKIN | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr C 76 z 7.4.1975, str. 37.
(2) Dz.U. nr C 248 z 29.10.1975, str. 24.
(3) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.
ZAŁĄCZNIK
URZĄDZENIA HOLOWNICZE
1. Liczba
1.1. Wszystkie pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w specjalne urządzenie holownicze, umieszczone z przodu pojazdu i umożliwiające umocowanie holu sztywnego lub linki holowniczej.
1.2. Pojazdy należące do kategorii M1 - zgodnie z definicją zawartą w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG - z wyjątkiem pojazdów nieprzystosowanych do holowania ładunków, muszą być także wyposażone w urządzenie do holowania, umieszczone z tyłu pojazdu.
2. Trwałość
2.1. Każde specjalne urządzenie holownicze w pojeździe musi mieć wytrzymałość pozwalającą na przeniesienie statycznej siły rozciągającej lub ściskającej, o wartości równej przynajmniej połowie całkowitej wagi pojazdu, nie wliczając holowanego ładunku.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00