DYREKTYWA RADY
z dnia 4 marca 1974 r.
zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)
(74/149/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
pożądane jest, aby reguły stosowane do transportu zostały zmienione w celu uwzględnienia rozwoju handlu między Państwami Członkowskimi; ze względu na tę potrzebę istotne jest, aby między innymi niektóre rodzaje przewozów za pomocą pojazdów o niewielkim tonażu były zwolnione z jakiegokolwiek systemu kwot i zezwoleń. Ponadto pożądane jest, aby art. 1 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)(1), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady z dnia 19 grudnia 1972 r.(2) przestał być stosowany wyłącznie do odpłatnego przewozu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Tytuł dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. otrzymuje brzmienie:
„Pierwsza dyrektywa Rady w sprawie ustanowienia wspólnych reguł dla niektórych rodzajów przewozu drogowego rzeczy między Pastwami Członkowskimi”.
Artykuł 2
W art. 1 ust. 1 dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się akapit w brzmieniu:
„Każde Państwo Członkowskie, w sposób określony w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, liberalizuje rodzaje międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy na własny rachunek obejmujących inne Państwa Członkowskie, wymienione w załącznikach I i II niniejszej dyrektywy w przypadku, gdy taki przewóz jest wykonywany na lub z terytorium tego Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez terytorium tego Państwa Członkowskiego.”
Artykuł 3
W załączniku I dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się punkty w brzmieniu:
„10. Przewóz rzeczy w pojazdach silnikowych, których dopuszczalna rzeczywista masa całkowita, włącznie z dopuszczalną rzeczywistą masą całkowitą przyczep, nie przekracza 6 ton metrycznych albo których dopuszczalna ładowność, włącznie z ładownością przyczep, nie przekracza 3,5 ton metrycznych;
11. Przewóz artykułów potrzebnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych;
12. Przewóz rzeczy wartościowych (na przykład metali szlachetnych) dokonywany za pomocą szczególnych pojazdów, eskortowanych przez policję lub inne służby bezpieczeństwa.”
Artykuł 4
W załączniku II do dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. wprowadza się następujące zmiany:
a) pkt. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Przewóz z Państwa Członkowskiego do strefy przygranicznej sąsiedniego Państwa Członkowskiego, do odległości 25 km w linii prostej od wspólnej granicy tych Państw, i na odwrót.”
b) pkt. 2 skreśla się, a numerację pkt 3, 4, 5 i 6 zmienia się odpowiednio na 2, 3, 4 i 5.
c) Dodaje się punkty w brzmieniu:
„6. Przewóz części zapasowych dla statków morskich;
7. Przewóz żywych zwierząt, za wyjątkiem bydła rzeźnego i koni czystej rasy.”
Artykuł 5
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne kroki mające na celu liberalizację rodzajów transportu, określonych w art. 2, 3 oraz art. 4 lit. a) i c) niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 1 lipca 1974 r.
Każde Państwo Członkowskie w terminie trzech miesięcy od dnia notyfikacji niniejszej dyrektywy, w każdym jednak razie nie później niż do dnia 1 lipca 1974 r. powiadamia Komisję o środkach podjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1974 r.
W imieniu Rady | |
W. SCHEEL | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.
(2) Dz.U. nr L 291 z 28.12.1972, str. 155.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00