DYREKTYWA RADY
z dnia 6 lutego 1970 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych (70/157/EWG)
(DUUEL. z 1972 r., Nr 73, poz. 14; DUUEL. z 1973 r., Nr 321, poz. 33; DUUEL. z 1977 r., Nr 66, poz. 33; DUUEL. z 1981 r., Nr 131, poz. 6; DUUEL. z 1984 r., Nr 196, poz. 47; DUUEL. z 1984 r., Nr 238, poz. 31; DUUEL. z 1985 r., Nr 302, poz. 23; DUUEL. z 1987 r., Nr 192, poz. 43; DUUEL. z 1989 r., Nr 238, poz. 43; DUUEL. z 1992 r., Nr 371, poz. 1; DUUEL. z 1996 r., Nr 92, poz. 23; DUUEL. z 1999 r., Nr 334, poz. 41; DUUEL. z 2003 r., Nr 236, poz. 33; DUUEL. z 2006 r., Nr 363, poz. 81; DUUEL. z 2007 r., Nr 155, poz. 49;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2013 r., Nr 158, poz. 172)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w zastosowaniu przepisów krajowych odnoszą się, między innymi, do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego;
wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu, procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Do celów niniejszej dyrektywy, „pojazd” oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, posiadający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów, które poruszają się na szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.
Artykuł 2
Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, odmówić przyznania homologacji typu krajowego lub EWG w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego lub typu układu wydechowego bądź części składowej takiego układu traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne,
— jeżeli pojazd spełnia wymagania załącznika I w odniesieniu do poziomu hałasu i układu wydechowego,
— jeżeli układ wydechowy lub dowolna część składowa takiego układu, traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG spełnia wymagania załącznika II.
Artykuł 2a
1. Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do użytkowania oraz korzystania z wszelkich pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy spełnia wymagania załącznika I.
2. Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, zabronić wprowadzania do obrotu układu wydechowego lub dowolnej części składowej tego układu, traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG, jeżeli w rozumieniu art. 2 jest to typ, w odniesieniu do którego przyznano homologację typu.
Artykuł 3
Zmiany niezbędne do dostosowania załączników tak, by uwzględniał on postęp techniczny, z wyjątkiem wymagań określonych w pkt 5.2.2.1 i 5.2.2.5 załącznika I, przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep.
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie osiemnastu miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 1970 r.
Wykaz załączników
ZAŁĄCZNIK I: PRZEPISY DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU WE W ODNIESIENIU DO POZIOMU HAŁASU WYTWARZANEGO PRZEZ DANY TYP POJAZDU SILNIKOWEGO
Dodatek 1: Dokument informacyjny
Dodatek 2: Wzór Świadectwo homologacji typu WE
ZAŁĄCZNIK II: PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE TYPU WE UKŁADÓW WYDECHOWYCH JAKO ODDZIELNYCH ZESPOŁÓW TECHNICZNYCH (ZAMIENNE UKŁADY WYDECHOWE)
Dodatek 1: Dokument informacyjny
Dodatek 2: Wzór Świadectwo homologacji typu WE
Dodatek 3: Wzór znaku homologacji typu WE
ZAŁĄCZNIK III: WYMOGI TECHNICZNE
ZAŁĄCZNIK IV: (skreślony)
(1) Dz.U. nr C 160 z 18.12.1969, str. 7.
(2) Dz.U. nr C 48 z 16.4.1969, str. 16.
(3) Dz.U. nr L 42 z 23.2.1970, str. 1.
ZAŁĄCZNIK I
PRZEPISY DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU WE W ODNIESIENIU DO POZIOMU HAŁASU WYTWARZANEGO PRZEZ DANY TYP POJAZDU SILNIKOWEGO
1. | WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU |
1.1. | Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na mocy art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu pojazdu w odniesieniu do jego poziomu hałasu, wnosi producent. |
1.2. | Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1. |
1.3. | Reprezentant typu pojazdu, dla którego wystąpiono o homologację, musi być przekazany przez producenta pojazdu placówce technicznej odpowiedzialnej za badania. |
1.4. | Na żądanie placówki technicznej musi być także dostarczona próbka układu wydechowego oraz silnika o co najmniej takiej samej pojemności skokowej cylindrów i maksymalnej mocy znamionowej jak silnik zainstalowany w pojeździe, w odniesieniu do którego producent ubiega się o homologację typu. |
2. | POZIOM HAŁASU WYTWARZANEGO PRZEZ POJAZDY W RUCHU |
2.1. | Wartości dopuszczalne |
| Poziom hałasu mierzony zgodnie z przepisami załącznika III nie przekracza następujących progów: |
Kategoria pojazdu | Wartości wyrażone w dB(A) (decybele (A)) |
2.1.1. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone, łącznie z siedzeniem kierowcy, w maksymalnie dziewięć miejsc siedzących | 74 |
2.1.2. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone, łącznie z siedzeniem kierowcy, w więcej niż dziewięć miejsc siedzących, o maksymalnej dopuszczalnej masie ponad 3,5 t oraz: |
|
2.1.2.1. z silnikiem o mocy mniejszej niż 150 kW | 78 |
2.1.2.2. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 150 kW | 80 |
2.1.3. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone, łącznie z siedzeniem kierowcy, w więcej niż dziewięć miejsc siedzących; pojazdy przeznaczone do przewozu towarów: |
|
2.1.3.1. o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 2 t | 76 |
2.1.3.2. o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej 2 t, ale nieprzekraczającej 3,5 t | 77 |
2.1.4. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 t |
|
2.1.4.1. z silnikiem o mocy mniejszej niż 75 kW | 77 |
2.1.4.2. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 75 kW, lecz nie większej niż 150 kW | 78 |
2.1.4.3. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 150 kW | 80 |
Jednakże:
- dla pojazdów kategorii 2.1.1 i 2.1.3 wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli są one wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem,
- dla pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie ponad 2 t, przeznaczonych do użytku terenowego, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli moc ich silnika jest mniejsza niż 150 kW i o 2 dB(A), jeśli moc ich silnika wynosi co najmniej 150 kW,
- dla pojazdów kategorii 2.1.1, wyposażonych w ręczną skrzynię biegów z więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu oraz z silnikiem rozwijającym maksymalną moc przekraczającą 140 kW/t, których stosunek maksymalnej mocy do maksymalnej masy przekracza 75 kW/t, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli prędkość, z jaką tył pojazdu mija linię BB' na trzecim biegu, przekracza 61 km/h.
2.2. | Interpretacja wyników |
2.2.1. | W celu uwzględnienia niedokładności przyrządów pomiarowych, należy od wartości każdego odczytu odjąć 1 dB(A). |
2.2.2. | Pomiary uznaje się za ważne, jeśli różnica między dwoma kolejnymi pomiarami po tej samej stronie pojazdu nie przekracza 2 dB(A). |
2.2.3. | Wynik badania stanowi najwyższy zmierzony poziom hałasu. Jeżeli wynik przekracza maksymalny dopuszczalny poziom hałasu dla kategorii badanego pojazdu o 1 dB(A), przeprowadza się dwa kolejne pomiary przy analogicznym położeniu mikrofonu. Trzy z czterech otrzymanych w ten sposób wyników, przy tym położeniu mikrofonu, nie mogą przekraczać ustanowionych progów. |
3. | OZNAKOWANIE |
3.1. | Części składowe układu wydechowego i wlotowego, z wyjątkiem elementów mocujących i przewodów, muszą być opatrzone: |
3.1.1. | znakiem towarowym lub nazwą producenta układów i ich części składowych; |
3.1.2. | opisem handlowym towaru sporządzonym przez producenta. |
3.2. | Oznakowanie to musi być całkowicie czytelne i nieusuwalne, nawet gdy układ jest zainstalowany w pojeździe. |
4. | UDZIELANIE HOMOLOGACJI WE TYPU POJAZDU |
4.1. | Jeśli spełnione są odpowiednie wymogi, homologacji typu WE udziela się na mocy art. 4 ust. 3 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, na mocy art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG. |
4.2. | Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2. |
4.3. | Numer homologacji przyznaje się dla każdego homologowanego typu pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo państwo członkowskie nie przyznaje tego samego numeru innemu typowi pojazdu. |
5. | ZMIANY TYPU I ZMIANY HOMOLOGACJI |
5.1. | W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy zastosowanie mają przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG. |
6. | ZGODNOŚĆ PRODUKCJI |
6.1. | Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z wymogami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG. |
6.2. | Przepisy specjalne: |
6.2.1. | Badania określone w ppkt 2.3.5 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG to badania ustanowione w załączniku 7 do regulaminu EKG ONZ nr 51, o którym mowa w załączniku III do niniejszej dyrektywy. |
6.2.2. | Częstotliwość inspekcji określona w pkt 3 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG oznacza zwykle jedną inspekcję na dwa lata. |
Dodatek 1
Dokument informacyjny nr ... na mocy załącznika I do dyrektywy Rady 70/156/EWG (*) odnoszącej się do homologacji typu WE pojazdów, w odniesieniu do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego (dyrektywa 70/157/EWG ostatnio zmieniona dyrektywą .../.../WE)
W stosownym przypadku należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki, w odpowiedniej skali i dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
Jeśli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, należy przedstawić informacje dotyczące ich działania.
0. | Ogólne |
0.1. | Marka (nazwa handlowa producenta): |
0.2. | Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e) |
0.3. | Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe b): |
0.3.1. | Położenie tego oznakowania. |
0.4. | Kategoria pojazdu c): |
0.5. | Nazwa i adres producenta: |
0.8. | Adres(-y) zakładu(-ów) montażu: |
1. | Podstawowe właściwości konstrukcyjne pojazdu |
1.1. | Zdjęcia i/lub rysunki pojazdu reprezentatywnego: |
1.3.3. | Osie napędzane (liczba, położenie, współpraca): |
1.6. | Położenie i układ silnika: |
2. | Masy i wymiary e) (w kg i mm) (Odniesienie do rysunku, jeżeli ma to zastosowanie) |
2.4. | Zakres wymiarów pojazdu (ogólnie) |
2.4.1. | Dla podwozia bez nadwozia |
2.4.1.1. | Długość j): |
2.4.1.2. | Szerokość k): |
2.4.2. | Dla podwozia z nadwoziem |
2.4.2.1. | Długość j): |
2.4.2.2. | Szerokość k): |
2.6. | Masa pojazdu wraz z nadwoziem, w stanie gotowym do jazdy, lub masa podwozia z kabiną, jeżeli producent nie zainstalował nadwozia (z wyposażeniem standardowym obejmującym płyn chłodzący silnik, oleje, paliwo, narzędzia, koło zapasowe oraz z kierowcą) o) (maksymalna i minimalna): |
|
(*) Numery punktów i przypisów ujętych w niniejszym dokumencie informacyjnym odpowiadają punktom i przypisom umieszczonym w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Punkty nieistotne dla celów niniejszej dyrektywy pomija się.
3. | Silnik q) |
3.1. | Producent: |
3.1.1. | Kod fabryczny silnika: (Jak oznaczono na silniku, lub inne środki identyfikacji) |
3.2. | Silnik spalinowy |
3.2.1.1. | Zasada działania: zapłon iskrowy/zapłon samoczynny, silnik czterosuwowy/dwusuwowy (1) |
3.2.1.2. | Liczba i układ cylindrów: |
3.2.1.2.3. | Kolejność zapłonu: |
3.2.1.3. | Pojemność skokowa silnika: cm3 |
3.2.1.8. | Maksymalna moc netto t): kW na min–1 (wartość podana przez producenta) |
3.2.4. | Zasilanie paliwem |
3.2.4.1. | Z gaźnika(-ów): tak/nie (1) |
3.2.4.1.2. | Typ(-y): |
3.2.4.1.3. | Liczba zainstalowanych gaźników: |
3.2.4.2. | Wtrysk paliwa (tylko zapłon samoczynny): tak/nie (1) |
3.2.4.2.2. | Zasada działania: wtrysk bezpośredni/komora wstępna/komora wirowa (1) |
3.2.4.2.4. | Regulator obrotów |
3.2.4.2.4.1. | Typ: |
3.2.4.2.4.2.1. | Punkt odcięcia pod obciążeniem: min–1 |
3.2.4.3. | Wtrysk paliwa (tylko zapłon iskrowy): tak/nie (1) |
3.2.4.3.1. | Zasada działania: kolektor dolotowy (jedno-/wielopunktowy (1))/wtrysk bezpośredni/inne (wyszczególnić) (1) |
3.2.8. | Układ dolotowy |
3.2.8.4.2. | Filtr powietrza, rysunki lub |
3.2.8.4.2.1. | Marka(-i): |
3.2.8.4.2.2. | Typ(-y): |
3.2.8.4.3. | Tłumik ssania, rysunki; lub |
3.2.8.4.3.1. | Marka(-i): |
3.2.8.4.3.2. | Typ(-y): |
3.2.9. | Układ wydechowy |
3.2.9.2. | Opis i/lub rysunek układu wydechowego: |
|
(1) Niepotrzebne skreślić.
3.2.9.4. | Tłumik(-i) wydechu: |
Dla tłumika przedniego, środkowego i tylnego: budowa, typ, oznakowanie; w odpowiednich przypadkach w zakresie hałasu na zewnątrz: środki ograniczenia emisji hałasu znajdujące się w komorze silnika oraz w silniku: | |
3.2.9.5. | Położenie wylotu układu wydechowego: |
3.2.9.6. | Tłumik wydechu zawierający materiały włókniste: |
3.2.12.2.1. | Katalizator: tak/nie (1) |
3.2.12.2.1.1. | Liczba katalizatorów i ich części: |
3.3. | Silnik elektryczny |
3.3.1. | Typ (uzwojenie, wzbudzenie): |
3.3.1.1. | Maksymalna moc godzinowa: kW |
3.3.1.2. | Napięcie robocze: V |
3.4. | Inne silniki lub silniki elektryczne, lub ich połączenia (dane szczegółowe dotyczące ich części): |
4. | Układ napędowy v) |
4.2. | Typ (mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny itp.): |
4.6. | Przełożenia |
Przełożenie całkowite | Bieg | Przełożenia w skrzyni biegów (stosunek obrotów silnika do obrotów wałka wyjściowego skrzyni biegów) | Przełożenie(-a) przekładni głównej (stosunek obrotów wałka wyjściowego skrzyni biegów do obrotów napędzanych kół) |
| Maksimum dla CVT (*) 1 2 3 ... Minimum dla CVT (*) Wsteczny |
|
|
| (*) Przekładnia o przełożeniu zmiennym w sposób ciągły. |
|
|
4.7. | Maksymalna prędkość pojazdu (i bieg, na którym jest osiągana) (w km/godz.) w): |
6. | Zawieszenie |
6.6. | Opony i koła |
6.6.2. | Górna i dolna granica promienia tocznego |
6.6.2.1. | Oś 1: |
6.6.2.2. | Oś 2: |
6.6.2.3. | Oś 3: |
6.6.2.4. | Oś 4: |
| itd. |
|
(1) Niepotrzebne skreślić.
9. | Nadwozie (nie dotyczy pojazdów kategorii M1) |
9.1. | Typ nadwozia: |
9.2. | Zastosowane materiały i metody wykonania |
12. | Różne |
12.5. | Szczegóły dotyczące każdego urządzenia niezwiązanego z silnikiem, mającego ograniczać hałas (jeżeli nie są ujęte w innych punktach). |
Informacje dodatkowe w przypadku pojazdów terenowych | |
1.3. | Liczba osi i kół: |
2.4.1. | Dla podwozia bez nadwozia |
2.4.1.4.1. | Kąt natarcia (na): ................................. stopni |
2.4.1.5.1. | Kąt zejścia (nb): ................................. stopni |
2.4.1.6. | Prześwit (zgodnie z załącznikiem II sekcja A ppkt 4.5 do dyrektywy 70/156/EWG) |
2.4.1.6.1. | Między osiami: |
2.4.1.6.2. | Pod osią(-ami) przednią(-mi): |
2.4.1.6.3. | Pod osią(-ami) tylną(-ymi): |
2.4.1.7. | Kąt pokonywania nachylenia (nc): ................................. stopni |
2.4.2. | Dla podwozia z nadwoziem |
2.4.2.4.1. | Kąt natarcia (na): ................................. stopni |
2.4.2.5.1. | Kąt zejścia (nb): ................................. stopni |
2.4.2.6. | Prześwit (zgodnie z załącznikiem II sekcja A pkt 4.5 do dyrektywy 70/156/EWG) |
2.4.2.6.1. | Między osiami: |
2.4.2.6.2. | Pod osią(-ami) przednią(-mi): |
2.4.2.6.3. | Pod osią(-ami) tylną(-ymi): |
2.4.2.7. | Kąt pokonywania nachylenia (nc): ................................. stopni |
2.15. | Zdolność ruszania pod górę (sam pojazd): ................................. procent |
4.9. | Blokada mechanizmu różnicowego: tak/nie/opcjonalna (1) |
Data, sprawa
|
(1) Niepotrzebne skreślić.
Dodatek 2
Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr ...
dotyczącego homologacji typu pojazdu, zgodnie z dyrektywą 70/157/EWG ostatnio zmienioną dyrektywą .../.../WE
1. | Informacje dodatkowe: |
1.1. | W razie potrzeby, wykaz pojazdów objętych ppkt 3.1.2.3.2.3 załącznika III do regulaminu EKG ONZ nr 51. |
1.2. | Silnik: |
1.2.1. | Producent: |
1.2.2. | Typ: |
1.2.3. | Model: |
1.2.4. | Maksymalna moc znamionowa silnika ................................. kW na ................................. min–1 |
1.3. | Skrzynia biegów: ręczna/automatyczna (1) |
1.3.1 | Liczba biegów: |
1.4. | Wyposażenie |
1.4.1 | Tłumik wydechu: |
1.4.1.1. | Producent: |
1.4.1.2. | Model: |
1.4.1.3. | Typ: ................................. zgodnie z rys. nr: |
1.4.2 | Tłumik ssania: |
1.4.2.1. | Producent: |
1.4.2.2. | Model: |
1.4.2.3. | Typ: ................................. zgodnie z rys. nr: |
1.5. | Rozmiar opony: |
1.5.1. | Opis typu opony używanej do badań homologacji typu: |
1.6. | Pomiary |
1.6.1. | Poziom hałasu pojazdu w ruchu: |
Wyniki pomiarów | |||
| Lewa strona, dB(A) (1) | Prawa strona, dB(A) (1) | Położenie dźwigni zmiany biegów |
Pierwszy pomiar |
|
|
|
Drugi pomiar |
|
|
|
Trzeci pomiar |
|
|
|
Czwarty pomiar |
|
|
|
Wyniki badania: ................................. dB(A)/E (2) | |||
(1) Wartości pomiarów podano po odjęciu 1 dB(A) zgodnie z przepisami określonymi w ppkt 2.2.1 załącznika I. (2) Litera „E” oznacza, że odnośne pomiary przeprowadzono zgodnie z niniejszą dyrektywą. |
1.6.2. Poziom hałasu pojazdu nieruchomego:
Wyniki pomiarów | ||
| dB(A) | Silnik |
Pierwszy pomiar |
|
|
Drugi pomiar |
|
|
Trzeci pomiar |
|
|
Wyniki badania: ................................. dB(A)/E (1) | ||
(1) Litera „E” oznacza, że odnośne pomiary przeprowadzono zgodnie z niniejszą dyrektywą. |
|
(1) Niepotrzebne skreślić.
1.6.3. Poziom hałasu wytwarzanego przez sprężone powietrze:
Wyniki pomiarów | ||
| Lewa strona, dB(A) (1) | Prawa strona, dB(A) (1) |
Pierwszy pomiar |
|
|
Drugi pomiar |
|
|
Trzeci pomiar |
|
|
Czwarty pomiar |
|
|
Wyniki badania: ................................. dB(A) | ||
(1) Wartości pomiarów podano po odjęciu 1 dB(A) zgodnie z przepisami określonymi w pkt 2.2.1 załącznika I. |
5. Uwagi:
ZAŁĄCZNIK II
PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE TYPU WE UKŁADÓW WYDECHOWYCH JAKO ODDZIELNYCH ZESPOŁÓW TECHNICZNYCH (ZAMIENNE UKŁADY WYDECHOWE) [1]
1. | WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE |
1.1. | Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na mocy art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do zamiennego układu wydechowego lub jego części jako oddzielnego zespołu technicznego wnosi producent pojazdu lub producent wspomnianego zespołu technicznego. |
1.2. | Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1. |
1.3. | Na żądanie właściwej placówki technicznej przedkładający wniosek musi dostarczyć: |
1.3.1. | dwie próbki układu, w związku z którym przedłożono wniosek o homologację typu WE, |
1.3.2. | układ wydechowy typu, jaki był pierwotnie zamocowany w pojeździe w momencie udzielenia homologacji typu WE, |
1.3.3. | pojazd reprezentatywny dla typu, w jakim układ ma być zamontowany, spełniający wymogi określone w ppkt 4.1 załącznika 7 do regulaminu EKG ONZ 51, o którym mowa w załączniku III niniejszej dyrektywy, |
1.3.4. | oddzielnie silnik odpowiedni do typu pojazdu opisanego powyżej. |
2. | OZNAKOWANIE |
2.4.1. | Zamienny układ wydechowy lub jego części składowe, z wyjątkiem mocowań i przewodów, muszą być opatrzone: |
2.4.1.1. | znakiem towarowym lub znakiem fabrycznym producenta układu zamiennego i jego części składowych, |
2.4.1.2. | opisem handlowym sporządzonym przez producenta. |
2.4.2. | Oznaczenia te muszą być całkowicie czytelne i nieusuwalne, nawet gdy układ jest zamontowany w pojeździe. |
3. | UDZIELANIE HOMOLOGACJI WE |
3.1. | Jeżeli spełnione są odpowiednie wymogi, homologacji typu WE udziela się na mocy art. 4 ust. 3 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, na mocy art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG. |
3.2. | Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2. |
3.3. | Numer homologacji przyznaje się dla każdego typu zamiennego układu wydechowego lub jego części homologowanej jako oddzielny zespół techniczny, zgodnie z pkt 3 załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG; trzecia część numeru homologacji typu wskazuje numer dyrektywy zmieniającej, która miała zastosowanie w chwili udzielenia homologacji typu pojazdu. To samo państwo członkowskie nie przyznaje tego samego numeru innemu typowi układu wydechowego lub jego części. |
4. | ZNAK HOMOLOGACJI TYPU WE |
4.1. | Każdy zamienny układ wydechowy lub jego część, z wyjątkiem urządzeń metalowych i rur, zgodny z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy, otrzymuje znak homologacji typu WE. |
4.2. | Znak homologacji typu WE składa się z prostokąta otaczającego małą literę „e”, po której następuje(-ą) litera(-y) identyfikująca(-e) państwo członkowskie lub numer państwa członkowskiego, które udzieliło homologacji: |
| „1” – Niemcy |
| „2” – Francja |
| „3” – Włochy |
| „4” – Niderlandy |
| „5” – Szwecja |
| „6” – Belgia |
| „7” – Węgry |
| „8” – Republika Czeska |
| „9” – Hiszpania |
| „11” – Zjednoczone Królestwo |
| „12” – Austria |
| „13” – Luksemburg |
| „17” – Finlandia |
| „18” – Dania |
| „19” – Rumunia |
| „20” – Polska |
| „21” – Portugalia |
| „23” – Grecja |
| „24” – Irlandia |
| „25” – Chorwacja |
| „26” – Słowenia |
| „27” – Słowacja |
| „29” – Estonia |
| „32” – Łotwa |
| „34” – Bułgaria |
| „36” – Litwa |
| „49” – Cypr |
| „50” – Malta |
| W pobliżu prostokąta znajduje się również „bazowy numer identyfikacyjny” zawarty w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG; numer bazowy poprzedzony jest dwiema cyframi wskazującymi na numer porządkowy przypisany ostatnim poważnym zmianom technicznym dyrektywy Rady 70/157/EWG, która miała zastosowanie w chwili udzielenia homologacji typu. Dla dyrektywy 70/157/EWG numerem porządkowym jest 00; dla dyrektywy 77/212/EWG numerem porządkowym jest 01; dla dyrektywy 84/424/EWG numerem porządkowym jest 02; dla dyrektywy 92/97/EWG i niniejszej dyrektywy numerem porządkowym jest 03. Numer porządkowy 03 odnosi się również do wymogów technicznych serii 00 zmian regulaminu EKG ONZ nr 59. |
4.3. | Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny, nawet gdy zamienny układ wydechowy lub jego część są zamontowane w pojeździe. |
4.4. | Przykład znaku homologacji WE znajduje się w dodatku 3. |
5. | ZMIANY TYPU I ZMIANY HOMOLOGACJI |
5.1. | W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy zastosowanie mają przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG. |
6. | ZGODNOŚĆ PRODUKCJI |
6.1. | Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z wymogami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG. |
6.2. | Przepisy specjalne: |
6.2.1. | Badania określone w ppkt 2.3.5 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG to badania ustanowione w załączniku 5 do regulaminu EKG ONZ nr 59, o którym mowa w załączniku III do niniejszej dyrektywy. |
6.2.2. | Częstotliwość inspekcji określona w pkt 3 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG oznacza zwykle jedną inspekcję na dwa lata. |
Dodatek 1
Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu WE w przypadku oddzielnego zespołu technicznego układów wydechowych dla pojazdów silnikowych (dyrektywa 70/157/EWG, ostatnio zmieniona dyrektywą .../.../WE)
W stosownym przypadku należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki, w odpowiedniej skali i dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe. Jeśli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, należy przedstawić informacje dotyczące ich działania. | |
0. | Ogólne |
0.1. | Marka (nazwa handlowa producenta): |
0.2. | Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e): |
0.5. | Nazwa i adres producenta: |
0.7. | W przypadku części i oddzielnych zespołów technicznych położenie i metoda umieszczania znaku homologacji WE: |
0.8. | Adres(-y) zakładu(-ów) montażu: |
1. | Opis pojazdu, dla którego przeznaczone jest urządzenie (jeżeli urządzenie jest przeznaczone dla więcej niż jednego typu pojazdu, wymagana w tym punkcie informacja przedstawiana jest dla każdego badanego typu pojazdu) |
1.1. | Marka (nazwa handlowa producenta): |
1.2. | Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e): |
1.3. | Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe: |
1.4. | Kategoria pojazdu: |
1.5. | Numer homologacji typu WE w odniesieniu do poziomu hałasu: |
1.6. | Wszystkie informacje wspomniane w pkt 1.1–1.5 świadectwa homologacji typu dotyczącego pojazdu (załącznik I, dodatek 2 do niniejszej dyrektywy): |
2. | Opis urządzenia |
2.1. | Opis zamiennego układu wydechowego określający wzajemne położenie każdej części układu, wraz z instrukcją montażu: |
2.2. | Szczegółowe rysunki każdej części, umożliwiające jej łatwe zlokalizowanie i zidentyfikowanie, wraz ze wskazaniem użytych materiałów. Rysunki te muszą wskazywać miejsce przeznaczone do obowiązkowego umieszczenia znaku homologacji typu WE: |
Data, sprawa
Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr ...
dotyczącego homologacji typu oddzielnego zespołu technicznego dla układów wydechowych pojazdów silnikowych w odniesieniu do dyrektywy 70/157/EWG ostatnio zmienionej dyrektywą .../.../WE
1. | Informacje dodatkowe |
1.1. | Budowa oddzielnego zespołu technicznego: |
1.2. | Znak towarowy lub znak fabryczny typu(-ów) pojazdu silnikowego, w którym ma być zamontowany tłumik (1): |
1.3. | Typ(-y) pojazdów i jego (ich) numer(-y) homologacji typu: |
1.4. | Silnik |
1.4.1. | Typ (zapłon iskrowy, wysokoprężny): |
1.4.2. | Cykle: dwusuwowy, czterosuwowy: |
1.4.3. | Całkowita pojemność skokowa cylindrów: |
1.4.4. | Maksymalna moc znamionowa silnika ................................. kW na ................................. min-1 |
1.5. | Liczba przełożeń: |
1.6. | Zastosowane przełożenia: |
1.7. | Przełożenie osi napędzanej(-ych): |
1.8. | Poziom hałasu: |
| pojazd w ruchu: ................................ dB(A), prędkość ustabilizowana przed przyspieszeniem na poziomie .............. km/h; |
| pojazd nieruchomy dB(A) przy ................................... min-1 |
1.9. | Zmiana przeciwciśnienia: |
1.10. | Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wymogów eksploatacji i montażu: |
2. | Uwagi: |
|
(1) Jeżeli wskazanych jest kilka typów, informacje wymagane w pkt 1.3–1.10 należy podać dla każdego typu.
Dodatek 3
Wzór znaku homologacji typu WE
Układ wydechowy lub jego część opatrzona powyższym znakiem homologacji WE to urządzenie, któremu udzielono homologacji w Hiszpanii (e 9) na mocy dyrektywy 92/97/EWG (03) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 0148.
Podane numery są przykładowe.
ZAŁĄCZNIK III
WYMOGI TECHNICZNE
1. Wymogi techniczne określono w:
a) pkt 2, 6.1, 6.2.1 i 6.3 regulaminu EKG ONZ nr 51 (*) i w jego załącznikach 3–10;
b) pkt 2 i 6 regulaminu EKG ONZ nr 59 (**) i w jego załącznikach 3–5.
2. Do celów zastosowania przepisów, o których mowa w pkt 1, zastosowanie ma, co następuje:
a) „nieobciążony pojazd” oznacza pojazd gotowy do jazdy, zgodnie z definicją określoną w pkt 2.6 dodatku 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy, ale bez kierowcy;
b) „formularz zgłoszeniowy” oznacza świadectwo homologacji typu określone w dodatku 2 do załącznika I i II;
c) „Umawiające się Strony odpowiednich regulaminów” oznacza państwa członkowskie;
d) odesłania do regulaminu 51 i regulaminu 59 interpretuje się jako odesłania do dyrektywy 70/157/EWG;
e) przypis 1 do pkt 2.2.6 interpretuje się w następujący sposób: „Definicje kategorii znajdują się w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG”.
|
ZAŁĄCZNIK IV
(skreślony)
[1] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. dostosowującej niektóre dyrektywy w dziedzinie swobodnego przepływu towarów w związku z przystąpieniem Republiki Chorwacji (Dz.Urz.UE L 158 z 10.06.2013, str. 172). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2013 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00