Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna
Wersja aktualna
obowiązujący
Alerty
DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lipca 1968 r.
w sprawie ujednolicenia przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych (68/297/EWG)
Rada Wspólnot Europejskich
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnoty Europejskie, w szczególności jego art. 75 i 99,
uwzględniając decyzję Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów dotyczących konkurencji w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej(1), w szczególności jej art. 1 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
przyjęcie wspólnej polityki transportowej wymaga ustalenia wspólnych reguł obowiązujących w transporcie międzynarodowym do lub z terytorium jednego z Państw Członkowskich oraz w zakresie tranzytu przez terytorium jednego lub kilku Państw Członkowskich.
ustanowienie tych wspólnych reguł musi także obejmować ujednolicenie przepisów w sprawie bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw znajdujących się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych.
w celu harmonizacji zasad konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi w poszczególnych Państwach Członkowskich:
— należy określić minimalną ilość paliwa dopuszczonego do obrotu bez opłat celnych oraz warunki bezcłowego dopuszczenia do obrotu dodatkowych ilości paliw;
— przepisy dotyczące bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliw powinny być takie same, niezależnie od tego, w którym Państwie Członkowskim pojazd jest zarejestrowany.
w celu uniknięcia nadużyć w bezcłowym przywozie paliw, należy wydać przepisy szczególne dla stref przygranicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Państwa Członkowskie, działając zgodnie z niniejszą dyrektywą, przystępują do ujednolicania przepisów dotyczących bezcłowego dopuszczenia do obrotu paliwa znajdującego się w zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych zarejestrowanych w Państwach Członkowskich, które przekraczają wspólne granice Państw Członkowskich.
Artykuł 2
Do celów niniejszej dyrektywy „pojazdem dostawczym” jest każdy pojazd silnikowy, który zgodnie ze swoją konstrukcją i wyposażeniem przeznaczony jest do zarobkowego lub nieodpłatnego przewozu:
a) więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę,
b) rzeczy.
Artykuł 3
1. Państwa Członkowskie dopuszczą do obrotu najpóźniej od dnia 1 lutego 1969 r., bezcłowy przywóz 50 litrów paliwa.
2. W przypadku podejmowania jakichkolwiek działań zmierzających do istotnego zbliżenia krajowych systemów dotyczących opodatkowania oleju napędowego, Rada stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji określi ilość paliwa, o jaką Państwa Członkowskie zwiększą ilość przewidzianą w ust. 1.
Rada w ten sam sposób ustali bezcłowe dopuszczenie do obrotu całości paliwa znajdującego się w zwykłym zbiorniku paliwa pojazdów dostawczych, o ile w wystarczający sposób zmniejszone zostały rozbieżności pomiędzy tymi systemami.
3. Każde Państwo Członkowskie może zezwolić na zwiększony bezcłowy przywóz paliw w ilościach dopuszczonych zgodnie z ust. 1 i 2.
4. Ilości paliwa określone przez Państwo Członkowskie zgodnie z powyższymi ustępami muszą być jednakowe, niezależnie od tego, w jakim Państwie Członkowskim pojazd dostawczy został zarejestrowany.
Artykuł 4
W żadnym przypadku przepisy, które zostaną przyjęte przez Państwo Członkowskie na mocy niniejszej dyrektywy nie mogą być mniej korzystne niż przepisy tego Państwa Członkowskiego stosowane do pojazdów dostawczych, które zostały zarejestrowane w państwach trzecich i przekraczają wspólne granice Państw Członkowskich.
Artykuł 5
1. Każde Państwo Członkowskie może po zasięgnięciu opinii Komisji ograniczyć ilości paliwa, które zgodnie z art. 3 ust. 2 mogą być bezcłowo dopuszczone do obrotu jeśli chodzi o pojazdy dostawcze wykorzystywane w transporcie międzynarodowym na obszarze do 25 km w linii prostej od strefy przygranicznej tego państwa.
2. Ilości paliwa określone przez Państwo Członkowskie zgodnie z ust. 1, są jednakowe, niezależnie od tego, w którym Państwie Członkowskim pojazdy dostawcze zostały zarejestrowane.
Artykuł 6
Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych na mocy niniejszej dyrektywy.
Artykuł 7
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1968 r.
W imieniu Rady | |
O. L. Scalfaro. | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. nr 88 z 24.5.1965, str. 1500/65.
(2) Dz.U. nr 28 z 17.2.1967,str. 459/67.
(3) Dz.U. nr 42 z 7.3.1967, str. 618/67.