ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 27 lipca 2017 r.
w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz szczegółowego zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku o przyznanie Karty Dużej Rodziny
z dnia 27 lipca 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 1454)
t.j. z dnia 17 stycznia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 99)
t.j. z dnia 22 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1300)
t.j. z dnia 6 lutego 2025 r. (Dz.U. z 2025 r., poz. 154)
Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1512) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób unieważnienia Karty Dużej Rodziny, zwanej dalej „Kartą”;
2) szczegółowy zakres informacji, jakie mają być zawarte we wniosku o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu;
3) wzory:
a) Karty,
b) znaku „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”,
c) logo rodziny wielodzietnej.
§ 2. [Unieważnienie Karty] 1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) unieważnia Kartę przez wprowadzenie do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, zwanej dalej „ustawą”, informacji o unieważnieniu Karty oraz odpowiednio przez:
1) odcięcie jednego z rogów karty tradycyjnej o powierzchni co najmniej 1 cm2 lub
2) zablokowanie udostępnionej karty elektronicznej.
2. Kartę tradycyjną, unieważnioną w sposób określony w ust. 1 pkt 1, zwraca się członkowi rodziny wielodzietnej.
§ 3. [Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu] 1. Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu zawiera wskazanie, czy wniosek dotyczy przyznania Karty, czy wydania jej duplikatu, oraz następujące dane dotyczące członków rodziny wielodzietnej:
1) imiona i nazwisko;
2) imiona i nazwiska rodowe rodziców dziecka;
3) datę urodzenia;
4) miejsce zamieszkania lub pobytu;
5) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania lub pobytu;
6) numer PESEL;
7) numer dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które nie posiadają numeru PESEL;
8) informację o zawarciu związku małżeńskiego - w przypadku małżonka rodzica;
9) stopień pokrewieństwa z członkami rodziny;
10) informacje o uczęszczaniu dziecka w wieku od ukończenia 18. roku życia do ukończenia 25. roku życia do szkół i placówek oświatowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933), dotyczące okresu uczęszczania oraz nazwy i adresu siedziby instytucji, do której dziecko uczęszcza - chyba że dziecko legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności;
11) informacje o uczęszczaniu dziecka do szkoły wyższej, okresie uczęszczania oraz nazwie i adresie siedziby szkoły wyższej, do której dziecko uczęszcza;
12) informacje o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym informacje o okresie, na jaki zostało wydane orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności - w przypadku dziecka;
13) informację o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej;
14) informację o pozostawaniu dziecka w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
15) informację, że rodzic nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej lub ograniczony we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do dzieci wskazanych we wniosku;
16) informację o dochodach członków rodziny wielodzietnej - w przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy;
17) numer telefonu komórkowego i adres poczty elektronicznej członka rodziny wielodzietnej - o ile je posiada.
2. Poza informacjami, o których mowa w ust. 1, wniosek zawiera wskazanie, czy:
1) dotyczy karty tradycyjnej lub karty elektronicznej;
2) członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, udostępniona już została karta elektroniczna i członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o wydanie karty tradycyjnej;
3) karta elektroniczna danego członka rodziny wielodzietnej ma zostać udostępniona innemu członkowi rodziny wielodzietnej - rodzicowi lub małżonkowi rodzica.
§ 4.[Wzór Karty] Wzór Karty jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.[Wzór znaku „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”] Wzór znaku „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny” jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 6.[Wzór logo rodziny wielodzietnej] Wzór logo rodziny wielodzietnej jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2017 r.2)
1) Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie sposobu unieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz wzoru wniosku w sprawie przyznania Karty Dużej Rodziny (Dz. U. poz. 1954), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 40 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz. U. poz. 1428).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 27 lipca 2017 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 154)
Załącznik nr 1
WZÓR - KARTA DUŻEJ RODZINY - karta tradycyjna
KARTA DUŻEJ RODZINY - karta elektroniczna
Objaśnienia:
1. Karta zawiera imię (imiona) oraz nazwisko członka rodziny wielodzietnej, numer PESEL członka rodziny wielodzietnej, termin ważności Karty, numer Karty, logo rodziny wielodzietnej oraz elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i sfałszowaniem oraz:
1) numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL, oraz skrót „KDR” pisany alfabetem Braille'a - w przypadku karty tradycyjnej;
2) zdjęcie jej właściciela, hologram stanowiący wizerunek orła ustalony jak dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz napis „RZECZPOSPOLITA POLSKA” - w przypadku karty elektronicznej.
2. (uchylony).
3. Karta tradycyjna ma wymiary 54 × 85,6 mm.
4. Numer Karty składa się z 17 cyfr, z których 7 pierwszych cyfr stanowi identyfikator danej gminy, ustalony w załączniku do przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799), następne 5 cyfr stanowi numer rodziny wielodzietnej nadany w procesie rejestracji pierwszej osoby z rodziny wielodzietnej, następne 2 cyfry stanowią numer kolejno przypisany członkowi rodziny wielodzietnej w tej rodzinie, a ostatnie 3 cyfry stanowią numer kolejny Karty wydanej danemu członkowi rodziny wielodzietnej.
Załącznik nr 2
WZÓR
Załącznik nr 3
WZÓR
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00