ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 7 stycznia 2025 r.
w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
Na podstawie art. 11c ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 402 i 1572) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowy sposób oceny i wyboru wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą składanych do wojewody przez organizatora.
§ 2. [Gęstość zaludnienia obszaru właściwości organizatora] 1. Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zwanej dalej „ustawą”, wojewoda oblicza gęstość zaludnienia obszaru właściwości organizatora jako iloraz liczby mieszkańców zamieszkujących na obszarze właściwości danego organizatora i powierzchni obszaru właściwości organizatora.
2. Wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków złożonych przez organizatorów według gęstości zaludnienia obszaru właściwości organizatora.
3. Najwyższą wartość punktową przyznaje się wnioskowi organizatora o najmniejszej gęstości zaludnienia na jego obszarze. Kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową.
4. Wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów.
5. Dane, o których mowa w ust. 1, wojewoda ustala, biorąc pod uwagę dane dostępne w Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni rok, dla którego są one dostępne.
§ 3. [Kryterium omówione w art. 11a ust. 1 ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej] W przypadku kryterium, o którym mowa w art. 11a ust. 1:
1) pkt 3 ustawy - oblicza się łączną liczbę linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek; wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków według łącznej liczby tych linii komunikacyjnych; najwyższą wartość punktową wojewoda przyznaje wnioskowi organizatora o największej liczbie linii komunikacyjnych; kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów;
2) pkt 4 ustawy - oblicza się łączną długość linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek; wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków według łącznej długości tych linii komunikacyjnych; najwyższą wartość punktową wojewoda przyznaje wnioskowi organizatora o największej łącznej długości tych linii komunikacyjnych; kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów;
3) pkt 5 ustawy - oblicza się liczbę zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnych na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek; wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków według liczby tych zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnych; najwyższą wartość punktową wojewoda przyznaje wnioskowi organizatora o największej liczbie zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnych; kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów;
4) pkt 6 ustawy - ocenia się sposób realizacji potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej w zakresie dostępu do przewozów na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek, w tym liczbę przystanków komunikacyjnych i dworców realizujących przynajmniej jeden ze standardów, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778 oraz z 2024 r. poz. 1853), lub przynajmniej jeden ze standardów określonych na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym w odniesieniu do dostępności tych obiektów dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej w stosunku do ogólnej liczby przystanków i dworców na liniach komunikacyjnych, które zostaną uwzględnione w rozkładzie jazdy linii komunikacyjnych; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów proporcjonalnie do udziału przystanków komunikacyjnych i dworców realizujących przynajmniej jeden ze standardów; jeżeli standardy nie zostały określone przez organizatora lub nie zostały ustalone w drodze negocjacji, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie tego kryterium punktów nie przyznaje się;
5) pkt 7 ustawy - wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków według indywidualnego wskaźnika zamożności jednostki samorządu terytorialnego będącej organizatorem, a w przypadku związku jednostek samorządu terytorialnego - średniej arytmetycznej indywidualnych wskaźników zamożności jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład związku; najwyższą wartość punktową wojewoda przyznaje wnioskowi organizatora o najniższym indywidualnym wskaźniku zamożności lub najniższej średniej arytmetycznej indywidualnych wskaźników zamożności; kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów;
6) pkt 8 ustawy - oblicza się liczbę przystanków komunikacyjnych i dworców na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zlokalizowanych w odległości ustalonej na podstawie najkrótszej możliwej trasy, nie większej niż 500 m od terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 304); wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków według łącznej liczby tych przystanków komunikacyjnych i dworców; najwyższą wartość punktową wojewoda przyznaje wnioskowi organizatora o największej liczbie przystanków komunikacyjnych i dworców; kolejne uszeregowane wnioski otrzymują wartość mniejszą odpowiednio o 1 wartość punktową; wojewoda przyznaje punkty w skali od 0 pkt do liczby punktów odpowiadającej liczbie złożonych wniosków w ramach każdej grupy organizatorów.
§ 4. [Mnożenie wartości punktowej dla wniosków objętych dopłatą] 1. Wojewoda dla danego wniosku o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą, odrębnie dla każdego roku budżetowego, mnoży wartości punktowe uzyskane dla każdego z kryteriów, o których mowa w:
1) § 2 ust. 1, przez 0,14,
2) § 3:
a) pkt 1, przez 0,25,
b) pkt 2, przez 0,09,
c) pkt 3, przez 0,14,
d) pkt 4, przez 0,14,
e) pkt 5, przez 0,19,
f) pkt 6, przez 0,05
- a następnie sumuje otrzymane wyniki, łącznie dla wszystkich lat ujętych we wniosku.
2. Wojewoda dokonuje uszeregowania wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą w ramach każdej grupy organizatorów w kolejności od wniosku o najwyższej do najniższej wartości punktowej.
§ 5. [Uszeregowanie wniosków o objęcie dopłatą] 1. Wojewoda obejmuje dopłatą wnioski o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą w ramach poszczególnych grup organizatorów w kolejności ich uszeregowania, o którym mowa w § 4 ust. 2, do wyczerpania dostępnych środków finansowych przewidzianych na województwo.
2. Wnioski o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą, które obejmują więcej niż jeden rok budżetowy i których realizacja w całości przekroczy poziom zaangażowania środków, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy, w którymkolwiek z lat budżetowych, których dotyczy wniosek, uznaje się za wnioski o objęcie dopłatą wyłącznie w danym roku budżetowym i szereguje się je w odniesieniu do danych dotyczących wyłącznie danego roku budżetowego.
3. Ostatni wniosek o objęcie dopłatą, którego realizacja w całości przekroczyłaby wysokość środków finansowych zaplanowanych na dane województwo, będzie realizowany w części do wysokości dostępnych środków.
§ 6.[Określanie poziomu zaangażowania środków] Poziom zaangażowania środków, o którym mowa w § 5 ust. 2 w odniesieniu do wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą, które obejmują więcej niż jeden rok budżetowy i wynikają z zawartych w 2024 r. umów o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, określa się z uwzględnieniem przepisu art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1720 oraz z 2024 r. poz. 1572).
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00