ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 13 grudnia 2024 r.
w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3
Na podstawie art. 6c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3, które podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek:
1) są obowiązani uwzględnić, organizując opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwane dalej „standardami niezbędnymi”, z podziałem na standardy, które:
a) są obowiązani spełnić przed uzyskaniem wpisu odpowiednio do rejestru żłobków i klubów dziecięcych albo do wykazu dziennych opiekunów, a następnie spełniać je, prowadząc instytucję opieki, przez którą rozumie się żłobek, klub dziecięcy lub dziennego opiekuna,
b) są obowiązani spełniać, prowadząc instytucję opieki;
2) fakultatywnie uwzględniają, organizując opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwane dalej „standardami podnoszenia jakości”.
§ 2. Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o personelu, należy przez to rozumieć osoby zatrudnione odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna.
§ 3. 1. Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek, uwzględniając standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości, kierują się potrzebami wszystkich dzieci, a w szczególności biorą pod uwagę potrzeby dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym, pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, dzieci z rodzin zróżnicowanych językowo i kulturowo, dzieci z rodzin migrantów, dzieci wymagających szczególnej opieki.
2. Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek, realizując standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości, uwzględniają działania, jakie będą podejmowane wobec dziecka w zakresie:
1) wypełniania przez instytucje opieki wobec dziecka funkcji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, potencjału i zainteresowań dziecka;
2) zapewnienia przez personel bezpiecznej emocjonalnie i fizycznie atmosfery podczas pobytu dziecka odpowiednio w instytucji opieki, w szczególności przez towarzyszenie społeczne i towarzyszenie dziecku w rozwoju charakteryzujące się podmiotowym traktowaniem dziecka, okazywaniem szacunku, podejmowaniem niedyrektywnych działań, nawiązywaniem pozytywnych relacji i budowaniem poczucia autonomii;
3) zapewnienia przez personel warunków sprzyjających zintegrowanemu rozwojowi dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zabaw i interakcji rozwijających:
a) kompetencje komunikacyjne dzieci (werbalne i niewerbalne) niezbędne do nawiązywania relacji społecznych,
b) sprawność fizyczną z uwzględnieniem małej i dużej motoryki oraz percepcji zmysłowej dzieci,
c) kreatywność oraz ciekawość świata.
§ 4. Standardy niezbędne oraz standardy podnoszenia jakości dotyczą:
1) pracy z dziećmi;
2) organizacji pracy personelu;
3) współpracy personelu z rodzicami;
4) monitorowania wdrażania standardów w zakresach, o których mowa w pkt 1-3.
§ 5. Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w zakresie:
1) pracy z dziećmi - obejmują stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka;
2) organizacji pracy personelu - obejmują określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji tej pracy;
3) współpracy personelu z rodzicami - obejmują określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komunikacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.
§ 6. Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, i standardy podnoszenia jakości w zakresie:
1) pracy z dziećmi obejmują:
a) respektowanie praw dzieci w codziennej pracy instytucji opieki,
b) budowanie przez personel bezpiecznych, opartych na szacunku relacji z dziećmi,
c) wspieranie u dzieci poczucia przynależności i uważności na inne osoby,
d) zapewnienie dzieciom warunków do poznawania i doświadczania otaczającego świata,
e) tworzenie dzieciom środowiska sprzyjającego mówieniu, słuchaniu i porozumiewaniu się,
f) kształtowanie otoczenia umożliwiającego rozwój sprawności fizycznej dzieci oraz angażowanie zmysłów,
g) zapewnienie dzieciom warunków do twórczej ekspresji i kontaktu z różnymi wytworami kultury i sztuki;
2) organizacji pracy personelu obejmują:
a) organizację pracy personelu umożliwiającą podnoszenie kwalifikacji opartą na współpracy, obserwacji i refleksji nad codzienną praktyką,
b) dbałość personelu o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
c) aranżowanie przestrzeni w sposób estetyczny i spójny z planem opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnym,
d) adaptację dzieci odbywającą się w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb;
3) współpracy personelu z rodzicami obejmują:
a) współpracę personelu i rodziców opartą na wzajemnym szacunku i otwartości w celu kształtowania spójnego środowiska rozwoju dzieci,
b) tworzenie warunków umożliwiających rodzicom włączanie się w życie instytucji opieki,
c) tworzenie warunków umożliwiających rodzicom podnoszenie kompetencji rodzicielskich.
§ 7. Standardy niezbędne, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, w zakresie pracy z dziećmi obejmują poza standardami określonymi w § 6 pkt 1 również pracę na podstawie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego.
§ 8. Monitorowanie wdrażania standardów, o których mowa w § 4 pkt 1-3, polega na systematycznym weryfikowaniu zakresu realizacji standardów, o których mowa w § 4 pkt 1-3, przez podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek.
§ 9. 1. Szczegółowy zakres standardów niezbędnych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Szczegółowy zakres standardów podnoszenia jakości określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.2)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: A. Dziemianowicz-Bąk
1) Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - rodzina, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. poz. 2121), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka - „Aktywny rodzic” (Dz. U. poz. 858).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 13 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1882)
Załącznik nr 1
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW NIEZBĘDNYCH
Załącznik nr 2
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES STANDARDÓW PODNOSZENIA JAKOŚCI
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00