Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-30
Wersja aktualna od 2024-10-30
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna
z dnia 25 marca 2011 r. (Dz.U. z 2011 r., Nr 69, poz. 368)
t.j. z dnia 7 lipca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1205)
t.j. z dnia 30 października 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 1602)
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743 i 858) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym] [1] Zakres programowy 280-godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zwanej dalej „ustawą”, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):
a) adaptacja jako rezultat rozwoju,
b) przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,
c) uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,
d) osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;
2) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):
a) zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
b) aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
c) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
d) neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,
e) mechanizmy rozwoju dziecka,
f) środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
3) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h) umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
- pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
- zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
4) kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa) ochrona praw dziecka,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,
e) emisja głosu,
f) umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
5) praktyki zawodowe (80 godzin).
§ 2. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym] Zakres programowy 80-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
d) innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,
e) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
2) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.
§ 4. [Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka - charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka,
d) środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka - zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h) umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
- pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
- zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa) ochrona praw dziecka,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).
§ 5. [Zagadnienia wchodzące w zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna] Zakres programowy 40-godzinnego szkolenia uzupełniającego dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące zagadnienia:
1) udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;
3) innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.
§ 5a.[Ograniczenia dotyczące szkoleń z bloków tematycznych] Szkolenia z bloków tematycznych wskazanych w § 1 pkt 4 lit. b i pkt 5, § 4 pkt 3 lit. b i pkt 4 oraz § 5 pkt 1 nie mogą odbywać się za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
§ 6.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
1) Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - rodzina kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).
[1] Tytuł rozporządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1221). Zmiana weszła w życie 17 lipca 2019 r.