ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 października 2024 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie pobierania i przekazywania obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalania i przekazywania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92 i 1248) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie pobierania i przekazywania obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalania i przekazywania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej] W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie pobierania i przekazywania obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalania i przekazywania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 1102) wprowadza się następujące zmiany:
1) użyty w § 2 w pkt 2, 11 i 15 oraz w § 9 w ust. 3 w pkt 4 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 5 w pkt 3-5 w różnym przypadku wyraz „baza” zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem „zbiór”;
2) w § 2 pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„7) karta daktyloskopijna - kartę daktyloskopijną palców, na której pobiera się odciski linii papilarnych palców, której wzór jest określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy o Policji;
8) karta daktyloskopijna dłoni - kartę daktyloskopijną, na której pobiera się odciski linii papilarnych dłoni, której wzór jest określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy o Policji;”;
3) w § 3 wyraz „chejroskopijną” zastępuje się wyrazami „daktyloskopijną dłoni”;
4) użyty w § 5 w ust. 2 i 3, w § 6 w ust. 1 i w ust. 2 w pkt 5 oraz w § 7 w różnej liczbie i różnym przypadku wyraz „chejroskopijna” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami „karta daktyloskopijna dłoni”;
5) w § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kopie plików zawierające karty daktyloskopijne i karty daktyloskopijne dłoni udostępnia się odpowiednio zgodnie z art. 21j ustawy o Policji.”;
6) w § 6 w ust. 2:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku pobrania obrazów linii papilarnych metodą tuszową sporządza się jeden komplet karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni, uwzględniając następujące warunki:”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) komplet karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni przesyła się niezwłocznie do CRD w celu rejestracji tego kompletu.”;
7) w § 8 ust. 1-4 otrzymują brzmienie:
„1. Wizerunek osób utrwala się w formie zdjęć, w tym zdjęć sygnalitycznych, oraz w formie opisów wizerunków, w tym również na informatycznych nośnikach danych.
2. Gromadzone przez Policję informacje w formie zdjęć osób, w tym zdjęć sygnalitycznych, oraz w formie opisów wizerunków przetwarza się w postaci elektronicznej w zbiorach danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych.
3. Materiały źródłowe w postaci cyfrowych zapisów zdjęć na informatycznych nośnikach danych gromadzi się w komórkach organizacyjnych właściwych ze względu na miejsce wykonania zdjęcia. Osoba odpowiedzialna za materiały źródłowe trwale usuwa je z informatycznych nośników danych nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia ich wytworzenia.
4. Sposób wykonywania zdjęć sygnalitycznych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”;
8) w § 9:
a) w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) opracowuje w dwóch egzemplarzach projekt zarządzenia, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2) przedstawia projekt zarządzenia do podpisu właściwemu organowi w ABW, Straży Granicznej lub Policji;”,
b) w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) na podstawie zarządzenia właściwego organu przekazuje oznaczony profil DNA Komendantowi Głównemu Policji w celu rejestracji w zbiorze danych DNA, dołączając pakiet kryminalistyczny z próbką materiału biologicznego i kartą rejestracyjną próbki biologicznej;”,
c) w ust. 5 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) informację, czy dany profil znajduje się już w zbiorze danych DNA.”;
9) w § 10:
a) w ust. 3:
- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Jednostka organizacyjna ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny od osób, przekazuje, w formie papierowej lub elektronicznej, jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca pobrania obrazów linii papilarnych lub materiału biologicznego:”,
- uchyla się pkt 2,
- pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) nazwę jednostki ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny;”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Jednostka organizacyjna ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz utrwalił wizerunek osoby, przekazuje, w formie elektronicznej, jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca utrwalenia wizerunku:
1) ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;
2) wizerunek osoby utrwalony w sposób określony w § 8 w przypadku utrwalenia tego wizerunku;
3) nazwę jednostki ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz utrwalił wizerunek osoby;
4) informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją.”,
c) w ust. 4 po wyrazach „ust. 3” dodaje się wyrazy „i 3a”,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Trybu przekazywania, o którym mowa w ust. 3-4, nie stosuje się, w przypadku gdy ABW lub Straż Graniczna posiada możliwość rejestrowania danych i informacji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji w trybie teletransmisji danych. W takim przypadku ABW lub Straż Graniczna przekazuje Komendantowi Głównemu Policji dane i informacje, o których mowa w ust. 3 i 3a, przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, stosując odpowiednio przepisy ust. 2.”,
e) w ust. 7 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach „ust. 3” dodaje się wyrazy „i 3a”,
f) w ust. 8 wyrazy „i ust. 3 pkt 2-6” zastępuje się wyrazami „ , ust. 3 pkt 3-6 i ust. 3a pkt 2-4”;
10) w § 11 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Do przekazywania informacji, o których mowa w § 10 ust. 3 i 3a, przez ABW lub Straż Graniczną stosuje się formularz rejestracyjny „KSIP - Rejestracja osoby, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych”, którego wzór jest określony w załączniku nr 2a do rozporządzenia.
2. Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona nadaje, zmienia lub cofa funkcjonariuszom ABW lub Straży Granicznej, na wniosek ABW lub Straży Granicznej, uprawnienia dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, w trybie, o którym mowa w § 10 ust. 6. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień funkcjonariuszom ABW lub Straży Granicznej do dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.”;
11) w § 12 w ust. 1 wyrazy „w § 10 ust. 2 i 3” zastępuje się wyrazami „w § 10 ust. 2, 3 i 3a”;
12) załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
13) po załączniku nr 2 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 2a do rozporządzenia, w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 21 października 2024 r. (Dz. U. poz. 1582)
Załącznik nr 1
SPOSÓB WYKONYWANIA ZDJĘĆ SYGNALITYCZNYCH
§ 1. 1. Zdjęcia sygnalityczne obejmują ujęcie twarzy z prawego profilu i z przodu oraz z prawego i lewego półprofilu.
2. Zdjęcie twarzy należy wykonać w taki sposób, aby podstawa nosa oraz dolna krawędź płatków małżowin usznych osoby fotografowanej znajdowały się na jednej wysokości i tworzyły linię poziomą. Na zdjęciach ukazujących prawy profil oraz lewy półprofil powinna być widoczna małżowina uszna. Oczy i brwi na zdjęciach nie mogą być przysłonięte włosami.
3. Zdjęcia sygnalityczne wykonuje się bez okularów. Jeżeli fotografowana osoba nosi okulary na stałe, wykonuje się dodatkowe zdjęcie twarzy w okularach w ujęciu z przodu.
4. W przypadku gdy osoba ma cechy charakterystyczne budowy anatomicznej (np. brak kończyny, znaczna wada postawy), wykonuje się zdjęcie w pozycji stojącej z przodu, natomiast gdy sylwetka osoby jest bardziej charakterystyczna w innym ustawieniu, osobę tę fotografuje się również w takim ustawieniu. Podczas fotografowania sylwetki osobę ustawia się w pozycji swobodnej, pozwalającej na utrwalenie jej normalnego wyglądu.
5. Jeżeli fotografowana osoba ma na ciele widoczne znaki szczególne, w szczególności tatuaże, blizny, znamiona, deformacje, brak palców u rąk, a nie są one widoczne na zdjęciu całej sylwetki, znaki te utrwala się na osobnych zdjęciach.
6. Podczas wykonywania zdjęcia należy zwrócić uwagę na ewentualne próby zafałszowania wizerunku przez celową zmianę mimiki twarzy lub zmianę sylwetki osoby fotografowanej. W takim przypadku zdjęcie wykonuje się ponownie.
§ 2. Zdjęcia wykonuje się na jednolitym, jasnym tle. Oświetlenie przy wykonywaniu fotografii powinno zapewnić uzyskanie równomiernie naświetlonego obrazu, możliwie najbardziej zbliżonego do rzeczywistego wyglądu osoby fotografowanej. Na fotografowanej osobie lub tle nie mogą występować cienie deformujące i zaciemniające wizerunek danej osoby. Zdjęcia sygnalityczne powinny odzwierciedlać wygląd osoby fotografowanej w rzeczywistych barwach w świetle dziennym.
§ 3. Do wykonywania zdjęć twarzy stosuje się urządzenie do zdjęć sygnalitycznych „UDZS” lub w przypadku jego braku - cyfrowy aparat fotograficzny spełniający odpowiednie wymogi techniczne oraz specjalne krzesło obrotowe z podparciem części potylicznej głowy oraz z możliwością blokady obrotu do zadanego kąta. Jeżeli nie ma takiego krzesła, zdjęcia twarzy mogą być wykonywane przy użyciu zwykłego krzesła lub przy ustawieniu osoby w pozycji stojącej, z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.
§ 4. 1. Ogniskowa obiektywów cyfrowych aparatów fotograficznych powinna być jak najbardziej zbliżona do podwójnej długości przekątnej matrycy aparatu cyfrowego. W przypadku stosowania urządzenia UDZS stosuje się ogniskową określoną przez producenta w instrukcji obsługi.
2. Podczas fotografowania twarzy obiektyw aparatu ustawia się na wysokości oczu, a w czasie fotografowania całej sylwetki ustawia się go na wysokości piersi osoby fotografowanej. Oś optyczną obiektywu należy ustawić prostopadle do fotografowanej osoby.
3. Ostrość należy ustawić podczas fotografowania osoby z profilu na kąt oka z zachowaniem niezbędnej głębi ostrości.
4. Minimalny format rejestracji powinien wynosić 2048 × 1536 pikseli, co odpowiada około 3,2 megapiksela.
§ 5. 1. Na zdjęciu twarzy z profilu powinna być widoczna tabliczka informacyjna zawierająca następujące dane:
1) nazwę jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w której wykonano zdjęcie;
2) numer ewidencyjny zdjęcia i rok jego wykonania;
3) oznaczenia cyfrowe określające wzrost i kolor włosów, przy czym pierwszą cyfrą oznacza się wzrost, a drugą - kolor włosów.
2. W przypadku stosowania urządzenia UDZS treść tabliczki jest dodawana zgodnie z ustawieniami urządzenia.
3. Na tabliczce informacyjnej, o której mowa w ust. 1, do określenia wzrostu i koloru włosów osoby fotografowanej używa się następujących oznaczeń cyfrowych:
Wzrost [cm] | Oznaczenie |
do 150 | 1 |
151-155 | 2 |
156-160 | 3 |
161-165 | 4 |
166-170 | 5 |
171-175 | 6 |
176-180 | 7 |
181-185 | 8 |
ponad 185 | 9 |
Kolor włosów | Oznaczenie |
rudy | 1 |
blond | 2 |
szatyn/szatynka | 3 |
brunet/brunetka | 4 |
siwy | 5 |
szpakowaty | 6 |
§ 6. Przed wykonaniem zdjęcia osoba fotografowana powinna być uczesana i ogolona (jeżeli nie nosi zarostu na stałe). Osobę tę należy fotografować bez okrycia wierzchniego i nakrycia głowy, a przy pomiarze wzrostu osoba ta powinna być bez obuwia.
§ 7. 1. Przed przekazaniem zdjęć sygnalitycznych w postaci plików cyfrowych do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji zdjęcia te powinny być w pierwszej kolejności skopiowane na dysk twardy komputera wydzielonego do ich magazynowania. Po zapisaniu zdjęć na dysku twardym komputera należy wyliczyć sumy kontrolne dla każdego pliku. Wygenerowany raport zawierający sumy kontrolne zapisuje się w pliku o rozszerzeniu PDF i umieszcza w odpowiednim folderze zgodnie z ust. 3 i 4.
2. Zdjęcia sygnalityczne nie mogą być modyfikowane.
3. W przypadku zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym z wykorzystaniem urządzenia UDZS zdjęcia te umieszcza się w folderze o nazwie odpowiadającej literowemu symbolowi jednostki (bez polskich znaków literowych) z kolejnym numerem ewidencyjnym zdjęcia i oznaczeniem dwóch ostatnich cyfr roku wykonania (np. KMP_Rzeszow_117_13); poszczególne zdjęcia zawarte w tym folderze powinny mieć dodatkowo symbol literowy pozy rejestracji: „ab” - prawy profil i twarz z przodu (en face), „cd” - prawy półprofil i lewy półprofil, „e” - sylwetka, od „f” do „z” - zdjęcia dodatkowe. Poszczególne oznaczenia oddziela się od siebie symbolem podkreślnika (np. KMP_Rzeszow_117_13_ab).
4. W przypadku zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym bez wykorzystania urządzenia UDZS zdjęcia te umieszcza się w folderze o nazwie odpowiadającej literowemu symbolowi jednostki (bez polskich znaków literowych) z kolejnym numerem ewidencyjnym zdjęcia i oznaczeniem dwóch ostatnich cyfr roku wykonania (np. KMP_Rzeszow_117_13); poszczególne zdjęcia zawarte w tym folderze powinny mieć dodatkowo symbol literowy pozy rejestracji: „a” - prawy profil, „b” - twarz z przodu (en face), „c” - prawy półprofil, „d” - lewy półprofil, „e” - sylwetka, od „f” do „z” - zdjęcia dodatkowe. Poszczególne oznaczenia oddziela się od siebie symbolem podkreślnika (np. KMP Rzeszow_117_13_a).
5. Zdjęcia sygnalityczne w postaci plików cyfrowych zarejestrowane przez funkcjonariuszy Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przekazuje się jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca utrwalenia wizerunku na nośnikach jednokrotnego zapisu (np. na płytach CD-R); pliki powinny być zapisane w formacie TIFF (Tagged Image File Format) lub JPEG (Joint Photographic Expert Group) z możliwie najniższym stopniem kompresji. Na nośnikach umieszcza się także plik o rozszerzeniu PDF zawierający wygenerowane wcześniej sumy kontrolne dla plików wchodzących w skład zapisu.
Załącznik nr 2
WZÓR ZARZĄDZENIA O WPROWADZENIU DO ZBIORU DANYCH DNA INFORMACJI O WYNIKACH ANALIZY KWASU DEOKSYRYBONUKLEINOWEGO
Załącznik nr 3
WZÓR FORMULARZA REJESTRACYJNEGO „KSIP - REJESTRACJA OSOBY, O KTÓREJ MOWA W ART. 10 UST. 1 USTAWY Z DNIA 10 CZERWCA 2016 R. O DZIAŁANIACH ANTYTERRORYSTYCZNYCH”
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00