Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-24
Wersja aktualna od 2024-05-24
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1)
z dnia 4 czerwca 2018 r.
w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych
z dnia 4 czerwca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 1124)
t.j. z dnia 24 maja 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 789)
Na podstawie art. 18m ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa:
1) sposób i tryb korzystania z Rejestru Należności Publicznoprawnych, zwanego dalej „rejestrem”, przez zobowiązanego, podmiot zainteresowany oraz podmiot, o którym mowa w art. 18q § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwanej dalej „ustawą”, w tym uzyskania z rejestru danych, o których mowa w art. 18b § 2 ustawy, zwanych dalej „danymi”;
2) tryb i sposób wprowadzania danych do rejestru;
3) formaty danych wymagane przy wprowadzaniu danych do rejestru.
§ 2. [Identyfikator i hasło uprawniające do wprowadzania zmian w rejestrze] 1. Organ prowadzący rejestr nadaje wierzycielowi, o którym mowa w art. 18b § 1 ustawy:
1) niebędącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - na wniosek,
2) będącemu organem Krajowej Administracji Skarbowej - z urzędu
- identyfikator i hasło uprawniające do korzystania z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr, zwanego dalej „systemem”.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest opatrywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym oraz doręczany z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699).
§ 3. [Identyfikator i hasło uprawniające do korzystania z funkcjonalności systemu] 1. Udostępnienie danych z rejestru w sposób, o którym mowa w art. 18k § 3:
1) pkt 1 ustawy - następuje po nadaniu identyfikatora i hasła uprawniających do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy ich użyciu;
2) pkt 2 ustawy - następuje po udostępnieniu certyfikatu emitowanego przez Ministerstwo Finansów uprawniającego do korzystania z systemu oraz po uwierzytelnieniu w systemie przy jego użyciu.
2. Identyfikator i hasło oraz certyfikat, o których mowa w ust. 1, są odpowiednio nadawane albo udostępniane:
1) z urzędu - w przypadku podmiotu uprawnionego będącego organem Krajowej Administracji Skarbowej;
2) na wniosek opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, doręczony z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych - w przypadku podmiotu uprawnionego niebędącego organem Krajowej Administracji Skarbowej.
§ 5.[Konto na portalu podatkowym] Korzystając z rejestru, zobowiązany oraz podmiot zainteresowany używają swojego konta w e-Urzędzie Skarbowym.
§ 6. [Kryteria wyszukiwania zobowiązanego dotyczące podmiotu zainteresowanego] Podmiot zainteresowany w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:
1) osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a) numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli został nadany, albo
b) datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;
2) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL, jeżeli został nadany,
c) numer identyfikacji podatkowej (NIP),
d) numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);
3) osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a) firmę albo nazwę,
b) NIP,
c) numer REGON;
4) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a) NIP albo
b) kraj wydania i numer paszportu, albo
c) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo
d) datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
5) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje imię i nazwisko zobowiązanego oraz:
a) NIP albo
b) kraj wydania i numer paszportu, albo
c) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
d) datę urodzenia albo adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
6) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje dwie z następujących danych dotyczących zobowiązanego:
a) firmę albo nazwę,
b) NIP,
c) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego,
d) adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.
§ 7. [Kryteria wyszukiwania zobowiązanego dotyczące podmiotu uprawnionego] Podmiot uprawniony w celu wyszukiwania w rejestrze zobowiązanego, jako kryterium wyszukiwania zobowiązanego będącego:
1) osobą fizyczną, podaje jego:
a) numer PESEL, jeżeli został nadany, albo
b) imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nie został nadany numer PESEL;
2) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:
a) NIP albo
b) numer REGON;
3) osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:
a) NIP albo
b) numer REGON;
4) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną, podaje jego:
a) NIP albo
b) kraj wydania i numer paszportu, albo
c) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada identyfikatora podatkowego, albo
d) imię i nazwisko oraz datę urodzenia, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
5) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, podaje jego:
a) NIP albo
b) kraj wydania i numer paszportu, albo
c) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy lub numer ubezpieczeniowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
d) imię i nazwisko, firmę lub nazwę oraz datę urodzenia, albo
e) adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w tym adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nierezydent nie posiada NIP, paszportu lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju;
6) nierezydentem w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będącym osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, podaje jego:
a) NIP albo
b) numer identyfikacyjny nadany w innym kraju, w szczególności numer podatkowy, jeżeli nierezydent nie posiada numeru identyfikatora podatkowego, albo
c) firmę lub nazwę oraz adres siedziby, jeżeli nierezydent nie posiada NIP lub numeru identyfikacyjnego nadanego w innym kraju.
§ 8.[Wprowadzanie danych do rejestru przez wierzyciela] Wierzyciel, po jego uwierzytelnieniu w systemie, na podstawie podanego identyfikatora i hasła wprowadza dane do rejestru.
§ 9. [Dane wprowadzane do rejestru] W przypadku wprowadzania do rejestru danych dotyczących:
1) oznaczenia wierzyciela, podaje się:
a) jego nazwę, adres siedziby lub jego jednostki organizacyjnej, a jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd - adres tego urzędu,
b) NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada - urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem;
2) podstawy prawnej należności pieniężnej, podaje się:
a) rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 i art. 18b § 1 pkt 2-4 ustawy, nazwę organu, który wydał ostateczną decyzję, postanowienie lub inne orzeczenie, datę i numer tej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, nazwę organu, który wydał prawomocny wyrok, postanowienie lub mandat karny na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego, Kodeksu karnego lub Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, datę i sygnaturę wyroku albo postanowienia, datę, serię i numer mandatu karnego, albo
b) przepis prawa, jeżeli obowiązek uiszczenia należności pieniężnej wynika bezpośrednio z przepisu prawa.
§ 10. [Informacje wprowadzane do rejestru] 1. W przypadku wprowadzania do rejestru informacji, o których mowa w art. 18f § 1:
1) pkt 1, 2 i 5-8 ustawy, podaje się wysokość należności pieniężnej będącej przedmiotem tej informacji;
2) pkt 9 ustawy, podaje się:
a) nazwę organu, który wydał postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego w pierwszej instancji,
b) numer i datę wydania postanowienia, o którym mowa w lit. a,
c) wysokość należności pieniężnej niewyegzekwowanej w postępowaniu egzekucyjnym będącej przedmiotem tej informacji.
2. W przypadku wprowadzania do rejestru informacji dotyczących ustania okoliczności, o których mowa w art. 18f § 1:
1) pkt 1 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o odroczeniu terminu zapłaty należności pieniężnej;
2) pkt 2 ustawy, podaje się informację o wygaśnięciu, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji o rozłożeniu na raty spłaty należności pieniężnej;
3) pkt 3, 4, 6 i 7 ustawy, podaje się odpowiednio informację o zakończeniu postępowania;
4) pkt 8 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania wszczętego sprzeciwem;
5) pkt 9 ustawy, podaje się informację o zakończeniu postępowania, w którym uchylono lub stwierdzono nieważność postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego.
§ 11.[Format danych wprowadzanych do rejestru] Do rejestru wprowadza się dane w formacie XML według struktury logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej organu prowadzącego rejestr.
§ 12. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).