ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 21 kwietnia 2009 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 70, poz. 600)
t.j. z dnia 9 kwietnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 468)
t.j. z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1305)
t.j. z dnia 10 stycznia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 35)
Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów] Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:
1) (uchylony);
2) (uchylony);
3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
4) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
5) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
6) egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
7) (uchylony);
8) (uchylony);
9) egzaminu ósmoklasisty z przedmiotów:
a) język polski, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia,
b) matematyka, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,
c) język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia,
d) biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia;
10) egzaminu zawodowego, stanowiący załącznik nr 15 do rozporządzenia.
§ 2.[Wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów] 1. Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej „wnioskiem”, zawierający następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, jeżeli został nadany;
4) adres zamieszkania;
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej;
8) nazwę i adres miejsca pracy;
9) nauczany przedmiot (przedmioty);
10) zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów, zgodny z zakresem, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9, z tym że osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. e, wskazuje także nazwę zawodu oraz symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 316, z późn. zm.).
2. Do wniosku dołącza się:
1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;
3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005).
3. Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej, stowarzyszenia lub samorządu zawodowego albo sektorowej rady do spraw kompetencji ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. e, do wniosku dołącza:
1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji wymaganych od instruktora praktycznej nauki zawodu, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy;
3) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie doświadczenia, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 lit. c ustawy;
4) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
3a. Osoba, która jest egzaminatorem wpisanym na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, o której mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005), do wniosku dołącza:
1) oświadczenie o wpisie na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, o której mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim;
2) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
4. (uchylony).
5. Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.
§ 3.[Wpis do ewidencji egzaminatorów] 1. Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.
2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.
§ 4.[Ubieganie się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie] Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego wcześniej szkolenia.
§ 5.[Wpis w ewidencji egzaminatorów] 1. Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:
1) imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, jeżeli został nadany;
4) adres zamieszkania;
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej;
8) nauczany przedmiot (przedmioty);
9) zakres, w którym jest egzaminatorem, wskazany spośród następujących zakresów:
a) egzamin ósmoklasisty i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych,
b) (uchylona),
c) egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia,
d) (uchylona),
e) egzamin zawodowy, z uwzględnieniem ust. 1a, z tym że w przypadku egzaminu zawodowego w zawodzie technik ekonomista – także egzamin eksternistyczny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych „podstawy przedsiębiorczości”;
10) datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;
11) nadany przez komisję okręgową:
a) w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. a i c – indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
– jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
– trzycyfrowy kod odpowiednio egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
– pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
b) w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. e:
– indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak „–” i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
– kod uprawnienia, zawierający kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10, znak „/”, oddzielone znakiem „/” symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10, a także znak „/” oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub zdających z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.
1a. Wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 lit. e, obejmuje także nazwę zawodu oraz symbole i nazwy wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10. Jeżeli co najmniej jedna z kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie została wyodrębniona jako kwalifikacja wspólna z innym zawodem lub zawodami, wpis obejmuje dodatkowo nazwę tego zawodu lub zawodów oraz symbol i nazwę tej kwalifikacji.
2. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4–7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.
§ 7.[Forma ewidencji egzaminatorów] Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§ 8.[Skreślenie egzaminatora z ewidencji] Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2–4 ustawy.
§ 9.[Zmiana adresu zamieszkania egzaminatora] 1. W przypadku zmiany adresu zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej, egzaminator składa:
1) do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania – wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;
2) do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania – wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby, która jest egzaminatorem wpisanym na listę egzaminatorów prowadzoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – także oświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 3a pkt 1.
3. Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo w ust. 3 pkt 1–3, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§ 10.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 452 oraz z 2006 r. poz. 382).
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1) Obecnie działem administracji rządowej - oświata i wychowanie kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 kwietnia 2009 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 35)
Załącznik nr 1
(uchylony)
Załącznik nr 2
(uchylony)
Załącznik nr 3
(uchylony)
Załącznik nr 4
(uchylony)
Załącznik nr 5
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 2 | 12 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 25 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 6
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 3 | 16 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 30 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 7
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 3 | 16 |
4 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) formułować pytania dotyczące wypowiedzi monologowej zdającego w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria dla wypowiedzi monologowej i rozmowy. | 1 | 9 |
5 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – wypowiedzi monologowej i rozmowy. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 40 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 8
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego; 6) określić rolę i zadania szkoły związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym, b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego, c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego. | 2 | – |
2 | Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu – język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań; 2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego; 3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań; 4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań; 5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym; 6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego. | 1 | 2 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych; 4) współpracować z innymi egzaminatorami. | 3 | 13 |
4 | Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania; 2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego; 3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria. | 1 | 6 |
5 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – wypowiedzi zdającego. | 1 | 1 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających | 4 | |||
Razem godzin | 34 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 9
(uchylony)
Załącznik nr 10
(uchylony)
Załącznik nr 11
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU – JĘZYK POLSKI1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | – |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu – język polski | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 13 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | – |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 23 |
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 12
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU – MATEMATYKA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | – |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu – matematyka | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 12 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | – |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 22 |
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 13
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | – |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu – język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego; 2) posiadać świadomość związku wymagań ogólnych i szczegółowych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego z deskryptorami zawartymi w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego; 3) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego; 4) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 12 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | – |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 22 |
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 14
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTÓW: BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ HISTORIA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | – |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 1 | 8 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | – |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 17 |
1) W szkoleniu egzaminatorów uwzględnia się również specyfikę przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w warunkach i formie, o których mowa w art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z późn. zm.).
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Załącznik nr 15
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ZAWODOWEGO1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
Część I3) |
| |||
1 | Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) scharakteryzować system oceniania i egzaminowania; 2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania; 3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 4) określić miejsce i funkcje egzaminu zawodowego w systemie egzaminowania; 5) opisać strukturę i formę egzaminu; 6) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.), pracodawcy lub podmiotu prowadzącego kwalifikacyjny kurs zawodowy, o którym mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, związane z przeprowadzaniem egzaminu; 7) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, pracodawcy lub podmiotu prowadzącego kwalifikacyjny kurs zawodowy, o którym mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, związane z: a) przekazywaniem informacji o egzaminie, b) przygotowaniem do egzaminu, c) przekazywaniem wyników egzaminu. | 1 | – |
2 | Zadania praktyczne na egzaminie | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadania praktycznego; 2) opisać podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego będącą podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy jej struktury; 3) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań egzaminacyjnych; 4) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu. | 1 | 2 |
3 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora; 2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu; 3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora; 4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu. | 2 | 2 |
Część II4) | ||||
4 | Ocena rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określić umiejętności sprawdzane w części praktycznej egzaminu w danej kwalifikacji, ujęte w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego będącej podstawą przeprowadzania egzaminu; 2) opisać zasady oceniania rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu; 3) oceniać jakość rezultatu końcowego i przebieg wykonania zadania egzaminacyjnego przez zdających; 4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem egzaminu. | 2 | 16 |
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu zawodowego, w szczególności zasad oceniania rezultatów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej tego egzaminu. | 4 | |||
Razem godzin | 30 |
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu zawodowego, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przyporządkowane do różnych branż, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.
4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przyporządkowane do tych samych branż, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00