Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-12-01
Wersja aktualna od 2023-12-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 24 grudnia 2019 r.
w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone
z dnia 24 grudnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2542)
t.j. z dnia 3 czerwca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1185)
t.j. z dnia 1 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 2615)
Na podstawie art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 oraz z 2023 r. poz. 614, 1234 i 1723) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób przesyłania zgłoszeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
2) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy zgłoszeń.
§ 2. [Sposoby przesyłania zgłoszeń] Zgłoszenia mogą być przesyłane:
1) za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych prowadzonej przez urząd obsługujący tego ministra, albo
2) przez portal podatkowy.
§ 3.[Udostępnianie struktury logicznej urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszenia] Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru zgłoszenia jest udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych prowadzonej przez urząd obsługujący tego ministra.
§ 4. [Podpis na zgłoszeniu] Zgłoszenia mogą być opatrywane:
1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
2) podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jeżeli są przesyłane przez portal podatkowy.
3) (uchylony).
§ 5.[Podpis elektroniczny omówiony w § 4 pkt 1] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 1, mogą być opatrywane wszystkie rodzaje zgłoszeń.
§ 6.[Podpis elektroniczny omówiony w § 4 pkt 2 na zgłoszeniach aktualizacyjnych osoby fizycznej] Podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 pkt 2, mogą być opatrywane zgłoszenia aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7).
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.2)
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2586).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2013 r. w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 753), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. poz. 2244).