Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-11-22
Wersja aktualna od 2023-11-22
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 20 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty
Na podstawie art. 22b ust. 21 pkt 1, 2 i 4-6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1786, 1720 i 2029) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty] W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 1 grudnia 2022 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. poz. 2680) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 9:
a) w ust. 3 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) w przypadku uzyskiwania nowej kategorii lub podkategorii świadectwa maszynisty;",
b) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 4a, sprawdzian wiedzy i umiejętności obejmuje różnice programowe między kategoriami lub podkategoriami świadectwa maszynisty określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia, które maszynista już posiada, a kategoriami lub podkategoriami świadectwa maszynisty, o uzyskanie których maszynista się ubiega.";
2) w załączniku nr 3:
a) w części I Szkolenie praktyczne w ust. 5 tabela otrzymuje brzmienie:
„
Kategoria świadectwa maszynisty* | Podkategoria świadectwa maszynisty** | Moduł oraz liczba godzin szkolenia***** | |||
praca przy naprawie | praca przy czynnościach rewidenta taboru*** | praca przy czynnościach maszynisty**** | razem | ||
A | A1 | 120 | 40 | 80 | 240 |
A | A2 | 80 | - | 60 | 140 |
A | A3 | 80 | - | 60 | 140 |
A | A4 | 120 | 40 | 80 | 240 |
A | A5 | 80 | - | 60 | 140 |
B | B1 | 160 | 40 | 80 | 280 |
B | B2 | 160 | 40 | 80 | 280 |
* W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A albo B kandydat na maszynistę realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia nie sumują się).
** Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kategorii A i B (np. A1 + B2), realizuje cykl szkolenia w wymiarze przewidzianym dla kategorii B. Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kategorii A, a cykle szkolenia różnią się liczbą godzin, realizuje cykl szkolenia z większą liczbą godzin szkolenia.
*** Czas trwania szkolenia skraca się o udokumentowany okres zatrudnienia kandydata na maszynistę na stanowisku rewidenta taboru lub innym, na którym kandydat ten wykonywał czynności obejmujące naprawę i utrzymanie taboru kolejowego.
**** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 12 miesięcy.
***** Godzina szkolenia jest równa 60 minutom.",
b) w części II Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne):
- w ust. 1 tabela otrzymuje brzmienie:
„
Temat szkolenia | Liczba godzin* | ||
wykłady | zajęcia praktyczne | razem | |
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego** | |||
Znajomość budowy i obsługi pojazdu kolejowego | 8 | 8 | 16 |
Urządzenia bezpieczeństwa | 6 | 2 | 8 |
Rodzaje hamulców, układ pneumatyczny i hamulcowy | 16 | 8 | 24 |
Próby hamulców oraz czynności kontrolne przed jazdą (włącznie ze sporządzeniem karty próby hamulców) | 8 | 16 | 24 |
Dokumentacja prowadzona przez maszynistę | 4 | 4 | 8 |
Sterowanie pojazdem kolejowym | 8 | 8 | 16 |
Technika prowadzenia pojazdu kolejowego (jazdy manewrowej) | 4 | 4 | 8 |
Nieprawidłowości, usterki i nadzwyczajne zdarzenia podczas prowadzenia pojazdu kolejowego | 6 | 4 | 10 |
Procedury postępowania w przypadku wystąpienia poważnego wypadku, wypadku i incydentu | 8 | 4 | 12 |
Warunki kontynuowania jazdy po wystąpieniu poważnego wypadku, wypadku i incydentu | 2 | 2 | 4 |
Zatrzymanie oraz zabezpieczenie pojazdu kolejowego i pociągu | 2 | 4 | 6 |
Regulacje wewnętrzne przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury dotyczące pracy maszynisty | 16 | - | 16 |
Suma | 88 | 64 | 152 |
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej** | |||
Technika jazdy oraz prędkość maksymalna w odniesieniu do charakterystyk linii kolejowych (technika pracy manewrowej) | 2 | 28 | 30 |
Znajomość linii kolejowych (okręgu manewrowego) | 4 | 12 | 16 |
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego | 16 | - | 16 |
Przewóz towarów niebezpiecznych | 2 | - | 2 |
Suma | 24 | 40 | 64 |
Ogółem | 112 | 104 | 216 |
* Godzina wykładów jest równa 45 minutom, a godzina zajęć praktycznych jest równa 60 minutom.
** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",
- w ust. 2 tabela otrzymuje brzmienie:
„
Temat szkolenia | Liczba godzin* | ||
wykłady | zajęcia praktyczne | razem | |
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego specjalnego (pociągu roboczego)** | |||
Budowa danego typu pojazdu kolejowego, rozmieszczenie zespołów i podzespołów | 8 | 6 | 14 |
Obsługa pojazdu kolejowego | 8 | 32 | 40 |
Wyposażenie kabiny maszynisty, rozmieszczenie i przeznaczenie wskaźników i elementów sterowania w kabinie maszynisty | 2 | 6 | 8 |
Zespoły i podzespoły układu napędowego | 4 | 2 | 6 |
Układ pneumatyczny i hamulcowy, próby hamulców | 8 | 8 | 16 |
Układ elektryczny | 2 | 2 | 4 |
Układ hydrauliczny | 2 | 2 | 4 |
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego | 4 | 2 | 6 |
Dokumentacja wymagana do dopuszczenia do eksploatacji | 1 | 1 | 2 |
Zapoznanie z dokumentacją techniczno-ruchową oraz dokumentacją systemu utrzymania | 4 | 2 | 6 |
Obowiązki i odpowiedzialność maszynisty | 8 | 2 | 10 |
Znajomość obowiązujących regulacji wewnętrznych | 14 | 2 | 16 |
Podstawowe wiadomości o dozorze technicznym | 2 | - | 2 |
Regulacje ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (rozdziały 1, 2, 4, 5a i 9) | 2 | - | 2 |
Suma | 69 | 67 | 136 |
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej** | |||
Budowa nawierzchni kolejowej | 4 | 4 | 8 |
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej | 6 | 2 | 8 |
Technika prowadzenia ruchu kolejowego | 14 | 2 | 16 |
Organizacja ruchu kolejowego | 8 | - | 8 |
Sygnalizacja kolejowa | 16 | 8 | 24 |
Skrajnia pojazdu kolejowego i skrajnia budowli kolejowej | 2 | 2 | 4 |
Procedury postępowania w przypadku wystąpienia poważnego wypadku, wypadku i incydentu | 8 | 4 | 12 |
Suma | 58 | 22 | 80 |
Ogółem | 127 | 89 | 216 |
* Godzina wykładów jest równa 45 minutom, a godzina zajęć praktycznych jest równa 60 minutom.
** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",
c) w części III Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem tabela otrzymuje brzmienie:
„
Kategoria (podkategoria) świadectwa maszynisty | Liczba godzin prowadzenia pojazdu kolejowego* | |
A1 | 500** | |
A2 | 400** | |
A3 | 400** | |
A4 | 500** | |
A5 | 400** | |
B (B1+B2) | 500 w ruchu towarowym oraz 500 w ruchu pasażerskim | |
B1 | 800 | |
B2 | 800 | |
A1 (A4) + B | praca manewrowa | praca pociągowa |
160** | 500 w ruchu towarowym | |
A1 (A4) + B1 | 160** | 800 w ruchu pasażerskim |
A1 (A4) + B2 | 160** | 800 w ruchu towarowym |
* Godzina prowadzenia pojazdu kolejowego jest równa 60 minutom.
** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",
d) w części IV Szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dopuszcza się zwolnienie kandydata na maszynistę, który przeszedł szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego, z obowiązku przejścia szkolenia wskazanego w części III, przy zachowaniu następujących warunków:
1) odbycie 1 godziny szkolenia z użyciem symulatora pojazdu kolejowego uznaje się za równoznaczne z odbyciem 5 godzin szkolenia wskazanego w części III;
2) liczba godzin szkolenia wskazanego w części III, z której kandydat na maszynistę może być zwolniony, nie może przekroczyć 50 godzin;
3) szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego przeprowadzono po zrealizowaniu przez kandydata na maszynistę co najmniej 50% liczby godzin szkolenia określonej w części III.".
§ 2.[Stosowanie przepisów w brzmieniu nadanym rozporządzeniem] Do szkoleń kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).