Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-28
Wersja aktualna od 2023-10-28
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
Na podstawie art. 79 ust. 7 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 475, 1273 i 2005) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa] W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie kryteriów, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. U. poz. 2469) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. R. Romanowski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 16 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2332)
KRYTERIA, NA PODSTAWIE KTÓRYCH GŁÓWNY INSPEKTOR RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO DOKONUJE OCENY WAGI STWIERDZONEGO NARUSZENIA PRZEPISÓW WSPÓLNEJ POLITYKI RYBOŁÓWSTWA W CELU USTALENIA, CZY NARUSZENIE MA POWAŻNY CHARAKTER
Lp. | Rodzaj stwierdzonego naruszenia przepisów wspólne polityki rybołówstwa | Kryteria, na podstawie których Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w celu ustalenia, czy naruszenie ma poważny charakter | ||
powtarzalność danego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa | wartość osiągniętych korzyści finansowych powstałych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa albo wartość rynkowa netto produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia tych przepisów | ilość produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa | ||
1 | Naruszenie, o którym mowa w art. 123 ustawy o rybołówstwie morskim1) | Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 6000 zł | – |
2 | Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 7500 zł | – |
3 | Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. b ustawy o rybołówstwie morskim1) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 4500 zł | – |
4 | Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 3 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1), polegające na niewprowadzeniu na pokład statku rybackiego lub na wyrzuceniu za burtę statku rybackiego określonych gatunków organizmów morskich wbrew obowiązkowi wprowadzenia i zatrzymania ich na pokładzie statku rybackiego określonemu w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | – | – |
5 | Nieprzekazywanie, podczas wykonywania rybołówstwa komercyjnego, informacji, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 404/20113), za pomocą urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego albo w sposób określony w art. 25 ust. 1 tego rozporządzenia | Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 22 500 zł | – |
6 | Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego bez urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1224/20094) | Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 15 000 zł | – |
7 | Niewpisanie danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | – | Powyżej: – 30 ton, w przypadku gatunków ryb pelagicznych, – 100 sztuk, w przypadku gatunków ryb łososiowatych, – 2 ton, w przypadku gatunków ryb innych niż wymienione w tiret pierwszym i drugim |
8 | Wpisanie nieprawdziwych danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej: – 10 000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na wodach otwartych Morza Bałtyckiego, obszarach wyłącznej strefy ekonomicznej i morza terytorialnego, na wodach Zatoki Puckiej i Zatoki Gdańskiej, na obszarach, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej5), oraz na obszarach na północ od granicy między wodami morskimi a wodami śródlądowymi wyznaczonej do celów wykonywania rybołówstwa morskiego, – 30 000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na obszarach morskich innych niż wymienione w tiret pierwszym | – |
9 | Nieprzekazanie dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego albo nieprzekazanie danych z dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej do Centrum Monitorowania Rybołówstwa – w przypadku prowadzenia dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej w postaci elektronicznej | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 15 000 zł | – |
10 | Utrudnianie inspektorom rybołówstwa morskiego wykonywania czynności kontrolnych lub inspekcji podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań wynikających z przepisów o rybołówstwie morskim | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | – | – |
11 | Utrudnianie pracy obserwatorom kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094), podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | – | – |
12 | Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. g albo w art. 42 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1005/20086) | Niezależnie od powtarzalności | Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa | Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa |
13 | Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu narzędzi połowowych, których używanie jest w danym okresie lub na określonym obszarze zabronione | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 10 500 zł | – |
14 | Przekroczenie kwot połowowych określonych gatunków organizmów morskich wpisanych w specjalnym zezwoleniu połowowym | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | – | Powyżej: – 50 ton, w przypadku gatunków ryb pelagicznych, – 100 sztuk, w przypadku gatunków ryb łososiowatych, – 2 ton, w przypadku gatunków ryb innych niż wymienione w tiret pierwszym i drugim |
15 | Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które znajdują się w ustanowionych dla nich okresach ochronnych | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 7500 zł | – |
16 | Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które nie przekroczyły ustanowionych dla nich wymiarów ochronnych, wprowadzenie ich na pokład statku rybackiego lub dokonywanie przeładunku lub wyładunku takich organizmów morskich, z wyłączeniem organizmów morskich gatunków objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 7500 zł | – |
17 | Prowadzenie ukierunkowanych połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, dla którego obowiązuje zakaz takich połowów | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 3000 zł | – |
18 | Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, którego ogólna kwota połowowa została wyczerpana lub dla którego obowiązuje zakaz połowów | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 1500 zł | – |
19 | Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku nieposiadającego przynależności państwowej | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 1500 zł | – |
20 | Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/20086) | Niezależnie od powtarzalności | Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa | Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa |
21 | Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 25 000 zł | – |
22 | Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2016/11397) | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 25 000 zł | – |
23 | Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. j rozporządzenia nr 1005/20086) | Niezależnie od powtarzalności | Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa | Niezależnie od ilości produktów rybołówstwa |
24 | Dokonanie wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku połowów nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych lub obrót takimi produktami | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 7500 zł | – |
25 | Nieprzekazanie Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego dokumentu sprzedaży – w przypadku, o którym mowa w art. 90 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1224/20094) | Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 10 500 zł | – |
26 | Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku rybackiego, którego moc głównego silnika przekracza moc wpisaną w licencji połowowej wydanej na ten statek rybacki | Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna | Powyżej 15 000 zł | – |
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).
1) Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 475, z późn. zm.).
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.).
3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 112 z 30.04.2011, str. 1, z późn. zm.).
4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.).
5) Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 960, z późn. zm.).
6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1, z późn. zm.).
7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz. Urz. UE L 191 z 15.07.2016, str. 1, z późn. zm.).