Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-01
Wersja aktualna od 2023-09-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 28 sierpnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia
Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c, d i g ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia] W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248, z 2021 r. poz. 1537, z 2022 r. poz. 622 i 1705 oraz z 2023 r. poz. 314) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1:
a) uchyla się pkt 2,
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) branżowej szkoły II stopnia, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.";
2) w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części zatytułowanej „WYCHOWANIE FIZYCZNE ZAKRES PODSTAWOWY" w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji" wyrazy „W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych wymagania szczegółowe odnoszą się do zajęć prowadzonych w następujących blokach tematycznych.
Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.
W tym bloku tematycznym zawarto treści związane z diagnozowaniem i interpretowaniem rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej. Podkreśla się znaczenie tych zagadnień w kontekście zdrowia, a nie oceny z wychowania fizycznego. Zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie. Pomiar sprawności fizycznej nie powinien być przedmiotem (kryterium) oceny z wychowania fizycznego. Powinien służyć do wskazania mocnych i słabych przejawów sprawności ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej."
zastępuje się wyrazami „W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego i technikum wymagania szczegółowe odnoszą się do zajęć prowadzonych w następujących blokach tematycznych.
Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.
W tym bloku tematycznym zawarto treści związane z diagnozowaniem i interpretowaniem rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej. Testy sprawnościowe, o których mowa w art. 28 ust. 2a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718), są przeprowadzane w okresie od marca do kwietnia w każdej klasie. Testy sprawnościowe obejmują:
1) bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów - służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
2) 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej - Eurofit, opracowanego przez Radę Europy - służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;
3) podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) - służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;
4) skok w dal z miejsca - służący pomiarowi skoczności i siły.
Zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i ocenianie. Pomiary sprawności fizycznej nie mogą być kryterium oceny z przedmiotu wychowanie fizyczne, lecz powinny być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej.";
3) uchyla się załącznik nr 2 do rozporządzenia;
4) tytuł załącznika nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
„PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY II STOPNIA".
§ 2. [Stosowanie przepisów dotychczasowych] Podstawę programową kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w roku szkolnym:
1) 2023/2024 w:
a) klasie I branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych oraz branżowych szkół I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, którzy rozpoczęli kształcenie z dniem 1 lutego 2023 r.,
b) klasie II branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych oraz branżowych szkół I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum;
2) 2024/2025 w klasie II branżowej szkoły II stopnia będącej kontynuacją klasy, o której mowa w pkt 1 lit. a.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).