Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-08-29
Wersja aktualna od 2023-08-29
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 10 lutego 2014 r.
w sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych
z dnia 10 lutego 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 266)
t.j. z dnia 15 marca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 551)
t.j. z dnia 24 maja 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 981)
t.j. z dnia 29 sierpnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1726)
Na podstawie art. 197 pkt 8 [1] ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, 1113, 1463, 1506 i 1688) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) organizację Komisji Odpowiedzialności Zawodowej, zwanej dalej „Komisją", oraz regulamin jej działania;
2) sposób i tryb przeprowadzania postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych;
3) sposoby ustalania i rodzaje kosztów postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych;
4) wysokość wynagrodzenia członków Komisji i obrońców z urzędu oraz sposób jego ustalania.
§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
2) ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
Rozdział 2
Organizacja Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz regulamin jej działania
§ 3. [Skład Komisji] 1. W skład Komisji wchodzą:
1) przewodniczący;
2) zastępcy przewodniczącego w liczbie nie większej niż trzech;
3) pozostali członkowie.
2. Osoby wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 tworzą Prezydium Komisji.
§ 4. [Przewodniczący Komisji] 1. Przewodniczący Komisji reprezentuje Komisję i kieruje całokształtem spraw związanych z realizacją zadań Komisji, w szczególności:
1) przygotowuje sprawę albo przekazuje ją zastępcy;
2) odpowiada za organizację postępowań wyjaśniających w sprawach nieprzekazanych zastępcy oraz zapewnia sprawny i niezakłócony przebieg tych postępowań;
3) zapoznaje się z dokumentacją spraw;
4) prowadzi korespondencję związaną z prowadzonymi postępowaniami wyjaśniającymi;
5) decyduje o przeprowadzeniu posiedzenia zespołu w formie, o której mowa w § 12a ust. 1, oraz informuje o tym uczestników posiedzenia;
6) wyznacza i odwołuje obrońców z urzędu do poszczególnych spraw;
7) z upoważnienia ministra zwraca się do organów administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości oraz innych instytucji i osób o udzielenie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowań wyjaśniających;
8) przedstawia wnioski o:
a) wypłatę wynagrodzeń członkom Komisji i obrońcom z urzędu,
b) refundację innych wydatków związanych z przeprowadzonymi postępowaniami wyjaśniającymi;
9) przekazuje członkom Komisji informacje niezbędne do jej działalności;
10) rozpatruje skargi na działalność zespołów lub członków Komisji;
11) zwołuje, za zgodą ministra, posiedzenia prezydium i posiedzenia plenarne Komisji;
12) wnioskuje do ministra o przeprowadzenie szkoleń dla członków Komisji i obrońców z urzędu;
13) opracowuje orzecznictwo Komisji w celu publikacji;
14) sporządza roczne sprawozdania z działalności Komisji i przekazuje je ministrowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego;
15) zapewnia zgodność z prawem i jednolitość orzecznictwa Komisji.
2. Przewodniczący Komisji może upoważnić zastępcę do wykonywania swoich zadań.
3. Zastępca przewodniczącego w sprawach przekazanych przez przewodniczącego Komisji:
1) odpowiada za organizację postępowań wyjaśniających oraz zapewnia sprawny i niezakłócony ich przebieg;
2) zapoznaje się z dokumentacją spraw;
3) prowadzi korespondencję związaną z prowadzonymi postępowaniami wyjaśniającymi;
4) decyduje o przeprowadzeniu posiedzenia zespołu w formie, o której mowa w § 12a ust. 1, oraz informuje o tym uczestników posiedzenia;
5) wyznacza i odwołuje obrońców z urzędu do poszczególnych spraw;
6) z upoważnienia ministra zwraca się do organów administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości oraz innych instytucji i osób o udzielenie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowań wyjaśniających;
7) współdziała z przewodniczącym Komisji w celu zapewnienia zgodności z prawem i jednolitości orzecznictwa Komisji.
§ 5. [Posiedzenia] 1. Posiedzenia Prezydium Komisji zwoływane są w razie potrzeby, w celu przygotowania posiedzeń plenarnych Komisji, a także w innych sprawach niewymagających udziału wszystkich członków Komisji.
2. Posiedzenia plenarne Komisji zwołuje się w celu omówienia spraw związanych z organizacją i przebiegiem postępowań wyjaśniających, w tym problemów wynikających z prowadzonej działalności Komisji, a także w celu przeprowadzenia szkoleń członków Komisji.
§ 6.[Podmiot sprawujący nadzór nad działalnością Komisji] Nadzór nad działalnością Komisji sprawuje minister.
Rozdział 3
Sposób i tryb przeprowadzania postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej
§ 7. [Wszczęcie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej] 1. O wszczęciu postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej minister zawiadamia rzeczoznawcę majątkowego, którego postępowanie dotyczy, i przekazuje sprawę do Komisji w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 194 ust. 1b ustawy, minister zawiadamia odpowiednio sąd lub prokuratora o wszczęciu postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej i przekazaniu sprawy Komisji.
§ 8. [Przygotowywanie sprawy do rozpatrzenia] 1. Przewodniczący Komisji albo zastępca przewodniczącego:
1) wyznacza skład zespołu do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, zwanego dalej „zespołem", oraz wskazuje przewodniczącego zespołu;
2) dokonuje zmian w składzie zespołu;
3) przekazuje zespołowi dotychczas zgromadzoną dokumentację sprawy;
4) wyznacza termin pierwszego posiedzenia zespołu oraz, w razie konieczności, terminy kolejnych posiedzeń;
5) zawiadamia o terminie posiedzenia ministra, członków zespołu oraz uczestników posiedzenia, w tym rzeczoznawcę majątkowego, wobec którego wszczęto postępowanie;
6) na wniosek rzeczoznawcy majątkowego, wobec którego wszczęto postępowanie, wyznacza obrońcę z urzędu.
2. Do składu zespołu wyznacza się trzy osoby, w tym przewodniczącego zespołu.
3. Do składu zespołu może być wyznaczony przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
3a. W postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym w wyniku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, do składu zespołu wyznacza się członków Komisji, którzy dotychczas nie brali udziału w sprawie.
4. Do składu zespołu nie wyznacza się członka Komisji, jeżeli postępowanie z tytułu odpowiedzialności zawodowej dotyczy:
1) jego małżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia;
2) rzeczoznawcy majątkowego związanego z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
3) rzeczoznawcy majątkowego pozostającego wobec niego w stosunku podrzędności lub nadrzędności służbowej;
4) rzeczoznawcy majątkowego, wobec którego pozostaje w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik postępowania może mieć wpływ na prawa lub obowiązki członka Komisji.
5. Członek Komisji powiadamia przewodniczącego Komisji lub zastępcę przewodniczącego o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4.
§ 9. [Zmiany w składzie] 1. Zmian w składzie zespołu dokonuje się, jeżeli:
1) wobec członka zespołu wszczęto postępowanie z tytułu odpowiedzialności zawodowej;
2) po wyznaczeniu składu zespołu wyszły na jaw okoliczności, o których mowa w § 8 ust. 4.
2. Zmian w składzie zespołu można dokonać, jeżeli członek zespołu:
1) zgłosił niemożność uczestniczenia w wyznaczonym posiedzeniu zespołu;
2) nie uczestniczył w wyznaczonym posiedzeniu zespołu.
§ 10. [Termin pierwszego posiedzenia zespołu] 1. Wyznaczając termin pierwszego posiedzenia zespołu, uwzględnia się w szczególności:
1) możliwość dojazdu na posiedzenie osób uczestniczących w posiedzeniu;
2) przewidywany czas trwania posiedzenia.
2.12) W zawiadomieniu o pierwszym posiedzeniu zespołu rzeczoznawcy majątkowemu, wobec którego wszczęto postępowanie, wyznacza się termin do złożenia wyjaśnień, a także informuje o możliwości ustanowienia obrońcy lub o możliwości wystąpienia do przewodniczącego Komisji albo zastępcy przewodniczącego o wyznaczenie obrońcy z urzędu.
§ 11. [Ustanowienie obrońcy lub wyznaczenie obrońcy z urzędu] 1. Rzeczoznawca majątkowy, który ustanowił obrońcę, jest obowiązany, najpóźniej w dniu pierwszego posiedzenia, zawiadomić Komisję o ustanowieniu obrońcy, wskazując imię i nazwisko obrońcy, jego adres do korespondencji oraz oświadczenie obrońcy o wyrażeniu zgody na pełnienie tej funkcji. Oświadczenie nie jest wymagane, jeżeli obrońcą jest adwokat lub radca prawny.
2. Rzeczoznawca majątkowy, który nie ustanowił obrońcy, może nie później niż w terminie 7 dni przed pierwszym posiedzeniem zwrócić się o wyznaczenie obrońcy z urzędu.
3. W postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym w wyniku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawie, w której został ustanowiony obrońca lub wyznaczony z urzędu, może uczestniczyć ten sam obrońca. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4. Na uzasadniony wniosek rzeczoznawcy majątkowego lub jego obrońcy z urzędu można wyznaczyć nowego obrońcę z urzędu w miejsce dotychczasowego.
5. Obrońca z urzędu może bronić kilku rzeczoznawców majątkowych, jeżeli ich interesy nie pozostają w sprzeczności.
§ 12. [Posiedzenie zespołu] 1. Posiedzenie zespołu przygotowuje się i przeprowadza w taki sposób, aby podczas pierwszego posiedzenia można było wyjaśnić wszystkie okoliczności sprawy.
2. W posiedzeniu zespołu uczestniczą wszyscy członkowie zespołu.
3. Za zgodą przewodniczącego zespołu przebieg posiedzenia może być utrwalony za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk, o czym należy uprzedzić osoby uczestniczące w posiedzeniu.
4. Z każdego posiedzenia sporządza się protokół odzwierciedlający jego przebieg. Protokół podpisują wszyscy członkowie zespołu oraz rzeczoznawca majątkowy. Przed podpisaniem protokołu odczytuje się jego treść.
5. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez rzeczoznawcę majątkowego w protokole umieszcza się stosowną informację.
§ 12a. [Przeprowadzanie posiedzenia na odległość] 1. Posiedzenie może być przeprowadzone przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających odbycie go na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku (posiedzenie zdalne), po potwierdzeniu przez uczestników posiedzenia, że zostaną zapewnione warunki techniczne do pełnego i prawidłowego w nim udziału.
2. Protokół z posiedzenia przeprowadzonego w formie, o której mowa w ust. 1, podpisują wszyscy członkowie zespołu, a rzeczoznawca majątkowy składa oświadczenie, w formie ustnej do protokołu, o tym, że treść protokołu odzwierciedla przebieg tego posiedzenia.
§ 13.[Pierwsze posiedzenie zespołu] W przypadku gdy podczas pierwszego posiedzenia zespołu nie można wyjaśnić wszystkich okoliczności sprawy, wyznacza się termin kolejnego posiedzenia zespołu. Przy wyznaczaniu terminu kolejnego posiedzenia zespołu przepis § 10 ust. 1 stosuje się odpowiednio. O terminie kolejnego posiedzenia zespołu zawiadamia się także obrońcę, o ile został ustanowiony lub wyznaczony z urzędu.
§ 14. [Zakres obowiązków przewodniczącego] 1. Przewodniczący zespołu kieruje pracami zespołu, w szczególności:
1) organizuje posiedzenia zespołu oraz zapewnia ich sprawny i niezakłócony przebieg;
2) zapoznaje członków zespołu z dokumentacją dotyczącą postępowania;
3) informuje rzeczoznawcę majątkowego o jego prawach i obowiązkach;
4) przedstawia na posiedzeniu zespołu zarzuty wobec rzeczoznawcy majątkowego oraz inne okoliczności sprawy wymagające wyjaśnienia;
5) gromadzi dokumentację z przebiegu postępowania.
2. W przypadku zmiany składu zespołu przewodniczący zespołu informuje nowo powołanego członka zespołu o dotychczasowym przebiegu postępowania.
§ 15. [Protokół końcowy] 1. Postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem protokołu końcowego, który zawiera:
1) oznaczenie miejsca i daty przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego;
2) imiona i nazwiska członków zespołu;
3) imię i nazwisko rzeczoznawcy majątkowego oraz jego obrońcy, o ile został ustanowiony albo wyznaczony z urzędu;
4) podstawę prowadzenia postępowania wyjaśniającego;
5) zarzuty postawione rzeczoznawcy majątkowemu;
6) opis przebiegu postępowania wyjaśniającego, w tym informację o wyjaśnieniach oraz dokumentach złożonych przez rzeczoznawcę majątkowego;
7) ocenę zasadności zarzutów oraz innych okoliczności sprawy wraz ze wskazaniem, które zarzuty zostały udokumentowane, a które zostały odrzucone, oraz ze wskazaniem, jakie przepisy prawne zostały naruszone przez rzeczoznawcę majątkowego;
8) wniosek o zastosowanie kary dyscyplinarnej, o której mowa w art. 178 ust. 2 ustawy, albo o umorzenie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej;
9) podpisy członków zespołu;
10) datę sporządzenia protokołu końcowego;
11) inne informacje istotne dla sprawy będącej przedmiotem postępowania.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, podejmowany jest większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu.
3. Członek zespołu w zakresie wnioskowanej kary może złożyć do protokołu zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem.
§ 16. [Dokumentacja z postępowania wyjaśniającego] 1. Zespół przekazuje odpowiednio przewodniczącemu Komisji albo zastępcy przewodniczącego dokumentację z postępowania wyjaśniającego, w tym protokół końcowy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia ostatniego posiedzenia zespołu.
2. Przewodniczący Komisji albo zastępca przewodniczącego sprawdza dokumentację z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, podpisuje protokół końcowy, a następnie niezwłocznie przekazuje dokumentację ministrowi.
2a. W przypadku stwierdzenia braków formalnych lub błędów w dokumentacji z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego przewodniczący Komisji albo zastępca przewodniczącego zwraca dokumentację zespołowi w celu uzupełnienia lub poprawy.
3. W przypadku stwierdzenia braków formalnych lub błędów w dokumentacji z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego minister zwraca tę dokumentację w celu jej uzupełnienia lub poprawy.
Rozdział 4
Sposoby ustalania i rodzaje kosztów postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej
§ 17. [Wydatki wchodzące w skład kosztów postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej] Koszty postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej obejmują w szczególności wydatki na:
1) organizowanie posiedzeń prezydium Komisji i posiedzeń plenarnych Komisji;
2) organizowanie szkoleń dla członków Komisji i obrońców z urzędu;
3) przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla działalności Komisji;
4) nabycie niezbędnych dla działalności Komisji materiałów biurowych oraz publikacji specjalistycznych;
5) wynagrodzenia członków Komisji i obrońców z urzędu;
6) podróże oraz noclegi członków Komisji i obrońców z urzędu;
7) usługi pocztowe, usługi telekomunikacyjne oraz powielanie materiałów związanych z prowadzonymi postępowaniami wyjaśniającymi.
§ 18. [Ustalanie kosztów postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej] Koszty, o których mowa w § 17, ustala się na podstawie:
1) rachunków;
2) biletów za przejazd środkami transportu;
3) potwierdzonych rachunków kosztów podróży;
4) wniosków o wypłatę wynagrodzeń;
5) innych dowodów potwierdzających poniesione wydatki.
§ 19. [Zwrot kosztów podróży i noclegów] 1. Członkom Komisji i obrońcom z urzędu przysługuje zwrot kosztów podróży i noclegów, z tym że:
1) koszty podróży transportem kolejowym są zwracane do wysokości ceny biletu drugiej klasy wraz z opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami;
2) koszty podróży transportem autobusowym są zwracane do wysokości ceny biletu;
3) koszty podróży transportem lotniczym są zwracane do wysokości ceny biletu w klasie ekonomicznej;
4) koszty podróży samochodem prywatnym są zwracane w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów najkrótszą trasą i stawki za jeden kilometr przebiegu; w uzasadnionych przypadkach może zostać zwrócony koszt podróży trasą optymalną;
5) koszty noclegu zwraca się w wysokości poniesionych wydatków, jednak nie większej niż 450 zł za dobę hotelową.
2. Stawka za jeden kilometr przebiegu, o której mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi 0,45 zł.
3. W przypadku odbycia podróży jednym samochodem przez kilku członków Komisji lub obrońców z urzędu zwrot kosztów podróży przysługuje wyłącznie temu członkowi Komisji albo obrońcy z urzędu, który jest właścicielem lub współwłaścicielem samochodu, albo temu członkowi Komisji albo obrońcy z urzędu, który użytkował samochód za pisemną zgodą właściciela.
4. Koszty podróży i noclegów, o których mowa w ust. 1, są zwracane w przypadku, gdy posiedzenie Komisji odbywa się poza miejscowością zamieszkania członka Komisji lub obrońcy z urzędu.
5. Członkowie Komisji lub obrońcy z urzędu dostarczają dokumenty potwierdzające odbycie podróży lub skorzystanie z noclegu w związku z ich udziałem w posiedzeniu Komisji nie później niż w terminie 21 dni od dnia zakończenia podróży. W przypadku doręczenia dokumentów za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640) termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem dokumenty te zostały nadane w placówce pocztowej operatora pocztowego.
Rozdział 5
Wysokość wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej i obrońców z urzędu oraz sposób ich ustalania
§ 20. [Wynagrodzenie] 1. Przewodniczącemu Komisji albo zastępcy przewodniczącego przysługuje wynagrodzenie w wysokości 800 zł za każdą przygotowaną sprawę będącą przedmiotem postępowania wyjaśniającego.
2. Członkom zespołu i obrońcom z urzędu przysługuje wynagrodzenie za rozpatrzenie sprawy w postępowaniu wyjaśniającym.
3. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 2, wynosi:
1) 950 zł za sprawę - dla przewodniczącego zespołu;
2) 750 zł za sprawę - dla członka zespołu;
3) 500 zł za sprawę - dla obrońcy z urzędu.
4. W przypadku zmiany składu zespołu lub obrońcy z urzędu w trakcie postępowania wyjaśniającego wynagrodzenie ustala się w wysokości określonej w ust. 3, w proporcji zachodzącej między liczbą posiedzeń zespołu, w których uczestniczył członek zespołu lub obrońca z urzędu, a liczbą wszystkich posiedzeń zespołu.
5. Obrońcy z urzędu, który złożył rezygnację z obrony rzeczoznawcy majątkowego, wobec którego wszczęto postępowanie, wynagrodzenie nie przysługuje.
6. Wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1-4, wypłaca się po zakończeniu postępowania wyjaśniającego i przekazaniu dokumentacji ministrowi.
7. Przewodniczącemu Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2500 zł.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] Dotychczasowe przepisy w zakresie wysokości wynagrodzenia członków Komisji Odpowiedzialności Zawodowej stosuje się do spraw, które zostały, do dnia 31 grudnia 2013 r., przekazane przez ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa Komisji Odpowiedzialności Zawodowej w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 22.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 stycznia 2008 r. w sprawie postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. poz. 66 oraz z 2013 r. poz. 23).
§ 23. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Obecnie działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo kieruje Minister Rozwoju i Technologii, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).
[1] Art. 197 pkt 8 zmieniony przez art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1463), która wejdzie w życie z dniem 31 sierpnia 2023 r.; zgodnie z art. 16 tej ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 197 pkt 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, 1113, 1463, 1506 i 1688) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 197 pkt 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 26 maja 2023 r., jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie tej ustawy.